Vloeien

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Cockie
Berichten van Cockie
Onderwerpen van Cockie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Re: Vloeien

Bericht door Cockie » do 02 apr 2009 21:31

Hallo dames,

Ik ben nu ca 6 weken aan het vloeien. En hoe ! Soms binnen 1,5 uur moet ik echt weer verschonen.
De dokter vond het bij 4 weken normaal en ik moest maar terugkomen bij 6 weken.
Maar ook daar deed hij makkelijk over. Dus ik vermoed dat het er bij kan horen.
Maar inderdaad, ik ben het ook flink zat.

Sterkte er ook mee.
Cockie

Driana
Berichten van Driana
Onderwerpen van Driana
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Driana » wo 15 apr 2009 16:51

Hoi hoi,

ik heb dit jaren geleden ook gehad heel erg vloeien.
Had verder nog geen klachten eigenlijk.
Ben toen gecuretteerd heeft een jaartje of zo wel weer goed gegaan maar toen begon het vloeien weer vreselijk erg.
Zo erg dat ik amper van huis kon.
Heb nu sinds 3 jaar de mirena en verlies niks meer heb nog geen inlegkruisje nodig helemaal schoon dus dat heeft heel goed geholpen.
Maar geloof dat ik nu echt een oud vrouwtje ga worden want krijg nu wel last van opvliegers pijnlijke gewrichten en slecht slapen.
Dus vanmorgen maar even lang de huisarts gegaan omdat ik had gelezen dat de mirena i.v.m. de overgang na 3 jaar vervangen moet worden i.p.v 5 jaar.
Maar ze zei dat dat was voor het vloeien en aangezien ik dat gelukkig niet meer heb laat ik hem nog maar even zitten.
En voor de rest accepteren denk ik.
o ja ik ben nu 46 jaar.
En nu veel gaan lezen hier.

Groetjes Driana.

Driana
Berichten van Driana
Onderwerpen van Driana
Menopauzejaar:

Bericht door Driana » ma 18 mei 2009 07:33

Hallo dames,

Dit had ik dus niet verwacht.
Vorige week was ik niet lekker heel emotioneel en zo. Ik was ook aan het lijnen maar mn buik was zo dik leek wel zwanger.
En wat denk je ja hoor na 2 jaar niks gehad te hebben ben ik nu weer ongesteld, niet heel erg maar toch.
Ben er dus toch nog niet van af.
En o ja heb nog steeds de mirena.

Groetjes Driana.

Josien1963
Berichten van Josien1963
Onderwerpen van Josien1963
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Josien1963 » ma 18 mei 2009 10:10

Goedemorgen allemaal!

Wat herkenbaar al die verhalen over het onregelmatig zijn van de menstruatie! Ik heb jaren lopen steggelen met mijn menstruatie. Ik was het vaker wel dan niet. En af en toe zo heftig dat ik er gewoon eng van werd! Na jaren van allerlei lapmiddeltjes proberen waaronder de pil en chemische curettage heb ik, in 2007, samen met mijn gynaecoloog besloten om mijn baarmoeder te laten verwijderen. Ik was me heel erg bewust van de voor en nadelen maar heb tot de dag van vandaag er geen seconde spijt van gehad! Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik wakker werd na de operatie en echt zo'n "dit is het moment" had! Wat voelde het goed en wat klopte het gevoel in mijn buik weer! Dit gevoel was ik vanaf 1991 kwijt na een verzakkingsoperatie, heb jaren met allerlei vage klachten rond gelopen die niet te plaatsen waren.

Wat ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd en een gynaecoloog had met alle begrip voor mijn situatie en dit gelukkig ook serieus nam. Uiteindelijk ken ik mijn lichaam het beste en er is geen dokter die dit voor mij had kunnen invullen. Voel ik me minder vrouw nu ik geen baarmoeder meer heb? Nee, absoluut niet...Tis net of er een last van me afgevallen is...Ik kan nu veel meer genieten en ben niet meer beperkt door het constante vloeien...Mijn baarmoeder eruit is voor mij...Een enorm bevrijdend gevoel...! :lol:

Groetjes, Josien

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Lienke » vr 19 jun 2009 17:36

Dag allemaal,

Moedeloos ben ik, en ja, ook een beetje wanhopig. Van 15 april tot 25 mei duurde mijn menstruatie. Van licht, weinig, iets meer tot heel erg heftig.
En ineens was het over, gelukkig. Maar deze week, de 16e juni, begon de ellende opnieuw. Ik heb het gevoel of de hormonen door me heen razen.
Voel me erg uit balans, rot, last van zenuwen. Kan dat komen door dit onregelmatige gedoe? Heeft het zoveel invloed? Heb het nog nooit zo erg ervaren.
Herkennen jullie dit?

Groet van Lienke

Sindy64
Berichten van Sindy64
Onderwerpen van Sindy64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Sindy64 » za 20 jun 2009 10:48

Hallo,

Ik ben nu ook al vanaf 2 juni ongesteld. De ene dag erger dan de andere dag, maar gisteren was het opeens gestopt (dacht ik) eindelijk.
Ga ik net naar het toilet is het weer in volle hevigheid uitgebroken, ik wordt hier ook inderdaad moedeloos van.
Ook omdat ik meerdere afspraken heb dit weekend en daar nu dus helemaal geen zin meer in heb, omdat ik nooit zeker weet of het allemaal wel goed gaat i.v. m. doorlekken en er een toilet in de buurt is.
Ik wou dat dit een keertje ophield.

Groetjes Roxy

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » vr 10 jul 2009 09:25

Hallo allemaal,

Mag ik even iets vragen? Wie van jullie gebruikt iets natuurlijks of hormonen tegen heftige premenopauze verschijnselen? Ik heb weer vreselijke weken/dagen achter de rug, zo ontzettend uit balans. Gisteren werd ik totaal overvallen door een menstruatie, meteen heftig. Het was ook alweer ruim 2 weken geleden :shock:
Ik heb de laatste maanden geen periode dat ik denk: nu is het allemaal wat rustiger in me. Nee, het raast maar door. Kon je vroeger nog zeggen: ik heb last van PMS, menstruatie zit er blijkbaar aan te komen, nu kan ik niks meer plaatsen. Die heftige en langdurige menstruatie is heel vervelend, maar daar probeer ik mee om te gaan. Maar hierdoor zo beroerd in je vel zitten......

Eigenlijk bedoel ik met bovenstaande: is het wel verstandig om iets te gebruiken? Of is het beter alles op z'n beloop te laten?
Wat is de grens van het toelaatbare?

Groet van Lienke

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd: 68

Bericht door Mmwouters » vr 10 jul 2009 13:13

Hallo Lienke,

Ik heb 3 jaar hormonen geslikt en toe ik stopte kreeg ik de hele lijst van klachten met rente over me heen.
Dat is nu vier jaar geleden en ik kan nog niet zegen dat ik er doorheen ben.
Mijn nieuwe huisarts vergeleek hormoongebruik met een sneeuwschuiver: ze schuiven de klachten als een berg sneeuw voor je uit en als je stopt krijg je de hele berg in een keer te verstouwen.
Had ik geweten wat ik nu weet, dan zag het er nu waarschijnlijk anders uit. Ik ben nu 59 jaar en nog steeds sukkelend.
Natuurlijke middelen die ik heb geprobeerd hielpen geen van allen.
De tijd, erkenning en deze site zijn volgens mij de beste hulpmiddelen.
Veel sterkte voor iedereen in hetzelfde schuitje.

Gr. Marian

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » vr 10 jul 2009 13:41

Marian, bedankt voor je reactie.

Wat een mooie vergelijking, die sneeuwschuiver. Misschien is het inderdaad het beste er dwars doorheen te gaan. Het is alleen zo moeilijk als je er middenin zit, in die hele mallemolen van lichamelijke en geestelijke klachten. Gedachten, angsten en gevoelens waar je eerder makkelijker mee om ging, nemen nu zulke grote proporties aan, herkennen jullie dat ook?

Ik neem nu in ieder geval meer rust, probeer beter naar mijzelf te luisteren. En dit forum is inderdaad al een heel goed hulpmiddel!

Groet van Lienke

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd: 68

Bericht door Mmwouters » vr 10 jul 2009 14:11

Hallo Lienke,

Het vraagt inderdaad ontzettend veel kracht om hier doorheen te komen. Afgezien van mijn lichamelijke klachten kwam er op geestelijk vlak zoveel kijken dat ik af en toe dacht: ik word gek, terwijl iedereen in mijn omgeving mij een "sterke" vrouw noemt.
Maar sterk is ook zwak durven te zijn en dat word je op een gegeven moment. Maar ook dat moet/mag je jezelf toestaan.
Een van de erge dingen vind ik, dat op het moment dat ik me weer iets minder voel, ik dat heel slecht van me af kan zetten en de hele dag blijf malen.
Op het moment dat het weer beter gaat, denk ik waar maak ik me toch druk om, zo erg is het toch niet?
Ik hoop dus dat wanneer ik door deze periode heen ben, ik het ook weer snel zal vergeten.
Overgang is geen ziekte, maar je kunt er wel behoorlijk beroerd van zijn.

Gr. Marian

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 02 aug 2009 19:42

Hallo allemaal,

Even van me afschrijven.........
Ik werd vannacht ongesteld, het voelde of het behoorlijk door zou zetten. Vandaag kwam er niks! Wel moe, hoofdpijn en buikpijn. De vorige keer ging het ook zo. Beetje bloed, dan weer een dag niet, dagje wel....Het duurt ook korter, althans de vorige 2 keren, zo'n dag of vier. Zou het 'op' zijn, is dit bijna het eind? Wie herkent dit?

De afgelopen weken waren slopend, en als je dan weer onverwacht ongesteld wordt, dan zie ik dat maar als oorzaak van alle ellende.
Het was zelfs zo erg dat ik een afspraak had gemaakt bij de gynaecoloog om eventueel de pil/mirena te bespreken. Toch maar weer afgezegd, want ik wil dit proces eigenlijk ook niet 'kunstmatig' beïnvloeden. Maar ja, als het water je soms aan de lippen staat....

Hartelijke groet,
Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » wo 05 aug 2009 17:46

Dag allemaal,

Mijn menstruatie verloopt weer heel grillig. Een dag een beetje, de volgende dag niks, gisteren voelde ik bij het opstaan dat ik even erg vloeide. De rest van de dag weer bijna niets. Vannacht niets, vanmorgen weer een minuutje even erg hevig. Nu weer niet.
Het is wel te doen, alleen blijven de klachten aanhouden die normaal over zijn bij het doorzetten van de menstruatie. Moe, hypergevoelig, nerveus, hoofdpijn, down.
Ik heb het gevoel dat als het even hevig doorzet, de gevoelens ook heviger worden. Herkennen jullie dat?
Wat een gemodder is dit. Ik doe zoveel mogelijk rustig aan, maar dat lukt de ene dag ook beter dan de andere. Ik ben ook best bang dat het weer zo lang duurt.

Groet van Lienke

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 60

Bericht door Merel2 » zo 23 aug 2009 11:29

Hallo Lienke,

Ik heb veel berichtjes van jouw hier gelezen. Ja die vreselijk zware menstruatie ....ik weet er alles van.
Ik wou ook zo graag weten, is nu bijna het eind of nog niet. Het is zo moeilijk te zeggen allemaal. Bij de een gaat het zo en bij de andere weer zo. Ik stond ook op punt om een spiraaltje te laten plaatsen.

Ik heb er ook veel last van gehad voor die tijd als het kwam, zere benen en erg moe in de benen. Moe en helemaal niet lekker in mijn vel zitten. Dan dit weer en dat dat weer erbij. Rottijd was dat even. Nu heb ik er geen last meer van.
Nou ja, in de laatste 18 maanden (ongeveer) een keer of 4 nog een lichte ( tot bijna niets) menstruatie gehad van een dag of 3. Wel voor deze ook weer niet lekker in mijn vel zitten en moe en last van dit en dat, dus dat blijft wel ook al komt er haast niets meer. Op het laatst bij de 'normale menstruaties zat er zo een maand of 6-8 tussen dat het weer kwam en dan zo ineens was het weg.
De laatste half jaar had ik ook zoiets van ''komt er nu nooit een eind aan?''. Maar zo ineens was het over.

Het is niet zo Lienke, als de menstruaties weg zijn dat alle overgangsklachten ook verdwijnen. Maar dat is ook per vrouw weer heel verschillend!!! Ik kan alleen maar zeggen, bij mij is het zo onverwacht gestopt. Niet dat het steeds minder en minder werd, nee ik had de laatste keer nog behoorlijke bloedverlies en wel van een dag of 5.
Toen veel maanden helemaal niets en dacht ik HOERA ik ben er af!!!! Dat was dus ook niet zo ................... heb nu paar keer heel licht gehad van 3 dagen, om nog duidelijker te zijn, kon per dag wel met 'een inlegkruisje!!! Zo weinig.
Maar als ik jouw verhalen hier lees, denk ik weer aan die tijd van mijzelf!!!!!
O ja en zo ineens een grote stolsel en dan weer 5 uur helemaal niets, dan denk je het is over en doe je weer een kleiner verband voor en pfff zit je er weer helemaal onder. Dan dag wel en zomaar een hele dag er na helemaal niets !!!
Ja Lienke zo gaat het op het laatst.

Groetjes Merel

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 23 aug 2009 16:02

Dag Merel,

Jouw bericht voelt als een cadeautje, de timing had niet beter gekund!
Ik zit er even helemaal doorheen, vanaf 2 augustus ben ik ongesteld. De eerste 14 dagen vrij normaal, maar daarna zo erg dat ik er letterlijk niet goed van word.
Het moet gewoon stoppen, dit kan niet te lang zo doorgaan. Op mijn werk is het ook niet goed te hanteren.
Ik weet als ik naar de gynaecoloog ga, dat ik dan in no time buiten sta met een hormoonpreparaat. Het voelt beangstigend dat je op een gegeven moment misschien geen keus hebt, dat de omstandigheden je dwingen te kiezen voor iets waarover je een grote tegenstand voelt.

Heel herkenbaar wat je schrijft, je denkt soms dat het is gestopt en bent opgelucht - had ik gisteravond - en dan vanmorgen.....lijkt het van voren af aan te beginnen. Ik ben er soms verbaasd over hoe dat allemaal past in je buik, voel me soms net zo'n reservoir.
Hoe lang was bij jou de periode van onregelmatige en hevige bloedingen?

Mijn moeder had in haar overgangsperiode ook last van hevige bloedingen. Een van die bloedingen was zo erg, dat ze opgenomen moest worden voor een bloedtransfusie. Als ik het dan weer zo erg heb als nu, dan is dat wel een angstbeeld voor me.

In ieder geval, jouw berichtje geeft me moed om nog even door te zetten. Wie weet stopt het bij mij ook zomaar opeens!

Hartelijke groet van Lienke

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 60

Bericht door Merel2 » zo 23 aug 2009 18:51

Hallo Lienke ,

Tja ik heb er zelf ook zoveel last van gehad en toen ik alles aan het lezen was kon ik niet laten om je een berichtje te sturen. Leuk dat je even schrijft dat het als een cadeautje kwam.

Hoelang bij mij de periode was van hevige bloedingen? Ja best nog wel een aantal jaren.
Maar de laatste jaren, wanneer het zo een maand of 6 oversloeg was natuurlijk wel te doen.
Elke maand maar weer dat vond ik vervelend, als het 1 x per 5 of 6 maand nog een keertje komt, dat vond ik zelf niet zo erg. De meeste zware menstruaties waren toch wel voor dat de onregelmatige menstruaties begonnen. Of begin er nog van. Bij mij dan, het zal bij iedereen wel anders gaan. Ik hoop dat je nog een beetje van mijn verhaal snapt!!!! :D
Ik merk dat het best wel moeilijk is om zoiets uit te leggen. ;)

Ik ben toch blij dat ik het zo allemaal gedaan hebt, niets geslikt ( op die 2 korte tijden na dan). Dat was niet langer dan een week of 6.
Ook niet doorgezet om de keus te maken dat ik een spiraaltje nam, nou ja had het bijna wel gedaan hoor! Het stopte voor mij gewoon net op tijd ha ha ha.

Lienke, ik hoop dat het snel voorbij is bij jouw die heftige menstruaties.
Ik weet ook niet of ik er nu echt helemaal af ben, maar het lijkt er wel op. Mijn laatste was dus iets van ander half jaar geleden. Hier bedoel ik een normale menstruatie mee!
Daarna was haast niets meer wat er kwam, eigenlijk niks dus! Heerlijk dat ik er af ben.
Die dag komt voor jouw ook Lienke!
Hoe lang ben jij nu al met die onregelmatige menstruaties bezig, Daar bedoel ik mee, dat het soms een maand overslaat.

Groetjes Merel

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 23 aug 2009 19:35

Hallo Merel,

Bij mij duurt het nu anderhalf jaar, na een half jaar sloeg ik 2 maanden over. Sindsdien ben ik ook onregelmatig ongesteld, maar dan erg kort op elkaar. Soms zit er een lichte menstruatie tussen, maar vaker zoals nu, erg hevig.
Ik heb tot nu toe alleen vorig jaar zes weken de pil geslikt, omdat het gewoon niet stopte.
Fijn dat dit menstruatie gedoe voor jou verleden tijd is!

Ik hoorde laatst iemand beweren dat ze in de overgang haar menstruaties vast zou missen, het hoorde zo bij haar vrouw zijn. En weet je, ergens had ik dat gevoel ook jaren geleden. Maar door deze toestanden ben ik van mening veranderd, het mag van mij nu wel over zijn.
Misschien is het wel nodig dat het allemaal wat heftig gaat, dat ondersteunt het natuurlijk proces, het letterlijk 'loslaten'.

Groet van Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » wo 02 sep 2009 19:53

Hallo allemaal,

Zo, de menstruatie is achter de rug. Net op tijd, ik begon te wanhopen of het wel vanzelf over zou gaan. Het was heel heftig, maar toch begon ik me in de loop van die weken mentaal beter te voelen. Het is nu eigenlijk abrupt gestopt, een paar dagen geleden. En nu heb ik steeds hoofdpijn, maar ik zit vooral minder goed in m'n vel. Zou dat allemaal hormonaal zijn, herkennen jullie dit, rot gevoel na die tijd?
Zucht.....die hormonen.........

Hartelijke groet van Lienke

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:

Bericht door Jazz » wo 02 sep 2009 21:36

Hoi Lienke,

Ik herken wat je schrijft. Ik heb de meeste klachten vanaf ongeveer de derde dag van mijn menstruatie. Dit duurt daarna ruim anderhalf week. Heb veel last van mijn gewrichten en spieren. Ben ook erg moe en voel me rot. Daarnaast regelmatig hoofdpijn. Ook slaap ik slecht deze periode. Wat een scala aan klachten. Daarna voel ik mijn energie weer toenemen. De klachten worden dan ook minder.
Ik begin het een beetje te herkennen. Was een tijdje echt mezelf kwijt. Alles wat vanzelfsprekend was, moest ik weer opnieuw leren kennen en herkennen. Voel me daar nu een stuk rustiger over. Ik weet dat bepaalde klachten komen, maar ook weer weggaan.
Sterkte met jouw klachten. En echt, het gaat weer over!

Groetjes, Jazz

MsMarple
Berichten van MsMarple
Onderwerpen van MsMarple
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door MsMarple » za 12 sep 2009 13:10

Hoi meiden!!

Wat ben ik blij dat ik deze site gevonden heb, want ik maakte me al danig zorgen dat ik na wat een normale ongesteldheid leek, na 3 dagen het weer werd. Eerst een normaal begin met lichtrood bloed maar nu is het al 3,5 week heel donkerbruin, soms met stukjes er in! Ik heb veel berichten gelezen over vleesbomen, moet ik me nu daar nu zorgen om gaan maken?

groetjes Ms Marple

ps is ben bijna 53

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » vr 18 sep 2009 21:14

Hallo Lienke,

Hoe gaat het inmiddels met jou .... ik heb zo jouw verhaal zitten lezen en komt erg overeen met mijn sores .... ik zit momenteel aan de primolut nog nooit gehad maar het is nog steeds zo'n grote chaos .... ik word er gestoord van ben al een dikke 2 maanden continu ongesteld in alle variaties slik staalpillen maar ben nu de laatste 10 dagen weer helemaal terug bij af met een wederom nog meer ijzer tekort.
Moest ook dus aan de hormonen en heb een afspraak gemaakt bij de gyn.
Maar vertel eens hou het nu met jou gaat en of je al tot een andere beslissing bent overgegaan.

Groetjes, Chris

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » za 19 sep 2009 13:42

Hallo Christa,

Ik heb jouw berichten gelezen, en zie dat jij ook te maken hebt met wisselende, hevige menstruaties. Het slikken van ijzer, een paar maanden aan de hormonen, ik ken het allemaal. Wat ik zo moeilijk vond vorig jaar is dat ik blijkbaar niets te kiezen had. Ik wilde absoluut het liefst de natuur z'n gang laten gaan, had nog nooit eerder de pil geslikt. Maar soms gaan de verschijnselen over een grens heen, en moet er ingegrepen worden. En blijkbaar zijn hormonen dan het enige alternatief, dat heb ik vorig jaar gemerkt in het reguliere circuit. Ik ben er ziek van geweest, vooral na het stoppen, helemaal uit balans.

Ik heb nu drie weken geen menstruatie gehad, maar merk aan alles dat het er weer aan zit te komen. En ja, daar word ik best angstig van, want het kan gewoon erg, erg heftig zijn. Mijn laatste menstruatie was van 2 tot 29 augustus, daar ben ik nog van aan het bijkomen.
Maar inmiddels gebruik ik natuurlijke producten, ik bezoek nu een natuurarts. Ik moet afwachten of ik er baat bij heb.

Waar ik ook veel moeite mee heb is die extreme vermoeidheid, heb jij dat ook? Ik ben niet vooruit te branden, terwijl ik 'vroeger' een energiek iemand was.
Ben altijd vol goede voornemens, dat wel. Net wakker ben ik van alles van plan voor die dag, maar vaak ben ik gewoon te moe om het uit te voeren. In de supermarkt koop ik ingredienten voor een gezonde, uitgebreide maaltijd, maar tegen de avond heb ik de neiging om te zeggen: 'haal maar wat op' (wat dan ook best geregeld gebeurd :oops: )
Ik mag me gelukkig prijzen met een begrijpende echtgenoot, die echt alles wil doen om het me zo makkelijk mogelijk te maken. Maar dan heb ik weer een schuldgevoel, want hij heeft het al zo druk.

Maar de beslissing waar jij het over hebt Christa, die hangt nog steeds af van de omstandigheden. Tot nu toe geen hormonen, na die ervaring van vorig jaar.
Maar ook tijdens de afgelopen menstruatie was er een moment van: 'dit kan zo niet langer'.
Dus het liefst wil ik op de natuurlijke manier verder, maar ik weet echt niet of ik dat vol kan houden.
Menstruaties van 2 maanden heb ik ook gehad, dan is het bijna ondoenlijk om ook je sociale leven en werk te handhaven. Heb jij daar ook zoveel moeite mee?

Groet en heel veel sterkte,

Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » vr 20 nov 2009 20:20

Hallo allemaal,

Ik ben weer ongesteld, om de 10 tot 14 dagen is het raak. Dat geeft me het gevoel dat ik aan 'een stuk door menstrueer. Het is ook vreselijk nu, eergisteren ben ik halsoverkop van m'n werk naar huis gegaan, het ging niet meer. Mijn voorraad maandverband was op, ik zat doorlopend op het toilet.
Ben nu inmiddels weer aan de ijzer, mijn HB was te laag. Maar wat ik me afvraag: van een te laag HB kun je je heel beroerd voelen, maar is dat de enige oorzaak?
Ik bedoel dit: als ik een tijdje ijzer heb geslikt, dan moet je lijkt mij aardig snel weer op peil zijn. Op dit moment vloei ik heel erg, maar slik ook ijzer. En toch voel ik me zo moe en slap, ik zie ook wit zegt men. Vullen de staalpillen het tekort niet meteen aan? (De pilletjes zijn 200 mg. per stuk) Of brengen deze heftige menstruaties ook andere tekorten mee?

Groet Lienke

Plonie
Berichten van Plonie
Onderwerpen van Plonie
Menopauzejaar:

Bericht door Plonie » ma 23 nov 2009 10:54

Beste Lieneke,

Natuurlijk kan ik niet weten of er nog een andere oorzaak is dat je je zo beroerd voelt. Ik slik al jaren ijzerpillen i.v.m. hevige menstruaties. Als ik dit niet doe kom ik niet meer vooruit, krijg ik spierpijn, wordt duizelig, ben dan kortademig, ben dan zo ontzettend moe, slap en emotioneel. De pillen gaan me weleens tegen staan, omdat ik er last van mijn darmen van krijg, maar als ik dan ophoud dan komen de klachten weer. Mijn Hb schommelt tussen de 4,2 en 6,5 hoger zelfs met pillen kom ik niet.
Om na te gaan of er nog ander bloedverlies was vond de huisarts het nodig dat ik onderzocht werd een omdat om uit te sluiten. Gelukkig bleek dit niet het geval.

Sterkte.
Groet
Plonie

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 11 feb 2010 10:26

Dag allemaal,

Ik heb op dit forum al veel geschreven over mijn hevige menstruaties. Of eigenlijk wil ik het geen menstruaties noemen, cru gezegd zijn het gewoon bloedbaden. Soms zitten er twee weken tussen, als ik geluk heb drie. De bloedingen duren minimaal 2 weken, vaak langer.
Ik ben het moe, ik ben het zat!! Het duurt nu 2 jaar en ik heb altijd koppig volgehouden dat ik niet aan de hormonen wil. Maar ik ben zo ellendig moe, slik weer ijzer.
Als ik er aan denk dat dit nog jaren kan duren, raak ik in paniek. Het beheerst mijn leven. Ik kan niets plannen, de bloedingen komen zonder vooraankondiging, en zijn meteen verschrikkelijk heftig. Als ik de deur uit moet lijkt het of ik uit logeren ga, gezien de grote tas met kleding, kraam- en maandverband.
Uitgebreid onderzoek heb ik al gehad: vaginale echo, waterecho, weefselonderzoek, uitstrijkje: gelukkig allemaal prima. De gynaecoloog wil me aan de mirena hebben, maar eenmaal thuis sla ik meteen aan het googelen en wordt niet vrolijk van de meest negatieve ervaringen.
Ik zit nu even op een dood spoor, vandaar mijn noodkreet.
Het is niet zo dat ik alles wil blijven doen en daarom die bloedingen vervelend vind. Ik pas me aan waar het kan, kies voor mezelf, wil het graag "ondergaan".
Maar waar is de grens? Wat is toelaatbaar?

In ieder geval fijn om mijn hart even te luchten.

Groet van Lienke

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » do 11 feb 2010 12:16

Hallo Lienke,

Ik weet hoe je je voelt! Anderhalf jaar geleden zat ik ook op jouw punt. Ik had al dik een jaar (toen) te maken met enorme bloedbaden, die wel 6 weken aanhielden. Dan 2 weken niks en hopla weer 6 weken "aan de beurt". Ik was ten einde raad. Want net als jij hoef ik niet meer zo nodig alles wat ik 10 jaar geleden nog kon en deed, maar een beetje normaal naar je werk gaan is wel prettig en ik was ook zo moe en slap.

Mijn gynaecoloog bood mij ook het alternatief mirena of (nogal drastisch) baarmoederverwijdering. Ik had bijna voor het laatste gekozen en toen ... van de een op andere dag stopte de bloedbaden (het leek wel of er een kraan werd dichtgedraaid)! Ongelooflijk! Een verademing, maar ... het gevoel van toen weet ik nog heel erg goed! En ik weet dus hoe moeilijk jij het nu hebt.

Ik wens je heel veel sterkte!

Groetjes, Desi

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:

Bericht door Jazz » do 11 feb 2010 12:31

Hallo Lienke,

Ik weet wat je voelt. Ook het gevoel, dat je niet weet hoe lang het nog gaat duren.
Ik weet, dat ik op dit forum niet op de stoel van de arts mag gaan zitten, maar kun je niet een andere behandeling proberen? Ik heb het dan over het wegbranden van je baarmoederslijmvlies. Een poliklinische behandeling. Ik zou deze mogelijkheid met je gynaecoloog overleggen.
Heel veel sterkte!!

Groetjes, Jazz

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 11 feb 2010 14:04

Dag lotgenoten,

Dank voor jullie steun! Ik heb net een afspraak gemaakt met de gynaecoloog, begin maart kan ik naar haar toe. Ik ga inderdaad eens wat opties bespreken, Jazz.
En als ik jouw reactie lees Desi, dan denk ik: wie weet, misschien is dit de laatste keer, 2 jaar is tenslotte al een hele poos. Maar voor 't zelfde geld kan het nog wel een paar jaar duren.
Ik ben wel bang dat ik me door de gynaecoloog zo een mirena naar binnen laat kletsen, labiel en moe als ik nu ben.

Groet van Lienke

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:

Bericht door Jazz » do 11 feb 2010 14:55

Hoi Lienke,

Laat je geen dingen aanpraten, die je eigenlijk niet wilt. Ik weet hoe het is, als je zo labiel voelt door het erge vloeien. Blijf zelf zoeken naar alternatieven. Ook al lijkt het of je alles geprobeerd hebt, soms zijn er nog alternatieven. Als ik naar mijn toenmalige gynaecoloog had geluisterd, was mijn baarmoeder twee jaren geleden al verwijderd. Wel heb ik, omdat ik in zo'n slechte conditie was, medicatie gebruikt waar ik veel bijverschijnselen van ondervond. Tegerlijkertijd ook een mirena gehad. Ben zelf weer aan het zoeken gegaan en heb een behandeling ondergaan. Mijn menstruatie is wel erg ontregeld, maar de erge bloedingen, die ik had, lijken verleden tijd.
Veel sterkte!

Hartelijke groetjes, Jazz

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 11 feb 2010 15:55

Hallo Jazz,

Hoe heb jij de mirena ervaren?

Groet Lienke

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:

Bericht door Jazz » do 11 feb 2010 17:46

Hallo Lienke,

Ik heb de mirena ongeveer een jaar gehad. Na het inbrengen van de mirena, heb ik nog weken gevloeid. Daarna was het vloeien tijdens mijn menstruatie inderdaad minimaal. Dat was wel een opluchting en gaf mij de tijd om aan te sterken.
Wat ik ervoor terug kreeg, waren vervelende bijverschijnselen. Volgens mijn gynaecoloog zouden die bijwerkingen minimaal zijn, omdat het progesteron direct aan het baarmoederslijmvlies wordt afgegeven. Maar zo heb ik het niet ervaren. Ik kreeg o.a. last van zere borsten , een opgezette buik, depri gevoel en regelmatig een gevoel van angst.

Ik wens je nogmaals sterkte. Je hebt waarschijnlijk het gevoel, dat er geen einde aan komt. Ook mijn leven stond geheel in het teken van mijn menstruatie. En dan nog maar niet te spreken over die eeuwige vermoeidheid. Ik hoop, dat er een oplossing voor je komt.

Groetjes, Jazz

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht