Na jaren onregelmatig nu weer regelmatig

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
CvL
Berichten van CvL
Onderwerpen van CvL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Na jaren onregelmatig nu weer regelmatig

Bericht door CvL » do 05 apr 2018 13:20

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en waarschijnlijk begin ik nu over iets waar al heel veel over geschreven is, maar ik wil toch eventjes mijn verhaal doen.
Ik zal eerst even teruggaan in de tijd.
Nadat ik op mijn 31e beviel van mijn eerste zoontje bleef ik lang met allerlei klachten lopen die ik niet goed kon plaatsen.
Verschillende keren bij de huisarts geweest waarbij ik te horen kreeg "je moet ontzwangeren, het kost tijd'.
Uiteindelijk toch doorgestuurd naar de gynaecoloog en na verschillende onderzoeken kreeg ik de boodschap "vervroegde overgang". De arts zei, mocht je nog een kinderwens hebben dan adviseer ik je meteen een IVF traject in te gaan en niet te wachten. Zo gezegd, zo gedaan.
Al snel werd door het ziekenhuis de stekker eruit getrokken en kregen we de boodschap: je moet accepteren dat IVF geen zin meer heeft.
Godzijdank hebben we ons gevoel gevolgd en zijn we naar Gent gegaan.
Uiteindelijk in juli 2015 onze tweede zoon mogen verwelkomen!

Vervolgens ben ik terug gegaan naar de gynaecoloog om te overleggen hoe nu verder. Moet ik hormonen slikken enz.. Mijn eerste gynaecoloog was inmiddels niet meer werkzaam in het ziekenhuis en dus kwam ik bij een andere arts terecht. Zij trok de conclusie "vervroegde overgang" eerst weer in twijfel, omdat bepaalde waardes nog wel goed waren. Enkele bloedonderzoeken verder gaf ze aan: het zal toch wel zo zijn gezien je verhoogde FSH en bijna niet-meetbare AMH.
Vervolgens verschillende pilvormen geprobeerd voor de hormonen, maar ik werd er doodongelukkig van. Elke dag hoofdpijn vond ik zo erg dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben. Ik slik dus helemaal niks meer en daar voel ik me beter bij. Nu komt het punt waar ik eigenlijk naar toe wil...
de laatste 3 maanden ben ik eens weer regelmatig ongesteld, terwijl het daarvoor onregelmatig was met uitschieters naar de 70 - 80 dagen. De regelmaat van de laatste maanden maken mij nu heel onzeker. Zou het dan toch niet de vervroegde overgang zijn? Of is dit niet raar en kan dit erbij horen? Ik ben inmiddels 37 en zit dus al 6 jaar in deze draaimolen.

Ik heb verschillende overgangsklachten, waaronder nachtzweten, gewrichtsklachten en verschrikkelijke vermoeidheid. Herkent iemand mijn verhaal dat haar cyclus na jaren van onregelmatigheid toch ineens een regelmatige periode heeft gekend? Kan mijn lichaam een soort "eind sprint" maken? Zoals ik zei, mijn AMH was op mijn 31e al bijna niet meer meetbaar. Zou ik toch opnieuw de stap naar het ziekenhuis moeten maken? Ik hoop dat jullie mij jullie ervaringen kunnen delen! Alvast bedankt.

Cindy

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Na jaren onregelmatig nu weer regelmatig

Bericht door Anette » do 05 apr 2018 14:43

Hoi Cindy,

Vervroegd in de overgang is iemand wanneer haar menstruatie ruim voor het 40e jaar is gestopt.
En dat kun je alleen maar afmeten aan de menstruatie. En je weet pas achteraf wanneer die zal stoppen.
Die prikwaardes zijn altijd momentopnamen en kunnen een dag of een week later weer heel anders zijn.
AHM zou wel iets zeggen over de voorraad eicellen.

Dat de menstruatie weer een tijdje regelmatig is dat kan dan best. De hormonen schommelen en dus schommelen die waarden.
Gaandeweg de overgang is er meer fsh nodig om tot een eisprong te komen, waarna die weer afneemt en tijdens de menstruatie weer heel laag is.

Het feit dat je nog menstrueert, regelmatig dan wel onregelmatig, geeft aan dat de menopauze nog niet is ingetreden
Of er aan je menstruatie nog wel (af en toe) een eisprong vooraf gaat is weer een andere vraag. Ik zou niet weten hoe groot die kans is.

Als je kinderwens nog dezelfde is, denk ik, dat ik als ik in jouw schoenen zou staan, en ik had de middelen, dat ik dan nog eens naar Gent zou afreizen om te overleggen of er heel misschien toch nog iets mogelijk is. Ik dénk, dat ik dan zou denken 'het enige wat ik ermee kan verliezen is mijn laatste beetje hoop' (dat is niet niks natuurlijk, maar de onzekerheid van nu lijkt me ook onplezierig)
Maar ja, ik sta niet in jouw schoenen en dan is het gemakkelijker praten

Sterkte met je besluit

Anette

CvL
Berichten van CvL
Onderwerpen van CvL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Bericht door CvL » do 05 apr 2018 15:18

Hoi Anette,

Dank je wel voor je snelle reactie. Sorry, ik denk dat mijn vraag op het einde niet helemaal duidelijk overkomt. Wat ik eigenlijk bedoel is of het raadzaam is toch terug naar het ziekenhuis te gaan om na te vragen of het normaal is dat ik ineens weer een aantal maanden een regelmatige cyclus heb.
Mijn FSH is vele malen geprikt en altijd veel te hoog (en mijn AMH dus heel laag). Ik heb het grote geluk gehad 2 gezonde jongens te krijgen en daar ben ik heel dankbaar voor. De kinderwens is dus niet meer aan de orde. Ik zoek meer een bevestiging voor mijn onzekerheid over de veranderde cyclus van de laatste maanden. Ik zou denken dat met een bijna niet meetbare AMH 6 jaar geleden het toch een keer op moet zijn? Misschien dat ze in het ziekenhuis nog een keer alle waardes kunnen prikken, maar of dat antwoord geeft om mijn vraag weet ik niet. Ik ben gewoon heel onzeker. Heb vele klachten, voel me al jaren niet goed in mijn vel, krijg te horen dat het vervroegde overgang is en dan ineens besluit mijn lijf de laatste paar maanden er weer regelmaat in te gooien. Vandaar mijn verhaal hier, ik hoop op herkenning en ervaring van anderen...

Cvl

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 05 apr 2018 15:50

Hallo CvL

Ah, je schreef over al 6 jaar in de draaimolen zitten. Daarom dacht ik dat een kinderwens misschien nog zou spelen. Excuus.
Ik begrijp nu dat het je alleen ging om de afwisseling van onregelmatig naar regelmatig.
Het kan allemaal in de overgang. Maar ik snap dat je dat van vrouwen zelf wilt horen.
Ik denk dat genoeg vrouwen zullen herkennen dat ze zomaar opeens weer een poosje regelmatig zijn. Ik heb het hier tenminste menig keer gelezen.
Mijn overgang verliep anders, dus het woord is aan hen. :)

groet
Anette

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » do 05 apr 2018 16:28

Hallo

Ik ben ook al jaren onregelmatig aan het menstrueren.. had aan het begin van de overgang, ze heel kort op elkaar... vanaf oktober zit ineens weer wat regelmaat in, om de 3 weken ongeveer i.p.v. om de week of om de 2 weken.. wel duren ze nog langer(10-12-15 dagen)... ik denk dat het inderdaad bij de overgang hoort, heb geen verstand van die waardes en zo...

Mrsx

MvdW
Berichten van MvdW
Onderwerpen van MvdW
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 29

Bericht door MvdW » vr 22 jun 2018 15:11

CvL schreef:
do 05 apr 2018 13:20

Uiteindelijk toch doorgestuurd naar de gynaecoloog en na verschillende onderzoeken kreeg ik de boodschap "vervroegde overgang". De arts zei, mocht je nog een kinderwens hebben dan adviseer ik je meteen een IVF traject in te gaan en niet te wachten. Zo gezegd, zo gedaan.
Al snel werd door het ziekenhuis de stekker eruit getrokken en kregen we de boodschap: je moet accepteren dat IVF geen zin meer heeft.
Godzijdank hebben we ons gevoel gevolgd en zijn we naar Gent gegaan.
Uiteindelijk in juli 2015 onze tweede zoon mogen verwelkomen!

Cindy
Beste Cindy,

ik ben 27 en ik ben waarschijnlijk ook in de vervroegde overgang en heb een onmetelijke grote kinderwens, nu lees ik jouw bericht dat je naar Gent bent gegaan.
Naar welk ziekenhuis/kliniek ben je geweest en hebben ze daar dan wel nog IVF geprobeerd ondanks dat je in de overgang bent?

Ik hoor graag van je :)

Groetjes Marcella

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Kimberley » vr 22 jun 2018 17:12

Hallo Marcella

Ik las toevallig je bericht en hoewel ik Cindy niet ben en ook niet met de vervroegde overgang te maken heb, maar wel in de gezondheidszorg werk, weet ik toevallig dat er in het Universitair Ziekenhuis in Gent een speciale afdeling fertiliteit gevestigd is, dus naar mijn inschatting is Cindy daar geweest.
Een universitair ziekenhuis gaat nog weleens verder verder dan een algemeen ziekenhuis dus in speciale situaties ben je daar soms beter af. Of dat voor jou ook geldt kan ik natuurlijk niet inschatten.

Groetjes Kimberley

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht