Is dit spotting?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Is dit spotting?

Bericht door Anjanel » do 23 nov 2017 17:38

Hallo dames

Ik ben 50 en heb een heel onregelmatige menstruatie.
Soms een keer in de zes weken en dan weer om de anderhalve week.
Nu was ik vijf dagen niet ongesteld en gister en vandaag
Bij het afvegen had ik weer wat lichtrood bloed. Is dit spotting? En is dit normaal tijdens de overgang? Ik wil eigenlijk in de maand december geen uitstrijkje laten maken :roll: en dit is de eerste keer. Maar maak me toch een beetje zorgen.

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Is dit spotting?

Bericht door Mrsx » do 23 nov 2017 21:22

Anja,

het kan een restje menstruatie zijn, een start van een nieuwe menstruatie, of een kleine lichte menstruatie... dat is gissen in de overgang....maar het hoort erbij...

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » do 23 nov 2017 21:55

Dank je!

Ik maak me al zorgen, vijf dagen niks en dan alweer?? Ook helder rood. En dan weer niks.
Ook wat buikpijn erbij, links onderin mijn buik, lijkt alsof er iemand aan mijn eierstok trekt.
Bedankt voor je reactie! Lief! Even een hart onder de riem.

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 24 nov 2017 08:40

Hoi Anjanel,

Ik heb nu al zoveel varianten gehad tijdens de overgang... dat ik soms wel eens wanhopig mijn moeder/schoonmoeder belden (allebei 17 en 22 jaar ouder).. en iedere x was het de overgang... zelfs de huisarts beaamde het... en ook ik maakte me zorgen...

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » vr 24 nov 2017 12:18

Hallo

Ben toch blij dat ik dit even kan delen!
Gister had ik ook een enorme pijn in mijn lies, dat is nu over, en het vloeien ook, zou het een eisprong zijn geweest? Pfff wat kan ik hier angstig van worden!!
Ik heb de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek nog in de kast liggen maar durf niet heen. Weet iemand ook waarom je maar 1 keer in de vijf jaar een uitstrijkje hoeft laten maken?

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 24 nov 2017 15:38

Anjanel,

ik ben toen ik al die varianten had eens naar de huisarts gegaan, het was toen 2.5 jaar geleden voor een uitstrijkje... ik heb echt erop gevraagd, hij moest hard lachen, mijn laatste uitstrijkje was goed en het is een erg langzaam groeiende variant (10-15 jaar) vandaar dat ze er met een uitstrijkje vroeg bij waren, hij wilde echt geen uitstrijkje doen.... naderhand heb ik het nog een keertje gevraagd het was toen 4.5 jaar geleden...hij bekeek de boel van binnen en verwachtte helemaal niets.. het zag er rustig uit, en dat nadat ik na 15 dagen vloeien na 2 dagen niet en toen weer aan het vloeien was....
half jaar later deed ik een uitstrijkje en alles was goed... het was echt de overgang, nadien heb ik wel eens spotting gehad tussendoor (dag bruine afscheiding) drie dagen lichte afscheiding (ik dacht lichte menstruatie) enz... en soms nog maar eens mijn moeder gebeld....
die hoort er allemaal bij.... ook wel eens 1.5 week licht, toen 4 dagen veel en toen weer 1.5 week licht, weer mijn moeder gebeld: ik heb wel eens 6 weken gevloeid, ook overgang en ga zo maar door....
hormonale opruiming noemen ze het... maar volgens mij vind niemand een uitstrijkje leuk en de uitslag is elke keer weer spannend...

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » vr 24 nov 2017 16:50

Hallo

Mijn uitstrijkje was vorige keer ook goed, maar moet nu weer want het is vijf jaar geleden, bedoel jij dat het 10 tot 15 jaar duurt voordat het echt wat kan worden? Dus als ze nu iets ontdekken dat het nog niet echt iets kan zijn? Behalve misschien onrustige cellen?
Ben blij dat jij dit ook allemaal hebt ervaren! Voor mij dan, niet voor jou, maar je helpt me er wel mee!!

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 24 nov 2017 20:33

Hallo

Zo legde het de huisarts me wel uit... baarmoederhalskanker is een zeer langzaam groeiende kanker, daarom screenen ze om te 5 jaar om preventief te screenen en in een voorstadium de cellen weg te halen....en soms ruimt het lichaam die ook vanzelf op...

Zelf was ik bij mij eerste uitstrijkje nog maagd, en toch had ik onrustige cellen, volgens de eerste kweek, absurd wat dat kan gewoon weg niet... had de patholoog het verkeerd beoordeeld :(, dus 6 weken later mocht ik weer... het uitstrijkje daarna (en alle die volgden) waren goed.. mijn huisarts van destijds heeft er volop achteraan gebeld, dus ook daar worden fouten gemaakt...

Ik ben als sinds mijn 42e bezig met allerlei soorten van menstruatie 'gekwakkel'.. na jarenlang menstruatie kort op elkaar, zit er nu voor het eerst 3 hele weken tussen... helemaal raar... maar wel lekker...

Hier op het forum heb ik enorm veel gehad aan Lee, Madu en Susan en meerder vrouwen die op die stukjes die ik schreef reageerden... dus ik ben blij als ik iemand ook een beetje kan helpen ...

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » vr 24 nov 2017 21:05

Hallo Mrsx

Ik waardeer dit enorm van je!!! Je weet niet hoe!!
Ik had vroeger een angststoornis en die is nu in d overgang weer “fijn” om de hoek komen kijken. En ik ik zit nu te shaken op de bank. Zit op internet te zoeken en word alleen maar banger want ik lees van alles over enge aandoeningen. Terwijl ik weet dat het de overgang moet zijn. Heb net een stressvolle periode meegemaakt en dat kan ook de oorzaak zijn. Waarom denk ik nu gelijk het ergste? Ik durf nu ook geen seks te hebben, zo bang dat het dan ook gebeurt. Terwijl ik dat dan nog nooit gehad heb.
Had jij ook wel echt wat bloed als spotting?
Ik zoek steeds bevestiging.

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 24 nov 2017 21:25

Diep ademhalen Anjanel :)

niet googelen... en die hormonen maken je angstig (genoeg te lezen hier) stress icm met de overgang is niet het beste zeg, maar....ik heb wel eens een dag bruin gehad, roze/rood, en licht rood/roze want soms 1.5 week duurde en dan overging in een normale menstruatie.. je eitjes raken toch een keer op en in die tussentijd is alles mogelijk...en als je hier eens zoekt, ik heb ooit een stukje geschreven over menstruatie gekwakkel.... heb er soms zelfs nog wel wat aan....een keer heb ik dus ook gehad dat ik na 2 dagen niet gemenstrueerd te hebben een complete menstruatie opgang kwam.. allemaal overgang

Die hormonen maken je angstig.... en anders: ga je toch even naar je huisarts (vraag om een oudere, als het even kan, die hebben ervaring met de overgang) die is er voor....

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » ma 27 nov 2017 11:32

Goedemorgen

Vanmorgen naar de huisarts geweest voor een uitstrijkje en inwendig onderzoek.
Ze zag een rood plekje op mijn baarmoedermond.
Maak me nu erge zorgen.
Ze zag het wel vaker maar toch....

Anjanel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » ma 27 nov 2017 12:37

Hoi Anjanel,

heb je het niet aan de huisarts gevraagd dan? zal even spannend zijn meis, maar misschien is er helemaal niets aan de hand...meestal is de uitslag al bij de huisarts over een week (er staan 2 weken voor) dus dan bel je gewoon even tussendoor op en tot die tijd loslaten...

Ik ging bij het laatste uitstrijkje voor het eerst bloeden.... schrok me wild...heb ik naderhand nog n.a.vraagt, maar er was niets aan de hand...

En anders bel je toch nog even de huisarts om uitleg?

Mrsx

Anjanel
Berichten van Anjanel
Onderwerpen van Anjanel
Menopauzejaar:

Bericht door Anjanel » ma 27 nov 2017 15:55

Hallo Mrsx

Ja ik heb gevraagd, ze zag dit vaker, bij haar gingen de alarmbellen niet rinkelen, mocht met het uitstrijkje ook wachten tot januari. Nou neem aan als ze het niet vertrouwde dat ze me toch doorgestuurd had.

Anjanel

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht