Langdurig menstrueren door fyto-oestrogeen

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Onderwerpen van Liesbeth65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Langdurig menstrueren door fyto-oestrogeen

Bericht door Liesbeth65 » zo 11 jan 2015 10:37

Hallo dames,

Wat ben ik toch aan het sukkelen. Ben volop in de premenopauze. Geen opvliegers, maar de rest dubbel en dwars aanwezig.
Droog haar, vaak hoofdpijn, stemmingswisselingen, algehele malaise, pijn op de borst, hypochondrisch... noem maar op.
Niks is meer zoals het was.......totdat ik een middel ontdekte ( het zoveelste) maar oh wat helpt dit goed.
Het is fyto oestrogeen, hop, en ik voelde me weer als tevoren. Zat goed in mijn vel, hoofdpijn verdween, begon weer met sporten, echt.....alsof er een wonder gebeurde!

Maar ik begon te vloeien, en ben nu al weer een week of 4 ongesteld, dat wil zeggen, ik vloei en er zit bloed bij. Soms helderrood, soms donker, de ene keer veel, de andere dag weinig. Maar het is er constant.

Ik ben nu die tabletten aan het afbouwen, en ik voel me gelijk weer slechter worden. Hoofdpijn, lamlendig, noem maar op.
Heb inmiddels een uitstrijkje laten maken, uitslag nog niet binnen.
Wie herkent dit verhaal? Is bekend met het slikken van homeopathische tabletten met hop, en de gevolgen hiervan?
Ik ben niet het type vrouw dat dit kan zien als "het hoort erbij, wees blij dat je dit voelt".
Als ik moet kiezen tussen bloedverlies en me zo lamlendig voelen dan kies ik voor het eerste.........

Liesbeth

Ellen
Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Langdurig menstrueren door fyto-oestrogeen

Bericht door Ellen » zo 11 jan 2015 11:29

Hallo Liesbeth,

Langduriger menstrueren in de overgang komt veel voor, daarover is veel te vinden op dit forum.

Hopeine in hop is een heel krachtig oestrogeen. Is ook verantwoordelijk voor het feit dat hoppluksters vroeger te maken kregen met menstruatieproblemen en daarnaast vaak met een toename van borstweefsel
Door de constante toevoeging van oestrogeen groeit het baarmoederslijmvlies.
Bij reguliere hormoontherapie krijgen vrouwen die hun baarmoeder nog hebben er daarom progestagenen om het risico op baarmoederhalskanker door ongeremde groei te beperken.

En ja als je stopt met hormoontherapie komt de overgang. Daar kun je niet omheen.
Over ervaringen voor wat betreft stoppen met hormonen is heel veel te lezen op dit forum.

Ellen

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » zo 11 jan 2015 20:39

Ellen

Dank voor je reactie.
Over een goede week naar de endocrinoloog, ik zal het eens voorleggen.
Ben toch de tabletten weer gaan slikken, ik wil me zo graag goed voelen!

Liesbeth

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » do 22 jan 2015 20:52

Hallo dames,

Al weken ben ik ongesteld. Ik denk al een week of 6, dit is toch niet normaal ?
Een uitstrijkje laten maken, en wat denk je......mislukt! Nu moet ik weer 6 weken wachten tot er een nieuw uitstrijkje gemaakt kan worden.
Ik word hier zo vreselijk onzeker van ! Haal me van alles in mijn hoofd. Speur het forum af naar verhalen van vrouwen die ook wekenlang bloed verliezen.
Heb een beetje zwaar gevoel in de vaginawand. Google dan weer op verzakking, en zo ga ik maar door.
Heb even een hele slechte dag, ben moe en depri !
Wat een tijd zeg die overgang. Opvliegers heb ik ( nog?) niet, maar das dan ook het enigste wat me bespaard blijft.
Wie kent de verhalen van wekenlange menstruaties, en hoe lang duurde dit bij jou?
Op tijd naar bed maar, en hopen dat ik morgen een betere dag heb.....:)

Liesbeth

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rina50 » za 24 jan 2015 11:33

Hoi Liesbeth,

Ook ik heb een aantal keren 5 tot 6 weken gemenstrueerd, en heftig!
Vreselijke onzekere tijd.
De huisarts schreef mijn een hormonenkuurtje voor die nu nog in de kast ligt,
en heb mij grondig laten onderzoeken door de Gyn.
Echo, uitstrijkje, nog een andere echo weefsel weggehaald want ik was er toch!
Uitslag......... we kunnen niets vinden, ook geen onrustige cellen.
U heeft hormoonschommelingen, maar U bent niet in de overgang!
Was een mannelijke Gyn :lol:
En weer kreeg ik een hormonenkuur recept in mijn handen geduwd.
Ook weer niet ingenomen.
Wel slik ik al jaren het bekende plantenexstract Ymea, en vraag mij nu dus af of dit ook een Fyto-oestrogeen is!
Zo ja, dan is het logisch dat ik nog menstrueer op mijn bijna 57e.

Ik moest staalpillen slikken...was bekaf
Ik begrijp niet zo goed welke pillen jij nu bedoelt die je afbouwde en nu weer inneemt.

ik dacht eigenlijk dat ik helemaal niets voelde van dat ene plantaardige pilletje per dag, wist ook niet dat oestrogeen het groeien van baarmoederslijmvlies stimuleert, stop ik er gelijk mee.
Jij heel veel sterkte, ik heb met je te doen hoor, weet eigenlijk nu wel alles van HEEL lang menstrueren.

groetjes Rina

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » zo 25 jan 2015 01:05

Hallo dames

Bij mij is de migraine erger geworden na tijdens de overgang. Vooral alcohol is een echte trigger, vaak in combinatie met te weinig water en of thee overdag.
Droge mond, keel, kouwelijk, en vreselijke pijnscheuten vanuit de nek.
Ellende. Ik heb hiervoor triptanen voorgeschreven gekregen, die helpen prima.
Ik ben nu al weken achter elkaar ongesteld. Opvallend is dat deze menstruatie gister en vandaag van een klein beetje bloedverlies is overgegaan in veel bloedverlies, en ik nu ook tegen migraine aanzit gelijk.
En het is iedere dag weer een "verrassing"hoe ik me voel....... :|

Groetjes, Liesbeth

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » do 29 jan 2015 21:13

Rina, dank voor je geruststellende berichtje....!!!!!

Bij de gyn geweest. Alles in orde. Kleine cyste, maar niks echt bijzonder.
Kreeg een progesteron hormoon voorgeschreven. Nu 2 dagen aan het slikken, en de bloeding stopt wel.
Maar wat voel ik me helaas weer slecht!
Migraine is terug, Ik heb hiervoor triptanen voorgeschreven gekregen
Kou, malaise enz.
Wie kan me uitleggen waarom ik zo goed reageer op een fyto oestrogeen (op het bloedingen krijgen na) en waarom dus zo slecht op het hormoon progestoron....
Ik denk dat ik met dat laatste stop, maar weet het eigenlijk niet meer zo.....

Groetjes!!
Liesbeth

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » ma 02 feb 2015 22:11

Hallo

Ik kom er steeds meer achter dat door het sturen van de hormoonhuishouding, ik invloed kan uitoefenen op hoe ik mij voel.
Ik slik dagelijks hop tabletten (oestrogenen), en daar voelde ik me prima bij !
Maar de bloedingen die ik ervan krijg stoppen niet, dus schreef de gyn een progesteron tablet voor.
Nadat ik deze de eerste dag had geslikt kreeg ik een enorme migraine, Daarvoor kreeg ik er triptanen bij.
Toch ben ik doorgegaan, maar heb ze nu meer verdeeld over de dag genomen, in kleinere dosis.
Ik neem ook nog af en toe neem een hop tabletje, en ik moet zeggen dat ik me niet verkeerd voel.
Al besef ik goed dat dat morgen misschien anders kan zijn.
Het bloedverlies is nog steeds niet helemaal gestopt, maar niks meer vergeleken met wat het was.
Kortom, op naar morgen, nieuwe ronde.....nieuwe kansen.....

Liesbeth

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » za 14 feb 2015 22:40

Hallo lotgenoten,

Ik heb weer vreselijk veel behoefte om te schrijven......
al ruim 2 maanden achter elkaar aan het vloeien. Woensdag kan ik weer bij de gyn terecht.
Ik word soms zo radeloos. Dan weet ik zeker dat ik iets ernstigs heb.
Ben net terug van vakantie, maar zelfs daar kon ik niet ontspannen, dus ook niet genoten.
Het stopt gewoon niet.....blijf maar bloeden.
Dan weer wat minder, dan weer wat meer......kan me niet voorstellen dat dit ooit stopt.
Mijn man is heerlijk begripvol, laat me gewoon doen, en vraagt regelmatig hoe ik me voel.
Ik struin internet af naar verhalen van vrouwen die ook langer dan 2 maanden menstrueren op deze leeftijd, maar kom dan toch op dit forum terecht hahaha!
Zo, ik ga verder struinen, en uitkijken naar woensdag.....dan op naar de gyn en hopen dat hij me gerust kan stellen.......
Groetjes weer allemaal!

Liesbeth

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » ma 02 mar 2015 12:53

Hallo

Eindelijk de uitslag binnen van de onderzoeken bij de gyn....niks aan de hand.
Ik ben dus bijna 9 weken "ongesteld" geweest.....gek werd ik hiervan, en vooral vreselijk onzeker.
Ik ben nu dus toch maar gestopt met alles wat ik slikte, geen hop meer, of wat dan ook.
Alleen wat extra vitamines, visolie, enz.....
Ga nu "rustig"de overgang uitzitten......hoop ik :))))

Groetjes Liesbeth

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » ma 02 mar 2015 14:08

Hallo Liesbeth,

Wat fijn dat de uitslagen goed zijn! Ik hoop dat het een rustigere tijd voor je wordt. Ik zit nog in de pre en vloei wat af, ook ik ben van mening dat het erbij hoort, maar soms slaat de twijfel gewoon toe. Zeker als er nog veel meer van de vage klachten zich voordoen.... Ik ben gewoon stressgevoelig geworden, erg onhandig en een naar gevoel. Het zal vast beter worden, daar hoop ik maar op.

Gr. Loutje.

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » ma 02 mar 2015 22:29

Ja Loutje,

dat van die vage klachten, en stress gevoelig herken ik.
Allerlei pijntjes, bang voor een ernstige ziekt, ik kan een hele waslijst maken:)
Ik merk wel dat voldoende slaap iets helpt, maar is niet afdoende hoor!
Bedoel jij met vloeien ook echt bloedverlies.
Krijg mijn " oude" smaak weer wat terug.
Sterkte met alles!!

Groetjes !
Liesbeth

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht