Waarom zo vaak ongesteld?

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Waarom zo vaak ongesteld?

Bericht door Pee » di 26 mar 2013 16:15

Hallo dames

Ik ben al jaren aan het "overgaan", ik denk al ruim 10 jaar!
Vorig jaar sloeg ik wel eens een maand over, hoera dacht ik, het einde is in zicht.
Nu heb ik al maanden dat ik veel te vaak ongesteld ben.
Ik snap dat dit bij de overgang hoort, maar hoe ontstaat dit?
Wat is het lichamelijke hier achter? Er worden steeds moeilijker eitjes rijp, maar toch menstrueer ik nu om de 2 a 3 weken!

Ik ben herstellende van 3 maanden verkoudheid en griep, ik kom er zo niet bovenop!
Telkens als ik een beetje opknap, word ik door die menstruatie weer terug geworpen!
Maar goed, het is niet anders, maar ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt!
Wie heeft er een antwoord.

Groetjes Petry

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Waarom zo vaak ongesteld?

Bericht door Anette » di 26 mar 2013 17:51

Hallo,

De hoeveelheid menstruatiebloed is onder andere afhankelijk van de
dikte van het baarmoederslijmvlies dat onder invloed van oestrogeen (aangemaakt door de eierstokken) wordt opgebouwd.

Bij een daling van de hormoonspiegel wordt het slijmvlies
afgestoten. Hierbij ontstaat een bloeding: de menstruatie.
Naarmate de menopauze nadert, wordt de hormoonaanmaak onregelmatiger, waardoor
soms heel veel slijmvlies wordt opgebouwd, dat bij afstoting een sterke
bloeding geeft of vaker een bloeding geeft.

Anette

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 26 mar 2013 20:31

Anette,

Dank je wel voor je antwoord.
Het is me duidelijk!

Groet Petry

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » ma 07 apr 2014 09:07

Hallo dames,

Even jullie mening vragen!
Ik ben al maanden aan het kwakkelen met mijn menstruatie.
Soms zitten er meer maanden tussen, soms ben ik heel regelmatig, en som kan ik er niets van op aan.
Zoals nu. Ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest, gewoon heftig zoals ik het de laatste tijd gewend ben. Ik had al weken last van mijn buik, links onderin. Ik kan dan niet aangeven of het mijn darmen zijn of mijn eierstokken, jullie kennen waarschijnlijk de pijn wel.
Na de menstruatie ging de pijn niet weg, heel raar vond ik dat.
Zondag ben ik weer gaan druppelen, de buikpijn is weg, maar nu heftige hoofdpijn en ik ben met vlagen erg misselijk.
Wat zal ik doen, gewoon door tobben, de overgang gaat wel een keer over, in ieder geval zullen deze klachten overgaan en er weer iets ander voor in de plaats komen, of zal ik eens een keer de huisarts raadplegen?
Wat doen jullie in zo een situatie?

Petry

Groetjes Petry

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Anitab » ma 07 apr 2014 12:27

Hoi Petry,

Hier hetzelfde patroon, zover je nog van patroon kunt spreken :(
Kan er geen pijl meer op trekken, ik voel de pijn van ongesteld worden en ook de andere verschijnselen zoals vocht vasthouden, enz.
Duurt een paar dagen en dan is het weer weg. Soms is alles weg, soms alleen het extra gewicht, soms alleen de pijn.
Weken geen menstruatie of drie keer in een maand :evil:
Ik baal verschrikkelijk maar doe er niets mee, ik hoop eigenlijk dat dit rare patroon het einde aankondigt. Dat eindelijke de post gaat beginnen.
Niet dat dat weer zo leuk is gezien de verhalen van andere dames maar dan komt er in ieder geval schot in.
Bah, overgang, bah. :x
Veel sterkte,

Groeten,
Anita

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » vr 26 sep 2014 16:52

Hoi dames,

Ik denk dat dit al vast hier voorbij is gekomen, ik ben op dit moment voor de 4de keer ongesteld in 9 weken tijd, zucht....
Ik voel me geestelijk best sterk, vergeet alleen alles. Maar lichamelijk is het zwaar. Ik heb ook al eens een paar maanden overgeslagen!
Waar is dat laatste ei! :lol:

Groet Petry

Cath67
Berichten van Cath67
Onderwerpen van Cath67
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Cath67 » ma 13 okt 2014 18:45

Hoi Dames,

Het laatste jaar is mijn cyclus steeds onregelmatiger geworden. "Vroeger" was ik heel regelmatig; 3 weken en 3 dagen. Ik kon er de klok op gelijk zetten. Tegenwoordig wisselt het nog al eens.
Twee weken geleden ben ik weer ongesteld geworden. 's Nachts werd ik wakker van de pijn; het leek wel of ik weer moest bevallen; buik-, rug- en beenweeën. Ik wist niet meer waar ik het moest zoeken; niet normaal joh! Als je een kind op de wereld zet weet je waar de pijn voor dient, maar nu ....?! Niet leuk meer. :o
Een tijd geleden had ik kort na de menstruatie ineens een paar dagen wat bloedverlies. En nou had ik vandaag ineens alweer wat bloedverlies...surprise! In eerste instantie werd de tijd tussen de menstruaties steeds langer, maar nu lijkt de tijd ertussen weer korter te worden. Geen pijl op te trekken dus. :S

Groetjes Cath

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » wo 15 okt 2014 14:52

Hoi Cath,

Ja dat heb ik ook nog steeds.
En dan denk ik weer YES het wordt minder, het einde is in zicht, en prompt daarna ben ik super vaak ongesteld, laatst 4 keer in 9 weken tijd.
Om gek van de worden.
Eens zal het over gaan hahaha.

Groet Petry

Cath67
Berichten van Cath67
Onderwerpen van Cath67
Menopauzejaar:

Bericht door Cath67 » do 16 okt 2014 20:38

Hoi Petry,

Tja, die eitjes zullen toch eens op zijn he :P.

Gr. Cath

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » zo 01 mar 2015 14:35

Joh.... en nog zijn ze niet op, die eieren!
Er zit nu steeds een maand of 3 tussen, maar dan komt er weer zo'n ei om mij te pesten denk ik dan :shock: Vanmorgen weer aan het vloeien, niet veel, maar toch!
Zucht het zal toch wel eens ophouden???

Groet Petry

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » zo 01 mar 2015 16:22

dank jullie wel... wat een bron van herkenning....

Ik was net 2 weken ongesteld geweest, n week niet en toen weer 2 weken gedruppel en incl. flinke menstruatie.. en nu er alweer bijna een weekje vanaf.
Nu zit ik echt te denken en wanneer komt de volgende x??....moet er nog zo ontzettend aanwennen, maar langzamerhand ga ik het accepteren... (mag het na bijna 2 jaar)....

Mrsx

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » zo 01 mar 2015 16:33

Hallo Petry

Dat heb ik ook: heel af en toe nog zo'n verdwaald ei :S dat je echt denkt joh dat hoeft niet meer hoor, opzouten met die eieren ik heb ze niet meer nodig. :)

vr gr lee

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » zo 01 mar 2015 18:35

Beste Lee,

Ik heb me in mijn hoofd gehaald dat ik pas af kan gaan tellen als ik niet meer loop te vloeien. En als ik dan weer wat zie dan baal ik daar zo ontzettend van!
Ik hoor van vrouwen in mijn omgeving dat het eens weer beter zal gaan, het gaat over, maar wanneer dan pfff.

Groet Petry

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » ma 11 jan 2016 16:22

Hallo dames,

Ik ben steeds vaker mijn menstruatie aan het overslaan. Overgangsklachten heb ik al ruim 10 jaar, dus eindelijk gaat er echt wat gebeuren.
Het is op dit moment 8 weken geleden dat ik ongesteld ben geweest, het komt niet, maar ik voel me verre van fijn.
Ik ben misselijk, slaap erg slecht, heb gespannen spieren in mijn benen en ben erg moe. Kort samengevat, het lijkt of ik ongesteld ga worden.
Omdat ik heel erg veel mega opvliegers heb weet ik dat ik het niet ga worden, want telkens als ik na een paar keer overslaan wel weer ongesteld werd, dan had ik het steeds ontzettend koud en bleven de opvliegers weg.
Ik kan mijn lichaam al best "lezen" maar herkent iemand dit?
Ik was ook erg lichtgeraakt de afgelopen week, veel huilen en vaak ontzettend kort af. Als of je ongesteld moet gaan worden.
Weet iemand of dit "normaal' is dat je voelt alsof, maar het niet wordt. Zo ja, blijft dit zo doorgaan elke maand, en dames die deze ervaring hebben, hoe lang blijf ik deze ellende houden :S

Groet Petry

Pubermoeder
Berichten van Pubermoeder
Onderwerpen van Pubermoeder
Menopauzejaar:

Bericht door Pubermoeder » vr 15 jan 2016 12:39

Hoi Petry,

Ik herken het helemaal. Soms word ik toch ongesteld, soms is er alleen het gevoel alsof en slaat het een maandje over. Maar definitief wegblijven helaas nog niet, hoewel ik nu 54 ben.
Ook ik ben al jaren aan het tobben, maar mijn vruchtbare leven wenst nog geen afscheid van me te nemen, met alle gevolgen van dien. :S
Hopelijk houdt de menstruatie bij jou (en bij mij) binnenkort echt op. Dan zijn we nog niet van de klachten af, maar wel van de onzekerheid.
Sterkte!

Pubermoeder

Acg
Berichten van Acg
Onderwerpen van Acg
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Acg » za 16 jan 2016 09:45

Hoi Petri en pubermoeder.

Ik herken jullie verhaal, ook bij mij willen mijn vruchtbare jaren maar niet ophouden. Ik ben 57 en sinds elke maanden slaat mijn menstruatie wel eens over. Ik modder al jaren hiermee. Van heel heftig, naar langere tijd vloeien, naar korte tijd op elkaar. En elke keer dacht ik, nu zal het wel klaar zijn. Maar elke keer werd ik weer verrast ;) nu is het een 3 maanden weg gebleven. En inmiddels hoop ik zo dat het echt over is. Dat er rust komt in mijn lijf en geest. Achteraf gezien tob ik al wat jaren met mijn hormonen. Sinds ik op deze site aan het lezen ben, vallen er zoveel dingen op zijn plaats. Begrijp ik mezelf weer een beetje. Ik dacht echt dat ik overgenomen was door een ander persoon, iemand waar ik met verbazing naar kon kijken. Soms zo depri, boos, verdrietig, besluiteloos, angstig, kattig en wispelturig. Het is er nog steeds, maar ik probeer het nu te begrijpen, en als ik geluk heb dan zie ik opeens dat het iets is waar ik wat mee moet, dat het aandacht van me wil. Dan vertrouwen ik er maar op dat dit proces nodig is.

Misschien helpt mijn berichtje jullie, tenslotte gedeelde smart is halve smart :!:

Acg

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » zo 17 jan 2016 12:14

Hallo dames,

Dank jullie voor de berichten.
Ik ben nog steeds aan het overslaan, hopelijk komt het nooit meer!
Gisteren had ik een fijne dag, lekker winkelen en ik ben blij met mijn aankopen.
Gezellig avond gehad en vanmorgen gesport wat ik leuk vind.
Nu kan ik wel janken, waarom??? Zeg het maar er is geen enkele reden voor het verdriet.
Ik raak van het kleinste ding van streek. Bijvoorbeeld, mijn gsm doet raar, geeft steeds dezelfde sms'jes en ik kan niets versturen.
Helemaal zenuwachtig word ik ervan. Mijn vriend ziet mijn wanhoop geloof is, want hij heeft het overgenomen en is aan het kijken of hij er wat mee kan. Zucht..... :S
Straks maar even een eindje wandelen, kijken of ik mijn hoofd wat kan uitzetten.
Jak wat haat ik deze buien, ik heb ook goede weken en daar geniet ik van, maar als ik dan weer zo de put inschiet dan verander ik in een onzeker zielig vrouwtje, ja vrouwtje, zoals ik het zeg, bah niet fijn.

Groet Petry

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » zo 17 jan 2016 14:28

Hoi Petry,

Oh wat herken ik het gevoel wat jij schrijft. Ik heb ook best 2 weken een goed gevoel gehad. En nu is het ineens weer mis. 's Morgens wat kokhalzen en huilen, heel verdrietig voelen. Ja en waarom voel ik mij de ene dag heel goed, en de volgende is het weer helemaal mis. Ik wou toch dat hier wat aan te doen is. Het overkomt me gewoon weer. Bah ik vind dit zo akelig altijd. Ik weet soms niet waar ik het zoeken moet. Ik ga altijd 's middags op de fiets boodschappen doen in de stad, en kan hier erg van genieten. Maar soms komen de tranen zomaar spontaan weer opzetten. Ja de overgang, vreselijk vind ik het. Sterkte.

Jacobina

Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Grietje50 » di 19 jan 2016 23:34

Hallo

Ik ben ook nog maar in de premenopauze :(

Drie jaar geleden gestopt met de pil en een emotionele roetsjbaan, nog steeds, lichamelijke klachten ook, menstruatie is al eens 6 maanden weggebleven, dan terug een paar keer elke maand, dan weer drie maanden niet, en ga zo maar door, ik verwacht ze nu ook weer, heb veel symptomen maar ik weet zeker als ze op komst is doordat ik pijnlijke borsten heb :( En acne

Ik word er moedeloos van en denk wanneer eindigt het?

Grietje

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » zo 14 feb 2016 22:03

Oh Petry wat herken ik me in jou verhaal onvoorstelbaar,

Niets is zo veranderlijk als ikzelf op het moment de ene dag geniet ik volop
en de andere dag kan het hopeloos zijn, ik ben mezelf dan echt kwijt
Ook de menstruatie kan ik niks meer van op aan van mij mag het wegblijven
dan zijn we weer een stukje dichter bij het einde
Ben nu een week of 10 niet meer geweest maar wel elke keer zon naar gevoel in mijn onderbuik
Ik hoop dat mijn eieren echt op zijn nu

Evelien

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 16 feb 2016 11:14

Beste Evelien,

Op dit moment voel ik me goed, vorige week was het kommer en kwel, zeer hoofd, veel opvliegers, slecht slapen, steken in mijn hoofd en een zere kaak! Zere kaak? Wat is dat nu weer. Op dit moment ben ik al 13 weken niet meer ongesteld geweest, zou het er dan toch van gaan komen?
Ik heb sinds september een dame die komt poetsen en dat geeft zoveel lucht! Nu kan ik andere dingen in huis doen, voorraadkast opgeruimd, administratie opgeruimd, schalen op tafel opgeruimd, noem maar op. Alles meteen weggebracht naar de kringloopwinkel. Rust en ruimte in huis geeft rust en ruimte in mijn hoofd!
Verder ben ik super trots, ik ben inmiddels 17 kilo afgevallen en dat voelt geweldig!!
Al met al gaat het best goed met me nu, hopelijk blijft dit nog even zo, want op die buien zit ik echt niet te wachten>

Groeten van Petry
die net een opvlieger op zit te vangen

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:

Bericht door Evelien » di 16 feb 2016 11:25

Hallo

Fijn zeg dat het nu beter gaat ,bij mij is het nu 11 weken geleden en toen wat het eigenlijk alleen maar een beetje roze daarvoor was het 9 weken daarvoor 13 weken en daarvoor 5 maanden en daarvoor slikte ik de pil nog, ik voel me vandaag ook wat beter dan de afgelopen week maar er zat ook een beetje stress bij en dat is niet bevorderlijk
Het scheelt dat ik niet meer werk dus mijn eigen tijd in kan delen maar leuk is wat anders
Ik hoop voor jou en mij dat we deze ellende snel achter ons kunnen laten dat zou fijn zijn

Evelien

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » wo 17 aug 2016 08:28

Beste dames,

De laatste weken heb ik geen opvliegers meer gehad, ook ging ik ineens weer goed slapen.
nachten met nog geen 3 uur slaap werden verruild voor heerlijke doorslaap nachten.

Ik was al geruime tijd niet meer ongesteld geweest, al ruim 35 weken, joehoe dacht ik, zou ik er doorheen zijn na 44 jaar tobben?
Wel was ik zo down, niet normaal en ik kon van niemand iets hebben, zo prikkelbaar.
Gisteren kwam het antwoord, ik begon te vloeien, niet veel, maar het is er wel.
Hopelijk wordt het niet een echte menstruatie, moet ik nu weer bij week 1 beginnen te tellen??
Ik voel me een stuk opgewekter, dat wel, maar toch ik had gehoopt het jaar vol te maken, zucht.

Groet Petry

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 17 aug 2016 09:57

Hallo Petry,

Waarom zou je willen tellen. Het verandert niets aan hoe je je voelt of aan het verloop van je overgang.
De tel-kramp bezorgt je nu vooral teleurstelling telkens als er tussendoor wat bloedverlies optreedt.

Ik ben jou niet, maar ik zou anders naar kijken naar deze dagen. Ik zou denken, oh, lekker de overgang gunt met lekker effe een rustmoment. Even lekker een beetje bij kunnen komen.

Heb je er niet veel meer aan, om die kramp van het tellen los te laten en op dagen zoals nu, even lekker te ontspannen en te genieten van de pauze in opvliegers en slecht slapen die de overgang je gunt. Al is het misschien maar enkele dagen, want voor je het weet gaat je overgang weer verder met de volgende hormoonomslag en is het maar weer afwachten wat die weer brengt.

Natuurlijk als menstruatie definitief gestopt is ben je van die menstruatie af, maar niet door de overgang heen.

Ik zou zeggen, het is mooi weer vandaag, verwen jezelf lekker met iets fijns of iets moois, of net wat je wilt, gebruik de energie die je nu voelt voor jezelf.
Ik vond het indertijd altijd heel verleidelijk om op zulke dagen achterstallig werk te gaan inhalen, deed dat ook vaak, mede omdat ik toen nog jonge kinderen had, maar of het handig of slim is geweest............. Ik zou de goede dagen nu veel meer aan mezelf besteden als ik h et over kon doen

Anette

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » wo 17 aug 2016 11:05

Hallo Anette,

Dank je wel voor je antwoord.
Gisteren had ik ook het idee, van he he ik voel me weer eens blij!!
Ik heb daar ook van genoten, nu ook nog wel hoor hahaha.
Dat goed slapen vind ik heel erg fijn en de energie wat dat met zich meebrengt is ook aangenaam.
Ik heb de laatste weken van alles en nog wat gedaan, zoveel energie. Aan het einde van de dag kapot, maar ach dat mag de pret niet drukken.
Volgende week ga ik met vakantie, daar kijk ik erg naar uit. Vorig jaar net in die weken ongesteld geweest, nu is het eerder en kan ik volgende week volop genieten.
Als de menstruatie echt uitblijft heb ik het gevoel dat er ergens een einde aankomt, dat het aftelt. Ik heb me in mijn hoofd genomen dat als ik nog geen jaar zonder ben ik er nog lang niet ben, maar dat zit waarschijnlijk alleen in mijn hoofd.

Groet Petry

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » ma 16 okt 2017 12:46

Hallo dames,

Na ruim een jaar geen menstruatie dacht is er vanaf te zijn............weer!
Ook nu bleven de opvliegers uit, ik sliep als een roos en dacht ik:"nu na bijna twee jaar een hele enkele vloeiing, nee dat kan niet, ik ga niet weer vloeien!"
Ik kreeg puistjes, pijnlijke borsten, andere ongemakken verdwenen.
Vorig week was het weer zover, ik vloeide een klein beetje, daar is het ook bij gebleven.
Vannacht weer de eerste opvliegers gehad en ik slaap weer korter. Ik was zo blij met die nachten van diepe slaap.
De overgang bleh... wanneer houd het op?

Groetjes Petry die dit even kwijt moest.

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Mrsx » ma 16 okt 2017 15:02

Petry,

ik ben pas 4 jaar bezig zeg maar en ben het nu al zat... dus... pfff.... ik krijg respect voor jouw :)

Mrsx

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » ma 16 okt 2017 16:13

Hoi Mrsx,

Ben al vanaf mijn 40ste aan het rommelen.
Dacht nu ben ik 55 nu zal het toch niet weer komen, maar helaas.
Alles staat op z'n kop, het heerlijke slapen was een prettige bijkomstigheid, jammer dat het niet blijvend is, daar hoopte ik op.
Ik denk dat me dat nog het meeste tegenvalt, dat ik dat lekker slapen, van de afgelopen weken, moet missen!

We tobben verder.

Groetjes Petry

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht