De overgang is voorbij, zegt het bloed?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Miriam
Berichten van Miriam
Onderwerpen van Miriam
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

De overgang is voorbij, zegt het bloed?

Bericht door Miriam » vr 21 nov 2008 16:13

Hallo allemaal,

Ik snap hier niks van ik heb bloed laten prikken omdat ik wou weten of ik aan de overgang was begonnen, omdat ik van die opvliegers kreeg en me niet goed voelde, dus ik ga voor de uitslag naar de dokter en die zegt je heb de overgang al gehad.? Ik vraag hoe kan dat nou ik ben vorige maand nog gewoon ongesteld geweest ik snap hier niks van?

Ik vraag aan de dokter of ik dan ook niet meer ongesteld wordt en hij zegt van niet. Ik moet zeggen ik heb me de laatste tijd ook slecht gevoeld duizelig en een te hoge hartslag. Heeft iemand van jullie deze klachten ook? horen die bij de overgang?

Ik ben 46 jaar en ik zou dus de overgang gehad hebben :shock:
Ik wil wel eens weten of dat vroeg is en of iemand op dit forum dat ook heeft met 46 jaar.

Groetjes Miriam

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Re: De overgang is voorbij, zegt het bloed?

Bericht door Anette » vr 21 nov 2008 17:23

Hallo Miriam,

Aan het bloed is niet te zien hoe ver iemand in de overgang is, of dat iemand al aan haar menopauze (=laatste menstruatie) toe is.

Pas als je menstruatie een jaar lang is weggebleven mag je ervan uit gaan dat het waarschijnlijk is dat je het jaar daarvoor je menopauze had.

Maar zelfs al zou het onlangs je laatste menstruatie zijn geweest, wil dat nog niet zeggen dat de overgang voorbij is.
Lichaam en geest zullen zich aan moeten passen aan een leven zonder cyclus, aan een situatie waarin door de eierstokken nagenoeg geen hormonen meer worden aangemaakt, andere organen zullen dit moeten gaan overnemen.

Anette

Miriam
Berichten van Miriam
Onderwerpen van Miriam
Menopauzejaar:

Bericht door Miriam » za 22 nov 2008 20:32

Bedankt voor je reactie,

Ik weet niet wat ik ervan moet denken de dokter zegt toch echt dat ik de overgang al heb gehad terwijl ik voor heen gewoon ongesteld was ik heb pas 1 keer mijn ongesteldheid niet gehad, maar ja ik wacht maar eens af.

Groetjes Miriam

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 58

Bericht door Gaia » ma 24 nov 2008 10:56

Ha!

Zou ik ook maar gewoon doen...afwachten wat er nu gaat gebeuren...
Want je vertelt dat je de vorige maand gewoon ongesteld bent geweest. Ik lees niet uit je verhaal dat je een keer overgeslagen hebt.

Bijzondere huisarts heb jij... Is het er een met een glazen bol op zijn bureau... :mrgreen:

Hij ziet misschien een hogere FSH-waarde in je bloed. Maar ook dat schommelt in het begin flink, heb ik begrepen. Dat je in de overgang zit, dat geloof ik zeker. Maar dat ie nu al voorbij is???

Gaia

Miriam
Berichten van Miriam
Onderwerpen van Miriam
Menopauzejaar:

Bericht door Miriam » vr 09 jan 2009 19:49

Hallo allemaal,

Ik had al 2 keer mijn menstruatie overgeslagen, dus ik dacht ik ben aan de overgang. Ik kreeg 20 keer per dag een opvlieger en voelde me niet goed in mijn vel, maar voor de zekerheid ben ik toch naar de dokter gegaan omdat ik bang was dat ik zwanger was gelukkig was dat niet zo.

De dokter zij laat maar eens een bloedtest doen kijken of je aan de overgang bent, dat heb ik gedaan.

Na een week ben ik terug gegaan voor de uitslag en wat zegt de dokter je hebt de overgang al gehad de waarde zijn zo hoog (fsh 57,7) dat je er vanaf bent joepie dacht ik maar jammer dan 2 weken erna kreeg ik mijn menstruatie zeer hevig en dat 2 en een half week. Toen was ik er weer een week vanaf en nou ben ik het weer heel hevig. Dus weer naar de dokter gegaan maar hij snapte er niets van. "Dat kan", niet zegt hij "met zo'n hoge fsh", nou heeft hij me doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een echo hij denkt dat er meer aan de hand is de dokter staat voor een raadsel hij snapt hier niks van.

Ik moet zeggen ik heb ook allang geen opvliegers meer gehad dus ik twijfel zelf ook of het niets anders is maar ja ik moet maar afwachten ik kan pas einde van de maand terecht voor de echo.
Heeft iemand van jullie ook zo"n hoge fsh en is toch aan de menstruatie gekomen?

Groetjes Miriam

Gerda
Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda
Menopauzejaar:

Bericht door Gerda » vr 09 jan 2009 21:49

Dit is wat een overgangsconsulente hierover een poosje geleden schreef op het forum:
  • De hoogte van FSH zegt weinig.

Vrouwen met een waarde van slechts 40 kunnen net zo ver zijn als vrouwen met een waarde van 100.

Met FSH waarden kun je niet bepalen of iemand pre of postmenopausaal is.
    Dat kan alleen op basis van het menstruatiepatroon.
    Een jaar geen menstruatie.... dan ben je postmenopausaal.
Groet
Gerda

Pleun
Berichten van Pleun
Onderwerpen van Pleun
Menopauzejaar:

Bericht door Pleun » do 15 jan 2009 10:35

Hoi,

Ja hoor het kan! Ongesteld worden met een hoge FSH waarde. Ik heb een waarde van 63 en ik word sinds 2 maanden weer gewoon ongesteld na een halfjaar niet gebloed te hebben. Wel heb ik veel meer klachten rond mijn menstruatie nu. Met name op het psychische vlak.

Groetjes, Pol

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 45

Bericht door Dorien73 » do 29 jan 2009 22:01

Hallo,

Zoals al gezegd is kan de huisarts niet zeggen of de overgang al voorbij is of niet, ook niet hoelang iemand al in de overgang zit.
Ik ben 11 maanden niet ongesteld geweest met een fsh van 69 waarna ik zelfs met een hogere fsh waarde (73) nadien ongesteld ben geworden en nog onregelmatig word. Een dokter die zoiets zegt, de overgang voorbij is, brengt heel wat onzekerheid en verwarring bij iemand te weeg.

Sterkte !
Dorien

KikiP
Berichten van KikiP
Onderwerpen van KikiP
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door KikiP » ma 11 jun 2018 18:00

Hallo dames,

Mijn huisarts heeft me twee maanden geleden getest op overgangshormonen. (Na schildklierproblemen). De uitslagen gaven volgens haar aan dat ik 100% zeker weten nooit meer ongesteld zou worden. (Ik was het twee maanden voor het testen wel nog met veel schommelingen).
Gisteren werd ik het opnieuw.. heb ik nu voor niks op mijn 46 e afscheid genomen van een levensfase..?
Zo vervelend dit. Want ik lees allemaal enge dingen over vaginaal bloeden na de menopauze; poliepen of nog erger baarmoederkanker... erg verwarrend. Want het lijkt een gewone menstruatie...

Kiki

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door SusanL » ma 11 jun 2018 18:20

Dag Kiki

Ik mag toch aannemen dat je de berichten boven je eigen bericht gelezen hebt, als je er zelf iets onder post???
Je reinste bullshit wat je huisarts zegt, en dat je weer ongesteld geworden bent is het ultieme bewijs daarvan.

Je zou jezelf ook eerst eens even kunnen informeren over de verschillende fasen van de overgang.
Deze website is niet alleen bedoeld om plompverloren een vraag te droppen maar ook Om jezelf als vrouw te informeren over alle aspecten van de overgang. Daar is ontzettend veel werk in gestopt, zonde om dat niet te lezen! En alleen maar te googelen op poliepen en andere aandoeningen. Er zal je dan heel veel duidelijk worden. Maar die moeite zal je zelf moeten nemen.

Susan

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Anette » ma 11 jun 2018 20:08

Beste Kiki

Of je menstruatie voorgoed wegblijft weet je pas achteraf. Als die een jaar is weggebleven kun je beginnen aan te nemen (hopen) dat het jaar ervoor het moment van je laatste menstruatie was.
Maar ook dat gaat niet voor iedereen op. Genoeg vrouwen krijgen na meer dan een jaar toch nog weer een of enkele keren een menstruele bloeding.
Zelfs na 2 jaar komt het nog wel voor, terwijl er niets mis is net hen.

Vooralsnog schommelen je hormonen (en dus ook de bloedwaarden!) volop en treedt er nog geregeld een menstruatie op. Je voelt ook zelf dat het een menstruatie is.
En dat patroon kan ook nog best een aantal jaar zo doorgaan.
Focus je daarop zou ik zeggen, i.p.v. je te hechten aan aandoeningen die niet aan de hand zijn.

Die bloeduitslag is maar één momentopname en zegt verder niks. Je hebt er niks aan.
Alleen de tijd zal leren wanneer je menstruatie voorgoed stopt.

Mocht je nog steeds twijfelen, lees dan ook eens dit forumonderdeel Overgangstesten
Dan kun je er niet meer omheen, dat al dit getest vrouwen veel vaker in verwarring brengt dan dat het hen duidelijkheid geeft.

Anette

KikiP
Berichten van KikiP
Onderwerpen van KikiP
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door KikiP » zo 24 jun 2018 15:01

Hi bedankt voor jullie berichten. @susan iets aardiger mag ook wel..

Kiki

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht