Rommelige cyclus

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Nicol78
Berichten van Nicol78
Onderwerpen van Nicol78
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Rommelige cyclus

Bericht door Nicol78 » vr 15 jul 2016 10:02

Goedemorgen,

nieuw in dit forum maar val maar gelijk met de deur in huis. Voel me niet gehoord door mijn huisarts en wil graag verhaal kwijt.
Sinds 2 jaar heb ik een onregelmatige cylcus. van te voren kon ik de klok op gelijk zetten 28/29 dagen.
het laatste jaar variëren de cyclussen tussen 17 en 52 dagen soms veel klonten en lang ongesteld soms kort .
2 urine menopauze (fhs) test positief dus nogmaals naar arts gegaan i.v.m dat ik nog jong ben 38 en er in familie botontkalking en hoog cholesterol voorkomt dus bloed laten prikken op 10 de dag van cyclus deze bloeduitslag was negatief. Dus arts blijft van mening dat ik nog niet in overgang kan zijn (premenopauze begint volgens hem veel later).
Voel aan mijn lichaam dat er verandering in zit cyclus ligt al poos overhoop nachtelijk zweten soms gevoel dat ik opvliegers heb emotioneler en vocht vast houden soms .

Wat kan ik ermee iemand adviezen tips een hart onder de riem of wordt ik zelf gewoon gek :o

Nicol

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Rommelige cyclus

Bericht door Anette » vr 15 jul 2016 10:26

Beste Nicol,

Negatieve testuitslag betekent niets anders dan dat op het moment van testen de overgang niet kon worden aangetoond. Er kan niet de conclusie uit worden getrokken dat de overgang niet begonnen zou kunnen zijn. Bij een negatieve uitslag weet je dus niet meer dan daarvoor.

Daarnaast kan een vrouw rond haar 35e het begin van de overgang verwachten.

In jouw geval zijn er dus twee momenten geweest dat wel een verhoogd fsh werd gemeten.
Toevallig was dat op het moment van de bloedtest niet zo.
Dat komt om dat in de premenopauze de hormonen flink kunnen schommelen en met tijden dus ook weer even de waarden hadden van voorheen.

Het is vervelend dat huisartsen dat begin van de overgang nog zo weinig erkennen.
En dat is raar, want wat ze wel erkennen en allemaal weten is dat de vruchtbaarheid van een vrouw al gauw na het 30e jaar begint af te nemen.
Dat komt door de beginnende hormoonverandering van de overgang.

Als je dit allemaal bij elkaar optelt weet je genoeg denk ik.

Rond de menopauze (= de dag van je laatste menstruatie, vast te stellen nadat die 1 jr is weggebleven) maakt elke vrouw een periode door waarin de botontkalking wat sneller gaat.
Normaal gesproken leidt de overgang niet tot overmatige botontkalking (osteoporose). Want dan zouden we na de menopauze allemaal die aandoening hebben. Dan zou ik het bijv al jaren moeten hebben. Mijn menstruatie stopte toen ik 35 was. Ben nu de 60 voorbij.
Of je het wel of niet krijgt is vooral genetisch bepaald.

Overgangstesten
Botontkalking

Anette

Nicol78
Berichten van Nicol78
Onderwerpen van Nicol78
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Re: Rommelige cyclus

Bericht door Nicol78 » za 16 jul 2016 11:55

Hallo

dank je wel voor je antwoord.
Ik denk zelf idd hetzelfde je kunt niet fhs positief testen zonder dat er wat aan de gang is.
Daarom denk ik maar zo en volg hierin mijn gevoel en dat zegt me dat ik in de voorfase zit en hoelang die gaat duren moet blijken.
osteoporose en verhoogd cholesterol zitten in mijn familie dus ik ben daar alert op. zo ook schildklierafwijkingen.

Nicol

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht