Pms of overgang?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Isa37
Berichten van Isa37
Onderwerpen van Isa37
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Pms of overgang?

Bericht door Isa37 » do 19 sep 2002 01:58

Hallo dames

Ik had nog nooit pms-klachten gehad, als ik de laatste dag voor dat ik ongesteld moest worden niet meetel (hoofdpijn en erg sacherijnig!). Niet tijdens de lange periode dat ik de pil niet slikte, en ook niet toen ik de pil wel slikte. Vorig jaar augustus ben ik gestopt met de pil en tot en met januari werd ik keurig om de 29 dagen ongesteld zonder pms klachten. Wel had ik al een jaar of 2 last van aanvallen van nachtzweten, en dan echt badend in het zweet wakker worden, en een prikkelbare darm (veel gerommel, buikpijn, diarree afwisselend met harde ontlasting).

Vanaf januari werd mijn menstruatie onregelmatig en begon ik steeds langer voordat ik ongeveer ongesteld moest worden al sacherijnig te zijn. Ook kreeg ik erge last van gespannen en pijnlijke borsten, vermoeidheid die steeds erger werd richting menstruatie. De eerste maanden verdwenen die klachten bij het aanbreken van mijn menstruatie. Maar de laatste tijd lijkt er geen einde aan te komen. Mijn cyclussen schommelen tussen de 27 en 53 dagen, en ben ik eindelijk ongesteld dan gaan de klachten van vermoeidheid, sacherijnig zijn enz... gewoon door. Alleen de pijnlijke borsten verdwijnen. Daarbij heb ik ook nog last van droge ogen, droge huid, vocht vast houden enz...

Verder is het bloedverlies tijdens mijn menstruaties nu een stuk minder dan tijdens de afgelopen 20 jaar. Ik ben 37 jaar.

Heb ik nu plotseling last van pms gekregen?

Of zijn dit toch klachten die bij de premenopauze horen?

Of is het een combinatie van pms-klachten en premenopauze?

Ik ben een week geleden begonnen met Monnikspeper, de uitwerking moet ik nog even afwachten. Ik wil voor mezelf gewoon graag weten of ik alleen maar last heb van tijdelijke hormoonschommelingen, of dat ik ineens pms heb gekregen, of dat ik misschien toch aan het begin van de overgang zit.

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes
Isa

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Re: Pms of overgang?

Bericht door Wendy » do 19 sep 2002 01:58

Hallo Isa

Ik vind veel (met terug werkende kracht) herkenning in jou verhaal. Ik was 37 jaar toen er allerlei klachten ontstonden voor en tijdens en zelfs na mijn menstruaties. Nu weet ik zeker dat het de premenopauze was. Ik wist eigenlijk toen ook al heel diep van binnen dat het klachten waren van de beginnende overgang. Alleen doordat er overal geschreven stond dat die begint op de leeftijd van 50 jaar ging ik twijfelen.
Nu inmiddels is er wat meer bekendheid over.

Je hoeft niet perse 50 te zijn om klachten te krijgen van de overgang. Immers de premenopauze kan 8 tot 10 jaar duren.
Voorbeeldje: in je genen ligt vast dat je bijv. op je 51e jaar stopt met menstrueren. Dan kun je dus overgangsklachten krijgen op je 41e jaar.
Maar stel dat in je genen vastligt dat je op je 45e stopt met menstrueren dan kun je dus al op je 35e klachten krijgen. Ook hoeven de menstruaties niet perse onregelmatig te zijn om al overgangsklachten te krijgen.

Hoop dat je wat meer duidelijkheid voor jezelf hebt gekregen.

Groetjes Wendy

Christine51
Berichten van Christine51
Onderwerpen van Christine51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Christine51 » do 19 sep 2002 01:59

Hallo Wendy,

Ook ik denk, wat je schrijft, dat het waar is.
Maar......wat voor invloed heeft dan het gebruik van de pil?
Weet jij daar misschien een antwoord op?

Alvast dank.
Christine

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:

Bericht door Wendy » do 19 sep 2002 01:59

Hallo Christine

Oh kun je de vraag wat duidelijker stellen. Weet nu niet of je bedoeld, "Dat of DE Pil de overgang kan uitstellen" of ...........

Wendy

Christine51
Menopauzejaar:

Bericht door Christine51 » do 19 sep 2002 02:00

Hallo Wendy,

Wat ik probeer te vragen is.......
Als in je genen vastligt dat op een bepaalde tijd de menstruatie stopt.......zeg maar je 48e.
Maar, stel, je gaat van je 45e to 50e jaar de pil slikken.
Onderdrukt de pil dan het natuurlijk proces?
Onderdrukt de pil of stelt de pil uit?
Sinds ik mezelf "verlost" heb van het luisteren naar artsen, komen er af en toe vragen, waar ik een antwoord naar zoek. Om zodoende voor mezelf de ellende van de afgelopen jaren op een rijtje te krijgen.

Alvast dank en groetjes,
Christine

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » do 19 sep 2002 02:00

Hoi Christine,

Natuurlijk onderdrukken alle pillen het 'natuurlijk proces'.
DE PIL en ook de HORMOONSUPPLETIE die we kunnen slikken als we vinden dat de klachten tijdens de overgang ons teveel worden. Maar of het wel zo goed is?
Ik heb het gevoel van niet, tenslotte ga je tegen 'de natuur' in.
En wat doet 'de natuur' als ze tegengewerkt wordt?
Dan komt deze Altijd met een reactie (vroeger of later).
Ik denk ook dat het doorslikken van DE PIL de overgang uitstelt; althans zo blijkt het te zijn gegaan bij m'n schoonzus, die al jaren aan DE PIL was(ze is 53), en die ik voorstelde n's te kijken wat er gebeuren zou als ze stopte met DE PIL.
Ze heeft opvliegers en is chagrijniger.

Ikzelf zit ook in de overgang en wordt ook gestoord van de klachten maar ben gestopt met hormoonpillen omdat blijkt dat ze niet zo veilig zijn als vaak voorgespiegeld wordt.

Sterkte meid!
Joki

Christine51
Menopauzejaar:

Bericht door Christine51 » do 19 sep 2002 02:01

Hallo Joki,

Dank voor je reactie en uitleg.

Ook ik ben gestopt met de pil en kom er nu achter dat ik jaren ziek was van de pil. Blijkbaar kon mijn lichaam die hormonen van de pil niet meer aan en ging lichaam protesteren. (ben nu 50 jaar) Ik raak nu langzaam verlost van dagelijkse hoofdpijn en spier en gewrichtspijnen en nog een aantal klachten.

Sterkte en groetjes, Christine

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:

Bericht door Wendy » do 19 sep 2002 02:01

Beste Christine

Kijk op deze site bij informatie op hormoongebruik-de pil

Daar staat uitgelegd dat de pil je kunstmatig houdt in de fase van voor de menopauze.

Groetjes Wendy

Isa37
Berichten van Isa37
Onderwerpen van Isa37
Menopauzejaar:

Bericht door Isa37 » do 19 sep 2002 02:02

Hoi Wendy (en alle anderen die willen reageren),

Dank je wel voor je reactie.

Ik had, zodra ik deze site ontdekt had en alles aan het lezen was, al meteen het idee dat ik op het juiste spoor zat. Toch blijven er twijfels.

De vragen waarmee ik blijf zitten zijn:

Nachtzweten doe ik maar af en toe. Het is nu al weer 3 weken geleden zelfs, en toen was het maar eenmalig. Maar begin dit jaar en ook vorig jaar had ik wel periodes dat ik nachten/ochtenden achter elkaar doornat wakker werd. Zou er niet een bepaald patroon in horen te zitten? (ik bedoel dus, wat met je menstruatiecyclus te maken heeft).

Slapeloosheid: Ik val als een blok in slaap. Maar ik heb periodes dat ik rond 02.00/03.00 uur wakker word omdat ik het ineens vreselijk warm heb of moet plassen (ondanks dat ik sinds 20.00 uur niets meer gedronken heb), en dan kan ik niet meer slapen. Klaarwakker ben ik dan. Meestal sta ik dan op om even wat te lezen. Vaak val ik pas rond 06.00 uur weer in slaap. Aangezien ik een gezin heb met schoolgaande kinderen, moet ik rond 07.15 toch echt wel opstaan. Geen wonder dat ik prikkelbaar ben als ik 5 nachten op een rij loop rond te spoken. Het is nu gelukkig al weer 2 weken geleden dat ik elke nacht wakker lag.

Herken je dat ook, zijn er anderen die dit herkennen? Is het inderdaad zo dat je van het ene in het andere valt? (dan weer een periode goed slapen, dan weer totaal onverwachts een periode heel slecht slapen). Die warmte waarvan ik soms wakker word, zou dat een opvlieger kunnen zijn? Het zit alleen maar op mijn hele lijf, ik heb dan geen last van een warm hoofd. En ik heb het maar heel soms.

Puistjes: er zit geen begin en geen einde meer aan. Ze zijn er gewoon voortaan altijd. Wat ik in mijn puberteit niet of nauwelijks heb gehad, krijg ik nu. Er is geen verband met mijn cyclus te leggen, het wordt in de loop van mijn cyclus niet erger of minder erg. Op mijn gezicht, in mijn hals, in mijn nek, op mijn borst en op mijn rug en zelfs op mijn hoofdhuid. Het vreemde is dat ik ondanks die rot puistjes verder een drogere huid heb gekregen. Hier hoort toch ook een bepaald patroon in te zitten of heb ik het mis?

Droge ogen: Waarom heb ik het meeste last van mijn rechteroog (dagelijks) en maar af en toe van mijn linkeroog?

Vermoeidheid: ik eet geen suiker of producten waarin suiker verwerkt is, rook niet, drink geen koffie, gebruik nagenoeg geen alcohol, eet geen rood vlees, drink groene thee en veel water, eet veel groenten, volkorenproducten, fruit enz... en sport zeker 4 x per week intensief... waarom krijg ik dan TOCH zo'n last van vermoeidheid zo'n 2 tot 3 weken voordat ik ongesteld moet worden (afhankelijk van hoelang mijn cyclus deze keer weer duurt)? Dat is toch eigenlijk een pms-klacht?

Ik weet dat voeding, levenswijze en instelling veel met het welzijn van je lijf te maken hebben, en ik wil eigenlijk altijd precies weten waar een bepaalde klacht door komt, verbanden kunnen leggen tussen het een en het ander, maar ik zie nu alleen maar een grote chaos.

Groetjes
Isa

Loes
Berichten van Loes
Onderwerpen van Loes
Menopauzejaar:

Bericht door Loes » do 19 sep 2002 02:02

Hallo Isa,

Een gebruiksaanwijzing voor je overgang, dat had ik met tijden ook wel gewild.
Of je het pms noemt of een overgangsverschijnsel? Ik weet het niet. Het zijn dezelfde hormonen die wanneer het hen belieft zorgen voor dat vertier. De ene keer volgt er nog wel een menstruatie na kortere of langere tijd, de andere keer niet.
Mijn ervaring is dat letten op je voeding de klachten soms wat kan beperken, maar evengoed gaat de natuur zijn gang.
Overgang laat zich niet vangen in patronen of regels. Die onvoorspelbare onregelmatigheid, het lijkt op overgang wat je beschrijft.

Loes

Isa37
Berichten van Isa37
Onderwerpen van Isa37
Menopauzejaar:

Bericht door Isa37 » do 19 sep 2002 02:03

Inderdaad Loes,

Het lijkt op de overgang, maar ik zou het graag zeker willen weten (net zoals zoveel anderen). Heb echt het idee, zeker door alles wat ik op deze site heb gelezen (een soort van naslagwerk is dit) dat we anno 1999, met al deze openheid toch eerder zouden moeten kunnen weten wat er zich in ons lichaam afspeelt. Ik ga morgen lekker 2 weekjes met vakantie en laat alles even voor wat het is, zal mijn lijf vast heel goed doen.
Maar ik blijf nieuwsgierig naar de reacties en vragen van iedereen.

Groetjes
Isa

Betty63
Berichten van Betty63
Onderwerpen van Betty63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Betty63 » vr 02 jun 2006 20:59

Hai Isa,

Ik ben Betty en zowat 43. Ik had al tijden last van pms, was op een gegeven moment zo erg dat ik van anderen hoorde dat het de overgang is. Zelf dacht ik dat ik niet van de griep af kon komen.
Nu weet ik inmiddels beter. Ik heb begrepen van mijn chinees therapeut dat het de overgang is, de overgang overlapt de pms, vandaar de heftige klachten.
Ook ik zit al jaren met prikkelbare darm en de toestanden die jij ook beschrijft. Ook ik ben erg moe. Soms heb ik helemaal geen zin om wat te onder nemen.
Als ik ga liggen ben ik zo weg en 9 van de 10 keer moet ik plat en ben dan zeker 2 uur vertrokken, en dan ben ik er weer.

Ik ben ook veel naar in mijn hoofd, het zit tussen duizeling zijn en net of je watten in je hoofd hebt, heel raar.

Heel af en toe heb ik een dag dat ik me echt lekker voel, maar ben vaak bang dat het de volgende dag weer minder is en dat is vaak ook zo. Eczeem heb ik begrepen hoort er ook bij, bij veel vrouwen. Mijn huisarts wilde er niet aan. Ik was nog te jong. Mijn moeder was 37 toen ze begon, met 50 niet meer ongesteld en ze is nu 67 en nog wel last van opvliegers.
Dus zeg het maar. Vandaag hoorde ik van een oudere man dat zijn nicht nog geen 35 jaar was en al tijden bezig was voor ze wisten wat er aan de hand was, nog geen kinderen in Groningen geweest en alles. Maar toch al in de overgang. Leeftijd zegt dus niet. Daar ben ik nu wel achter.

sterkte Betty

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht