Extreem bloedverlies, ernstige bloedarmoede en nu verder...

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Jolanda69
Berichten van Jolanda69
Onderwerpen van Jolanda69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Extreem bloedverlies, ernstige bloedarmoede en nu verder...

Bericht door Jolanda69 » vr 29 jul 2016 09:01

Beste dames,

Ik ben dit jaar 47 geworden en tevens is dit jaar de ellende begonnen met extreem menstrueren. Vorig jaar menstrueerde ik al onregelmatig, maar met weinig bloedverlies. Dit jaar is het zo erg, dat geen tampon/maandverband het tegenhoud. Doorlekken is dan ook een aantal keer gebeurd. De kraan gaat ter plekke open zeg maar. Zo erg, dat ik dan op de WC moet blijven zitten soms wel een uur lang tot het zich iets heeft gestabiliseerd. Dat duurt zo een dag of 3 met meestal 2 tot 3 van die lekkages per dag en daarna menstrueert het nog wat dagen normaler door. Weinig last van menstruatiekramp eigenlijk zelden. Gezien het onregelmatig komt, loop ik dagelijks met maandverband of inlegkruisjes en met een schone broek en onderbroek in m'n tas en met de angst de WC niet op tijd te halen.
Twee weken geleden kreeg ik na het bloedverlies ook last van zwakte, trillerigheid, hartkloppingen, hoofdpijn en met de angst om flauw te vallen. Ik ben bij de gynaecoloog geweest, en na bloedprikken is er geconstateerd dat ik ernstige bloedarmoede heb. Het behandelplan was om ijzertabletten te nemen, 12 dagen Provera te slikken en daarna zodra de menstruatie zou beginnen 3 dagen tranexaminezuur.
Maar na 4 dagen, 10 dagen na het begin van de vorige menstruatie, ben ik heftig gaan bloeden en ben opgenomen in het ziekenhuis en heb een bloedtransfusie gehad omdat m'n hb veel te laag was. Nog steeds heb ik bloedarmoede, maar m'n lichaam zou, als ik niet menstrueer, vanzelf weer na een tijdje op een goed hb moeten komen. Het behandelplan is dat ik nu de pil ben gaan slikken. Ik baal daar van (gezien mijn geschiedenis van infertiliteit enz en dat het toch rotzooi is, die pil) maar ja, ik heb weinig keuze anders lig ik binnen een maand weer aan het infuus.
Zijn er vrouwen hier die het ook zo heftig hebben meegemaakt, hoe is het met jullie gegaan en hoe is het met nu?

Groetjes
Jolanda

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Re: Extreem bloedverlies, ernstige bloedarmoede en nu verder...

Bericht door Dorothea » vr 29 jul 2016 16:33

Dag Jolanda,

Ja hoor Jolanda, heb hetzelfde gehad toen ik een jaar of 50 was. Trouwens ik heb toen kraamverband gekocht, want maandverband of tampons hielpen niet.

had zulke ernstige bloedarmoede dat ik een infuus met staal heb gekregen, staalpillen helpen wel, maar dat duurt veel langer voordat het lichaam zich hersteld.

en als je om de paar weken van die extreme bloedingen hebt, haalt een staalpil natuurlijk niets uit.

Er zijn verschillende opties, ik heb een novasure behandeling gehad, dan branden ze het baarmoederslijmvlies weg, lijkt enger dan het is, helpt vaak, maar bij mij niet. Heb lucrin injecties gehad, dat brengt je in de overgang, maar na een half jaar, kwamen de bloedingen weer net zo hard terug, toen bleef als enige optie baarmoederverwijdering over. Dat was zo'n verlossing, heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Lees er eens over en overleg met je dokter, de pil vind ik nou niet direct een goede oplossing.

Sterkte en het is een afschuwelijke periode,
Dorothea.

Jolanda69
Berichten van Jolanda69
Onderwerpen van Jolanda69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Extreem bloedverlies, ernstige bloedarmoede en nu verder...

Bericht door Jolanda69 » vr 29 jul 2016 19:20

Hoi Dorothea,

Bedankt voor je reactie. Wow, heftig wat je hebt meegemaakt. Kraamverband is een goede tip. Als het goed is zou ik komende maand niet moeten menstrueren. Ik hoop het maar. Die 2 dingen die je opnoemt vind ik wel super heftig hoor.

Groetjes
Jolanda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht