Overgang en ik voel me goed als mijn menstruatie uitblijft

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Yvi
Berichten van Yvi
Onderwerpen van Yvi
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Overgang en ik voel me goed als mijn menstruatie uitblijft

Bericht door Yvi »

Beste dames in de overgang,

ik ben heel blij dat ik deze website en dit forum heb gevonden. Door al aardig wat in dit forum te hebben gelezen, weet ik tenminste dat ik niet gek ben.

Toen ik net 30 was, kon ik ineens letterlijk niet meer op mijn benen staan. Ik ben door een hele molen, er werd niets gevonden en volgens de artsen was ik gezond en zat het tussen mijn oren. Op gegeven moment stond ME/CVS in mijn dossier. Ik moest toen mijn beroep opgeven, kon omscholen en werk sinds die tijd 3 dagen in de week. Ik slikte de pil en ben er een jaar of 3 geleden mee gestopt.

Ik word nu 47 jaar oud en ik ben in de overgang. Het gekke is, ik voel me als ik niet ongesteld ben geweldig. Na jaren als een zombie door het leven te zijn gegaan, had ik de eerste keer dat mijn menstruatie uitbleef zo ontzettend veel energie dat ik niet wist wat er gebeurde. Er ging een hele wereld voor me open. Vlak voordat ik weer ongesteld werd, was de pret over en ik was weer tot niets in staat behalve mijn werk. En zelfs dat was vaak genoeg onverstandig, maar dat hield me op de been. Het ging met de dag slechter tot ik op mijn vrije dagen weer tot niets in staat was (alleen naar de wc lopen is dan al een ramp). Mijn menstruatie en ook mijn of zombie of in de zevende hemel zijn wisselden elkaar af. Sinds een week of 3 ben ik weer in de zevende hemel.

Ik heb uiteraard ook een hele verzameling aan klachten. Vooral tijdens de menstruaties heb ik absoluut geen zelfvertrouwen, ben voor alles bang, raak bijna in paniek, enz. Lichamelijk is het vooral de uitputting. Als ik zoals nu in de zevende hemel ben, is het vooral een gigantische innerlijke onrust. Gek genoeg geniet ik ervan, vooral omdat ik bezig ben en blijf, maar ik wordt er ook knettergek van omdat 5 minuten zitten dan vaak genoeg niet lukt, ik uren wakker lig, mijn hele lichaam soms letterlijk trilt, ik besluiteloos ben, mijn hoofd blijft werken, gevoelens die met de minuut kunnen veranderen, ik echt een "overgangshoofd" heb. En soms denk ik dat ik gewoon gek ben...

Toen ik 16 jaar geleden door de hele molen ging, werd er ook een keer (wanneer weet ik niet meer) bloed geprikt i.v.m. de overgang. Ik had toen behoorlijke opvliegers. De uitslag was negatief. Maar ik denk nu vaak: ik nam toen wel de pil en dan zijn de uitslagen van dit bloedonderzoek niet echt betrouwbaar. Wat als... maar ja, dat zal ik nooit zeker weten, er is niets meer aan te doen, maar het maakt me wel verdrietig.

Nadat mijn huisarts mij de uitslag van het bloedonderzoek (FSH 72 en LH 52) vertelde was ik heel blij. Hoef ik me tenminste niet meer druk te maken dat de onrust ergens anders door komt. Ik had ook gevraagd of zij mijn schildklierfunctie wil onderzoeken. Dit omdat iemand de opmerking maakte dat ik zo ontzettend was afgevallen. Ik ben in een jaar tijd ca.6 kg afgevallen, maar dat vond ik alleen maar leuk. Mijn huisarts niet, die stuurde me weer voor een bloedonderzoek en als daar niks uitkomt en ik nog meer afval, stuurt zij mij door om uit te zoeken waar dat door komt. Daar zat ik niet op te wachten en met mijn "overgangshoofd" maak ik me daar veel te druk om. Maar gelukkig kwam ik ook hier verhalen tegen van dames die in de overgang, tijdens de roerige periode dat de hormonen door je lijf gieren, ook zomaar zijn afgevallen zonder reden. En als je zo onrustig bent als ik op dit moment... die gedachte hou ik dus maar vast.

Dus hoe gek het ook mag zijn voor iedere vrouw die zo ontzettend veel ongemakken ervaart tijdens de overgang... ik probeer van elk moment te genieten dat ik mij zo goed voel. De onrust, het niet kunnen slapen, trillen, denken dat ik knettergek ben, ik vind het prima, zolang ik maar niet weer verander in een zombie.

Hartelijk dank dat ik hier mijn verhaal kwijt kan,
Yvonne

Dit onderwerp is 4 jaar en 10 maanden oud. Er kan niet meer op gereageerd worden.
Maak en nieuw onderwerp aan, of reageer in een ander soortgelijk onderwep
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht