Perimenopauze?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Perimenopauze?

Bericht door Joce » zo 11 mei 2014 09:46

Hallo allemaal,

Allereerst iedereen die vandaag ook viert moeder of dochter te zijn, een heel gezellige dag gewenst. Ondanks onze hormoon-troubels ...

Een paar dagen geleden las ik op een van de fora dat er ook een term is die 'perimenopauze' heet. Dat zou de periode zijn dichtbij het moment van de werkelijke menopauze. Toen ik de kenmerken las, vond ik veel overeenkomsten met wat ik nu ervaar. Eerder had ik al een periode met vaak, langdurig en veel bloeden. Daarna werd het wat onregelmatiger en minder hevig (meestal de ene keer na 7 weken en de volgende er weer 3 weken achteraan). In de afgelopen periode menstrueerde ik een keer 17 weken niet, en daarna na iets meer dan 4 weken weer. En de hevigheid en lengte zijn verder afgenomen.

Weet iemand of het klopt dat dit kenmerken van de perimenopauze zijn? Zo ja, aan welke periode kan ik dan minimaal of maximaal denken?

Hartelijke groet,
Joce

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 54

Re: Perimenopauze?

Bericht door Max » zo 11 mei 2014 16:57

Hallo Joce,

Heb het even opgezocht voor de duidelijkheid :)
De perimenopauze betekend in de buurt van....

Hier even het linkje, kijk maar onder premenopauze, daar staat ook de perimenopauze vermeld.

Fasen Overgang

Groetjes Max.

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:

Bericht door Joce » ma 12 mei 2014 10:34

Dankjewel Max voor de informatie.

Nu is 'in de buurt van' nogal breed geformuleerd. Mag ik hopen met waarschijnlijkheid hopen op de menopauze binnen een jaar.
Ik mag geen enkele vorm van hormoontherapie namelijk en heb echt mega klachten van de premenopauze of perimenopauze...?

Joce

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » ma 12 mei 2014 19:19

Hallo Joce,

Graag gedaan :)

Ik denk dat het voor iedere vrouw anders is, hoe lang die perioden allemaal duren.
Is ook een erg breed begrip, weet zelf ook niet hoe lang het bij mij nog duurt.

Heb sinds vier jaar alle varianten al gehad en ook variaties in bloedverlies.
Het laatste jaar ongeveer twee keer over 3 maanden, 1x 5 maanden en nu is het weer 3 maanden geleden en is het weer afwachten.

En dan heb ik het nog niet over de rest van de ellende die erbij blijkt te horen :evil:
Het laatste jaar nu namen de klachten enorm toe maar ook dat is voor iedereen anders.
Misschien heb jij veel minder klachten, ik hoop het echt voor je.

Maar kan er verder ook niets zinnigs over zeggen dan dat het bij iedereen anders is.

Veel sterkte Joce.

Groetjes Max.

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:

Bericht door Joce » do 15 mei 2014 16:42

Hallo Max,

Sorry dat het even duurde voor ik reageerde, maar dat was dus omdat de verschijnselen bij mij ook eerder erger dan minder lijken te worden :( . Ik menstrueer nu heel onregelmatig, maar het bloedverlies zelf lijkt wel steeds minder te worden. Alleen de tijd ertussen varieert tot nu van 17 weken tot 3. En deze keer had ik achteraf voor het eerst - buiten moeheid en gewrichts- en spierpijn - echt behoorlijk last van hartkloppingen. Daar kan ik goed angstig van worden zeg!

En op dit moment lijkt de periode dat ik er last van heb als er toch weer een menstruatie komt, eerder langer te worden dan korter. Vooraf vooral enorm hyper, maar ook moe. En na 2 dagen menstruatie begint de vermoeidheid, pijn, transpireren (soms vragen mensen verbaast of het regent buiten :mrgreen: ). En nu dus ook hartkloppingen. En de hele tijd door op en af dagen/momenten van verwarring - als een kip zonder kop rondlopen ongeveer - tot redelijk normaal.

Nou ja, jij ook veel sterkte en dank voor het delen.
Hartelijke groet, Joce

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » do 15 mei 2014 18:48

Hallo Joce,

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, in deze tijd weet je nooit hoe je je per dag voelt en wat je aan kunt of niet :)

Die hartkloppingen heb ik ook al jaren maar ook de laatste tijd weer veel meer omdat er denk ik grote schommelingen zijn en ook nog eens een verhuizing van mijn schoonouders, dus weer extra stress.
Ik raak er niet meer van in paniek, jij zult dat ook wel gaan merken denk ik, dan weet je wat het is en dat het weer over gaat.

Ik zweet eigenlijk nooit alleen in de morgen onder mijn oksels.
Kan de warmte eigenlijk niet kwijt.
Misschien wel fijn dat jij wel kunt zweten hoewel dat vervelend is als je met mensen in aanraking komt maar daar moeten ze maar aan wennen :)

En dat hyper en moe tegelijk herken ik zeker, hopeloos gevoel, aan de ene kant wil je rusten en aan de ander kant lukt dat niet goed.

Jij ook bedankt voor het delen en de herkenning, dat is altijd fijn.
Sterkte.

Groetjes
Max.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht