Allerlei verschijnselen maar normale FSH

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Bloem-1965
Berichten van Bloem-1965
Onderwerpen van Bloem-1965
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Allerlei verschijnselen maar normale FSH

Bericht door Bloem-1965 » zo 08 nov 2009 16:51

Hallo allemaal,

Ik ben bijna 45 jaar en heb al een paar jaar verschijnselen die er op lijken dat ik in de overgang zou kunnen zitten.
Zo is mijn menstruatie wisselend licht en zwaar en de periode tussen twee menstruaties wisselend langer en korter (er heeft bijvoorbeeld als eens 30, 42 en 50 dagen tussen twee menstruaties gezeten). Soms (minder dan eenmaal per week) krijg ik het opeens warm, dat gevoel duurt dan maar kort (minder dan een minuut) en neem dan weer af.
Op dit moment heb ik al ruim 70 dagen niet gemenstrueerd en ben ik vorige week bij de huisarts geweest en is er bloed afgenomen. Mijn FSH waarde is 8.1. Ik moet de huisarts daar nog over spreken maar volgens mij is dat normaal dus wat kan er dan wel aan de hand zijn.
Ik voel me verder goed maar het feit dat ik nu al zo lang niet gemenstrueerd heb, maakt me onzeker.

Bloem

Erynes
Berichten van Erynes
Onderwerpen van Erynes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Allerlei verschijnselen maar normale FSH

Bericht door Erynes » ma 09 nov 2009 16:19

Hallo Bloem

Jouw FSH waarde lijkt me inderdaad goed. Ik had een FSH waarde van 11 en mijn huisarts vertelde mij dat ik nog lang niet in de overgang was.

Vervelend is zoiets wel lijkt me, je weet gewoon niet meer waar je aan toe bent!

Erynes

Bloem-1965
Berichten van Bloem-1965
Menopauzejaar:

Bericht door Bloem-1965 » di 10 nov 2009 12:20

Hallo dames

Inmiddels ben ik vandaag ongesteld geworden, 72 dagen na de laatste menstruatie. Mijn huisarts vertelde gisteren dat er met een FSH waarde van 8.1 nog geen menopauze in zicht is maar als ik zo de berichten op dit forum en overige info op internet lees, is een waardebepaling wel echt een momentopname en kan ik beter naar mijn lichaam luisteren en op mijn intuïtie afgaan. Gezien mijn leeftijd (bijna 45) denk ik dat dit toch wel met de aanloop naar de menopauze te maken heeft.

Erynes, dank je wel voor je reactie.

Groetjes, Bloem

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gijsje66 » do 12 nov 2009 08:01

Bloem,

je FSH-waarden moet altijd op de 1e, 2e of 3e cyclusdag worden bepaald anders kan het een heel vertekend beeld geven.
Je zou het dus eigenlijk nog ene keer moeten laten prikken als je weer ongesteld bent geworden.
Dit zijn normale FSH-waarden tijdens de diverse fasen van je cyclus:

FSH Waarden (normaal)

2,5 - 10,0 U/L na de menstruatie
3,5 - 33,5 U/L tijdens de eisprong
1,5 - 9,0 U/L voor de menstruatie
23,0 - 116 U/L Laatste fase menopauze.

Als je FSH waarden op de 1e 3 dagen van je cyclus onder de 10 zit is het goed. Als hij dan hoger is, dan zou
dat het begin van de menopauze kunnen betekenen.

Ik heb ook een keer FSH laten prikken tijdens een wat rommelige cyclus. De waarde die toen geprikt werd
was heel laag. Alles leek goed. Inmiddels menstrueer ik erg onregelmatig. Gelukkig heb ik verder nog weinig klachten.

Groeten, Marianne

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Wilma » do 12 nov 2009 09:00

Hallo dames,

Staar je toch niet blind op die getallen. Ze zeggen niets over de staat of het verloop van je overgang.

Ook als de waarden niet aantonen dat je overgang is begonnen, wil dat nog niet zeggen dat die niet is begonnen.
Het enige wat het zegt is dat het op dat moment niet aangetoond kon worden.

Overgang begint bij vrouwen rond 35-38 jaar. FSH waarden zijn pas blijvend verhoogd na de menopauze. Tot die tijd wisselen de waardes enorm. Dat is normaal en niet 'goed' of 'fout'
Een test kan soms aantonen dat je overgang is begonnen, maar kan nooit aantonen dat je overgang niet is begonnen. Ook niet hoe ver die is. Iemand met een waarde van 30 kan even ver zijn als iemand met 100.

Dat je bij een bepaalde waarde in de laatste fase van je menopauze zou zitten is onzin. Er bestaat geen laatste fase van de menopauze.
Menopauze is maar 'een dag van de totale overgang, namelijk de eerste dag van je laatste menstruatie. En die ken je pas als je menstruatie een jaar is weg gebleven.

Met een FSH-test is niet aan te tonen hoe ver je in de overgang bent. Of je in de fase voor of na de menopauze zit is alleen af te meten aan je menstruatie en niet aan de FSH-waarde. Die zegt daar niets over.

Wilma

Bloem-1965
Berichten van Bloem-1965
Menopauzejaar:

Bericht door Bloem-1965 » za 28 nov 2009 10:22

Dank jullie wel voor de reacties, Marianne en Wilma.

Vandaag ben ik weer ongesteld geworden, 18 dagen na de vorige keer. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat luisteren naar je lichaam belangrijker is dat meten.
Ik vind het echter van mijn huisarts wel teleurstellend dat hij stellig beweert dat een FSH waarde van 8,1 betekent dat er absoluut nog geen sprake is van de overgang, hij zou toch beter moeten weten.

Groetjes van Bloem

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht