Langdurig menstrueren

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Menomiep
Berichten van Menomiep
Onderwerpen van Menomiep
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Langdurig menstrueren

Bericht door Menomiep » di 14 jul 2015 09:09

Hallo

De hele maand november van 2014 heb ik gebloed.
Niet een beetje maar zo erg dat ik een half jaar lang ijzer- en vitamine B-pillen heb moeten slikken om het bloedverlies goed te maken.
Ik slik nu sinds december 2014 een minipil zonder pauzeweek. Dat ging de eerste maanden goed maar daarna kreeg ik zgn doorbraakbloedingen.
Op eigen initiatief heb ik besloten om een dubbele dosis minipil te slikken en dat helpt (alleen nog af en toe een druppeltje bloed) maar ik begin me af te vragen of een dubbele dosis wel goed voor me is.
Ook omdat ik fyto-hormonen slik tegen overgangsverschijnselen en voor mijn borsten.
Het wordt voor mijn gevoel een beetje een rommeltje zo.

Menomiep

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Langdurig menstrueren

Bericht door SusanL » wo 15 jul 2015 00:30

Dag Menomiep

(kan er niets aan doen, maar vind dat een beetje denigrerende nickname voor een vrouw in de overgang. Maar dat terzijde)
Menomiep schreef:
di 14 jul 2015 09:09
Het wordt voor mijn gevoel een beetje een rommeltje zo.
Ik vind het ook een rommeltje zo: je voegt aan alle kanten hormonen toe aan een lichaam wat eigenlijk moet leren de rest van haar leven zonder die hormonen toe te kunnen. Dat gaat niet lukken op deze manier ben ik bang. Je lichaam protesteert al tegen 1 minipil en dan verhoog je de dosis. Dat klinkt mij niet logisch in mijn oren.

Groetjes Susan

Klaproos
Berichten van Klaproos
Onderwerpen van Klaproos
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Klaproos » ma 03 aug 2015 10:00

Hallo lezers!.

Ik ben 51 jaar oud en volop in de voor periode van de overgang. Daarnaast heb ik de ziekte van Graves een schildklier aandoening waar ik voor behandeld wordt al 6 jaar en nog steeds niet stabiel is ondanks het slokje enz.
Ik was vier weken aan het vloeien licht en zwaarder. Tot ik dacht he he nu is het over.
Toen stond ik op maandag morgen op en binnen een paar seconden was ik compleet doorweekt met bloed.
Grootste nachtmaandverband super plus tampon. Ze konden het niet meer aan.
Drie kwartier later had ik mij ziek gemeld en zat ik bij de huisarts. Dood eng, stel dat het opnieuw zou gebeuren en je zit eronder in de wachtkamer.

Was naar mijn vrouwelijke huisarts geweest en die toonde veel begrip. Ze wilde kijken of ze mij kon resetten door progestageen-hormonen te geven.
Nu na twee dagen vloeide ik niet meer. Ik durfde het bijna niet te geloven. Na vijf weken was het gestopt. We konden op vakantie. Zondags weg en donderdag begon ik bruin te vloeien, en vrijdag vloeide ik weer helder en minder helder rood. Opnieuw ongesteld. Huisarts gebeld en kon wel stoppen met de hormonen. Die deed duidelijk zijn werk niet. En ik heb een afspraak gemaakt voor maandag middag. We zijn dezelfde middag terug gekomen van onze vakantie, de lol voor mij was er compleet af. Wachten voor de caravan, niet kunnen fietsen, wandelen. Angst voor doorlekken enz.

Vanmiddag ga ik dus weer naar de huisarts. Ik lees op dit forum over vrouwen die ook weken ongesteld zijn. Dat dit erbij kan horen.
De huisarts had het over de NovaSure behandel methode. Nu dat leek mij eerst wel wat, heb erover gelezen. En kwam erachter dat er behoorlijk nadelen kunnen kleven met verstrekkende gevolgen.
Ik hoop dat ik van gedachten kan wisselen met andere vrouwen op dit forum.

Vriendelijke groet,
Klaproos

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Onderwerpen van Liesbeth65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Liesbeth65 » vr 14 aug 2015 19:05

Hallo Klaproos

ik ben in het totaal zeker 9 (!) weken achter elkaar "ongesteld" geweest.
Geen leuke tijd. Elke dag de onzekerheid over doorlekken, het gevoel hebben dat het nooit stopt.....enz.
Maar ook hieraan kwam een eind.
Hierna stopte de bloedingen voor 3 maanden, om daarna weer met enige regelmaat terug te komen, met natuurlijk de daarbij horende malaise......zucht........

sterkte Klaproos
Groetjes Liesbeth

Menomiep
Berichten van Menomiep
Onderwerpen van Menomiep
Menopauzejaar:

Bericht door Menomiep » zo 07 feb 2016 15:53

Hallo

November 2014 heb ik de hele maand gebloed.
Van de huisarts kreeg ik de minipil waarvan ik er 2 per dag neem omdat ik anders last krijg van ''doorbraakbloedingen''.
De huisarts vindt het allemaal inmiddels ook wel erg lang duren (het bloeden tijdens de pauzeweken wordt niet minder) en vind een dubbele dosis hormonen op mijn leeftijd eigenlijk veel te veel.
Ze stuurde me naar de poli gynaecologie voor een inwendige echoscopie.
De uitslag van de echo was 4 myomen in het spierweefsel, de uitslag van de gel-echo (geen pretje overigens zo'n gel-echo) was dat er geen myomen of poliepen in de holte zaten en dat het baarmoederslijmvlies ''mooi'' dun was.
Beide uitslagen willen helaas zeggen dat er geen oorzaak voor mijn hevig bloeden is gevonden.
Advies was hormoonspiraaltje of wegbranden van het slijmvlies.
De baarmoeder weghalen werd ook als mogelijke oplossing aangedragen.
Baarmoeder weghalen of slijmvlies wegbranden komen op mij nogal barbaars over. We leven toch niet meer in de middeleeuwen?
Een aantal jaren terug heb ik een metalen spiraaltje na 1/2 jaar laten verwijderen omdat ik het constant voelde duwen tegen mijn baarmoederwand (het was correct ingebracht). Bovendien vraag ik me af of het afdoende zal werken.
De huisarts en echoscopiste lieten toen doorschemeren dat ik dan maar moest blijven bloeden en extra ijzer en vitamine B slikken.
Is er in onze moderne tijd nu echt geen andere oplossing voor het probleem?

Menomiep

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » zo 07 feb 2016 18:59

Menomiep schreef:
zo 07 feb 2016 15:53
De huisarts en echoscopiste lieten toen doorschemeren dat ik dan maar moest blijven bloeden en extra ijzer en vitamine B slikken. Is er in onze moderne tijd nu echt geen andere oplossing voor het probleem?
Dag Menomiep

Ook in onze moderne tijd houdt het bloeden gewoon vanzelf een keer op......die wetenschap scheelt een hoop gedokter wellicht?
Menomiep schreef:
zo 07 feb 2016 15:53
Beide uitslagen willen helaas zeggen dat er geen oorzaak voor mijn hevig bloeden is gevonden
De oorzaak is : overgang.
Van vruchtbaar (wel bloeden) naar onvruchtbaar (niet bloeden). Vanwege veranderingen in de hormoonhuishouding kan dat bloeden (tijdelijk) zeer hevig, langdurig en onregelmatig zijn.

Groetjes Susan

Menomiep
Berichten van Menomiep
Onderwerpen van Menomiep
Menopauzejaar:

Bericht door Menomiep » ma 08 feb 2016 13:04

Dank voor je snelle reactie, Susan

Het punt is dat de dames hier op het forum zeggen:''Een half jaartje bloeden en dan heb je 't wel gehad''
De huisarts zei:''Een half jaar, hooguit een jaar, anders zou het me zeer verbazen''
Inmiddels slik ik al 14 maanden een dubbele dosis sub30 pil en dat vinden de artsen wel een ''pittige dosis'' zeker voor een vrouw van mijn leeftijd.
Soms is er iets anders aan de hand, zoals poliep of vleesboom die de baarmoeder irriteren, wat volgens de echoscopiste niet het geval is, soms is er hormonaal iets mis, wat bij mij dus niet vastgesteld kan worden omdat ik alles onderdruk met hormonen.
Zolang ik de dubbele dosis anticonceptiepil slik heb ik verhoogde kans op borstkanker en trombose. Je kunt je voorstellen dat mijn huisarts me graag van de pil af zou hebben.

Het bloeden duurt inmiddels bij mij al 14 maanden en wordt niet minder. Ik heb vorig jaar zomer al bloedarmoede gehad, wat overigens binnen 3 mnd weg was door het slikken van ijzer en vitamine B tabletten

Morgen word ik gebeld door de gyn van de poli met uitslagen en advies. Als zij als enige opties mirena of novasure heeft dan ga ik naar de huisarts om te vragen of er niet iets anders is. De stopweken met de pil verlopen bij mij ook heel problematisch in de zin van migraine, klunzig, vergeetachtig, vermoeid, en somber. Ik vraag me af of een aanvullend hormoon uitkomst kan brengen.

Menomiep

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » ma 08 feb 2016 16:44

Hallo

Ik kan niet anders me voorstellen dat je er helemaal naar van wordt van de maandverband en van alles bij elkaar.
Ook van die pillen slikken, dus sterkte Menomiep....

Mrsx

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 59

Bericht door Helena » ma 08 feb 2016 22:02

Hallo

Ik heb zelf langer dan een jaar achter elkaar gemenstrueerd. Gelukkig niet elke dag hevig maar wel vaak van die onverwachte periodes dat er veel bloed was en dan was maandverband en tampon echt te weinig. Denk dat dit een jaar en een paar maanden duurde. Toen werd het eindelijk minder. En kwamen er dus tussenpozen tussen de menstruaties. Misschien moet je nog even geduld hebben?
Nu is het een paar jaar later, had in oktober 2015 nog paar spottings, ik denk dat mijn laatste menstruatie zo'n anderhalf jaar of 2 jaar geleden was. Tenzij die spottings dus toch menstruatie was.

Van pil slikken heb ik niet veel verstand. Maar zou je daar toch niet mee stoppen?
En met fyto-hormonen ook want wie weet voeg je nu de verkeerde stoffen/hormonen toe aan je lichaam. Hierover weten anderen op dit forum je denk ik meer te vertellen.
Zie ook dit draadje: Langdurig bloedverlies door fyto-hormoon gebruik.

Helena

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » ma 08 feb 2016 22:04

Dag Menomiep en ook Mrsx

Ik denk dat we ons allemaal wel voor kunnen stellen dat je er niet goed van wordt Menomiep. Zelf word ik er soms ook niet goed van: alles inmiddels al meegemaakt op menstruatiegebied sinds mijn hormonen begonnen te schommelen, nu alweer jaren geleden. Lang, kort, hevig, druppen, soms na 2 weken alweer en soms juist maanden er tussen enz. En het is waar dat soms een poliep of myoom een rol speelt. Maar vaker is het gewoon de overgang en helemaal als een andere oorzaak is uitgesloten.
Menomiep schreef:
ma 08 feb 2016 13:04
Het punt is dat de dames hier op het forum zeggen:''Een half jaartje bloeden en dan heb je 't wel gehad''
De huisarts zei:''Een half jaar, hooguit een jaar, anders zou het me zeer verbazen''
Wat een huisarts zegt neem ik met een korreltje zout. Ik vind het zeer kundige mensen.....behalve op overgangsgebied.

Ik heb meer aan de ervaringsdeskundigen hier en ik lees nergens dat je het met een half jaartje bloeden je het wel gehad hebt.
Menomiep schreef:
ma 08 feb 2016 13:04
De stopweken met de pil verlopen bij mij ook heel problematisch in de zin van migraine, klunzig, vergeetachtig, vermoeid, en somber
.
Niet bij jou alleen is dat zo. We herkennen het allemaal en niet alleen in stopweken. Het zijn hele normale overgangsverschijnselen die je beschrijft. Afschuwelijk bij tijd en wijlen maar wel normaal in deze periode van ons leven hoe naar ook.

Hormonen zijn eigenlijk nooit een oplossing. Is erg veel over te lezen hier op het forum.

groetjes Susan

Menomiep
Berichten van Menomiep
Onderwerpen van Menomiep
Menopauzejaar:

Bericht door Menomiep » wo 30 mar 2016 12:45

Hoi allen!

Na ongeveer 1 1/2 jaar onregelmatig gemenstrueerd te hebben begon ik ineens hevig te bloeden. Sinds november 2014 is het bloeden niet opgehouden. Het wordt ook niet minder. Ik ben naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo. Geen lichamelijke oorzaak gevonden.
Mijn huisarts had me in de 1e plaats een sub-30 pil voorgeschreven maar de sub-30 stopte de bloeding niet.
Ik heb toen zelf de beslissing genomen een dubbele hoeveelheid sub-30 te slikken en dat hielp. Het bloeden stopte en ik voelde me beter dan ooit. Behalve in de pauzeweek dan had ik last van migraine (nooit eerder in mijn leven gehad!), neerslachtigheid, vergeetachtigheid en vermoeidheid. Dus dacht ik wederom op eigen houtje: ''Die pauzeweek moest ik maar niet meer houden''. Dit betekende dat ik binnen een paar maanden door mijn voorraad pillen van 1/2 jaar heen was maar de apotheker zei hier niets over en gaf me de pillen gewoon keer op keer mee.
Na 7 maanden dubbele hoeveelheid pillen slikken ben ik eens naar de huisarts gewandeld en die vond wat ik had gedaan *geen* goed idee, zeker gezien mijn familiegeschiedenis (borstkanker). De gynaecoloog op de poli vond het ook niet verstandig wat ik had gedaan.
Omdat ik verder ''gezond'' ben heeft de huisarts me een sub-50 pil voorgeschreven. Die heeft goed geholpen tegen de doorbraakbloedingen maar ik ben nu een week bezig en voel me echt vet kl*te. Als ik de pil 's avonds slik heb ik last van allerlei bijwerkingen en als ik 's ochtends wakker word heb ik last van hoofdpijn en duizeligheid. Ik neem nu sinds twee dagen 1/2 pilletje 's ochtends en 1/2 pilletje 's avonds maar die pilletjes zijn verdraaid klein en snijden moet met een scherp mes en heel voorzichtig.
Even voor de goede orde: ik slik deze pillen dus omdat ik anders bloedarmoede krijg (is al 1x voorgevallen).
Een alternatief zou het hormoonspiraal zijn maar daarvoor ben ik huiverig omdat ik in 2008 een slechte ervaring had met het koperspiraal.
Ik vraag me nu eigenlijk een beetje hardop tegenover jullie af wat het nare gevoel veroorzaakt. Is dat nu de dubbele hoeveelheid oestrogeen of juist de halve hoeveelheid progesteron in die sub-50 pil?

Menomiep

Maartje28
Berichten van Maartje28
Onderwerpen van Maartje28
Menopauzejaar:

Bericht door Maartje28 » wo 30 mar 2016 20:35

Beste Menomiep,

Wat een verhaal zeg! Dat is wel heel lang menstrueren.

Ik heb verder geen verstand van waar dat kl*te gevoel vandaan komt. Weet wel dat hormonen echt rare dingen met je doen, maar dat weet je zelf ook wel. Ik wil je gewoon effe heel veel sterkte wensen! Misschien ook een gekke opmerking van een leek die 'pas' 10 weken ongi is, maar is het dan niet beter om de baarmoeder eruit te halen? Zoveel hormonen slikken lijkt mij ook zo naar.

Groetjes, Maartje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht