Menstruatie korter op elkaar

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:
Leeftijd: 38

Menstruatie korter op elkaar

Bericht door Chantal81 » za 12 jan 2019 08:39

Goedemorgen allemaal,

Verstandelijk weet ik wel dat ik aan de overgang begonnen ben. Opeens angstig zijn voor de raarste dingen, moe zijn, soms een andere smaak hebben als normaal, vanuit het niets uit kunnen vallen, pijnlijke schouders en gewrichten, kortom in alle hevigheid los gebarsten. Ook hele goed mogelijk aangezien mijn moeder ook klaar was rond 45ste jaar. Ik ben nu 38 dus qua leeftijd....ja kan het zeker.

Maar mijn grootste probleem op dit moment.

Ik ben al een jaar of 4 geleden gestopt met de pil. Daarna regelmatige menstruatie gehad. Meestal om de 29 a 30 dagen. Laatste 1.5 jaar is dit gaan verschuiven naar gemiddeld 25 a 26 dagen. Maar waar ik eerder 2 a 3 dagen heftig was en daarna 2 rustigere dagen, heb ik nu de ene keer 5 heftigere dagen en maand later 5 rustigere dagen, ook wel eens 1 heftige dag en daarna 2 rustigere dagen. Maar wat mij nu het meest zorgen baart, ik ben 25 december 5 dagen ongesteld geweest, was niet heel heftig, 3 januari een dagje bij het afvegen wat bloed en roze afscheiding, maar sinds gisteren weer begonnen met roze afscheiding en begint nu weer helder rood te worden. Terwijl ik dus voor mijn gevoel een week te vroeg ben.

Verstandelijk weet ik dus dat dit de overgang is, maar "eng" vind ik het wel. Jullie dit ook mee gemaakt en kwamen de menstruaties daarna sneller of was er nog geen pijl op te trekken?

Groetjes Chantal

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Menstruatie korter op elkaar

Bericht door Mrsx » za 12 jan 2019 10:37

Hallo

ooit schreef ik het menstruatie gekwakkel..
omdat ik mijn lijf toen ook niet begreep (was toen 42) inmiddels ben ik 48 en ik kwakkel nog steeds vrolijk voort...

Mrsx

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire » zo 13 jan 2019 00:37

Hoi Chantal,

Zeker herkenbaar.
De menstruaties kwamen bij mij ook korter op elkaar en wisselend in duur en hoeveelheid. Soms een spotting, dan weer een maand overslaan.

Ik ben ook eens drie weken aan één stuk ongesteld geweest met dagelijks veel bloedverlies.
Inmiddels nu al 6 maanden niet meer ongesteld geweest en daar voel ik mij veel beter bij met hier en daar nog een dip met veel overgangsklachten.

Het hoort er allemaal bij.

Groetjes,
Claire

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » ma 14 jan 2019 10:50

Hey mede lotgenoten,

Afgelopen weekend had ik al een topic geopend ivm snel weer mijn menstruatie krijgen.
Maar wat ik mij nu eigenlijk afvroeg, zegt de hoeveelheid stolsels iets? Ik bedoel laatste menstruaties zaten er best wel wat stolsels bij, niet extreem groot of zo maar wel de gehele menstruatie door. En nu? Minimaal en als er iets bij zit dan zijn ze erg klein.

Ik hoop dat jullie, sommige als ervaren overgangers, mij hier iets meer over kunnen vertellen.

Groetjes Chantal

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » ma 14 jan 2019 11:36

Hallo

Nee hoor mij niets, heb jaren gehad dat ik de eerste dagen echt leegliep en gebroken nachten er door had, nu wordt het weer iets minder.. maar ik had altijd al erg zware menstruaties.. overgang kan een lange tijd duren de diverse fases en ik wist niet dat ik het ooit zou schrijven.. maar je zal het gewoon maar moeten ondergaan.. bij mijn moeder duurde het 10 jaar.. en ik ga er vanuit dat ik haar volg... dus als het maandverband voorgoed weg is, dan zal het nog eens raar zijn...

Mrsx

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » ma 14 jan 2019 14:05

Hallo dames,

Was ik nog even met misschien een domme vraag hoor.

Ik ben 25 december ongesteld geworden en dat duurde ongeveer 5 dagen. Nu had ik op 3 januari, bij het afvegen, wat roze afscheiding en een beetje bloed. Was maar 1 dag. En nu ben ik afgelopen zaterdag de 12 weer flink ongesteld geworden.

Kan het zijn dat de 3de januari een ovulatiebloeding was? Dus ongeveer 9 dagen na mijn laatste menstruatie en dan ook weer ongeveer 9 dagen voor mijn menstruatie, die van nu dus.

Is het dus zo dat je bij een menstruatie cyclus van een dag of 20, op de helft daarvan de eisprong is?

Sorry voor al mijn vragen, ik heb dit zo nog nooit mee gemaakt.

Groetjes Chantal

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Rianne » ma 14 jan 2019 15:05

Hallo Chantal,

Lijkt mij er meer op dat je hormonen momenteel steeds schommelen tussen menstrueren net wel, net niet.
En ze mogelijk helemaal niet aan een eisprong zijn toegekomen.
Eenmaal in de overgang gaat vindt er niet meer altijd een eisprong plaats

Rianne

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » ma 14 jan 2019 15:14

Hoi Chantal,

ik begrijp je onzekerheid, een eisprong bloeding of wat spotting is heel normaal in de overgang. Dat het eerder komt ook. Ik heb zoveel varianten gehad de afgelopen jaren, van bijv week menstrueren, week niet, 2 -3 weken vloeien, week niet en begon het weer, 3 dagen licht vloeien tussendoor, wat spotting bj de eisprong...zoveel verschillende varianten.
Heb me er ook heel vaak onzeker over gevoeld, maar het hoort er echt allemaal bij... je bent echt niet de enige die het doormaakt...

Mrsx

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » ma 14 jan 2019 16:14

Hoi chantal,

Ik heb dat ook een aantal keren gehad de menstruatie vlug achter elkaar 18 dagen. Wist toen niet of ik ook een ovulatie had. Voelde elke geval niets ervan. En nu weer een aantal maanden 26 dagen. En voel weer wel een ovulatie. Met veel klachten erbij van onrust, tintelingen, spierpijn etc..
Het is herkenbaar bij vele dames hier te lezen op de site. En het maakt je inderdaad onzeker. Want je lijf doet soms zo raar met alle klachten erbij.
En wat je schrijft over stolsels herken ik ook. Soms erg veel en dan weer een maand minder. Soms of de "kraan" openstaat.
Wat mij wel helpt bij het bloedverlies ibuprofen de eerste 2 dagen 3 keer per dag innemen. Dit helpt niet tegen stolsels, wel tegen bloedverlies.
Hou ook je hb in de gaten mocht je veel en vaak menstrueren Ik had ongeveer 3 jaar geleden een hb van 5. Kan het nu goed op peil houden met dagelijks een natuurlijk ijzerpreparaat.

Groetjes Lientje

Chantal81
Berichten van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 » di 15 jan 2019 21:59

Goedenavond allemaal,

Dat kan jullie wel voor jullie reacties.

Voor nu lijkt het alsof deze menstruatie ten einde loopt! Dus misschien geluk gehad ten opzichte van sommige andere die ruim een week bezig waren.

Maar Lientje, wat ik mij nog wel afvraag, als je menstruatie eerder komt dan je van te voren "plant", had jij toen ook last van menstruatie krampen ten tijde dat je eigenlijk je menstruatie had moeten hebben? Ik zou namelijk pas morgen a overmorgen ongesteld moeten worden en heb nu wel last van de krampen die ik tijd had.

Groetjes Chantal

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » za 19 jan 2019 18:31

Dag chantal,

Nee dat ken ik niet menstruatie krampen krampen tijdens de dagen die je zelf had verwacht .
Ik heb altijd een aantal dagen voor de menstruatie buikpijn, maar als het helemaal begint niet.

Groetjes Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht