Vraag over gebruik zoely

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ankie01
Berichten van Ankie01
Onderwerpen van Ankie01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Vraag over gebruik zoely

Bericht door Ankie01 » di 29 jan 2019 15:24

Hallo,

Ik ben 48 j en sedert 4 maanden geen maandstonden meer gehad.

Gynaeco raadde me Zoély aan...
Maar... ik slik ook antidepressiva tegen stemmingswisselingen.

Helaas lees ik nu op de bijsluiter : kan depressieve gevoelens verergeren, stemmingswisselingen...

Ik twijfel heel erg nu... wel of niet beginnen met Zoely? Staat ook op bijsluiter dat er gewichtstoename kan voorkomen (vaak)
Ben ook al aangekomen van de AD

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?

Ik weet geen raad... ben bang om de verkeerde beslissing te nemen door opnieuw de pil te slikken (voorheen 8 jaar geen pil genomen noch een spiraaltje gehad ik kon nergens tegen....)

Dank mochten jullie mij enige raad kunnen geven!

Ankie

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Vraag over gebruik zoely

Bericht door Renee66 » di 29 jan 2019 16:17

Hai Ankie,

IK heb geen goede ervaringen met de Zoely pil.
Zelf slikte ik jaren lang microgynon en dat beviel me prima.
Mijn overgangsconsulente adviseerde me om over te stappen op de Zoely pil.
Ik werd er behoorlijk depressief van en ben er dan ook snel mee gestopt.
Momenteel slik ik geen pil meer en ik heb het af en toe behoorlijk zwaar maar geen depressieve gevoelens meer.

Renee

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Rian » di 29 jan 2019 18:51

Hallo Ankie,

Tja, die bijwerkingen kunnen zich bij elke anticonceptiepil, dan wel hormoonaanvulling voordoen.
In een kwetsbare periode zoals de overgang, waarin je dikwijls toch al overal heftiger reageert en de draagkracht op alle fronten vermindert, en waarin vrouwen weer te maken krijgen met (over)gevoeligheidseacties die ze vroeger ook ooit hadden, zou ik het geen optie vinden.
Het is niet voor niets dat de grens voor het gebruik van de anticonceptiepil rond 50 jr ligt. Dat is omdat het risico voor ongewenste gevolgen toeneemt.

Maar los daarvan begrijp ik sowieso niet wat die gyn er mee wil bereiken.
Over ernstige menstruatieklachten of uitzonderlijk bloedverlies zie ik je ook niet schrijven.
Je menstruatie lijkt al over langere periode weg te blijven. Grote kans de laatste menstruatie al kort bij is, en je hormonen dus al steeds blijvender verlaagd zijn.
Waarom zou je die menopauze voor je uit willen schuiven, of weer terug in de tijd willen (als het je laatste menstruatie ms al was) door hormonen toe te voegen. Dat zou een vraag zijn die ik mezelf dan zou stellen.

Als het al zo is dat de anticonceptie pil de meer geestelijke issues waar je momenteel mee worstelt naar de achtergrond brengt, hoe zal dat zijn als je stopt en het overgangsproces weer verder kan, en je alsnog dezelfde grote vragen stelt. Ik denk dat de pijn daarvan over bijv twee jaar hetzelfde voelt als nu.

groeten
Rian

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » di 29 jan 2019 19:36

Beste Ankie,

Ik heb slechte ervaringen met de zoely. Kreeg erge stemmingswisselingen, niet meer kunnen slapen, enorm nachtzweten, verergering van tintelingen etc.
Wat voelde ik me naar ervan. Ook zo naar in mijn hoofd. Soms gevoel of ik gek zou worden. Ben dan ook weer vlug gestopt na een paar weken.
Maar eer de bijwerkingen weg waren was ik wel een aantal maanden verder.
Ik kreeg deze verschijnsel ook van het gebruik de hormoonpleister systen.
Het is denk ik niet zozeer specifiek de zoely maar de reactie van mijn lichaam op hormoongebruik.
Wat voor pil je ook gebruikt er zitten hormonen in.
Net als wat Rian schrijft je hebt inmiddels al 4 maanden geen menstruatie meer. Wie weet ben je al bijna bij je echte laatst menstruatie.
Wat ik inmiddels zelf weet door veel hier te lezen, stel je met gebruik van de pil alles alleen maar uit. Je lichaam moet toch om leren gaan met een lager hormoon niveau.

Sterkte met de overgang.

Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht