Opeens weer heel regelmatig

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Fleur43
Berichten van Fleur43
Onderwerpen van Fleur43
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Opeens weer heel regelmatig

Bericht door Fleur43 » ma 28 feb 2005 20:13

Hoi allemaal

ik heb een beetje een rare vraag. Vooral als ik hier zo lees ben ik volledig verkeerd hier op het moment, lijkt me.
Ik ben de laatste maanden zo regelmatig ongesteld, dat heb ik mijn leven lang nog nooit gehad. Ik ben sinds de pubertijd altijd wel al onregelmatig geweest en de laatste jaren steeds weer eerder vroeger dan later. Vorig jaar had ik zelfs een keer na 14 dagen weer een menstruatie. Maar nu, sinds ongeveer 3 maanden, ben ik bijna op de dag ongesteld. Wat moet ik hier nu van denken? Of herkent iemand dit?

Ik heb een paar maanden geleden zo'n thuistest gedaan en daaruit bleek dus duidelijk dat ik begonnen ben met de premenopauze. Andere klachten die ermee te maken lijken te hebben, zijn daarentegen niet verdwenen.
Ik begrijp hier niet veel van.

Bedankt alvast voor de reacties.

Groetjes Fleur

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Re: Opeens weer heel regelmatig

Bericht door PetraS » ma 28 feb 2005 20:55

Hi Fleurtje,

Geen enkele vraag is hier raar hoor. Of ik je antwoord kan geven, weet ik niet. Kan je wel mijn 'overgangsverhaaltje' vertellen, misschien dat je er antwoorden in vindt, misschien niet.
Qua menstruatie was ik (zonder pil) zo 'op tijd' als een wekker; elke 28 dagen bingo. Drie jaar geleden om de 30 a 33 dagen. Mijn huisarts zei: 'De overgang'. Zal wel, dacht ik. Toen kreeg ik een jaar lang een cyclus van om de 50 dagen, echt waar! Toen begonnen ook de heftige opvliegers, de hormonen te gieren. Eind vorig jaar maakte ik 130 dagen vol (ben benieuwd wat nu volgt).

Dat is dan over de menstruatie cyclus. Maar, wat achteraf bekeken bij mij de boventoon gevoerd heeft zijn de veranderingen op 'geestelijk' gebied geweest; een gebrek aan zelfvertrouwen, lage dunk van mezelf, niet meer durven... enfin, kan zo nog een tijdje doorgaan. Die geestelijke veranderingen zijn ca. 4 jaar geleden al begonnen.
Samenvattend: bij mij ligt het overgangsaccent op mijn hersentjes (lijkt zo, weet ik), mijn lijf doet het wat zachter aan.
Mijn menstruatie heeft mij dus gefopt, vind ik niet erg hoor, 't is goed zoals het gaat.
Iedere vrouw heeft 'het' anders geloof ik.

groet.
Petra

Fleur43
Berichten van Fleur43
Onderwerpen van Fleur43
Menopauzejaar:

Bericht door Fleur43 » di 01 mar 2005 22:25

Hoi Petra

Bedankt voor je reactie. Ik vind het ook niet erg hoor, als mijn menstruatie me fopt in die zin, maar je zoekt voor iedere klacht een oorzaak. Ik was dus zeker deze gevonden te hebben, maar hierdoor ben ik dus weer onzeker geworden. Ach uiteindelijk verandert het niets aan het eindresultaat.
Ik aksepteer alles hoe het komt, al is het niet altijd even eenvoudig. Maar begrijpen wil ik het eigenlijk wel en dat is niet altijd mogelijk!

We zien wel hoe het verder gaat.

groetjes Fleur

EllyO
Berichten van EllyO
Onderwerpen van EllyO
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door EllyO » wo 02 mar 2005 11:07

Hoi Fleurtje,

Precies zoals je zegt: "Begrijpen wil ik het wel, maar is niet altijd mogelijk." Zo ervaar ik het ook. Ik zou er ook zo graag de vinger op willen kunnen leggen, op dat hele proces van de overgang en dat kan gewoon niet.

Daar komt dan ook nog eens bij, dat de overgang zich niet alleen afspeelt op het lichamelijke vlak, maar ook op het geestelijke en emotionele vlak.
Op alledrie de terreinen is het bij mij raak. Speelt de overgang niet op, op het ene vlak, dan is het op het andere vlak wel weer.

Een hele onrustige, onstabiele tijd.

En het is ook niet eventjes, meestal duurt het wel jaren :( . Een van de facetten van de lichamelijke overgang is een veranderd menstruatiepatroon. Als jij altijd onregelmatig bent geweest en nu in ene keer wel een regelmatig menstruatiepatroon hebt, zou het best kunnen, dat dit toch ermee te maken heeft.

Ik kan me voorstellen, dat het verwarrend is, maar zo is de overgang vaak. Vandaar misschien ook dat het voor de artsen zo moeilijk ligt, omdat er niet een eenduidig patroon vast te stellen is.

Groetjes,
EllyO.

Fleur43
Berichten van Fleur43
Onderwerpen van Fleur43
Menopauzejaar:

Bericht door Fleur43 » wo 02 mar 2005 20:26

Hoi Elly,

ook jou bedankt voor je reactie. Het is heel fijn te merken, dat hier ieder meedenkt en meevoelt. Het maakt heel wat minder onzeker en ik vind het fijn van jullie te horen hoe jullie het ervaren. Het geeft me moed om het hele proces te accepteren en het geeft rust op het moment dat iets dat ik ervaar of voel, onzeker of bang maakt. Het geeft ideeen en andere perspectieven. En dat doet heel goed. Het geheel is blijkbaar toch veel complexer, als ik me voorgesteld heb.
Sterkte ook voor jou.

groetjes
Fleur

Mireille38
Berichten van Mireille38
Onderwerpen van Mireille38
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Mireille38 » wo 02 mar 2005 20:30

Hallo Fleur en andere dames,

Ik heb ook alle verschijnselen maar ben het ook regelmatig. Ik ben sinds 3 maanden met de pil gestopt om te kijken of ik het nog werd, maar ik ben het ook nog steeds op tijd. Meestal een paar dagen later maar dat is niets.
k begin weer met de pil omdat ik pas 38 ben en al 3 jaar me slecht voel en mijn huisarts zegt dat ik beter de pil kan nemen dan hormonen, want zo krijg ik meer binnen i.v.m. botontkalking.

Fleurtje, ik heb ook op een andere pagina gelezen dat jij je beter voelde als je warm gegeten had, ik heb precies hetzelfde. Het ene moment voel je je slecht en dan denk je dat wordt niets meer en als ik dan gegeten heb dan voel ik me stukken beter.

Welke urinetest heb jij gedaan? Moet je die ook nog op een bepaald moment doen? Ik weet denk ik zeker dat ik in de overgang zit maar ik wil het zo graag een naam geven. Herkent iemand dit?

Allemaal veel succes.

Mireille38

Fleur43
Berichten van Fleur43
Onderwerpen van Fleur43
Menopauzejaar:

Bericht door Fleur43 » za 05 mar 2005 23:17

Ja Mireille,

Dat herken ik juist heel goed. Dat je al die rare kwaaltjes en hun oorzaak een naam wilt geven. En juist daarom ben ik onzeker door deze plotselinge regelmatigheid. Ik heb ook bijna geen bloedverlies meer. Ik heb de eerste dag wat en daarna bijna niets meer. Ik kom vanaf de 2e dag met 2 inlegkruisjes uit. Niet meer. De derde dag is alles praktisch weg.

Hoe die urinetest heet weet ik niet meer. Maar je moet hem geloof ik na 14 dagen weer herhalen om het zeker te weten. Maar je kunt hem geloof ik bij de drogist krijgen.

Succes ermee.
groet
Fleur

Henny45
Berichten van Henny45
Onderwerpen van Henny45
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Henny45 » wo 30 mar 2005 15:50

Hallo

Ik vind herkenning in jou verhaal.
Sinds korte tijd besef ik pas dat ik daadwerkelijk in de overgang ben. Achteraf gezien zit ik er al waarschijnlijk een langere tijd in. De eerst herkenbare die ik achteraf besef is dat ik ruim 5 jaar geleden onregelmatige menstruaties had. Bv ''en keer in de 2 a 3 maanden en dan weer lange tijd gewoon op tijd. (verschil van 2 a 3 dg. had ik altijd). Aangezien ik in die tijd een stressperiode had verweet ik dat daaraan.
Mijn huisarts vond mij toen ook te jong voor de overgang (toen 40 jr.)

Tussen die tijd en nu heb ik ook rotperiode gehad. Moeheid, stemmingsklachten, veel spier en gewrichtsklachten maar nog steeds nooit aan de overgang gedacht. Door te sporten en leuke dingen proberen te doen krabbelde ik altijd wel weer overeind. De laatste menstruatieperioden varieerden van heel heftig tot weinig maar nog steeds met regelmatig. Het stak een jaar geleden weer heftiger de kop op. Mijn moeder is 1.5 jaar geleden overleden dus een moeilijke tijd en ik legde de link van mijn klachten met het rouwproces.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik het ook heel moeilijk vind de klachten die ik ervaar aan de overgang toe te schrijven want er zijn m.i nog vele andere factoren waaraan mijn klachten zijn toe te schrijven.
Mijn emoties lopen wat dat betreft door elkaar heen. Sinds december 2004 heb ik geen menstruatie gehad en nu had ik de 24e van deze maand een beetje bloedverlies en daarna na 5 dagen weer een klein beetje maar of ik nu kan zeggen dat dit toch een menstruatie is, ik zou het echt niet weten.
Door herkenning te vinden op deze site begin ik mezelf er steeds meer van te overtuigen dat ik ECHT overgangsklachten heb.

groetjes Henny45

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht