Wie herkent deze klachten rond de menstruatie?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Henriettha
Berichten van Henriettha
Onderwerpen van Henriettha
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Wie herkent deze klachten rond de menstruatie?

Bericht door Henriettha » wo 02 okt 2013 10:20

Hallo Dames:

Mijn vraag aan jullie is het volgende ik kamp sinds 2 weken met heftige misselijkheid, schouderklachten, slecht slapen, s ochtends heel onrustig wakker worden, gelijk hondsberoerd worden

Nou heb ik al heel veel gelezen en zijn dit wel herkenbare klachten van de overgang als ik dit zo lees.
Mijn menstruatie begint nu onregelmatig te worden, na 2 mnd overslaan werd ik ongesteld 2 weken lang met giga veel bloedverlies.
En als ik terugkijk denk ik dat ik al eerder last had van vage overgangsklachten, maar zo heftig als nu :evil: :evil:
Ik weet niet wat mij overkomt raak heel onzeker, wat me ook weer misselijk maakt.
Kortom zit in een cirkel waar ik niet uit kom.

Wie kan mij tips geven!

Alvast bedankt

Henriettha

Juud1963
Berichten van Juud1963
Onderwerpen van Juud1963
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Wie herkent deze klachten rond de menstruatie?

Bericht door Juud1963 » wo 02 okt 2013 11:17

Hallo Henrietta,

Zo herkenbaar allemaal. Ik ben achteraf begonnen met dezelfde klachten rond mijn 43e. Veelvuldig bloedverlies tijdens de menstruatie, bang zijn om niets enz.
Toen ik terug keek op een website voor overgangsklachten, bleken dit ook heel herkenbare klachten maar waar niemand toen aan gedacht heeft. Zoals gebruikelijk werd er gezegd: mevrouwtje u bent nog te jong voor de overgang.
Nu ben ik bijna 50 en weet dat veel klachten overgaan en je er soms nieuwe bij krijgt.
Ik probeer er zelf mee te leven en te bedenken dat het echt een keer over gaat.
Ik wens jou ook veel sterkte

Sterkte Juud

Henriettha
Berichten van Henriettha
Menopauzejaar:

Bericht door Henriettha » wo 02 okt 2013 11:37

Hallo,

Op dit moment gek word ik ervan, van die steken in de onderbuik.
Ook mijn eetlust is weg het eten smaakt niet, s ochtends dus kotsmisselijk en in de loop van de dag word het wel wat beter.

Ben ook al bij de huisarts geweest die wijt de misselijkheid aan stress, en zegt dat ik te jong ben voor de overgang!!! (ben 44)

Maar mijn gevoel zegt dat het wel degelijk de hormonen zijn.

Groetjes
Henriettha

Juud1963
Berichten van Juud1963
Onderwerpen van Juud1963
Menopauzejaar:

Bericht door Juud1963 » wo 02 okt 2013 12:37

Hoi Henriettha,

Ik was achteraf ook 43 toen die klachten begonnen zijn en het werd bij mij als depressief zijn af gedaan met gevolg dat ik aan de zware medicijnen zat.
Maar voor mijn gevoel was de overgang al ingezet. Het klopte dus ook en dit zelfde zie ik ook weer bij mijn jongste zus terug, ook zij heeft die gevoelens maar gaat er anders mee om.

Ben jij toen je je pnd had, behandeld met medicijnen?
Het kan zijn dat je hormonen veel meer invloed hebben op je hele gestel en zeker in pubertijd, zwangerschap en daarna EN de overgang.
Dit wordt nogal eens onderkent door de doktoren maar gelukkig hebben wij internet waar je alles op kunt zoeken.
Probeer voor de misselijkheid 's morgens uit te vinden wat voor jou ligt verteerbaar is en geef je er gewoon aan over dat je dit even niet kunt veranderen.
Makkelijker gezegd maar hoe meer je er tegen verzet hoe slechter je jezelf voelt he.

Wat hebben mannen het dan toch eigenlijk makkelijk zeg... zo oneerlijk vind ik het.

Juud

Henriettha
Berichten van Henriettha
Menopauzejaar:

Bericht door Henriettha » wo 02 okt 2013 14:54

Hallo Juud

Als ik terugkijk puberteit zwangerschap en nu overgang denk ik inderdaad dat het de hormonen zijn. Ben voor pnd inderdaad behandeld met medicatie die ik nog steeds slik.
Maar die misselijkheid is zo funest word er heel nerveus van.
En de dokter zegt al gauw stress omdat ik uit die tijd al een stempel heb. Zo jammer.

Toch maar eens bloed laten prikken..
Bedankt voor je reactie.

Groetjes
Henriettha

Vries
Berichten van Vries
Onderwerpen van Vries
Menopauzejaar:

Bericht door Vries » do 03 okt 2013 12:09

Hoi Henrietta,

Allemaal heel herkenbare klachten.

Ben wel eens bij de HA langs gegaan maar die zei dat kan niet want je bent nog veel te jong. Wel een bloedtest gedaan maar daar kwam niks uit. Ben nu voor het eerst niet ongesteld geworden en daar word ik ook weer zenuwachtig van en onzeker. Heb nu ook erg veel last van pijn in mijn onderbuik en dat is dan weer mijn eisprong. Al met al om soms gek van te worden.

Het lezen van al de verhalen op deze site doet mij erg goed en we zitten allemaal in het zelfde schuitje. Ik wens je veel sterkte met alles en blijf de berichten lezen, vaak knap je ervan op dat je niet de enigste bent.

Groetjes Marjan

Henriettha
Berichten van Henriettha
Menopauzejaar:

Bericht door Henriettha » vr 04 okt 2013 11:41

Hallo dames.

Wat ik het allerergste vind is die misselijkheid s ochtends.
Ik word een uur of zes wakker en dan begint het. Kotsmisselijk, kokhalzen maar geef niet over.
Hier word ik super gestrest van om een uur of twaalf gaat het beter.

Hoe gaan jullie hier mee om!

Alvast bedankt
Henriettha

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » zo 06 okt 2013 02:43

hoi Henriettha,

Wel ietsje anders...maar die andere klachten heb ik ook en ook misselijkheid, maar dan s avonds.
Uit het niks zomaar honds beroerd.
Kan niet overgeven maar echt heel misselijk.
De laatste tijd zie ik een ritme ...ik krijg vreeslijke krampen in mijn nek, misselijkheid en vreemd/beroerd voelen en als ik geluk heb gigantische opvliegers en na een kwartiertje is het over.
Maar ben dan wel de hele avond misselijk en spierkrampen.

Maar ik denk dat dan duidelijk hormonen zijn.
Al weet ik dat bij jou natuurlijk niet, maar met zwanger zijn kan je door hormonen ook misselijk zijn,,, dus daarom denk ik dat.

Wens je heel veel sterkte, een oplossing heb ik niet.
Maar om nu "last "te krijgen vind ik niet jong hoor, het begon bij mij ook met mijn 41 ste

Gippy

WandaB
Berichten van WandaB
Onderwerpen van WandaB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door WandaB » zo 06 okt 2013 12:39

Beste dames,

Die misselijkheid heb ik ook in vlagen. Ik word er dan ineens mee wakker. Vaak begin ik de dag met een lekkere bak koffie, maar daar moet ik dan niet aan denken. Soms blijft het de hele dag hangen, opgeblazen gevoel, beroerd.
Maar, het verdwijnt ook weer. Soms na een paar dagen, soms sneller. Ik had dat vroeger ook wel in lichte mate als ik net ongesteld was, dus daarom denk ik wel dat het een hormonale oorzaak heeft.
Inmiddels weet ik dat het ook wel weer verdwijnt, en maak ik me er maar niet ongerust over. Kwestie van rustig afwachten tot het over is. Ik probeer niet te veel te eten, vette dingen en suiker laat ik sowieso staan. Erg vervelend, dat wel.

groeten,
Wanda

Lieca
Berichten van Lieca
Onderwerpen van Lieca
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Lieca » ma 07 okt 2013 11:01

Hallo dames,

Ik voel me al vanaf mijn 46ste niet goed 's morgens, al zoveel klachten gehad bij het wakker worden, het komt maar sporadisch voor, dat ik me een beetje goed voel bij het wakker worden, die misselijkheid heb ik ook met vlagen regelmatig gehad, al is dat nu wat minder, nu wordt ik vaak met een schok 's nachts rond vieren wakker en voel me dan erg opgejaagd en zenuwachtig, die zenuwen en het opgejaagd voelen blijven vaak hangen tot na het middaguur en daarna gaat het vaak beter, en eind van de middag en 's avonds voel ik me vaak goed.
Is er trouwens iemand die een verklaring kan geven waarom je je 's morgens vaak ronduit slecht voelt (dit is gewoon vaak niet leuk meer) en dit in de loop van de dag verdwijnt?

Groetjes Karla

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Nellie » ma 07 okt 2013 14:37

Hoi Karla,

Mij is verteld dat de niveaus van cortisol en dergelijke, in de ochtend het hoogst zijn. Dat is om je lichaam aan de gang te krijgen, wakker en energiek te krijgen. Tegen de middag nemen de hormoonniveaus weer af, 's nachts zijn ze op het laagst, tegen de ochtend nemen ze toe. Dus is het vaak zo dat gejaagdheid en zo, tegen de ochtend/in de ochtend het meest zijn, als die systemen op gang komen.

Misselijkheid kan hetzelfde zijn. De hele biochemie is in de ochtend echt anders dan op andere tijden van de dag.

Groet
Nellie

Babs05
Berichten van Babs05
Onderwerpen van Babs05
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Babs05 » ma 07 okt 2013 14:46

Hoi Nellie

Nu begrijp ik ook waarom ik 's morgens moeilijk op gang kan komen en dat het na de middag weer beter gaat.
Bedankt voor je uitleg.

Groetjes
Babs

WandaB
Berichten van WandaB
Onderwerpen van WandaB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door WandaB » ma 07 okt 2013 15:29

Hoi dames,

Nellie's uitleg over cortisol heb ik ook wel gelezen, inderdaad. Het zou ook kunnen verklaren waarom je b.v. om 3 uur wakker wordt en niet meer kunt slapen. Ik heb ook een tijd last van gehad. Vergeleek het wel met een jet-lag, het hele ritme is zoek.
Weet je ook in hoeverre het cortisolniveau wordt beïnvloed door de overgang en hoe dat werkt?

groeten,
Wanda

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Nellie » ma 07 okt 2013 15:54

Hoi Wanda,

Vrouwen in de overgang zijn vatbaarder voor stress. Zie ook de algemene info van deze site. Cortisol en adrenaline worden aangemaakt door de bijnieren. In de overgang moeten de bijnieren ook extra oestrogeen maken, als de eierstokken er steeds minder van maken. Dit belast de bijnieren.
Ze worden door FSH (folikel stimulerend hormoon) aangevuurd om deze oestrogeen en progesteron te maken en deze extra activiteit kan ook gevoeld worden als gejaagdheid ed.

Dan kunnen vrouwen in de overgang ook last hebben van minder serotonine (door meer cortisol oa). Dat geeft bijv. een mindere stemming. Ook kan hogere cortisol zorgen voor minder goed slapen, via de invloed die het heeft op de melatoninespiegels. Melatonine moet je aanmaken om goed te kunnen inslapen doorslapen. Minder serotonine zorgt ook voor minder melatonine. Kortom: de hele chemie kan door de war raken.

Groetjes,
Nellie

Lieca
Berichten van Lieca
Onderwerpen van Lieca
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Lieca » ma 07 okt 2013 16:33

Hoi Nellie,

Dank je wel voor je reactie, en wat je zegt die mindere stemming die komt toch ook heel regelmatig voor bij mij.
Zeg ik vanmorgen nog dat ik me over het algemeen 's middags en 's avonds goed voel, heb ik me vanmiddag toch een depri stemming met huilbuien, afijn zal ook wel weer overgaan.

Groetjes Karla

Ka
Berichten van Ka
Onderwerpen van Ka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Ka » di 15 okt 2013 08:58

Hallo allemaal,

ik herken zo de klachten!
Vorige jaar okt dus 2012 kreeg in maag klachten en een heel onbestendig gevoel!!!
Dit ging en kwam tot dat het niet meer wegging. Ik wist niet wat me overkwam, eerst hulp kwam ik te recht niks konden ze vinden. Een maagonderzoek pfff ook niks aan de hand!
Toen kwam ik bij me huisarts terecht!
Ja, ik denk dat je overspannen bent!
Maar het ging maar slechter met me! De hele dag misselijk niet meer gezellig aan de tafel kunnen zitten met me gezin samen eten.
Een heel onbestendig gevoel hebben een steen op me maag hebben zo'n opgeblazen gevoel hebben dat ik nog geen druppel water naar binnen kon houden.Tot overgeven toe! Niet kunnen slapen zo onrustig zijn.
Een zware rustgevend middel gekregen van de huisarts, Dit medicijn heb ik een keer genomen, had toen helemaal geen controle over me zelf meer.

In die tijd was ik al 9 maanden niet ongesteld geweest en ook toen weer even erbij me ongesteldheid na 9 maanden en wat een pijn daarvan vreselijk.
Toen gewoon weer een aantal maanden geregeld me ongesteldheid gehad.
Nu vanaf juli me laatste ongesteld gehad.
Maar ook zoveel klachten erbij als misselijk, last van me boven benen heupen pijn, opgezeten borsten.op gezeten buik. Van tijd tot tijd dat onrustige gevoel, last van schouders, nek loop daarbij bij de fysio.

Nu weet ik dat het zo met de hormonen samen hangt en het wordt zo gauw gezegd je ben overspannen.
Ik ben in de overgang gevoeliger voor alles, maar als ik dan luister naar mijn lichaam. Wat ik ook heb moeten leren!
Ben ik moe ga ik even liggen!! (als het kan of maak ik er tijd voor)
Ik ging maar door niet zeuren hup gaat vanzelf wel over en voor iedereen maar klaar staan.

De klachten van de overgang komen en gaan, maar ik laat me niet zo snel meer vertellen dat ik overspannen ben. En het is toch jammer dat er maar weinig artsen zijn die de klachten ondersteunen en dan ook erkennen.
Er komt zoveel op ,e af in de tijd van de overgang.
Zo heb ik een gezin en twee pubers in huis en man die het zeker wel snapt en er begrip voor heeft. Ik heb nog een moeder die zorg nodig heeft daarvoor had ik een vader die aan dementie leed en heel veel zorg nodig had en mijn overgang daarbij het put allen al uit.
Maar ik denk dat het voor veel vrouwen zo is dat de zorg voor het gezin en andere het ook extra zwaar maakt in de overgang. Het gaat niet alleen om de opvliegers en de zweet aanvallen!!!
Wat ook zo vervelend is!
Dames allemaal sterkte in deze moeilijk tijd!

Kaar

Everina
Berichten van Everina
Onderwerpen van Everina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Everina » do 17 okt 2013 16:46

Dank voor deze berichten......

Het doet me goed om te lezen dat er zoveel herkenning is. Afgelopen week was ik toppie.......en dan komen er opene van die dagen dat ik stijf van de spanning sta. Constant nerveus (van koffie wordt het alleen maar erger), me slecht kunnen concentreren en onvoorstelbaar moe.
Tegelijk voel ik mijn hormonen door mijn lijf gieren en heb pijnlijke borsten.....
Ik snap dat het komt omdat mijn lichaam alleen maar FSH wil aanmaken en dat geeft een hoog cortisol en noradrenaline niveau
Nu wil de gyn mij femoston continue geven. Heeft iemand daar ervaring?
Vroeger kon ik niet tegen de pil, en ben zo bang dat dit weer gebeurd met de femoston. Ben er dus nog niet mee begonnen.
Wie heeft er ervaring mee?
En hoelang duurt deze periode......de overgang.....

Everina

Ingmart5860
Berichten van Ingmart5860
Onderwerpen van Ingmart5860
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ingmart5860 » do 17 okt 2013 23:42

Dag dag,

Wie dit uitgevonden heeft, de overgang met alles wat erbij hoort, zou ik toch eens graag mijn mening willen zeggen.
De overgang is verdorie geen lachertje.

Het laatste jaar heb ik allemaal al wel gehad, hartkloppingen, hartoverslagen, beroerd voelen waardoor je denkt dat je laatste uur begonnen is, opgezette maag en dikke darm, wisselende stoelgang, opgefokt voelen terwijl er geen reden is. Hypochondrische gedachten dit van het moment dat ik wakker word, elke pijntje en ongemak dubbel en dik aanvoelen. Slecht slapen m.a.w. er tegenop zien om te gaan slapen en hopen dat ik de nacht doorslaap.

Soms kom ik 's morgens zo slecht op gang dat gaan werken geen evidentie meer is. Mijn lichaam dicteert dan alles...als ik me beroerd voel door raar gevoel aan maag of darmen dan gelijk is die dag gedoemd om slecht te gaan.

De ene dag gewoon, de andere dag ontzettend triest voelen en drang om te gaan wenen. Wenen om iedereen die me al ontvallen is, denken aan vroeger, mensen missen die vroeger deel uitmaakten van mijn leven.

Man man...ik kan er een boek over schrijven, alle verhalen ...het zijn de mijne.

Ik zit nu 2 jaar in de overgang en durf er niet aan denken dat dit nog jaren gaat duren.
De dokter zegt ...van de overgang sterf je niet, nu ....maar het voelt soms aan als sterven.
Grrr...wat een ellende.
De troost is, je bent niet alleen.

Ingrid

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gedy » vr 08 nov 2013 18:41

Hoi allemaal ik wil me even voorstellen ben nieuw hier.

Ik ben Gedy en 50 jaar oud,
wat een herkenning allemaal die klachten soms denk ik dat ik gek wordt van alle lichaamelijke klachten misselijk heel de dag geen eetlust ijl gevoel hoofd en hoofdpijn zo erg dat ik denk dat ik een hersenbloeding krijg hartkloppingen veel moeten plassen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

3 jaar geen menstruatie meer dacht dat de klachten dan langzaam weg zouden gaan maar nee ze zijn er elke dag.
Heb wel een hele goede periode gehad van 2 jaar zat weleens een dag tussen van klachten maar de volgende dag was alles weer goed kon mijn geluk niet op, na de vakantie begonnen de klachten weer het liefste zit ik thuis want die duizeligheid maakt mijn heel erg onzeker.

Gedy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht