Veel meer buikpijn - pijnlijke eisprong

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Veel meer buikpijn - pijnlijke eisprong

Bericht door Anitaa » zo 16 nov 2014 20:15

Hallo dames,

ik zit erover te denken om toch weer tijdelijk met de pil te beginnen want ik trek dit niet langer zo
heb zo ontzettend veel klachten, stemming is neerslachtig de hele maand,ontzettend moe, nergens geen zin meer in, menstruatie veel heviger en veel meer buikpijn.
Tijdens eisprong een of twee dagen vreselijk veel buikpijn en ik heb ook nog pds in erge mate en dat is ook veel erger geworden
Soms durf ik niet eens meer weg te gaan, elke dag veel buikpijn en naar de wc rennen, maar moet wel werken 's morgens

Anitaa

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Re: Veel meer buikpijn - pijnlijke eisprong

Bericht door Lee64 » ma 17 nov 2014 09:03

Hoi dames

Wat gebeurt er in de overgang? De productie van oestrogeen en progesteron daalt. (Dat gaat met horten en storten en juist van die schommelingen hebben we zo'n last) Het is de bedoeling dat je lichaam en je geest zich daaraan aan gaan passen. Als je de pil slikt en hormonen van buitenaf aanvoert kan dat lichaam en je geest dat niet. Voor mij zo klaar als een klontje en niet te weerleggen volgens mij :p

Ook ik even (een half jaartje) mijn toevlucht gezocht tot de pil, maar toen bovenstaande tot me doordrong er gauw weer mee gestopt.
Mij aanpassen aan de veranderingen van lichaam en geest kan mijns inziens alleen maar door gas terug te nemen.

vr gr lee

Nina
Berichten van Nina
Onderwerpen van Nina
Menopauzejaar:

Bericht door Nina » ma 17 nov 2014 09:18

Hoi Anitaa,

Ik slik ook nog steeds de pil, wetende dat het eigenlijk niet gezond is. Maar ik vind dat ik wel moet.
Voordat ik met de pil begon was mijn menstruatie zo hevig dat ik de eerste 2 dagen om het kwartier naar de w.c. moest, anders lekte ik gewoon door.
Dat is voor mij toch een reden om hem nog zo lang door te slikken. En die hevige buikpijn.

Het is alleen niet zo dat ik geen klachten van de overgang heb.

Ondanks dat ik de pil slik heb ik toch heel veel van de genoemde klachten.

En ik kom straks natuurlijk toch niet onder de overgang uit.

Groetjes Nina.

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa » ma 17 nov 2014 13:44

Hallo dames,

bedankt voor alle reacties :D
ik ga toch maar overleggen met de huisarts voor een lichte pil
en dan gewoon een paar maandjes ervaren hoe of wat

Anitaa

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa » za 07 feb 2015 12:15

Hallo dames,

de laatste maanden heb ik steeds meer last in de week na de menstruatie.
De menstruatie is steeds een paar dagen te vroeg elke maand
en in de week erna, heb ik vaak enorme buikpijn, doet ook pijn met gaan zitten net of alles in elkaar gedrukt word
Ook last van de darmen door de buikpijn
Herkenbaar?

Anitaa

LiseMar22
Berichten van LiseMar22
Onderwerpen van LiseMar22
Menopauzejaar:

Bericht door LiseMar22 » zo 08 mar 2015 16:47

Hallo Anitaa, ( en andere dames ;) )

Jouw bericht is vorig jaar geplaatst maar ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik ben "bijna 51" . Door de hevige menstruaties is het iedere keer "de agenda erbij pakken " om te kijken of ik iets moet afzeggen door de hevige menstruatie.
Nu heb ik van de huisarts de minipil cerazette gekregen, m.n. om de vakanties "leuk en aangenaam " te houden.
Ik hoef het in principe dus alleen te gebruiken gedurende mijn vakantie periode . ( Eigenlijk moet ik nu "starten" m.b.t. April en de volgende zomermaanden ) .

Omdat mijn zus op jonge leeftijd is overleden aan borstkanker ( "geen hormoongevoelige borstkanker ") ben ik ergens toch bang voor de pil. ( Vroeger wel jaren geslikt vanaf mijn 16e tot de leeftijd van 30 jaar. Ik heb de pil op deze jonge leeftijd gekregen vanwege mijn hevige menstruatieklachten . Dit hielp ook erg goed .) Hoewel duidelijk is uitgelegd dat hier geen oestrogeen in zit (cerazette ) en dat deze pil ook wordt gebruikt door vrouwen met dezelfde "vragen" of vrouwen die niet tegen oestrogenen kunnen , ben ik ergens "bang". Als er andere dames zijn die cerazette gebruiken, alle antwoorden zijn welkom . Alvast bedankt !

Caroline

Anika
Berichten van Anika
Onderwerpen van Anika
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Anika » di 10 mar 2015 10:01

Hallo Caroline,

Ik heb zelf de pil heel lang geslikt. Ik denk het is zo iets als roken vroeger. Mijn ouders generatie heeft lekker doorgerookt van geen kwaad bewust. Er was nog zo weinig informatie over de negatieve consequenties.
Ik ben dus met mijn vragen naar de gyn gegaan. Hij heeft me gezegd dat vrouwen moeten boven 40 niet aan de pil (blijven) Dit heeft mijn groeiende aversie tegen de pil alleen maar bevestigd. (ik weet dat andere gyn's het juist adviseren hoor) Hij heeft me toen de mirena aanbevolen. Lees maar even na. Ik moest heel erg aan het idee wennen om "iets" in mijn lichaam te soppen. Vond ik ook heel confronterende dat ik niet meer 'toevallig" zwanger kan raken en lag met letterlijke bevallingsweeën 3 dagen in bed. Ik he? Andere vriendinnen hebben bij het plaatsen niets gemerkt. Ik ben met het resultaat heel tevreden. Er zit al de tweede in. De tweede keer heb ik het ook zonder enige klachten ondergaan.
Omdat het plaatselijk, heel weinig hormonen afgeeft, komt het niet in je bloed terecht. Ik kan "lekker" op een natuurlijke manier van mijn net ontdekte overgang genieten, zoals het Lee adviseert, maar kan met de modernste hulpmiddelen mijn ongemakken verlichten. Geen menstruatie klachten voor mij dus. Mijn migraine aanvallen zijn met 2/3!! minder geworden.

Nu nog de geestelijke ongemakken de baas worden. Mar daar ben ik nog niet helemaal uit helaas.

Groetjes en sterkte met je keus!
Anika

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 10 mar 2015 12:42

Beste Anika,

Onwetendheid is niet alleen iets van de vorige generatie.

Hormonen gebruiken, niet 1 keer per dag in een pilletje, maar continue in kleinere hoeveelheden, plaatselijk toegediend. Het klinkt vriendelijk.
Helemaal als men ons daarbij wijs maakt dat het niet in je bloed terecht zou komen.

Of iets nou plaatselijk wordt toegediend of niet, het komt altijd in je bloed terecht. medicijnen werken via het bloed. De toegevoegde hormonen zullen ook weer moeten worden afgevoerd en via de urine worden afgescheiden.
Dat gaat via het bloed!!
Er loopt echt geen apart treintje door je lijf dat de afgegeven hormonen ophaalt en ze blijven (goddank) ook niet opgestapeld als een prop in je baarmoeder zitten.

Het komt gewoon in je bloed en kan overal in het lichaam voor bijwerkingen zorgen, net zo goed als elk ander medicijn.
In het geval van Mirena zijn er aparte fora waarop vrouwen de bijwerkingen en de invloed die het heeft op hun lichaam en geest, beschrijven.

Rond de menopauze gaat het progesteron naar 0. Het hormoonspiraal voegt net als de pil van Caroline, kunstmatig progestageen toe.

Hier valt dat overigens ook het e.e.a. aan ervaring over te lezen in het
overgangsverhaal van Gaia

Anette

Anika
Berichten van Anika
Onderwerpen van Anika
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Anika » di 10 mar 2015 21:20

Dank je Anette voor je correctie ;)
(niet echt subtiel, maar dat kan aan mijn overgangachtige overgevoeligheid liggen :shock: )

Ik ben geen doctor en daarom geloof ik het als iemand die het wel is aan mij iets uitlegt.
Ik zal me hierin nog een keer verdiepen. 7 jaar geleden leek me het een goed idee, vooral omdat ik dan de pil af was en toch de menstruatie klachten de deur kon wijzen.
IK zal me weer in de informatie jungle werpen en hopen dat ik, wat ik daar vind wel de juiste is..... voor even...

Gr Anika

Ps: neemt niet weg dat het voor mij uitstekend werkt, met minimaal extra toegediende hormonen ;)

LiseMar22
Berichten van LiseMar22
Onderwerpen van LiseMar22
Menopauzejaar:

Bericht door LiseMar22 » wo 11 mar 2015 09:14

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb nog steeds geen beslissing genomen ;) .
Mijn arts laat nl. m.b.t. de mirena weten: "waarom zou je "iets" in je lichaam stoppen (mirena = hormonen en zeker voor 5 jaar) terwijl de kans groot is dat de menstruatie binnen vijf jaar stopt.
En de hormonen gaan inderdaad ook via het bloed. Dit maakt niets uit.
Vandaar de optie, cerazette tijdens vakanties e.d. en soms even stoppen om te kijken of de menstruatie nog terugkomt of niet . ( Zodat je weet dat het hopelijk "einde ongemak"is . )

Caroline

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » wo 11 mar 2015 10:20

Hallo Anika,

Inderdaad werkt de Mirena niet alleen plaatselijk, vandaar ook de bijwerkingen die voor komen buiten het gebied van de baarmoeder.
Vaak voorkomende bijwerkingen van het spiraal zijn bijv. hoofdpijn/migraine, sombere stemming/neerslachtigheid, zenuwachtigheid, misselijkheid, acne enz....in grote lijnen dezelfde bijwerkingen als bij orale anticonceptie.

Een vriendin van mijn zus dacht ook in de overgang te zijn en heeft de Mirena laten verwijderen maar haar klachten verdwenen, de klachten lagen dus aan de medicijnen in Mirena i.p.v. aan de overgang (ze kreeg ook gewoon weer regelmatige menstruaties).
Het was haar 2e mirena en bij de eerste had ze deze klachten niet dus niet zo raar dat ze het verband niet legde.

Dat is ook het vervelende: je weet soms gewoon niet of het bijwerkingen van een bepaald middel zijn of dat je in een bepaalde fase van je leven bent aangekomen (of beide natuurlijk ;) ).

Groetjes
Gaea

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa » wo 11 mar 2015 20:26

Hallo dames,

De laatste paar maanden heb ik echt last van een pijnlijke eisprong, terwijl ik daar vroeger nooit geen last van had. Ik slik geen pil
Deze maand is het echt extreme, duurt nu al drie dagen en alles is pijnlijk, zitten, lopen, fietsen en als mijn darmen in beweging zijn doet het extra zeer.
Hebben meer vrouwen hier last van dat de eisprong steeds pijnlijker word of langer duurt?

Anitaa

Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:

Bericht door Grietje50 » wo 11 mar 2015 22:05

Hallo

Dat had ik ook, onmiddellijk na mijn menstruatie, een dag of drie stekende pijn, pijn in mijn been. Mijn menstruatie is dan zes maanden weggebleven, maar nu is ze weer terug, hopelijk geen eisprong niet meer.

Grietje

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa » zo 18 okt 2015 16:49

Hallo,

hebben meer dames hier ervaring mee?
ik heb tegenwoordig elke maand een zeer pijnlijke eisprong,dan gaat het even goed en dan ruim een week voor de menstruatie begint de buikpijn al. Ik heb dan ook pijn met fietsen en op het moment dat ik ga zitten of met hoesten.
darmen doen dan ook zeer
en na de menstruatie is het weer even weg, maar de klachten beginnen steeds eerder

Anitaa

Roos1964
Berichten van Roos1964
Onderwerpen van Roos1964
Menopauzejaar:

Bericht door Roos1964 » zo 18 okt 2015 18:09

Hallo,

ja hoor dat herken ik ook. Maar ik moet zeggen dat de laatste maanden er helemaal geen menstruatie is geweest. Dus ik dreig de pijn van ervoor al weer te vergeten; gelukkig,
Nu alleen nog een paar borsten die erg gevoelig zijn. Ook al eerder gehad, een jaar terug of zoiets dus ik maak me niet zo druk als de eerste keer.. cool.
O en erg moe, de herfstblues en de overgangblues, en ook nog verkouden tot vervelens toe. Lekker bijslapen dus. Heerlijk.

Roos

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht