13 Maanden menstruatievrij

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 55

13 Maanden menstruatievrij

Bericht door Gerarda » ma 16 nov 2015 14:22

Hallo allemaal,

Na ongeveer een jaar niet op het forum te zijn geweest, al weer een tijdje aan het meelezen.
Niet omdat het zo goed ging, maar kon mezelf aardig op de been houden omdat er toch af en toe wat betere periodes bij zaten.
Ben nu ruim tien jaar met de overgang bezig en heb bijna alle klachten die op het forum beschreven worden, zowel geestelijk als lichamelijk.

Nu bijna 13 maanden menstruatie vrij, maar de laatste 2 maanden geen dag gehad dat het wat beter ging.
En ik had zo gehoopt dat wanneer de menstruatie weg zou blijven het beetje bij beetje beter zou gaan, maar het gaat alleen maar weer slechter. Zie het op het moment allemaal niet meer zitten, ondanks dat ik zo graag wil en verder wil met mijn eigen bedrijfje wat ik 2 jaar geleden begonnen ben. Weet gewoon even niet meer wat ik moet doen en hoe de dagen door te komen.

Het doet me goed om dit weer even van me af te schrijven en ook om jullie verhalen te lezen.
Allemaal heel veel sterkte en groetjes,
Gerarda

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Re: 13 Maanden menstruatievrij

Bericht door Gaby » di 17 nov 2015 09:20

Hallo Gerarda,

Ik voel helemaal met je mee. Ben zelf ook al jaren bezig met de overgang met allerlei klachten zowel lichamelijk als geestelijk.
En nadat mijn menstruatie stopte kwamen er weer allerlei andere klachten bij.
Het is toch niet te geloven waar wij vrouwen doorheen moeten.
Het vreemdste van alles vind ik toch wel dat er ook vrouwen zijn hier niet of nauwelijks iets van merken! Hoe kan dat toch?
Je er niet tegen verzetten is geloof ik wel de beste remedie, maar ja vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik mediteer vaak, dat relativeert en ontspant. Ik put moed uit de dagen dat ik me beter voel, maar als het dan weer een tijd lang terug bij af voelt dan zakt de moed me in de schoenen.
Ergens lijkt er iets niet goed te zijn gegaan bij het ontwerp 'vrouw'.
Je bent hier dus niet alleen in, een schrale troost, we moeten er met z'n allen doorheen.
Heel veel sterkte!

Groeten van Gaby.

Ja en nog even dit ter aanvulling.
In sommige stammen moeten de jonge mannen allerlei ontberingen ondergaan om ingewijd te worden tot volwassen man.
Zelf heb ik soms het gevoel dat wij vrouwen in de overgang een soort inwijding ondergaan tot wijze vrouw.

Acg
Berichten van Acg
Onderwerpen van Acg
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Acg » di 17 nov 2015 11:28

Gaby schreef:
di 17 nov 2015 09:20
Het vreemdste van alles vind ik toch wel dat er ook vrouwen zijn hier niet of nauwelijks iets van merken! Hoe kan dat toch?
Hallo Gaby,

Ik lees al een poosje mee op het forum, maar ga nu toch reageren. Misschien ook een beetje onwennig, ik heb nog nooit deelgenomen aan een forum.
Het bovenste zinnetje triggerde me. Ik heb namelijk ook het idee dat ik de enige ben die zo moddert met de geestelijke overgang. Het lichamelijke is nog wel te hanteren, maar die geestelijk :shock:
En als ik iets over zeg in mijn omgeving lijkt niemand het te herkennen. Tot ik in de krant een uitnodiging las voor een infobijeenkomst over de overgang bij de afdeling gynaecologie in het ziekenhuis. Daar aangekomen trof ik een zaal vol vrouwen. Dat was een ontzettende eyeopener. :idea: Toen ik dit vertelde tegen mijn buurvrouw, die nergens last van schijnt te hebben, antwoordde ze kribbig: tja, jij bent er ook zo mee bezig, dan voel je alles. Ik voel ook wel eens wat, maar ik negeer het, ik heb het er gewoon niet over. Dan maak je er niet zo een ding van. Iedere vrouw heeft last van de overgang maar wij leven ermee.
Ik dacht: huh, jij zei toch altijd dat je er nooit last van had?
En toen realiseerde ik me: daarom hoor je er nooit over, vele hebben het er niet over uit angst voor aansteller aangezien te worden. Hoe verdrietig is dat ?

Gelukkig is er op dit forum genoeg herkenning en erkenning.

Groetjes Acg

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda

Bericht door Gerarda » di 17 nov 2015 12:19

Hallo Gaby en Acg,

Bedankt voor jullie reacties !

Gaby, helaas weet ik dat ik niet de enige ben die hier door heen moet en leef dan ook met iedereen mee die het zelfde ondergaan. Ook ik put moed uit de dagen dat het wat beter gaat, maar vraag me toch elke keer weer af waarom het zolang moet duren en allemaal zo heftig moet zijn. En ja, in de slechte periodes zakt helaas de moed weer in de schoenen. Weet dat ik het moet proberen te accepteren zolang het nog duurt, maar op het moment lukt me dat totaal niet.

Acg, ook ik kan met de lichamelijke klachten aardig overweg, maar als de geestelijke klachten er zijn weet ik echt niet meer wat te doen.
En zoals ik al zei zijn we echt niet de enige, alleen zoals jij al zei zijn er maar weinig vrouwen die hier over willen, durven te praten.
Ik moet toegeven dat ik dat de laatste jaren dat ook niet meer doe, omdat ik er veel vrienden en kennissen door ben kwijt geraakt.
Alleen met mensen die mij erg na staan heb ik het er soms wel eens over en merk zelfs bij hun dat ze wel luisteren maar het niet begrijpen, of niet willen begrijpen.

Groetjes, Gerarda

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » wo 18 nov 2015 09:20

Hallo Acg,

Ja ik denk dat dat zeker waar is dat veel vrouwen er niet over praten, maar toch ken ik ook vrouwen die daar wel voor uit zouden komen, maar er gewoon geen last van hebben. Blijft een raadsel.........

Ik zie dat jij bijna net zo oud bent als ik en wilde je vragen hoelang jij al tobt met de overgang.
Zelf kan ik soms onzeker worden van het feit dat dit zo lang duurt. De meeste berichten hier zijn van veel jongere vrouwen.
Mijn menstruatie stopte pas toen ik begin 54 was, dus dat is ook wat later dan bij veel vrouwen.
Ben nu 58 en heb nog niet het gevoel dat het einde van de overgang nadert. Sommige dingen zijn wel verbeterd maar daar zijn weer andere klachten voor in de plaats gekomen. Soms kan ik het me gewoon niet meer voorstellen dat dit ooit overgaat.........

Ik weet dat deze vraag eerder is gesteld door anderen, maar ik voelde vandaag sterk de behoefte, hem ook nog eens te stellen.
Vooral in de ochtenden is het zwaar, sta bijna nooit prettig of gewoon op.

Hoe is dat bij jou of anderen van deze leeftijd?

Groetjes van Gaby.

Acg
Berichten van Acg
Onderwerpen van Acg
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Acg » wo 18 nov 2015 21:54

Gaby schreef:
wo 18 nov 2015 09:20
Ik zie dat jij bijna net zo oud bent als ik en wilde je vragen hoelang jij al tobt met de overgang.
Zelf kan ik soms onzeker worden van het feit dat dit zo lang duurt. De meeste berichten hier zijn van veel jongere vrouwen.
Hallo Gaby,

Ik menstrueer nog steeds, tot 3 maanden geleden redelijk geregeld om de 23 dagen, toen stopte het opeens en ik dacht; yeah! Maar vorige week vloeide ik weer een klein beetje. Dus ik ben nog niet aan het eind ondanks mijn leeftijd :shock:

Achteraf ben ik al 5 jaar in de overgang, toendertijd wist ik het niet, dacht elke keer dat het kwam door de situatie waar ik in zat. Mijn laatste ouder was overleden, reorganisatie op het werk, met als gevolg mijn ontslag. Mijn kinderen het huis uit. Ik zette gewoon door, en hoopte dat als de situatie " verwerkt " was ik weer de oude zou zijn. En dat gebeurde maar niet. Ik belandde bij de huisarts die me doorverwees naar de GGZ ondersteuner omdat ik niet aan de AD wilde. Dat was een jonge vrouw die het niet over de overgang had, maar me zulke idiote tips gaf dat ik er niet meer heen ging. Toen werd ik doorverwezen naar de psychotherapeut, misschien had ik alles niet goed verwerkt. Die kon niet echt onverwerkt verdriet vinden en zei: tja, ik weet niet zo goed wat ik met je aan moet. En zo kwam ik bij alternatieve geneeskunde terecht, die constateerde een bijnieruitputting, daar hoorde voor het eerst dat de overgang een grote rol kon spelen. Ik had geen idee. Dacht altijd dat de overgang alleen wat opvliegers, en minder goed slapen was. Inmiddels weet ik wel beter :|

En op dit forum ben ik nog zoveel wijzer geworden, ik heb dus gewoon nog wat van die " fijne" jaren voor de boeg :(
Met als enige voordeel, dat ik inmiddels weet wat er met me aan de hand is.

Groetjes ACg

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » do 19 nov 2015 12:38

Hallo Gerarda en andere dames,

Och Gerarda, ik leef zo met je mee, nee het gaat niet beter als je in de post bent hoor, tenminste bij mij ook niet, nu 3 jaar post en nog steeds meer dagen prut dan goed.

Weet het zo af en toe ook niet meer, twijfel zo aan alles, waar doe je nou nog goed aan? Ik weet het ook even niet meer.

Sterkte en laat nog eens van je horen als het beter met je gaat.

Dorothea.

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » vr 20 nov 2015 09:42

Hallo ACg en andere dames,

Dank voor jullie reacties.
Het blijft toch onbegrijpelijk dat wij vrouwen zo slecht zijn voorgelicht over wat de overgang kan inhouden en er vaak zelf achter komen na jaren van onzekerheid en niet weten wat er aan de hand is. Dit forum is daarbij van grote waarde!

Groetjes van Gaby.

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda

Bericht door Gerarda » vr 20 nov 2015 10:13

Hallo Dorethea en andere dames,

Ik zal zeker nog van mij laten horen hoor ! Niet alleen nu het weer zo slecht gaat maar zal ook de berichten posten als het weer wat beter gaat. Ik was dan wel een jaar niet meer op het forum geweest, maar ben blij dat ik hier weer ben. Heb het weer zo nodig om herkenning te vinden en hoop als het weer wat beter mag gaan, andere dames daar dan weer wat moed uit kunnen halen.
Ik wens iedereen heel veel sterkte en hoop natuurlijk ook voor iedereen dat het snel beter mag gaan !

Groetjes, Gerarda

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda

Bericht door Gerarda » ma 14 dec 2015 12:02

Hallo allemaal,

Na ruim drie 4 maanden geen betere dagen te hebben gehad, had ik afgelopen week toch wel 4 redelijke dagen.
Maar vanaf gisteren gaat het weer helemaal mis. Alle klachten zijn weer volop aanwezig, zowel geestelijk als lichamelijk.
Ben nu al weer bang dat dit weer zo lange tijd gaat duren en ben bang dat ik dat echt niet meer ga trekken.
Zit de laatste maanden ook weer aan de oxazepam, waar ik ontzettend van baal.
Heb dit in het begin ook gebruikt, maar op aanraden toen van de gyn afgebouwd, omdat volgens hem dit de klachten van de overgang niet vermindert. En toch ben ik er weer aan begonnen, omdat ik zo graag weer eens rust in mijn lijf wil, al is het maar iets minder.

Weet dat ik op het moment ook wel meer stress heb, omdat het niet echt goed gaat in mijn huwelijk en denk dat dit ook wel erg meespeelt.
Heb altijd gedacht dat mij man het allemaal wel begreep, al liet hij dat nooit echt blijken (geen prater thuis).
Maar afgelopen februari, in een dronken bui heeft hij gezegd dat het hem niet zoveel uitmaakt hoe ik door het leven ga, als hij zijn leven maar kan leiden op zijn manier. Er is bij mij toen iets geknakt. Mijn gevoelens zijn weg voor hem en komen tot op heden ook niet terug.
De tijd zal leren hoe dit verder zal gaan, en ergens weet ik ook dat ik mijn weg zal gaan vinden, maar waarom moet dit alles toch zo lang duren allemaal ?

Groetjes en allemaal heel veel sterkte,
Gerarda

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » do 17 dec 2015 14:16

Hallo Gerarda,

Dan is het logisch waarom je je zo beroerd voelt, want als je man niet achter je staat, geeft dat toch een hoop stress.
hoop dat jullie er samen of met bv. maatschappelijk werk gepraat kan worden, want dat dat nodig is, lijkt me wel op z'n plaats.
wens je veel sterkte, want ik zou niet weten wat ik moest zonder mijn eeuwige steun en toeverlaat mijn man.

Hier worden de dagen van goed voelen veelvuldiger (mag ook wel na al meer dan 9 jaar ellende), helaas zijn de dagen van slecht voelen er zeker nog en dan ook nog behoorlijk slecht, ook daar zal in de komende jaren vast wel verbetering komen, het is een lange lange weg.

Groeten,
Dorothea.

Waterval
Berichten van Waterval
Onderwerpen van Waterval
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Waterval » vr 18 dec 2015 12:45

Hoi Allen,

Ook ik weet het allemaal niet meer.

scheiding, vier kinderen, jaren bezig met overgang, depressie enz soms weet je gewoon niet wat onder welk hoedje past.
Relatie liep al jaren niet goed en is uiteindelijk beëindigd, nog niet klaar, maar wat brengt dat een golfslag teweeg.
Intussen heb ik een fijne vriend maar de overgang en scheiding doen daar niets op uit. Het gaat er allemaal om door.
Ben geregeld in therapie geweest maar merk steeds dat ik daarbij verder van mijzelf af kom te staan en moet voldoen aan wat ze me aanraden.
Soms denk ik wel eens wat is wijsheid. Er voor weg lopen, hard aan het werk te gaan of als ik me rot voel er aan toe te geven.
Ik weet het echt niet meer.

Waterval

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda

Bericht door Gerarda » vr 18 dec 2015 16:01

Hallo Dorothea,

Diep in mijn hart hoop ik ook dat het weer goed gaat komen in mijn relatie, 26 jaar huwelijk geef ik ook niet zomaar op !
Er moet zeker gepraat worden, maar heb op dit moment even gewoon de energie niet om een goed gesprek aan te gaan hierover.

Wat fijn voor je dat het eindelijk wat beter met je gaat !
Bedankt voor je berichtje.

Groetjes, Gerarda

Gerarda
Berichten van Gerarda
Onderwerpen van Gerarda

Bericht door Gerarda » vr 18 dec 2015 16:10

Hallo Waterval,

Ja, wat is wijsheid ! Dat weet ik op het moment ook even niet.
Wens je heel veel sterkte !

Groetjes, Gerarda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht