Is dit normaal, menstruatie onregelmatig

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Is dit normaal, menstruatie onregelmatig

Bericht door Mrsx » za 02 jul 2016 18:13

Beste Susan,

soms kan je nog zoveel lezen op een forum.. soms heb je gewoon even uitleg nodig van een huisarts (die man/vrouw zit er niet voor niets) over de overgang... ik heb dat wel gedaan.... na een aantal 'tropenjaren' icm met de overgang heb ik eens een psycholoog aangedaan, ik zat er voor traumaverwerking maar nam meteen maar de overgang mee, en soms kan dat zo ontzettend fijn en goed zijn.... de psycholoog vertelde simpelweg dat de overgang icm met stress geen goede combinatie is, die vertelde ook wat wel en niet normaal was in de overgang en wanneer je met bepaalde klachten beter even de huisarts kon zien.... je kan gewoon simpelweg in de overgang minder aan...zelf vond ik het zo verkeerd nog niet....

Dus waarom niet de huisarts of een overgangsconsulente, hier op het forum lezen is fijn, maar ik denk maar zo, soms zitten mensen er niet voor niets...
En medicijnen voor de angsten of de overgang heb ik nooit gebruikt, ik heb gewoon uitleg gehad.. en dat, dat was fijn..

Mrsx

Asti, ik vind je stukje wel mooi omschreven, herken er wel veel in...het klopt wat je schrijft :)

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » za 02 jul 2016 19:51

Hoi Mrsx
Mrsx schreef:
za 02 jul 2016 18:13
dat de overgang icm met stress geen goede combinatie

je kan gewoon simpelweg in de overgang minder aan
Het zijn juist DIE dingen waar het op deze site om draait. Die is er ook niet voor niets. Als er ergens die uitleg wordt gegeven is het hier wel. Deze site ademt die boodschap.
Van een huisarts die (ook in dit geval) om te beginnen al de overgang ontkent ga je dat sowieso niet horen. Die kan niet iets uitleggen wat ie niet kent.
Maar ook bij iemand die er niet voor open staat komt het niet aan,
Zelfs bij overgangsconsulentes kan ik je vertellen wordt het verband met minder draagkracht lang niet door allemaal gezien...............

We moeten onze kop niet in het zand steken. Eerlijke voorlichting is niet overal voorhanden en de onwetendheid bij huisartsen en psychologen is nog heel groot.
Dat wij hier terecht kwamen met onze overgang is omdat er juist in de sector hulpverlening en onder huisartsen gruwelijk weinig erkenning, laat staan begrip gekregen wordt. Dat is helaas de realiteit. In heel veel gevallen ontbreekt het daar aan kennis en maakt een stap daarnaar toe helemaal niet zo logisch.
Je mag in je handjes knijpen als je er een treft die dat wel heeft en het als overgang durft te bevestigen.
En dan nog......... denk ik dat het gebruiken van dit forum en de vele feedback die je daar kreeg een minstens zo belangrijke rol hebben gespeeld in die bevestiging, waardoor je nu staat waar je staat in je overgang. Anders was je niet terug blijven komen.

Dat gun ik je ook van harte zoals ik iedereen de erkenning en bevestiging gun, maar we moeten niet onze ogen gaan sluiten voor het feit deze vrouwen daar elders in de samenleving bijna structureel op mispakken.

Rianne

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » za 02 jul 2016 20:12

Rianne,

ik denk dat je gelijk hebt... ik heb toevallig een huisarts en een psycholoog, die wel bevestigden wat hier op forums staan geschreven

Wat ik zelf erg vreemd is dat je van veel dingen uitleg krijgt: je krijgt over seks uitleg, over voorbehoedsmiddelen, als je zwanger bent krijg je voorlichting maar je moet overgang maar ondergaan..... maar het is niet niets wat je moet ondergaan en het kan zo 10 jaar duren...

Ik vind de overgang best pittig als ik eerlijk ben, maar het zal ergens uiteindelijk goed voor zijn, hoop ik

Dit forum is een verademing... als ik weer eens 2 weken menstrueer is het heerlijk om al die verhalen te lezen dat het maar de overgang is en dat meer vrouwen dit ondergaan.... het is werkelijk fantastisch dat het bestaat....

Mrsx

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » za 02 jul 2016 21:34

Hallo allemaal.

Asti dank u wel voor je schrijven, het stemt tot nadenken.
Of het de neo liberalistische invloed is, er is inderdaad nog teveel taboe op de overgang, net als bijvoorbeeld in de jaren 20 tot heden, ogen in het zand steken zoals Rianne zegt.
Dit forum en de dames die erop posten heeft me heel ver gebracht,is het oneerbiedig gezegd,, ik pas het aan,, en zeg misschien dan ook wel neo liberalistisch.., als ik het het doekje voor het bloeden noem, of een verademing in het net.
Site ook dank u wel

Marlou tegen jou wil ik zeggen lees alstublieft het forum goed door, begin bij de nieuwsbrieven, ik vond het een grote zoektocht te ontdekken wat wel en wat niet goed was.
Alles is vreemd en onbekend, de twijfels en de onzekerheid, het is de premenopauze, die vond ik het heftigste van alles, het aan mijn ochtendkoffie zitten en naar worden tot bij plantjes kopen en dan half flauwvallend in de rij bij de kassa, het eeuwige ongesteld zijn en die moordende brok in de keel.
Ik ben nu 4 jaar in de postmenopauze, het gaat redelijk goed met me, heb ik soms nog klachten dan denk ik toch nog .. .die hormonen toch.

Groet Ellenoor

Marieke47
Berichten van Marieke47
Onderwerpen van Marieke47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Marieke47 » za 02 jul 2016 23:25

Dank voor de reacties

Ja ik ben alles goed hier aan het lezen.
Dank voor iedereen die me raad geeft

Marlou

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » zo 03 jul 2016 09:51

Hoi Asti

Ook ik heb je bericht (elders op het forum) gelezen. Ik hou erg van zulke berichten. Net als wat jij zegt: berichten die verder gaan dan de emotionele reacties en schrikreacties en de opsommingen van lichamelijke klachten.

Ik wissel graag van gedachten over hoe vrouwen in het leven staan, een soort elkaar een spiegel voorhouden. Als een andere vrouw mij een spiegel voor houdt of mij ergens op attendeert of mij ergens mee confronteert zelfs, kan ik daardoor mijn eigen blik verruimen.
Ik zie de overgang inmiddels (dat heeft tijd gekost en is een worsteling geweest, ik heb er veel over geschreven) als een proces in plaats van een strijd of in plaats van 'een uitzitten en wachten tot het overgaat gebeuren' .
Net als voor jou zijn het forum en de site voor mij van onschatbare waarde (geweest).

Begrijp me goed: voor de herkenning en erkenning van de overgang zijn de eerst genoemde berichten zeker ook nodig. De reguliere geneeskunde (h)erkent immers vaak alleen maar het stoppen van de menstruatie en de opvliegers, terwijl er nog zoveel meer (a)typische verschijnselen zijn die we met ons allen ervaren. Het is goed en fijn om er hier over te kunnen lezen en schrijven, maar dat het daar vaak blijft hangen vind ik zelf ook jammer.

Bewustwording vind ik namelijk nog veel belangrijker. Bewustwording dat onze draagkracht vanaf ons 40e langzaam afneemt (onder invloed van hormonen) en dat onze draaglast dus ook moet afnemen! Bewustwording dat een vrouw dat niet alleen kan maar dat haar omgeving haar daarin tegemoet moet komen.
Nadat ik me daar zelf bewust van werd (dankzij berichten van andere vrouwen) heb ik er veel over geschreven dus zal mezelf nu niet herhalen. :)
Asti schreef:
za 02 jul 2016 17:00
Naar binnen keren........ was een rode draad in mijn overgang, die me ook tijdens de overgang al veel bracht. Het werd er niet gemakkelijker van, maar wel anders. Het liet me het vertrouwen houden, niet meer bij verschijnselen zo hoeven te schrikken.
Ik hoefde niet meer te zeggen "Ik herken mezelf niet meer" of "Help wat gebeurt er", maar kon gaan zeggen "Ik zie mezelf weer
Wat je hier schrijft herken ik heel erg!
En dat "naar binnen keren" nodig was, ook daarvan ben ik me bewust geworden door berichten van andere vrouwen. Ik denk soms wel eens dat Vrouw en Overgang mijn leven gered heeft. Klinkt wellicht theatraal maar zo voel ik het soms.

Dankzij Vrouw en Overgang kon ik mezelf en mijn omgeving tegen het licht houden en stoppen met alle ballen in de lucht willen houden, mezelf voorbij hollen tot ik er bij neerviel, koste wat het kost mijn oude ik willen blijven en inzien dat De overgang om een pas op de plaats vraagt. Een fase van stilstaan om te bedenken: He, waar ben ik mee bezig? Waar sta ik op dit punt in mijn leven? Wil ik zo doorgaan, of dingen veranderen? En wat dan en hoe? Ook bij mij gaat dat gepaard met emoties die ik dus niet moet onderdrukken maar juist moet toelaten omdat ze me het een en ander duidelijk (willen) maken.

Makkelijk was/is dat zeker niet, maar wel zinvol.

En dat onbewoonde eiland was/is ook hier regelmatig gewenst en broodnodig. Als dat niet letterlijk haalbaar is zoek ik het figuurlijk op en sluit me tijdelijk af voor alles en iedereen. Egoïstisch? Na een worsteling in mezelf denk ik van niet: als ik niet goed voor mezelf zorg kan ik immers ook niet voor anderen zorgen. ( heb daarover weleens de vergelijking aangehaald over dat zuurstofmasker in vliegtuigen: de stewardess zegt dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten en daarna pas bij de anderen om je heen. Als je zelf geen zuurstof hebt kan je immers anderen ook geen zuurstof geven.......)

Vr gr Lee

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » zo 03 jul 2016 11:50

Dag dames

Rianne is me voor geweest Mrsx, ik sluit me volledig bij haar uitleg aan. Hoewel zelf werkzaam in de gezondheidszorg hebben eerdere berichten van Rianne en andere vrouwen mij al eerder de ogen geopend vandaar mijn bericht aan jou over terughoudendheid in huisartsenbezoek .

Het forum staat vol met berichten van vrouwen die bij hun huisarts niet vinden wat ze nodig hebben: hun overgang wordt ontkend of benoemd als stoornis (stress, burn-out, angst en/of paniekstoornis, trauma, depressie enz.) en in het ergste geval onderdrukt door het voorschrijven van AD of HST waardoor vrouwen helemaal niet meer bij de emoties kunnen die de overgang hen deed voelen en die hen iets wilde zeggen.

Het forum zit vol ervaringsdeskundigen en daar kan geen professionele hulpverlener tegenop: ik citeer een bericht op dit forum:
Anika schreef:
vr 06 mar 2015 11:20
Moet je nagaan! Ik heb deze site voor 3 dagen ontdekt en met het lezen van de verhalen - en voorzichtig zelf iets krabbelen heb ik meer bereikt dan met de hele reeks gesprekken bij HA, maatschappelijke werker, psycholoog, psychosynthese.... in twee jaar....
En dat geldt niet alleen voor deze vrouw ben ik bang. Ook jij zocht geruststelling en ervaringen op dit forum terwijl je al bij je huisarts was geweest. Een huisarts die je als een van de weinige huisartsen zei dat al dat menstruatiegekwakkel erbij hoort en normaal is. Veel andere huisartsen zitten daarentegen al klaar met hun receptenbriefjes met alle gevolgen van dien.

En ja Asti, wat jij beschrijft bedoel ik ook. De overgang is groei naar mijn mening. Tenzij je het slechts als een verzameling lichamelijke klachten ziet misschien. Dan is er misschien geen ruimte voor groei. Voor groei/ontwikkeling moet je open (willen) staan denk ik. En groei is niet makkelijk omdat het verandering behelst.

De overgang als groei zien wordt soms als zweverig bestempeld. Wat het mijns inziens niet is. Groei als in een veranderingsproces klinkt mij namelijk heel logisch en "down to earth" in mijn oren. We gaan nou eenmaal van de vruchtbare fase naar de onvruchtbare fase. Een voldongen feit en niets zweverigs aan. Het is me een verandering van jewelste! En verandering gaat altijd gepaard met pijn. (lees: met klachten en met emoties!)

Het oude loslaten terwijl het nieuwe er nog niet is vind ik zelf best naar bij tijd en wijle, het voelt als een soort ledigheid en onthecht gevoel, een soort niemandsland waarin ik verkeer en waarin het lijkt alsof ik mezelf opnieuw uit moet vinden. Lezen hoe andere vrouwen met dat soort gevoelens omgaan geeft me vertrouwen in mijn eigen groeiproces.

Eerder in ons leven hebben we ook groei doorgemaakt, we hebben immers al in verschillende levensfasen (kind, puber, jong volwassene enz) gezeten, maar wat mijn huidige groeiproces extra moeilijk maakt is dat ik in tegenstelling tot die eerdere tijden van groei en ontwikkeling van de ene levensfase naar de andere levensfase nu zo ontzettend veel verantwoordelijkheden op mijn nek heb/voel waar ik soms letterlijk nekpijn van krijg! Dus ja ook hier is dat onbewoonde eiland meer dan welkom.

Groetjes Susan

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » wo 06 jul 2016 11:07

Susan,

ik op een of andere manier vind ik je stukjes.. hm... misschien wel goed bedoeld om mensen net dat setje te geven, wie weet geeft het mensen net een setje, ik vind ze wat.. 'hard'..... maar waarom topics herhalen (mijn stukje over menstruatiegekwakkel bijvoorbeeld dat dateert van 3 jaar geleden) misschien is het gewoon fijn om er voor elkaar te zijn, dat als je even 'raar' bent van de hormonen of even iets niet kan relativeren in de overgang, dan heb je dit forum, kan je stukjes nalezen, of elkaar helpen...Ik lees met regelmaat stukjes na... de overgang hoort er inderdaad gewoon bij, maar of ik het nu bij wijlen leuk vind? vraag je dat als ik het heb gehad....

Laten we er vooral zijn voor elkaar, met elkaar, zodat we er als vrouwen over kunnen praten, over de overgang....

Mrsx

Asti
Berichten van Asti
Onderwerpen van Asti
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Asti » wo 06 jul 2016 15:50

Hallo vrouwen,

Ruimte maken in jezelf voor beide kanten. Op zoek gaan naar de relatie tussen de uiterlijke verschijnselen en hun innerlijke oorsprong. Pas als je beide kanten belicht ben je weer in contact met je innerlijke zelf.
Niet alleen maar de uiterlijke verschijnselen relativeren, maar ze op waarde schatten.

Alleen maar troost bieden of alleen maar troost vragen is zeker comfortabel. Dat hebben we ook nodig in een moeilijke tijd. Overgang is misschien wel de tijd waarin die behoefte groter is dan ooit.
De andere kant van die behoefte is, in jezelf opzoeken waardoor die behoefte ontstaat.
Niet alleen je heil bij een ander zoeken, maar juist ook jezelf afvragen: Hoe komt het dat ik zo vaak voor hetzelfde getroost wil worden of bevestiging nodig heb.
Dat zijn geen onbelangrijke vragen als je de verandering die je ondergaat wilt kunnen plaatsen.
De zachte kant, het warme bad van troost kan onze emotie pas effectiever geruststellen als we ook open durven blijven staan voor het moeilijker stukje, de troost mee naar binnen nemen en zijn dienst laten om jezelf dat soort vragen te kunnen stellen.

Die kant belichten is net zo belangrijk als je er voor een ander wilt zijn. Ook die behoefte bestaat.

Asti

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 08 aug 2016 15:18

Hallo

een vraagje ben nu al meer dan een week ongesteld. zit nu aan 9 dagen.
t is niet veel maar moet toch een maandverband in doen.is hoor dit ook bij de overgang premenopauze vorige mnd werd ik het pas naar 42 dagen nu naar 32 maar zit al aan me 9 de dag.hoort dit er ook bij.

Marlou

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » ma 08 aug 2016 18:53

Hallo

Ja, dat is normaal.... (helaas) ik was ook 42 dat het begon...(lees het stukje menstruatie gekwakkel maar eens), ik zit nu ook op dag negen en ik hoop dat het einde inzicht is... ik heb sinds het begon zoveel varianten gehad, 2 weken wel, 2 weken niet, week wel, week niets enz.... leuk is anders, maar het is een natuurlijk proces (waar ik niets aan vind..)

groetjes, mrsx

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 08 aug 2016 19:03

Hallo

Ja het is niet leuk en heb ook vaker klachten maag darmen ook nooit gehad donkere ontlasting maar dat zal denk niet bij de overgang horen
Ja ik merk wel vaak dat ik weinig kan hebben als ik stress heb voel ik dat gelijk me maag en darmen.
Vroeger had ik dat niet maar laatste tijd erg veel zenuwachtig, me ontlasting donker dan niet dacht eerst met overgang te maken ook vaak diarree maar lees ook met overgang kan dat

Marlou

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » di 09 aug 2016 08:04

Hallo

Ik ben geen arts, maar dat je stress en onrust verdriet enz op je darmen slaat is niet meer dan normaal lijkt me....

Mrsx

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » di 09 aug 2016 16:49

Hallo

Ik kom juist terug van de dokter omdat ik laatste tijd erg sukkel. had laatste x bloed laten prikken voor me hormonen omdat ik later ongesteld word langer angstig noem maar op.
Maar hij zegt hormonen zijn allemaal goed zelfs geen begin van de premenopauze.
Ik zeg Hoe kom dat dan later ongesteld veel langer pijnlijke menstruatie enz hij zegt stress en hij zei laat eens een echo doen van je bekken om te kijken dat er geen cystes zijn.
Ik ben al zo nerveus en nu zegt hij dit .
Hij zei ook nog je zit nog lang niet in de premenopauze te jong nog ik ga 47 worden. Ik snap er echt niks meer van wat heb ik dan wel ms de gevreesde ziekte aan me baarmoeder.

Marlou

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 09 aug 2016 20:01

Hoi Marlou,

Je bent helemaal niet te jong voor de overgangsverschijnselen. Nu ik hier lees denk ik dat ik zelfs al begon zo rond de 33. Kreeg ik ineens zeer pijnlijke heftige menstruaties. Kijkoperatie en er er zou sprake zijn van microscopisch kleine myomen. Niets aan te doen, ja baarmoeder eruit.

Het is vanzelf over gegaan. Gek he? Ik was helemaal niet bezig met gedachten aan de overgang. Maar nu ik hier lees denk ik dat ik destijds al anders ging reageren op de hormonen. Ik ben bijna 50 maar toch ook echt al jaren bezig. Meerdere keren n.a.v andere dingen gevraagd 'goh, zou het iets met mijn hormoonhuishouding kunnen zijn?' Nee, was steevast het antwoord.

Maar zelf voelde ik dat het niet klopte. Ik herkende bepaalde dingen door een vergelijking met de pre-menstruatieklachten. Dan had ik ook slaapproblemen, migraine, darmproblemen enz. Alleen nu zat er geen samenhang meer in met de cyclus.

Dat gedoe met je menstruatie is echt 1 van de dingen die zo typisch is voor de premenopauze. Bij mij is alles geloof ik al zo'n beetje gepasseerd. Ik wacht met smart op mijn laatste keer. :roll:

Sterkte iig, maak je niet te druk hoor, de kans dat er niets aan de hand is is echt heel groot.

Madu

JolandeB
Berichten van JolandeB
Onderwerpen van JolandeB
Menopauzejaar:

Bericht door JolandeB » zo 14 aug 2016 09:42

Hallo.Dames,

Ik ben nu de 50 gepasseerd en al ruim 3 jaar bezig met de pre overgang. Ja deze bestaat. Je bent nog steeds ongesteld maar kunt er geen pijl meer trekken. Door dat ik ook de ziekte van crohn heb is het dus vaak naar de huisarts om dat je denkt dat er een aanval van crohn achter de ondraaglijke buikpijn zit, maar nee gelukkig niet. Sorry mevrouw u bent in de pre overgang. Voor de echte overgang wordt ik te jong bevonden. Maar ook al ben ik geen arts ik begin mijn eigen lichaam steeds meer te kennen. Ben nu steeds om de 2 a 3 dagen aan het vloeien en dan tot mijn grote geluk 1 dag niet en dan begint het feest weer van voor af aan.

We moeten er wel door dames ook al is het niet altijd makkelijk.

Groeten en een prettig weekend gewenst.
Jolande 50,5 jaar jong

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 29 aug 2016 20:56

Hallo

Volgens mij dokter zit ik niet in de overgang ben 46 hij heeft bloed getest en hij zei geen overgang of premenopauze.ik heb alle klachten die er kunnen zijn.nu moet ik weer menstruatie krijgen en t begint weer.
maar nu heb ik last van links onder in me buik bij me lies iets boven. zitten daar je eierstokken want nu denk ik wat is dit nu en soms stekende pijn ik denk ms heb ik cystes of hoor dit ook bij de overgang weet niet of daar je eierstokken zitten vlak bij je lies iets er boven

Marlou

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » di 30 aug 2016 20:12

Hallo dames

Is dat normaal buikklachten pijnlijke eierstokken.
Moet ongesteld worden zit nu aan 32 dagen.en het voelt raar in me buik
En pijn eigenlijk linker eierstok is dit ook allemaal bij de overgang.

Marlou

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » wo 31 aug 2016 13:10

Hallo Marlou

Mag ik eerlijk zijn? ik weet niet eens precies waar het allemaal zit of ik eierstokken voel... boven mijn schaambeen zit mijn baarmoeder.. dat is wat ik weet.. en die voel ik te pas en te onpas aangezien ik nooit weet hoe wat en wanneer ik weer ga menstrueren.... het voelt alsof iemand een dweil uitknijpt te pas en te onpas... waarna er na een aantal dagen met of zonder roze/bruin troep weer een menstruatie opstart...

Mrsx

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » wo 31 aug 2016 15:02

Dank voor je antwoord, weet zelf ook niet waar alles zit
Zit nu aan 33 dagen en voel me weer zo slecht, misselijk, nerveus, pijn buik rug pfff

Marlou

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » do 01 sep 2016 06:44

Hoi Marlou

Geniet er van dat die menstruatie weg is... dat lijkt me zo lekker... ik heb ze al drie jaar relatief kort op elkaar... en onrust slaat op je darmen en die onrusten horen weer bij de overgang.. het is gewoon niet de meest prettige tijd in een mensen leven,,.,

Mrsx

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » do 01 sep 2016 12:33

Hoi

ja ben wel blij maar voel me opgeblazen raar in t hoofd net of ik het word maar nee hoor niks.het blijft weer weg, me borsten pijn, buikpijn pfff vannacht gutste het water van me zo warm had ik het.

Marlou

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 05 sep 2016 15:54

Hallo

Ben net ongesteld geworden naar Veel dagen overtijd.
Voel me ook niet lekker en warmte aanvallen...niet leuk.
Merk ook dat ik veel ongewenste haargroei krijg in me gezicht kin onder nek zwarte haren hoort dit er ook bij heb t nergens nog gelezen.trek ze met een pincet er uit maar komen terug.

Marlou

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 05 sep 2016 18:57

Hallo

Dacht dat ik ongesteld was maar toch niet een klein beetje bloed maar wel buikpijn zere borsten ...is dit normaal

Marlou

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » di 06 sep 2016 21:01

Hoi Marlou

dat is een spotting en ook dat is in de overgang normaal, ik heb het wel eens gehad rondom de eisprong, of een beetje verlies, en alles dat zeer, paar dagen niet en toen brak het los... dus ik herken het, dat is idd de overgang...zeker omdat je zere borsten hebt...

Mrsx

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » zo 11 sep 2016 15:06

Hallo

Ik had bloed laten prikken i.v.m premenopauze overgang omdat ik me anders voel.
Me menstruatie komt later zet moeilijk door, ben langer ongesteld dan normaal, ben angstig paniekerig.
Ik ben 46 en word 47 maar me hormonen waren normaal geen overgang of pre mono pauze.
De dokter zei je bent nog te jong.
Ik zei wat is t dan dat ik later ongesteld word en langer en als ik t moet worden borsten zo pijn en t duurt zo lang dat t doorzet.
Hij zegt stress.
Ok ik heb stress maar zal t dan komen dat ik daarom me zo voel en langer menstruatie heb.
Of is t toch de weg naar de overgang of premenopauze.
Ik heb ook veel haaruitval en merk ook dat ik veel haargroei krijg zwarte haren in t gezicht. ...denk dan aan van alles enge ziektes.
Wie kan mij eens helpen

groeten
Marlou

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » zo 11 sep 2016 19:21

Marlou,

Neem van mij maar aan dat je in de overgang zit, huisartsen weten zelden veel van het hele overgangsproces en jij bent de zoveelste vrouw die met een kluitje in het riet wordt gestuurd.
Juist een veranderende cyclus is een verschijnsel wat duidt op de premenopauze. langere, kortere, latere, vroegere, hevige of juist minder hevige menstruaties, het past allemaal bij de premenopauze,
Deze fase (kan meerdere jaren duren, bij mij was het 6 jaar) op weg naar de menopauze. Pijnlijke borsten, soms wat PMS-achtige klachten, haargroei in het gezicht, haarverlies weet ik niet zeker (had dit zelf na mijn bevallingen dus dan zou het hormonaal zijn)
Allemaal kenmerken die voor kunnen komen in de premenopauze.
Het is ontzettend jammer dat de meeste huisartsen weinig eten van de overgang en daardoor zoveel vrouwen wanhopig worden en/of allerlei onnodige onderzoeken ondergaan. Lees de info maar eens op deze site.
Bij mij stopte mijn menstruatie al op 47 jarige leeftijd en uitzonderlijk is dat niet al schijnt de gemiddelde leeftijd 50 jaar te zijn.
Maar er zijn ook vrouwen die met 45 al stoppen met menstrueren.
Sterkte en laat nog maar eens wat van je "horen"hier. Je krijgt dan vast wel weer een reactie.

Ruchama

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » zo 11 sep 2016 22:42

Hallo

Dank voor je reactie toch wat gerustgesteld.
ja en ben ook misselijk en maagklachten.
Hoort dat ook bij de overgang het lijkt wel een steen in me maag nog nooit gehad word er bang van.
De pijn is er niet altijd. en ben bang ook.

Raar gevoel en t zit aan de linkerkant de pijn niet altijd maar vervelend gevoel pfff word er zenuwachtig van denk gelijk ergste
Hoort dat er ook bij.

Marlou

Sibyla
Berichten van Sibyla
Onderwerpen van Sibyla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Sibyla » zo 11 sep 2016 22:56

Beste Marlou,

Ga lezen op dit forum Marlou, dan vind je vanzelf nog veel meer geruststelling.

Sibyla

Marieke47
Berichten van Marieke47
Menopauzejaar:

Bericht door Marieke47 » ma 03 okt 2016 20:00

Hallo

Ben nieuw hier en word bijna 47 in dec.ik ben vaak zo misselijk me menstruatie geen pijl meer op te trekken.zweten angst
Nu zit ik met een blaasontsteking ook nog nooit gehad ik kom van de dokter ik zei go kan dat met me overgang te maken hebben.omdat ik met me menstruatie steeds later word.
Nee zei ze je ben nog veel te jong daar voor.
Er zat wat bloed in de urine en teveel eiwitten ik zei lees dat ook dat t met de overgang te maken kan hebben.nee zegt ze je ben daar echt nog te jong voor word 47.ben ook misselijk pfff weet t echt niet meer.

Marlou

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht