Veranderende menstruatie en cyclus

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Veranderende menstruatie en cyclus

Bericht door Mawobo » do 21 nov 2013 19:55

hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum...

Als ik al jullie berichten lees, herken ik heel veel.

Ik ben ervan overtuigd dat ik in de overgang zit en ook ik vraag wat herkenning...
Ik kan geen lijn meer trekken in mijn menstruatiepatroon (ik ben 42 j): altijd vrij hevige menstruatie gehad (koperspiraal) maar nu ben ik ook soms na twee weken opnieuw ongesteld, wel lichtjes maar toch...
Op dit moment heb ik na een ongesteldheid van ong drie weken al een paar dagen opnieuw heel heel lichtjes bloedverlies terwijl ik mijn regels volgende week zou moeten krijgen....
Vorig jaar ben ik met+- hetzelfde probleem naar de gynaecoloog gegaan en uitstrijkje gehad, dat was oke. Geen intern onderzoek gedaan omdat mijn menstruatie weer normaal verliep.
En nu zit ik sinds enkele weken (maanden) opnieuw te sukkelen..
Herkent iemand dit ? En kan er gerustgesteld worden- ik word hier heel nerveus van...

Groetjes Saar

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Re: Veranderende menstruatie en cyclus

Bericht door Marlies » za 23 nov 2013 12:06

Hallo Saar,

Ervan uitgaande dat je aan de overgang bent begonnen (en als je 42 bent is die overgang meestal al ruim begonnen) dan kun je dat soms al vroeg merken aan veranderingen in je menstruatie patroon.
Vookr de overgang wisselen je hormonen tijdens de cyclus volgens een vast patroon.
Is eenmaal de overgang begonnen dan zijn die hormonen veel wispelturiger.
Soms zonder dat je daar al teveel van merkt.
Maar genoeg vrouwen merken dat wel al heel goed. Bijv aan tussentijds bloedverlies, langduriger menstruatie, heviger menstrueren, of juist minder of kort. Het kan alle kanten op.

Marlies

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » za 23 nov 2013 14:36

Hallo Saar,

Ben toen ik 43 jaar was 3 weken heel heftig ongesteld geweest; achter elkaar door met soms twee keer een dipje van een halve dag.

Nu ben ik steeds regelmatig (ongeveer iedere 23 dagen). Een dag weinig, een dag veel en een dag weinig. Daarna blijft het 1 tot 1,5 week nadruppelen (dat kan ik af met een inlegkruisje): dit noem ik dan niet ongesteld, maar volgens mij is het dat wel.

Het is heel normaal dat je menstruatie anders wordt als je in de overgang komt. Veel, weinig, vaker, lager, korter, overslaan; alle varianten zijn mogelijk. Voor mij was het wel wennen, want ik kon de klok erop gelijk zetten. Inmiddels berust ik er wel in dat het komt zo het komt; dat wens ik jou ook toe!

Enne...zenuwen en zorgen horen voor velen van ons ook bij de overgang; dus wat dat betreft zit je op koers ;) . Veel sterkte, hoor.

Groetjes,
Alies

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:

Bericht door Mawobo » zo 24 nov 2013 15:21

Dank voor jullie reactie...

Het blijft toch vreemd-ook ik kon er de klok gelijk op zetten en nu...
en dan die ongerustheid-ik word er helemaal dol van.
Als ik hier wat zoek op het forum herken ik heel wat: hoofdpijn, pijn tussen schouders/ribben, soms pijnlijke borsten enz_om over mij humeur nog maar te zwijgen ;)

Groetjes Saar

TheavdV
Berichten van TheavdV
Onderwerpen van TheavdV
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door TheavdV » ma 02 dec 2013 17:09

Hoi,

ik snap je ongerustheid maar dit is de overgang. Ik ben zelf 1 x drie maanden achter elkaar heel licht ongesteld geweest en dacht dit gaat nooit meer over. Liep er zelfs mee bij de gynaecoloog maar uiteindelijk en gelukkig gewoon de overgang.
Bij mij is het nog steeds weken druppelen en weken even niets (gelukkig).
Sterkte in de strijd ;-)

TheavdV

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:

Bericht door Mawobo » do 20 mar 2014 09:16

Hallo allemaal,

De laatste keer dat ik ongesteld werd had ik de typische voorafgaande klachten (humeur, gespannen borsten, spierpijn ...) en nu twee (!) weken later kreeg ik eerst wat bruine afscheiding -dan weer een dag niets- en nu in alle hevigheid... MAAR ik had geen premenstruele klachten. (Behalve dan dat ik ongerust ben, maar op den duur ga je ook dat aanvaarden)...

Is dit normaal? Dat je de ene keer premenstruele klachten hebt (je bent dan ook blij dat ze er eindelijk zijn) en de andere keer gewoon een bloeding van een aantal dagen tussendoor (als verrassing ;) ) zonder echte noemenswaardige klachten (behalve dan die ongerustheid en een borst die iets meer gespannen is maar niet echt zoals bij een ongesteldheid)?

Weten jullie hoe lang deze fase duurt?
Ik word er bang van en haal mij van alles in mijn hoofd...

Groetjes, Saar

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » do 20 mar 2014 16:40

Hallo Saar

ALLES is mogelijk op menstruatiegebied tijdens de overgang. Kijk maar elders op dit forum: Lang.kort. hevig. niet hevig. met grote tussenpozen of juist snel achterelkaar. donker van kleur. licht van kleur. met klachten en zonder klachten. En dit kan allemaal afwisselend bij dezelfde vrouw gefurende de jaren voor het defintief stoppen van de menstruatie al zijn er ook vrouwen bij wie het van de een op andere dah stopt maar lang niet bij ons allemaal.

vr gr lee

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » za 20 dec 2014 18:49

Hallo dames,

ik herken het helemaal.... heb ook al een keertje gehad dat ik 3 weken 'bezig' was... hoe vaak ik wel niet met de huisarts aan de telefoon heb gehangen.. ik wilde zo graag een uitstrijkje.. moest gewoon mijn moeder bellen en ernaar vragen..., verder voor mezelf een een menstruatie dagboek bijhouden..., ik vraag me vertwijfeld af hoe ik sowieso een uitstrijkje met laten maken volgend jaar.. en denk dan steeds is er echt niets mis... maar allemaal normaal volgens moeder/schoonmoeder/psycholoog en vriendinnen... lekker hoor... soms heb ik er berusting in, soms wordt ik dus ontzettend angstig....

Mrsx

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:

Bericht door Mawobo » vr 20 mar 2015 10:38

Dag allen,

Even een vraagje:
Op dit moment ben ik al twee weken ongesteld waarvan een week ontzettend zwaar- zo zwaar dat ik eraan twijfel om een arts te raadplegen.
Kan het zijn dat dit komt omdat ik afgelopen drie maanden heb overgeslagen? Krijg je het daarna dubbel zo hard? En ook- behalve zware menstruatie- krijg je dan alle bijhorende symptomen (opgezwollen, spierpijn, pijnlijke borsten, verdriet, angst....) dubbel zo hard te verduren?
Wie heeft ervaring? pfff- ben in paniek

Groeten Saar

Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Grietje50 » vr 20 mar 2015 10:53

Hallo

Ook bij mij kwam mijn menstruatie er weer door na 6 maanden, ik kan niet zeggen dat het meer was dan vroeger, 1 dag heel hard, het duurde wel een week eer het over was, maar geestelijk en lichamelijk heb ik het nogal hard te verduren gekregen, spierpijnen, verkoudheid, huilbuien, ...

Grietje

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » vr 20 mar 2015 11:08

Saar schreef:
vr 20 mar 2015 10:38
Kan het zijn dat dit komt omdat ik afgelopen drie maanden heb overgeslagen?
Hallo

Hoeft niet, maar kan best. Als er 3 maanden tijd overheen gaat waarin baarmoederslijmvlies kan worden opgebouwd kan het zijn dat er ook meer is opgebouwd en dus meer moet worden afgestoten.

Zwaarder of langduriger menstrueren is in de overgang sowieso al geen uitzondering

Rian

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 20 mar 2015 11:26

Halo dames

Je bent niet de enige, die iedere x weer gek wordt van die menstruatie, langzamerhand (en daar heb ik nu al 2 jaar voor nodig) accepteer ik het maar....

Een week flink vloeien is normaal heb ik soms ook, gebruik ik super + tampons en (kraam)verband.... ik had altijd zware menstruaties, duurt het langer dan 2 weken zou ik even naar de huisarts gaan. puur omdat je dan ook ijzer te kort enz kan hebben, maar je uitstrijkje was goed, mijn huisarts wilde geen eens een uitstrijkje maken toen ik aan kwam met week wel ongesteld, week niet ongesteld, spotting of geen spotting, het hoorder er allemaal gewoon bij....

Ik herken het al die onzekerheid en angsten, is het gewoon weg naar......

Mrsx

Nathalie42
Berichten van Nathalie42
Onderwerpen van Nathalie42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Nathalie42 » do 26 mar 2015 18:17

Hoi allemaal,

Ik heb net weer 3 maanden overgeslaan . Vorige week vrijdag ongesteld geworden, heel veel pijn weer. 2 dagen onwel geweest, zondag weer beter, maandag gedaan En sinds dinsdag weer een eisprong met enorm veel verlies ( wit) en krampen in de buik en pijnlijke borsten. Pfff.. ben zo al 5 jaar aan het kwakkelen. Soms verlang ik er naar dat die klachten allemaal verdwijnen tijdens de menstruatie, voel ik me weer normaal om het zo te zeggen. Maar nu voel ik me dus weer zoals vorige week net toen ik ongesteld moest worden. Ik weet het soms allemaal niet meer. Er is een tijd geweest dat ik het allemaal accepteer en gewoon alles zijn gang laat gaan, maar soms kan ik wel huilen!!!!
Die hormonen : ze mogen ze hebben !

Veel moed dames !!!!

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » do 26 mar 2015 19:00

Hallo

Ik herken het helemaal, ik wordt zo ontzettend onzeker van al dat gedoe in mijn lijf, de ene dag ben ik niet ongesteld, dan andere dag loop ik weer vrolijk met maandverband rond....vind er werkelijk niets aan....

Mrsx

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:

Bericht door Mawobo » vr 27 mar 2015 16:35

Hallo,

Oh ja dat die klachten weer zouden verdwijnen vanaf het moment dat je menstruatie erdoor komt...
Was het maar zoals vroeger ;) . Ook ik was pas na drie maanden ongesteld deze keer en het leek wel een zondvloed! Bovendien verdwenen de typische premenstruele klachten niet- integendeel. Het leek of ze erger werden naarmate het moment waarop mijn eisprong normaal zou naderen (heb ik nog een eisprong?)!
Eergisteren geeindigd met een migraineaanval en nu voel ik me min of meer terug normaal. (tot hoelang??)
En zo gaat het al een aantal jaar. Het erge is dat ik hier geen lessen uit trek- de rare sprongen die mijn lichaam en geest maken, boezemen me iedere keer opnieuw angst in. Iedere keer opnieuw!
Het helpt enorm om alles hier te lezen: om steun te krijgen, te geven en te zoeken maar ook soms om te lezen dat we allemaal min of meer in hetzelfde schuitje zitten....

groeten Saar

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 27 mar 2015 20:41

Saar,

weet dat je niet de enige bent.... ik kan nu bijna een week niet ongesteld en loop eigenlijk dus te wachten op de volgende menstruatie...en voor vrijen (hoe mallotig ook) met mijn man ben ik bang geworden.. een complete onterechte angst... bah... dus je bent niet de enige....

Ik ben toch echt aan het nadenken over de mirena, gewoon om meer grip te krijgen op de overgang....

Mrsx

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » vr 27 mar 2015 22:21

Dag Mrsx

Met de mirenaspiraal worden hormonen toegevoegd, dat is het tegenovergestelde van grip krijgen op de overgang.

Groetjes Susan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht