Opnieuw beginnen met tellen?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Opnieuw beginnen met tellen?

Bericht door Martina63 » do 20 aug 2015 10:47

Hoi dames,

Ik heb een vraag!

Lees dat je pas als je 1 jaar niet meer hebt gemenstrueerd dat je dan pas post bent.
daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar lees hier veel over op internet en nergens lees ik dat als je bijv. 6 maanden niet hebt gemenstrueerd, dat je dan weer opnieuw moet gaan tellen, lees hier ook dat sommige vrouwen na een aantal jaren plots toch weer menstrueren, moeten die dan ook weer opnieuw gaan tellen, dat lijkt mij toch zo vreemd?

Zou toch echt te gek zijn als je al tig jaren HET niet meer hebt en dan weer overnieuw moet beginnen.

Kunnen jullie mij hier iets over vertellen?

Dank groetjes Tina

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Opnieuw beginnen met tellen?

Bericht door Anette » do 20 aug 2015 11:25

Martina63 schreef:
do 20 aug 2015 10:47
Lees dat je pas als je 1 jaar niet meer hebt gemenstrueerd dat je dan pas post bent.
Beste Tina

Menopauze is de dag van je laatste menstruatie.
Postmenopauze is de tijd na je laatste menstruatie, als deze definitief is weggebleven en je hormonen definitief verlaagd blijven.

Hoe dat stoppen van de menstruatie verloopt is voor iedereen verschillend. De ene vrouw blijft tot aan de laatste menstruatie vrij regelmatig, waarna die gewoon stopt van de ene op de andere dag. Een ander is eerst jarenlang onregelmatig met kortere of langere tussenpozen. En voor sommigen zelfs tussenpozen van veel langer dan een jaar.

Als de menstruatie eenmaal een jaar is weggebleven is er een redelijke kans dat het jaar daarvoor je menopauze viel, en je postmenopauze begon. In veel gevallen zullen de hormonen dan dusdanig verlaagd zijn dat de schommelingen geen waardes meer bereiken die een menstruatie voor elkaar kunnen krijgen.
Maar het zijn natuurlijk maar richtlijnen. Geen wet van meden en perzen. Lang niet iedereen past in het gemiddelde plaatje.
De weg naar het stoppen van de menstruatie is voor de meeste vrouwen geen geleidelijk proces.
Soms zijn de schommelingen nog dusdanig dat ze ook na langere tijd zomaar weer een keer waardes bereiken die wel tot een menstruatie leiden. De hormonen zijn dan nog niet definitief verlaagd, zoals dat in de postmenopauze het geval is.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan met het hele proces opnieuw begint. Het is de manier waarop iemands proces verloopt.

Anette

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 20 aug 2015 17:18

Hoi Anette,

Dank voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp kunnen dus ook na een aantal jaren toch weer menstruaties optreden, dus zijn de hormoonspiegels nog niet constant en moet je dus weer opnieuw gaan tellen, toch?
Want dan zit je dus nog niet in de post.

groetjes Tina

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 20 aug 2015 17:26

Hallo Tina,

Tellen moet niet. Dat heeft alleen nut als je later wilt blijven onthouden wanneer je je laatste menstruatie had.
Verder heeft tellen geen enkele functie. Je weet vooruit toch niet hoe je verloop zal zijn.

Anette

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 20 aug 2015 18:32

OK Anette,

Nu snap ik het, ben nu namelijk steeds aan het tellen hoelang het weg is, onderhand een dwanghandeling, moet het dus echt gaan loslaten, maak mezelf er een beetje gek mee omdat ik steeds maar denk, ok als het een jaar weg is dan ben ik verlost van dit hele gedoe.
Bedankt voor je uitleg.

Groetjes Tina

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 20 aug 2015 22:01

Martina63 schreef:
do 20 aug 2015 18:32
ok als het een jaar weg is dan ben ik verlost van dit hele gedoe.
Hallo Tina,

Als de menstruatie een jaar wegblijft is er gemiddeld genomen een redelijk kans dat je van je menstruatie verlost bent.
Niet van de overgang, die is daarmee nog niet ten einde. Je lichaam moet dan voortaan op een andere manier gaan werken en heeft nog wel even tijd nodig om te leren gaan met de nieuwe hormoonsituatie.

Anette

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 21 aug 2015 14:39

Hoi Anette,

Dus dan kunnen we nog wel even, poeh, ik ben het nu al zo zat....
Maar ja we kunnen er niets aan veranderen he, dus kunnen alleen erop hopen dat het snel vootbij zal zijn

Groetjes Tina

Scully
Berichten van Scully
Onderwerpen van Scully
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Scully » wo 09 sep 2015 11:34

Hallo

Ik ben 6 weken geleden voor het laatst echt ongesteld geweest al was het ook licht. Na 3 weken dacht ik ik wordt ongi, maar was wel geteld 3 uur en toen was het weg. Nu lijkt hetzelfde te gebeuren. Moet ik dit nu wel tellen als cyclus of niet? Heb wel alle bij verschijnselen als humeurig, pijnlijke borsten en koppijn.

Scully

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht