Zit echt tegen de menstruatie aan

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Jet44
Berichten van Jet44
Onderwerpen van Jet44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Zit echt tegen de menstruatie aan

Bericht door Jet44 » ma 03 dec 2018 18:38

Hallo,

Ik ben 44 en nu inmiddels bijna 3 maanden al niet ongesteld. Heb al maanden dat ik me slecht voel. Extreem moe, hoofdpijn, emotioneel veel huilen. Zit echt tegen de menstruatie aan. Zet maar niet door. Daarnaast heb ik een te traag werkende schildklier. Heeft dit invloed op elkaar?, overgang en schildklier?
Iemand ervaring met supplementen voor deze kwalen m.b.t. de overgang? Met name voor de vermoeidheid?

Ik hoor het heel graag
Groetjes Jet

Caroline3
Berichten van Caroline3
Onderwerpen van Caroline3
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Re: Zit echt tegen de menstruatie aan

Bericht door Caroline3 » ma 17 dec 2018 11:45

Hi Jet/H,
Ik ben zelf ook schildklier patiënt (congenitale hypothyreoïdie) en slik hiervoor Thyrax. Slik jij ook hormonen? Ook het debacle meegemaakt van de afgelopen jaren (qua verplicht moeten overstappen andere medicatie)? Sindsdien is ook mijn lijf in (innerlijke) stress, hormonale disbalans en heb ik onwaarschijnlijk last van moeheid, hoofdpijnen, duizeligheid, spierpijn en darmproblemen enz. Tevens stoei ik met veel te hoge TSH en T4 waarden en de overgangsperikelen zijn hierdoor bijna niet te dragen, vooral rondom mijn menstruatie/ovulatie (zware PMS dus).
Ik heb me door de gynaecoloog laten vertellen dat je 15 jaar voor en 15 jaar na de overgang last hebt van hormonale schommelingen en dat is bij niet goed ingestelde/ongeregelde schildklierpatiënten nog eens extra heftig. Je lijf heeft dus innerlijke stress, en bij externe stress vliegt het cortisol dan ook nog eens de pan uit en brengt je vervolgens in een vicieuze cirkel. Doet je schildklier geen goed iig.

Ik heb stad en land afgelopen naar hulp het afgelopen jaar, van endocrinologen tot osteopaten. Bijna niemand had de oplossing, dus Jet, overgave, neem van mij aan, geef je over. We zijn op een leeftijd (ik ben inmiddels 46) waarin hormonaal veel veranderd. In augustus heb ik voor het eerst een menstruatie overgeslagen. Er gebeurt veel in ons lijf, geef het rust en zachtheid.

Wat mij helpt is voldoende slaap (min 8 uur, om 22:00 uur bed in), veel bewegen buiten (niet op de sportschool, wil het lijf niet) maar wandelen in de natuur iedere dag 30 minuten is top, bezoek een mesologe (laat uitmeten waar je lijf qua mineralen en vitaminen enz een tekort heeft, niet zomaar iets gaan slikken maar selenium, zink, een vitamine B complex en Omega 3 zijn eigenlijk wel vereisten nu). Laat je naast je TSH ook maar prikken op vrije T3 (ivm omzetting schildklier(hormoon)) en vitamine D (die was bij mij veel te laag, zelfs onder de ondergrens). Let op gezonde biologische voeding (vermijd voorlopig suikers, het eten van grote hoeveelheden kruisbloemige groenten, neem geen koemelk (heb je goede vervangers voor zoals oatmilk en amandelmelk), pak een paar Yin Yoga Nidra lesjes mee (kan thuis ook) en vermijd stress. Als je dit doet dan zul je merken dat je langzaam de goede kant uitgaat zonder nog meer hormonen te hoeven slikken (zoals bijv de pil, een spiraal enz enz). Is namelijk helemaal niet nodig en maakt je lijf alleen nog maar meer gestrest.
Voor je vermoeidheid zou ik voor nu even snel 'Floradix' ijzerdrank met vitamines B halen, dat hielp mij iig heel goed. Niet goedkoop maar is voor nu even tussenoplossing. Laat het t.z.t. wel uitmeten bij een mesologe.

Sterkte, Caroline

Jet44
Berichten van Jet44
Onderwerpen van Jet44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Jet44 » di 18 dec 2018 08:13

Hoi Caroline,
Heel erg bedankt voor je bericht, hier kan ik wat mee. Ik vind het wel moeilijk te accepteren dat ik zo intens moe ben inclusief al die vervelende klachten erbij.
Maar goeie tips, ik zal es kijken naar een mesologie.
nu werkt alles weer normaal lijkt het..in de zin van eisprong, menstruatie met de nodige pijnen! Vreselijk..
Als dit nog jaren zo door moet gaan
Mijn waardes van mijn schildklier zijn perfect volgens de normen zegt huisarts
Rest qua vitaminen is ook geprikt alles goed!

Was er maar ergens een te kort je of zo hè. Dan was het misschien makkelijker te behandelen
Groetjes Jet

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Lientje74 » ma 24 dec 2018 11:08

Beste Caroline,

Ik heb een vraag aan je: De tips over levenswijze en suplementen die je beschrijft pas ik ook voor mezelf toe .
Jij beschrijft ook het mijden van grote hoeveelheden kruisbloemige groenten. Is dit speciaal voor als je schildklierpatient bent?
En wat heeft het voor negatief effect op de hormonen?
De rede dat ik deze vraag stel is omdat ik zelf een poosje Dim (van kruisbloemige groenten) heb gebruikt. Dit werd geadviseerd door de overgangsconsulente.
Dit zou de oestrogenen beter afbreken. Maar ik werd meer misselijk en had er geen baat bij. Daarom ben ik ermee gestopt.
Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht