Ik realiseer me dat ik in de overgang ben beland...

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Skogsmor
Berichten van Skogsmor
Onderwerpen van Skogsmor
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Ik realiseer me dat ik in de overgang ben beland...

Bericht door Skogsmor » wo 18 feb 2015 14:56

Hallo allemaal,

Voor het eerst in mijn leven zit ik een dag thuis vanwege menstruatieklachten. Heftige krampen in mijn buik, hoofdpijn, misselijk. Ik loop leeg, om het plat te zeggen. Heel veel grote stolsels.

Nu heb ik dat al even en doe ik mijn best dit te negeren en zeer voorbereid richting werk te gaan, de dagen van de menstruatie slik ik pijnstillers en verschoon ik minstens elk uur tampon en maandverband.

Altijd keurig regelmatig, om de 28 dagen. Alleen het afgelopen jaar geconstateerd dat dat niet meer helemaal klopt... Af en toe gewoon 10 dagen voordat ik het verwacht lijkt het alsof ik ongesteld moet worden en dan is het weer weg om vervolgens na vijf dagen, te vroeg in alle heftigheid de kop op te steken.

Goh, en ik word toch ook wel erg snel rood en gevlekt de laatste tijd en sliep ik ook al niet slechter de laatste maanden. En ja, ook droge huid, prikkelbaar en ineens eeuwig mijn sleutels kwijt en niet meer op namen kunnen komen.

Vandaag dan de openbaring, check eens even wat sites om te kijken of je misschien in de overgang aan het belanden bent. Ik word dit jaar 50, dus heel gek zal het niet zijn dat het gaat beginnen.

Ik doe de test op deze site en zie zwart op wit wat ik al maanden probeer te negeren: ik ben in de overgang. Voor de zekerheid bestel ik maar een test, die komt morgen binnen (want ja, misschien valt het wel mee en hoef ik er nog niet aan te geloven).

Vandaag zit ik onder een dekentje op de bank, mijzelf zielig te vinden, er aan te wennen dat ik een vrouw in de overgang ben. Dat het leven anders wordt en dat ik er toch ook echt aan moet geloven. Het is confronterend merk ik. Ik kijk in de spiegel en zie een vermoeid hoofd met zeer droge huid en rimpels.

Ik ben aan het lijnen en lees dat je door de overgang zwaarder kan worden. Pfff, daarom gaat het deze keer zo moeilijk. Ik beweeg gelukkig veel, maar lees dat ik dat ook zeer zeker moet blijven doen (is goed voor me!!) .

Vanmorgen voordat mijn man naar zijn werk ging en hij mij vroeg of het ging: antwoordde ik hem met een zielig stemmetje dat ik toch echt geloof dat ik een oude muts aan het worden ben. Vandaag mag ik mijzelf zielig vinden, mij inlezen op alle ellende die me nog te wachten staat en uitkijkend naar de dag dat ik gewoon geen tampons en maandverband meer hoef te gebruiken. Want elk nadeel heeft uiteindelijk een voordeel.

En ja de kids zijn al groter, worden steeds zelfstandiger. Er spoken de laatste tijd veel gedachten door mij heen: is dit het nou, wat zou ik nog willen. Ik denk aan genieten met zijn tweetjes, maar als ik dan lees dat de zin in sex kan verdwijnen, dat je een droge vagina kan krijgen, word ik sip. Pfff, ouder worden valt niet mee, het heeft zijn mooie kanten, maar dit is beslist een van de mindere kanten.

Vandaag de eerste dag in mijn leven dat ik thuis zit omdat ik mij ziek voel van mijn menstruatie, dat had ik nooit gedacht. De komende maanden maar eens flink gaan wennen aan de veranderingen die zich eigenlijk al maanden afspelen in mijn lijf, maar ik lekker heb genegeerd. Het lijkt wel of mijn lijf vandaag en gisteren mij lieten voelen dat ik even de tijd moet nemen om hier bij stil te staan en de tijd moet nemen om de veranderingen in mij op te nemen.

Gek hoor, een nieuwe fase in mijn leven. Eentje waarvan je weet dat die gaat komen, maar als je hem herkent het toch even moeilijk hebt... (en dan niet alleen vanwege de krampen en hoofdpijn...).

groetjes...
Skogsmor

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Re: Ik realiseer me dat ik in de overgang ben beland...

Bericht door Greta51 » do 19 feb 2015 01:18

Hoi Skogsmor,

Ja ik denk dat je gelijk hebt als ik het zo lees, ook voor jou is de overgang begonnen en die begint niet pas als je gestopt bent met menstrueren maar al lang voor die tijd.
Luister maar heel goed naar je lichaam, wees lief voor jezelf!

Welkom hier trouwens op dit geweldige forum waar je zoveel er- en herkenning zal vinden!

Greta.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » do 19 feb 2015 08:41

Hallo dames,

Raad van een oud gediende. Ondergaan dames....ondergaan......lijkt mij nog het beste.

Sterkte je komt hier ook weer doorheen.

Wiske

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » do 19 feb 2015 09:38

Hoi dames
Wiske schreef:
do 19 feb 2015 08:41
Ondergaan dames....ondergaan......

Zelf red ik het hier niet mee. Ik heb meer nodig om hier doorheen te komen, namelijk de diepte ingaan met en in mezelf.

vr gr Lee

Skogsmor
Berichten van Skogsmor
Onderwerpen van Skogsmor
Menopauzejaar:

Bericht door Skogsmor » do 19 feb 2015 11:17

Hej allemaal,

Ik onderga het dan ook maar. Maar eerst flink wennen aan deze nieuwe fase!!
Gisteren vroeg ik mijn wederhelft van welke kwaaltjes en ongemakken hij last heeft. Af en toe wat sneller moe, langer herstel naar een fanatieke sportactiviteit. Maar eigenlijk niet echt ongemak.

Hij wordt grijs, niet zo als ik, van dat onbestendige grijs. Maar mooi, gedistingeerd grijs.

Ik heb hem gevraagd waarom mannen dan geen lichamelijke kwalen hebben (althans ik merk er bij hem niets van) en waarom wij al vanaf onze pubertijd beginnen met de ellende. Zere borsten bij sporten, menstruatiepijn/chagrijn, zwanger zijn (heel mooi om mee te maken, maar ook daar wel wat ongemakken ervaren), bevallen (wat ik toch echt niet geheel pijnloos en soepel vond gaan).

Waarom dan in hemelsnaam ook nu weer deze ongemakken. Is het niet genoeg dat er rimpels komen? Nee we moeten er aan geloven en opvliegers, nachtzweten, heftige menstruaties, droge huid, onzekerheid, neerslachtigheid, geen zin in sex meer, enz. ondergaan.

Pfff, het is oneerlijk verdeeld tussen de man en vrouw...

Skogsmor

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » do 19 feb 2015 13:20

Hoi Skogsmor,

Ja dat ervaar ik ook, grappig om te lezen van dat mooie gedistingeerde grijs, mijn man dito! Hij wordt er steeds leuker op terwijl ik wegzak in klaagzang en nare lichamelijke kwalen.
Hij wil van alles ondernemen, want daar krijgen we nu meer tijd voor, terwijl ik zoiets heb van ... lekker thuis. Ik kan ook overal tegenop zien omdat ik door die vage klachten word geplaagd.
Hij wil motorritten maken en geen enkel feestje missen, het lijkt wel of de rollen zich omdraaien. Wat ik eerst heel leuk vond, feestjes en partijen en vakanties, vind ik nu vermoeiend en te belastend, hij niet.....
Best lastig om daar een goede balans in te vinden, maar gelukkig kunnen we er goed over praten. Ik zeg weleens: tja je bent met een echte kreeft getrouwd, dat zijn huismu(t)ssen! Ik kan niet ineens in een leeuw veranderen.... De humor moeten we zien te bewaren, dat maakt het nog draaglijk. Verder vind ik er momenteel niks aan, maar ook dat gaat voorbij (en liever vandaag dan morgen!).

Gr. Loutje.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » vr 20 feb 2015 09:31

Hoy dames,

Herken het zo van in mijn vriendenkring :)
De mannen worden steeds actiever. Bang dat er nog maar weinig tijd rest.
Dus gaan we feesten en uit eten en op vakantie en allerlei leuke dingen
zolang we maar niet in de sofa gaan zitten suffen.

De vrouwen daarentegen klagen bij elke uitnodiging dat ze weer buiten moeten
komen, zichzelf optutten, geen zin, geen fut.

En ik bengel daar ergens tussenin. Wil zo graag........ maar niet altijd zin.
Dus verplicht ik mezelf al wel eens.
Ik heb jaren vast gezeten met drie kinderen (let wel vond ik ook heel leuk)
Graag wil ik dus nu zoveel mogelijk genieten.
Maar inderdaad soms ontbreekt de energie en lig ik weer met mijzelf in de knoop.

Fijn weekend
Wiskse

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » vr 20 feb 2015 22:44

Hoi dames

Ik voelde me tijdens het zgn. dieper in mezelf gaan hartstikke ontmenselijkt worden.
Alsof ik echt nooit meer mezelf zou worden en ik als die ander nooit meer zou kunnen genieten.
Ik gedijde toch nog het beste bij het simpel gezegde ondergaan, maar ook dan ga je door de hel hoor met alle ellende van dien.
Op gegeven moment oogst je toch wel wat je hebt gezaaid.
Een nieuwe fase is aangebroken, ben helaas nog steeds geen wijze vrouw en heb jammer genoeg nog steeds heel veel valkuilen maar ik ben mens, dat mag.
Enne ik zit in de postmeno.
Loutje en Wiske en alle anderen, voor mij wel wijze vrouwen :lol: bedankt voor jullie verhalen.
Daar leer ik het meeste van, doodgewoon van jullie

Groet Ellenoor

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » za 21 feb 2015 11:59

Hoi Ellenoor,

Ja, het valt niet mee deze fase, ik worstel wat af en ook ik ervaar wat je zegt, als ik alleen maar in mezelf keer wordt het er echt niet altijd beter op. Misschien doe ik iets niet goed hoor, zou kunnen, maar de wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit ik....
Er komt meer bij kijken! Momenteel erg last van nekspieren waardoor ik me erg wankel voel, licht in mijn hoofd, dan kan ik wel in mezelf gaan keren, maar de manueel therapeut is dan toch echt een betere oplossing voor mij, daarna kan ik bij mezelf te rade, als de angst er tussen staat kom ik toch niet verder.

Het gekke is dat ik in de overgang veel eerder aan allerlei enge ziektes ed denkt, de angstgevoelens liggen op de loer, ik ben stressgevoeliger, dus dat wil ik eerst elimineren. Dus even een check up bij wat artsen, dan kan ik daarna kijken wat er onder zit. Maar ook ik wacht veel te lang hoor daarmee, kwakkel eerst een hele tijd door totdat ik denk: oke en nu eerst de geruststelling ervaren dat er niks lichamelijke aan de hand is en dan kijken wat er overblijft aan rest-stress, dan loop ik inmiddels al wel wat maanden met die vage klachten....pfff.... Dom he?

groet,
Loutje.

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » za 21 feb 2015 14:43

Hallo Loutje

Ik vind het niet dom hoor, heel herkenbaar.
Liep de afgelopen week ook met nekpijn en een fikse brok in de keel, heb ook van die periodes dan gaat het gewoon minder.
Dat elimineren, heb ik ook gedaan, eerst een zoektocht van wat en wie er geëlimineerd moest worden. Gek genoeg dacht ik maar kort aan enge ziektes onder de leden te hebben.
Ik deed alles en iedereen elimineren die ook maar een greintje stress bezorgde, maar je kunt nu eenmaal niet je ouders en je kinderen en man elimineren als ze teveel beslag op je leggen.
Ik wond mezelf overal over op :x maar door na langere tijd kalm te accepteren dat ik eigenlijk alleen me zelf in de weg zat met dat mezelf overmatig beschermen tegen iedereen die wat van me wilde, had dat acceptatieproces toch een verpletterende kracht op me.
Nu gaat het stukken beter met af en toe een terugval en dat wens ik jou ook.

Groet
Ellenoor

Skogsmor
Berichten van Skogsmor
Onderwerpen van Skogsmor
Menopauzejaar:

Bericht door Skogsmor » za 21 feb 2015 16:32

Hello lady's,

Het is in ieder geval een enorme steun om te beseffen dat je niet alleen op de wereld bent. En top alle info en ervaringen.

Gisteren de eerste test gedaan, enne, bijna net zo spannend als mijn eerste zwangerschapstest :D Hartstikke positief, volgende week test nummer 2, maar eigenlijk weet ik het stiekem wel...

Ik heb voor aankomende week een afspraak gemaakt met de huisarts, na nu al zo'n twee jaar (achteraf gezien) heftige menstruaties te hebben gehad, waarvan die van de laatste paar maanden echt niet meer leuk zijn. Ga haar vragen of ik doorgestuurd kan worden voor een NovaSure-behandeling.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee??

groetjes!

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 21 feb 2015 16:33

Oh ja,

dat kan natuurlijk ook: berusten in het feit dat ik teveel belast wordt....stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Bedankt voor je wijze raad Ellenoor!

Ik vind het alleen altijd zo spannend hoe lang ik dat volhoud, maar dan kan ik altijd nog naar de huisarts toch, die weet vast wel een oplossing

vr gr lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » za 21 feb 2015 16:38

Hallo skogsmor,

Ja, novasure heb ik ook gehad, de behandeling viel me erg mee, maar het heeft uiteindelijk niet geholpen.

Er zijn nog meerdere opties, die je kunt bespreken met je gynaecoloog.

Sterkte, ik heb hetzelfde meegemaakt hoor!.
Dorothea.

Skogsmor
Berichten van Skogsmor
Onderwerpen van Skogsmor
Menopauzejaar:

Bericht door Skogsmor » za 21 feb 2015 16:40

Dank Dorothea!

Het is in ieder geval het proberen waard

groetjes
Skogsmor

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht