Bruinverlies aan begin menstruatie

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Sannepanne
Berichten van Sannepanne
Onderwerpen van Sannepanne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bruinverlies aan begin menstruatie

Bericht door Sannepanne » wo 02 aug 2017 19:23

Beste vrouwen,

Ik ben 41 jaar en vraag mij af wat er aan de hand is met mijn menstruaties en of iemand dit herkent.

Ik ben maandelijks regelmatig ongesteld om de 28 dagen. Normaal moet ik als ik ongesteld ben de eerste dag om de 2-3 uur een nieuwe tampon (maat heavy) in. Ik start ook direct met helderrood verlies. Ik verlies dan in totaal 6 dagen rood. Na de eerste 2 dagen verminderd dit roodverlies. Nu verlopen opeens de laatste 2x ongesteld zijn anders:

- 1e keer: 1,5 dagen bruinverlies, halve dag niks en dag daarna helderrood verlies wat 5 dagen aanhoudt. Bloedverlies is minder dan ik gewend ben (kan met 3 tampons de 1e dag roodverlies door).
- 2e keer: 2 dagen bruinverlies, 1,5 dag wit slijmverlies, dag daarna helderrood verlies wat 4 dagen aanhoudt. 1 Dag bruinverlies. Dagen roodverlies is ook minder dan ik gewend ben.

Wie herkent dit? Ik lees wel over dat je tussendoor bruinverlies kan krijgen in de overgang in combi met onregelmatige cyclus. Maar bij mij is het aansluitend voor mijn menstruatie en ik ben nog steeds regelmatig in mijn cyclus.
Mijn man is gesteriliseerd, zwanger zijn lijkt me sterk :?:

Sannepanne

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Bruinverlies aan begin menstruatie

Bericht door Mrsx » wo 02 aug 2017 20:56

Hallo

Lees mijn stukje maar eens over menstruatie gekwakkel :) voor mij heel herkenbaar.... bij mij begon het gewoon zo, en sindsdien heb ik zoveel varianten gehad, bij mij begon het op mijn 42e en ik ben nog steeds bezig.....

Mrsx

Sannepanne
Berichten van Sannepanne
Onderwerpen van Sannepanne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Sannepanne » wo 02 aug 2017 21:47

Hallo

Heb het zitten lezen. Inderdaad ook dat bruinverlies vooraf. Weet ik in ieder geval dat het er gewoon bij hoort :).
Dacht wel even: kan toch geen zwangerschap zijn? Je hoort weleens van spontaan herstel.

Verder merk ik weinig van een beginnende overgang. Ik eet gezond en sport 3x per week, dat scheelt enorm. Zodra ik het sporten over ga slaan en minder gezond eet merk ik wel e.e.a.: emotioneler, moe, minder blij, stijve gewrichten.

Voel me nog wel wat jong voor overgangsklachten, maar schijnt te kunnen vanaf je 35e al.

Sannepanne

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » do 03 aug 2017 06:27

Hoi,

ik heb dit dus al jaren en verder heb ik er ook nog weinig last van... los van met vlagen emotionele buien.. en dat doen toch echt hormonen, en ook bij veel stress merk ik dat mijn lichaam en geest anders reageren, ik ben minder stressbestendig in deze periode en eerlijk is eerlijk.. ik kan eigenlijk geen maandverband meer zien...

Mrsx

Sophietje
Berichten van Sophietje
Onderwerpen van Sophietje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Sophietje » vr 03 nov 2017 18:02

Hallo dames

Ik ben nieuw hier en dit lijkt wel een beetje op mijn verhaal. Ben 42 en ook altijd heel regelmatig en die regelmatige menstruatie verliep ook altijd volgens hetzelfde stramien: start met rozig, daarna uitbraak van het feestje met hevige rode bloeding met veel stolsels en buikpijn (altijd maar 1 dag) vervolgens stabiliserend naar normaal en tenslotte afnemend naar bruinig en dat alles steevast zo'n kleine week.
Ik wist altijd wanneer het begon, hoe het zou verlopen en wanneer het eindigde. Een hele luxe als ik verhalen van sommige vriendinnen hoorde met onregelmatige of erg ziekmakende cyclussen. Tot mijn laatste menstruatie. Ineens was het anders. Niet zo héél erg anders maar omdat het steevast en al jaren volgens eenzelfde patroon verliep, merkte ik het wel op. Het tijdstip klopte maar het brak het minder snel door, de bloeding was minder hevig en stopte het ook vroeger. Zomaar. Plotseling. En toen kreeg ik enkele dagen na die stop plots spotting die nu, een week later, nog steeds aanwezig is (al lijkt het nu af te nemen). Dat heb ik nog nooit gehad! Rampscenario's door mijn hoofd en meteen afspraak gemaakt met de gyn (ik mag volgende week langsgaan).
Dan toch maar de zelftest is gedaan op deze site en gezien dat ik mogelijks toch wel een aantal symptomen heb gehad (of soms nog heb) die op een aankomende overgang zouden kunnen wijzen. Al kunnen die ook wel andere oorzaken hebben want van bepaalde dingen heb ik echt nog nooit last gehad. Maar tegelijkertijd kan het dus wel.

Ik heb ook altijd gedacht dat het geleidelijker aan zou verlopen. Dat een eerste kenmerk inderdaad onregelmatigheid zou zijn. Naar mijn gevoel is het nu ook zo dat ik de voorlaatste keer nog een heel normale menstruatie had en de laatste keer, hopla, meteen toch een erg merkbaar verschil.
Maar ja, het moet uiteraard ergens beginnen...

Sophie

Mimie
Berichten van Mimie
Onderwerpen van Mimie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Mimie » zo 05 nov 2017 18:12

Sophietje schreef:
vr 03 nov 2017 18:02
Ik heb ook altijd gedacht dat het geleidelijker aan zou verlopen. Dat een eerste kenmerk inderdaad onregelmatigheid zou zijn. Naar mijn gevoel is het nu ook zo dat ik de voorlaatste keer nog een heel normale menstruatie had ...
Dag Sophie,

Het eerste kenmerk was bij mij zeker niet onregelmatigheid, maar vooral veranderde menstruatie.
Ik ben 50 en ik schat dat ik een jaar of 8 geleden begon met 'andere vormen van menstruaties' dan ik gewend was (altijd min of meer hetzelfde), waarbij gewoon regelmatig ongesteld. Pas vorig jaar begonnen de onregelmatige menstruaties te komen (overslaan, normale tijd, korter op elkaar afgewisseld) en nu is het helemaal een circus aan het worden...
Het bruinverlies zoals jij omschrijft herken ik. Dat is nu een nog vreemdere circus aan het worden ...
Had ik 8 jaar geleden ook andere pré menopauze klachten? Als ik terug kijk wel (subtiel), maar dat had ik toen echt niet door en in vergelijking met de laatste twee jaar was dat peanuts.

Groet Mimie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht