Menstruatiecyclus alleen maar korter, hoe zit dat?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Menstruatiecyclus alleen maar korter, hoe zit dat?

Bericht door Nellie » di 11 mar 2014 10:20

Hoi,

Sinds een jaar of 4 wordt mijn menstruatiecyclus steeds korter. Was altijd tussen 28 en 30 dagen. Het kruipt sinds mijn 40ste steeds een dagje op. Zit nu op 20 dagen.

Nu lees ik veel over onregelmatige menstruaties. Dan eens kort, dan lang, geen peil op te trekken, enz. Bij mij dus alleen maar korter en korter. Heel regelmatig daarin dus :) Hoe gaat dat verder? Het moet toch een keer stoppen lijkt me en hoe minder hormonen, hoe minder menstruaties toch? En schommelingen in hormonen geven onregelmatigheid? Dus waarom dan al jaren alleen maar korter i.p.v. onregelmatig of juist langere tijd ertussen?
Wel ervaar ik verschil in hevigheid, soms met veel stolsels, enz.

Hoe korter de cyclus wordt, hoe meer klachten ik heb, dat wel.

M'n moeder zei dat bij haar maar drie keer de menstruatie wat rommelde en daarna nooit meer ongesteld geweest. Op haar 45ste was het klaar. Dat zit dus niet in mijn genen...

Groetjes,
Nellie

AVS68
Berichten van AVS68
Onderwerpen van AVS68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: Menstruatiecyclus alleen maar korter, hoe zit dat?

Bericht door AVS68 » di 11 mar 2014 20:06

Hoi Nellie

Ik heb ook heel lang een cyclus gehad van ongeveer 3 weken.
En toen bleef de menstruatie zomaar 3 maanden weg.

Daarna heel heftig met veel bloedverlies. En de dag dat het doorbrak had ik zoveel klachten en bijna alles tegelijk. Hart op hol. Alles deed behoorlijk pijn en tintelingen, die brandend aanvoelde van kruin tot teen.
Wist niet wat me overkwam.
Gelukkig dit forum ontdekt. Dat geeft veel rust
Gelukkig een huisarts die weet wat het is....
Ben wel doorgestuurd naar cardioloog om uit te sluiten. Nogal veel hartkwalen in de familie.
Ik hoop niet dat het met jouw ook deze kant op gaat maar die korte cyclus hoort er vast bij. De oestrogeen raakt van slag en daarmee volgens mij de eisprong enz ook.
Sterkte ermee.

Groetjes Angelique.

Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Grietje50 » di 11 mar 2014 22:20

Hier ook,

Heel 'regelmatige' cyclus, elke drie weken heb ik mijn menstruatie, nog nooit in mijn leven zo regelmatig geweest. Nu ook weer, eerst 5 dagen lichte menstruatie, dan ineens 2 dagen heel heftig en daarna weer wat minder.

Mijn oestrogeen staat nog steeds zeer hoog en mijn progesteron heel laag. Heel raar vind ik dat allemaal. Voel me tijden de menstruatie niet echt lekker en heb direct aansluitend erop een pijnlijke eisprong, als ik dan nog een dag of 8 redelijk in mijn vel zit mag ik blij zijn. Gelukkig is het nu goed weer, dat scheelt ook wat :)

Grietje

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:

Bericht door Nellie » di 11 mar 2014 22:53

Hoi Angelique en Grietje, dank voor jullie reacties.

Bij mij waren zowel progesteron (bodemwaarde) als oestrogeen laag, binnen de normaalwaarden voor vrouwen die nog niet postmeno zijn. Zo heb ik het iig begrepen. Rekening houdend met de fase waarin het gemeten is. Maar goed, dat is moment opname. En aangezien het toch omlaag zal moeten gaan is dat kennelijk normaal.

Vind het gek dat mijn cyclus dan zo regelmatig op drie weken blijft (nu ja, steeds ietsje korter), maar verdere overgangsverschijnselen wel toegenomen zijn, al een drie kwart jaar of zo.

Groetjes,
Nellie

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:

Bericht door Mawobo » vr 14 mar 2014 18:13

Hallo Nellie,

Ik herken je verhaal helemaal.

Ondertussen heb ik mijn menstruatie bijna om de 14 dagen... De ene keer met pre-menstruele klachten (gespannen borsten, spierpijn, humeurig ...) en de andere keer zonder, pfff!

Ik ben zelf nog niet naar de huisarts geweest om mijn waarden te laten controleren. Ik ben Belgische en hier is 'overgang' helemaal taboe. De huisarts gaat ervan uit dat dit niet kan op deze leeftijd!

Groetjes, Saar

Grietje50
Berichten van Grietje50
Menopauzejaar:

Bericht door Grietje50 » vr 14 mar 2014 22:38

Hallo dames

Ik ben ook Belgische :), mijn huisarts gaat ervan uit dat het niet mogelijk is dat mijn eisprong onmiddellijk na mijn menstruatie komt :( Ik heb nu ook weer mijn menstruatie, helaas duurt ze nu al bijna 14 dagen, gelukkig zonder al te veel klachten deze keer.

Grietje

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:

Bericht door Nellie » di 01 apr 2014 17:47

Hoi Dames,

Diegenen die ook langere tijd voornamelijk (qua menstruatie) een kortere cyclus hebben gehad: hoe lang duurde dat bij jullie voordat het juist langer werd, ging overslaan of ophield?

Het wordt nu al vier, vijf jaar alleen maar korter en van mij mag het wel een keertje de andere kant op. Nu is het twee weken niks, dan een hele week ongesteld. Slik ook al een paar jaar ijzer daardoor, want natuurlijk meer bloedverlies.

Elk half jaar is er een dag van mijn cyclus afgegaan. Echt heel gestructureerd dus ;)
Nog jaren steeds korter lijkt me echt geen pretje!

Groetjes,
Nellie

Wilmabb
Berichten van Wilmabb
Onderwerpen van Wilmabb
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Wilmabb » do 24 apr 2014 11:48

Hallo dames,

Ik was vroeger om de 30-35 dagen ongesteld, maar dan ook flink, zo'n 10-12 dagen.

Ik ben na de geboorte van onze jongste (9 jaar geleden) weer met de pil begonnen, maar daar een jaar geleden weer mee gestopt. En wie schetst mijn verbazing: om de 24 dagen en dan hooguit een dag of 6! Ik moet zeggen, dat ik op deze manier niet zoveel problemen heb met de kortere cyclus. Wel heb ik vrijwel altijd een paar dagen spotting vooraf, soms amper 1, een andere keer wel 4. Volgens mij is er nog wel elke keer een eisprong, maar soms voel ik hem heel goed (inclusief gespannen borsten) en soms bijna niet.

Mijn moeder was met haar 41e al overal vanaf, en mijn 2 jaar jongere zus is dat ook al een paar jaar... Ik ben dus heel benieuwd hoe dit verder gaat. Gelukkig verder weinig klachten tot nu toe: af en toe een zweetaanval en een beetje onrustig, maar er is nog goed mee te leven.

Groetjes,
Wilma

Djoeke
Berichten van Djoeke
Onderwerpen van Djoeke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Djoeke » do 24 apr 2014 16:57

Hallo dames,

Ik ben net nieuw op dit forum en wil mijn ervaringen graag met jullie delen.
Toen ik 47 jaar was begon het te rommelen met mijn menstruatie. Tot die tijd had ik een vrij regelmatig cyclus van ongeveer 30 dagen, waarvan ik 5 tot 7 dagen menstrueerde. Vanaf mijn 47e begon mijn menstruatie heftiger te worden, duurden langer (zo'n 10 dagen) en de periode tussen de menstruatie was ook ongeveer 10 dagen. Ik heb dat als heel ongemakkelijk ervaren, temeer omdat het bloedverlies zo veel was, met stolsels en al (bah :) ). Na ongeveer 2 jaar werd het bloedverlies minder en ook de periodes tussen de bloedingen werden onregelmatiger (er konden wel 2 a 3 maanden tussen zitten).

Sinds mijn 51e menstrueer ik helemaal niet meer. Nou ja, er is nog wel eens een heel klein bloedinkje tussendoor geweest, maar daarvan weet ik niet eens zeker of dat een menstruatie was.

Ik wens iedereen veel sterkte met alle overgangsperikelen (want ik weet dat het een heel vervelende tijd kan zijn! :evil: :lol:

Groetjes! Djoeke

Flower73
Berichten van Flower73
Onderwerpen van Flower73
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Flower73 » do 29 jan 2015 09:35

Hallo dames,

tis al weer een poos geleden dat iemand hier wat geplaatst heft, maar hoe gaat het met jullie?
al weer varanderingen?

heel veel dingen herken ik namelijk.
Ik heb zelf al zeker een jaar of drie/vier een cyclus van 20 dagensoms om de twee weken, maar zeker niet langer. Om gek van te worden.
Ik ben zelf nu 41, mijn moeder en oma waren ook alle twee heel vroeg in de overgang.

Ik begin zelf nu steeds meer klachten te krijgen. Vooral menstruatie gevoel tussen de menstruaties. Herkenbaar?
Ook veel last van stolsels, pukkeltjes en slecht slapen voor de menstruatie.

Ik zit ook echt op de dag te wachten tot mijn cyclus weer wat langer wordt, of uit blijft. De eitjes moeten toch een keertje op zijn?

Flower

Grietje50
Berichten van Grietje50
Menopauzejaar:

Bericht door Grietje50 » do 29 jan 2015 15:38

Hey,

sinds half september geen menstruatie meer gehad, opvliegers zijn dan begonnen, maar die zijn nu ook al een maand of 2 weggebleven, ik dacht toen, de opvliegers blijven weg, menstruatie zal wel weer komen, maar tot nu toe niks.

Geestelijk voel ik me wel beter, helderder, ik had het geestelijk heel lastig. Lichamelijk is wel elke dag of paar dagen iets anders, wat altijd blijft zijn mijn droge ogen, niks helpt, heel vervelend :(

Grietje

Franne
Berichten van Franne
Onderwerpen van Franne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Bericht door Franne » ma 20 feb 2017 20:19

Hoi

Ik was blij dit artikel online te vinden
Ik ben waarschijnlijk ook in de overgang, al ben ik pas 38, maar bij mij in de familie zijn alle vrouwen in de 30 begonnen
Ik ben verder niet bij mijn huisarts of zo geweest, die heeft een heel ouderwetse kijk op zaken maar ik heb de opvliegers, het overmatig transpireren, en ben met redelijke regelmaat elke 21, 22, 23 of 24 dagen ongesteld, wel meestal een hele week
Enkele jaren geleden was het altijd exact om de 30 dagen en dan 3 dagen ongesteld en nu elke drie weken

Moet ik hiervoor eigenlijk wel een arts raadplegen? Ik ben normaal gesproken geen dokter-mens, het lichaam doet toch wat het zelf wil, is mijn ervaring, maar hoe lang het duurt voor het helemaal niet meer komt is denk ik niet met zekerheid te zeggen, of dat het straks minder vaak is of zo?

Groetjes
Fran

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » di 21 feb 2017 04:01

Beste Fran,

Vrouwen beginnen allemaal rond 35 jr aan hun overgang. Alleen niet voor iedereen is dat dan al merkbaar.
Maar een aantal vrouwen merkt er dan al wel iets van. Dikwijls omdat ze niet meer zo lekker in hun vel zitten, en soms verandert er al direct wat aan hun menstruatiepatroon.
Jaren later, meestal tussen 45-55 jaar stopt vervolgens hun menstruatie.

Rianne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht