Vloeien

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Monica
Berichten van Monica
Onderwerpen van Monica
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Vloeien

Bericht door Monica » za 20 feb 2010 13:04

Hoi Lienke,

ook ik heb hetzelfde probleem als jij, hevige, onregelmatige langdurige bloedbaden (ben al gecurretteerd, vleesboom en poliep verwijderd maar niets hielp) twijfelde ook over spiraal, de gyn. vond dat het beste maar na ervaringen gehoord te hebben van mensen om me heen, nee laat maar. Andere hormonen en baarmoederverwijdering ook geen optie (wel diep over nagedacht en afgewogen maar NEE).

Nu dus mee leren omgaan dacht ik. Makkelijker gezegd dan gedaan, elke keer met tassen verband en kleding op stap, niks kunnen bespreken, afspraken maken gaat niet. Hele dagen thuis in de buurt van toilet blijven, het leven wordt er niet leuker van, en echt ook ik zie het soms niet meer zitten, Elke keer hoop je dat het de laatste keer is maar helaas nee hoor nog niet (en dan heb ik het nog niet eens over de ander verschijnselen, maar soms denk ik als dat bloeden nou maar stopt heb ik misschien weer de kracht om de rest op te vangen, maar uit verhalen hier blijkt dat ook niet altijd het geval).

Het helpt iets om te weten dat ik niet de enige ben (alhoewel in mijn omgeving wel, dus onbegrip) dus misschien kunnen we elkaar op deze manier erdoorheen helpen en steunen, en/of begrip geven en krijgen. Nou heel veel sterkte in ieder geval en ooit stopt het.

Monica

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Lienke » zo 28 feb 2010 20:09

Dag allemaal,

Ik slik weer ijzer i.v.m. bloedarmoede, HB was veel te laag. De huisarts schreef me ook een hormonenkuur voor. Hij vond dat het zo niet langer kon. Dat was ik wel met hem eens, maar thuisgekomen heb ik het doosje eerst eens op de kast gelegd, in de hoop dat alleen de aanblik het bloeden zou doen stoppen. :S
En warempel, een paar dagen later werd de 'kraan' dicht gedraaid. Aangezien ik volgende week naar de gynaecoloog moet, slik ik maar even niets, zie wel hoe het verder gaat.

Groet van Lienke

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 67

Bericht door Christine » zo 28 feb 2010 23:06

Hallo Lienke,

Ik herken alles van je berichten.
Ook ik tob al ruim anderhalf jaar met bloedingen en alle klachten die jij hebt.
Zowel geestelijk als lichamelijk.

Je schrijft dat je 6 weken de pil hebt geslikt.
Stopte het bloeden toen en voelde je je toen beter?

Ik weet niet meer wat te doen en kan ook niet meer bij de artsen terecht omdat ze het in mijn geval niet kunnen verklaren.
Er is een enorme hormonale storing gaande en in wanhoop denk ik soms, zal ik dan de pil gaan proberen?

Groet Christine

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 01 mar 2010 09:34

Hallo Christine,

Ruim anderhalf jaar geleden heb ik inderdaad 6 weken de pil geslikt, om de bloedingen te stoppen. Alleen had het bij mij niet het gewenste effect, eerst werd het wel een stuk minder, maar in de laatste 2 weken bloedde ik er dwars doorheen. Ik ben toen meteen doorverwezen naar de gynaecoloog en moest toen stoppen met de pil, i.v.m. een aantal onderzoeken. Toen raakte ik behoorlijk in disbalans, op alle fronten. Hierdoor ben ik erg huiverig geworden voor hormonen. De gynaecoloog adviseerde de mirena spiraal, wat ik toen heb geweigerd.
Sindsdien ' sukkel' ik door, dat is het juiste woord. Maar nu na weer een vreselijk heftige en langdurige menstruatie ( zit soms maar 14 dagen tussen) heb ik het gevoel het niet meer aan te kunnen. Na en tijdens iedere periode ben ik kapot, te laag HB, koortsuitslag, noem maar op. Dit is geen doen zo.
Ik ga nu dus weer naar de gynaecoloog, gewoon om eens te praten, in de hoop dat er iets aan te doen is waar ik me in kan vinden.

Schrijven artsen jouw klachten niet toe aan de overgang, Christine? De overgang is toch 'een grote hormonale verandering?

Groet van Lienke

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Christine » ma 01 mar 2010 13:30

Hallo Lienke,

Tuurlijk wijst alles op de overgang, maar ik was al ruim 4 jaar in de postmenopauze toen alles weer opnieuw begon.
Ik heb dit in eerdere berichten van mij geschreven en uitgelegd door welke molen ik ben gegaan.

Tja, de pil is geen optie als ik jouw verhaal weer lees, maar ik weet ook niet meer wat te doen.
Ik verlies ook vaak weken lang bloed en soms zit er 9 dagen tussen, soms 12 dagen, heel grillig en onvoorspelbaar.
En voel me er ziek bij, functioneer ook niet door alle klachten.
Loop als een zombie door huis en het maakt me angstig en onzeker.

De artsen hadden maar 1 optie (baarmoeder eruit) en dat wil ik niet, daar was niks mis mee en zag er prima uit, werd me verteld.
Ik houd maar vol en hoop dat het een keer stopt.

Groet Christine

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 16 mar 2010 15:58

Hallo dames,

Ik ben inmiddels bij de gynaecoloog geweest en heb na heel veel wikken en wegen gekozen voor de mirena.
Na bijna 14 dagen kan ik nog te weinig zeggen over het resultaat. Ik bloed niet meer, en dat ervaar ik als een enorme rust. Verder tot nu toe geen bijwerkingen.

Groet van Lienke

Jodejori
Berichten van Jodejori
Onderwerpen van Jodejori
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Jodejori » di 16 mar 2010 16:21

Hoi Lienke

Wat fijn voor je, dat het na twee weken nog steeds goed gaat.
Ik begin nu toch ook te twijfelen, een paar jaar terug heb ik er voor gekozen om een koperspiraal te nemen omdat er in de mirena hormonen zitten.
Nu het koperspiraal volgend jaar vervangen moet worden twijfel ik wel wat zal ik doen weer spiraal of helemaal niets.
Ik ben er nog niet uit, ik hoop voor jouw dat het zo goed blijft gaan

Groet Rita

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 27 mei 2010 10:51

Dag allemaal,

Ik moet even mijn verhaal kwijt:

Begin maart is bij mij de mirena geplaatst, i.v.m. hevige bloedingen. (berichtje hierboven)
De eerste controle eind maart was prima, het spiraaltje zat mooi op z'n plaats, maar ondanks dat menstrueerde ik toch al 14 dagen. Niet veel, en niet te vergelijken met de ellende daarvoor. Rond 10 april keerde het tij en kreeg ik zo'n enorme bloeding dat ik in no time weer een fikse bloedarmoede had. Ondertussen gebeld naar de gynaecoloog, die in die week natuurlijk afwezig was. De assistente pleegde overleg met een andere arts en mij werd verteld dat het er allemaal bij hoorde, niets om ongerust over te zijn. De bloeding stopte en ik werd niet meer ongesteld, wat heerlijk was na al die toestanden.
Gisteren moest ik weer voor controle en wat bleek? De mirena was niet meer te zien, tot verbazing van de gynaecoloog. Ze heeft de baarmoeder talloze keren bekeken, maar niets te zien. Wel was het baarmoederslijmvlies weer behoorlijk aangegroeid, wat betekent dat er weer een bloeding aan zit te komen.
Nu kan het zijn dat de mirena 'ingekapseld' is, of dat hij met een stolsel naar buiten is gekomen, waar ik overigens niets van heb gemerkt.

In ieder geval moest ik een foto laten maken waarop te zien moet zijn of het spiraaltje er nu wel of niet zit.
Morgen wordt ik hierover gebeld.
Ik heb inmiddels een behandeling gepland, of het spiraaltje er nu wel of niet zit, ik wil het ding niet meer, mijn lichaam is er blijkbaar ook niet weg van.
Mijn baarmoederslijmvlies wordt nu weggebrand binnenkort, ik hoop dat dit afdoende is.

Een heel verhaal, moest het even kwijt.
Waar ik vooral mee zit: voor het plaatsen werden alle voordelen genoemd, en hoe ik er van op kon knappen.
Gisteren kreeg ik te horen dat dit soort dingen soms gebeuren en lag de nadruk meer op de nadelen.
Tjongejonge, wat ben ik het zat allemaal!

Hartelijke groet,

Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 10 mar 2011 19:35

Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer eens. Het is niet zo dat ik dit forum alleen maar bezoek als ik ergens last van heb, ik denk dat ik iedere dag wel even de nieuwste berichten lees en soms reageer ik. Maar alleen al het lezen van jullie ervaringen maakt dat ik me wat sterker/rustiger voel.
Ik heb 14 dagen bloedverlies achter de rug, en 't is nog niet over. Gisteren leek het alsof het minder werd, maar vannacht.......ik werd om half vier wakker en dat gevoel! alsof de binnenkant van mijn baarmoeder losliet. Ik kon nog net op tijd bij het toilet komen. Grote stolsels, bloed......vreselijk. Vandaag is het weer rustiger, maar wat ben ik moe, ondanks extra ijzer slikken. ik geloof ook niet dat dat uitmaakt, het voelt als water naar zee dragen.
In andere topics heb ik al verteld over het nu driejarige proces: van 6 weken pil tot mirenaspiraal (die er prompt weer uitgedreven werd) en eigenlijk wil ik nu niets liever dan de natuur z'n gang laten gaan.
Want 1 lichtpuntje (dat is toch hoop ik een lichtpuntje?): er zit meer tijd tussen de menstruaties. Nu 35 dagen en de vorige keer zelfs 2 maanden. Zou dit iets betekenen, gezien er vorig jaar soms nauwelijks 2 of hoogstens drie weken tussen zat?
Ik hoop het echt, want nu het weer zo erg is en ik het niet meer trek, dan wil ik maar 'een ding, dat het stopt!
En da ga je toch weer denken aan allerlei kunstmatige ingrepen. Over een half jaar wordt ik 51, de bloedingsproblemen begonnen toen ik bijna 48 was. Het zou zo zonde zijn om nu iets te gaan gebruiken als de laatste menstruatie misschien dichtbij is. Helaas weet je dat nooit natuurlijk.
Als de tussenpozen langer worden, zegt dat iets? Kan iemand daar iets over zeggen?

Hartelijke groet,
Lienke

Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008

Bericht door Julia » do 10 mar 2011 20:20

:D Ja Lienke,

Bij mij kwam er ook steeds meer tijd tussen en inderdaad ook dikke klodders bloed, wat was ik soms bang, dat ik "leeg" zou lopen en snel naar het ziekenhuis moest, maar dat is gelukkig nooit gebeurd. Mijn menstruatie is al 5 jaar weg nu, maar heb nu allemaal weer andere klachten, maar dat hoeft bij jouw niet te gebeuren natuurlijk.
Ik ken mensen, waarbij de menstruatie gewoon ophield en klaar, nergens meer last van. :D dus misschien hoor je bij die groep, ik hoop het voor jouw.

Groetjes, Julia

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 10 mar 2011 21:43

Dank je Julia,

Ik hoop ook zo dat het ineens een keer wegblijft.
Fijn om te lezen dat bij jou de langere tussenpozen ook aan het '' eind " begonnen.

Groet van Lienke

Eggy
Berichten van Eggy
Onderwerpen van Eggy
Menopauzejaar:

Bericht door Eggy » vr 11 mar 2011 13:13

Hallo,

Ik heb me aangemeld omdat ik ook al 14 dagen menstrueer. Ik zie dat ik net de enige ben.

Groetjes Annemarie

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » vr 11 mar 2011 18:08

Hallo Annemarie,

Toen die zware menstruaties bij mij begonnen ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog. Er is toen wat weefsel weggenomen en een uitstrijkje gemaakt. Alles was prima gelukkig, maar je kunt bijvoorbeeld ook last van vleesbomen hebben, dat zorgt soms ook voor heftige menstruaties.
Bij mij was het echt de overgang.

Groet van Lienke

Sindy64
Berichten van Sindy64
Onderwerpen van Sindy64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Sindy64 » vr 11 mar 2011 20:05

Hallo,

Ik ben alles bij elkaar nu al 3 maanden ongesteld. Rond de kerst is het begonnen met een voor mijn doen lichte menstruatie die maar bleef doorgaan. Daarna werd het minder maar wel veel slijmverlies met bloed. Toen plotseling, natuurlijk op mijn werk, heel veel bloedverlies met stolsels. Waar ik echt van ben geschrokken. Dit duurde maar even en toen ging het weer vrolijk verder met heel licht bloedverlies dat maar niet wil stoppen.

Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest die zei dat het helemaal geen kwaad kon en bij de overgang kan horen. Vorig jaar heb ik een uitstrijkje laten maken dat goed was. Er is nu bloed afgenomen waar ik nog geen uitslag van heb. En wordt er o.a. gekeken of ik bloedarmoede heb en de fsh waarde. Toen ik vroeg of hier nu niets aan te doen was zei ze dat ik de pil kon gaan slikken maar omdat ze erbij zei dat er een kleine verhoogde kans op borstkanker bij pil slikken bestaat doe ik dit liever niet.

Als ik er erg veel last van krijg kon ze de pil eventueel voor een half jaar voorschrijven. Als er niets uit het bloedonderzoek komt wil ik me toch laten doorsturen naar een gynaecoloog i.v.m. eventuele vleesboom. Ik ben wel benieuwd of er nog meer dames zijn die zo lang ongesteld zijn geweest en wat hier aan gedaan werd want ik ben ondertussen bang dat dit helemaal niet meer ophoudt!

groetjes Sindy

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 13 mar 2011 10:33

Hallo Sindy,

Twee maanden is mijn record. En net zoals jij beschrijft: soms licht bloedverlies, dan weer heel erg.
Goed dat je je bloedwaardes laat controleren, bloedarmoede sluipt er in en veroorzaakt veel klachten.
Sterkte met alles!

Groet van Lienke

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gaia » wo 16 mar 2011 12:34

Hoi!

Hier nog een! Misschien ben ik per maand, de laatste tijd, anderhalve week "bloedvrij". Het varieert van druppelen naar golven met stolsels...
Ik voel me een reclame voor alle soorten en maten maandverband.... :S ..zo NIET vrouwelijk...!

Groet
Gaia

Sindy64
Berichten van Sindy64
Onderwerpen van Sindy64
Menopauzejaar:

Bericht door Sindy64 » wo 16 mar 2011 14:02

Hallo,

Ik heb werkelijk alle soorten inlegkruisjes, maandverband en tampons in huis, Van mini tot super plus. normaal tot maxi plus. Ik heb een hele la in mijn nachtkastje volliggen en ga nooit meer de deur uit zonder! Ik heb het nog eens goed nagekeken maar ben 15 december 2010! begonnen met menstrueren en geen dag zonder bloedverlies geweest. Er waren ook dagen tussen dat ik echt een paniekgevoel had en wel kon janken van ellende, maar ook dagen dat het bloedverlies minimaal was.

Maar eindelijk sinds vanmorgen lijkt het gestopt! Ik hoop dat ik niet te vroeg juig.
Ik wacht nu al meer dan een week op de uitslag van het bloed anders ga ik zelf maar bellen.

groetjes Sindy

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 04 apr 2011 08:55

Dag allemaal,

Na weer heftige bloedingen besloot ik een paar weken geleden de stap te nemen naar een Novasure behandeling.
Bij het vooronderzoek hoorde ook het nemen van een kweek uit de baarmoeder.
Afgelopen vrijdag hoorde ik dat deze kweek een paar onrustige cellen bevatte. Vreselijk geschrokken natuurlijk.
We konden gelukkig meteen bij de gynaecoloog terecht. Zij vertelde dat het echt heel miniem was.

Uit voorzorg moeten de baarmoeder en ook de eierstokken verwijderd worden.
Ze zei dat ik me beslist geen zorgen moest maken, het zou allemaal helemaal goed komen.
En nu zit ik dus in de molen.

Lienke

Elisabeth
Berichten van Elisabeth
Onderwerpen van Elisabeth
Menopauzejaar:

Bericht door Elisabeth » do 07 apr 2011 23:14

Hallo

Heel begrijpelijk dat je wat angstig bent. Het is ook niet niks.
Bij mij is alles 6 weken geleden weggehaald, ook i.v.m. onrustige cellen.
Via de buik.Ik was binnen 72 uur weer thuis en het is me reuze mee gevallen.
Natuurlijk heb je ongemakken en ik wil het allemaal niet bagatelliseren hoor.
Wel denk ik, dat als je een keuzemogelijkheid hebt, je sneller hersteld bent na een vaginale verwijdering. Dit ervaarde ik ook in het ziekenhuis en daarna van vrouwen die op die manier "geholpen"waren.
Laat je in ieder geval lekker verwennen die eerste weken en doe zeker geen zware dingen.
Het heeft mij heel erg geholpen om me snel weer fit te voelen om binnen een week weer kleine stukjes te gaan wandelen. Steeds wat verder, steeds wat steviger wandelen.
Ik wens je alle sterkte en alvast een heel voorspoedig herstel.

groetjes
Elisabeth

Marel
Berichten van Marel
Onderwerpen van Marel
Menopauzejaar:

Bericht door Marel » do 21 apr 2011 20:57

Hoe is het nu Lienke?

groet, Marel

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 09 mei 2011 10:43

Hallo allemaal,

Het gaat heel goed! De operatie is alweer ruim 2 weken geleden en is me eerlijk gezegd niet tegengevallen.
Geen last gehad van de narcose en ook niet veel pijn gelukkig.
Maar het allerbelangrijkste: afgelopen dinsdag kreeg ik de uitslag: er is niets, maar dan ook geen enkele onrustige cel teruggevonden ! Wat dat voor een opluchting is, is gewoon niet te beschrijven, daar ben ik zo ontzettend dankbaar voor !
En nu moet ik rustig aan doen, daar gaan nog wel wat weekjes overheen.

Bedankt voor jullie steun!

Groet van Lienke

Marel
Berichten van Marel
Onderwerpen van Marel
Menopauzejaar:

Bericht door Marel » ma 09 mei 2011 12:34

Wat fijn Lienke! En nu maar lekker rustig aan doen. :D

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen