Geen klachten overgang

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Geen klachten overgang

Bericht door Kaya »

Hallo dames

Jarenlang heb ik mezelf voorgehouden dat de overgang vreselijk zou zijn. Ik in mineurstemming, met een puberende dochter om me heen.

Niets van dit alles is tot nog toe uitgekomen. Ik vraag me dan ook af of ik er fluitend doorheen wandel. "Klachten" (achteraf gezien) begonnen rond mijn 42e. Onregelmatige menstruatie (terwijl ik 30 jaar lang tot op de minuut af de klok erop gelijk kon zetten), hevige menstruatie, soms zo erg dat ik geen uur uit de buurt van een toilet kon zijn. Hartkloppingen heb ik wel gehad, maar dat was ook in een periode dat ik zelf onregelmatig werkte en voor mijn kind vroeg op moest (soms dus nachten van maar 5 uurtjes had), dus weet ik dat eerder aan mijn leefstijl dan aan de overgang. Zo ook de "zweetaanvallen" waarbij ik mijn vest uit deed (altijd een t-shirt met vest dragen, is erg handig :D ) maar waarvan ik nu denk dat dat dus wel opvliegers geweest zouden zijn......

Ik ben nu 50. Heb vanaf December tot Maart nog eenmaal menstruatie gehad, na Maart niet meer.

Mijn grote wens is om ooit de 4 daagse van Nijmegen te lopen. Gezien de laatste paar jaar, waarin ik soms letterlijk leeg liep heb ik dat maar even afgehouden. Nu ik me zo goed voel en niet meer menstrueer (al 4 maanden :D ) vraag ik me dus af of dit alles zomaar ineens weer terug kan komen. Ik besef dat ik enorm geluk heb, ik heb nauwelijks klachten, slaap goed, heb geen last van lichamelijke ongemakken en geniet met volle teugen van de vrijheid (zo ervaar ik het) als je niet meer menstrueert.

Zijn hier vrouwen die dit ook zo ervaren? Die mij misschien uit ervaring kunnen vertellen hoe het bij hun verlopen is?

Kaya

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 53

Re: Geen klachten overgang

Bericht door Gippy »

Hallo

Heerlijk lijkt me dat.
Op zich heb ik er ook niet veel last van...... ben er nog niet hoor. Maar die vreselijke moeheid. Dat is het ergste.
Zit soms op de grond dat ik niet meer kan.
Vraag me af of dit echt wel door de overgang komt, maar denk het wel.
En de pijnlijke gewrichten vind ik vaak erg omdat ik ook lichamelijk zwaar werk doe.
Maar verder...

Gippy

Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:

Bericht door Kaya »

Gippy,

Die moeheid heb ik eigenlijk al sinds ik op mijn 28e ziek ben geweest. De ziekte ging over, de moeheid niet, dus iets waaraan ik allang gewend was en mijn levensstijl zoveel mogelijk probeer aan te passen.

En nu scheelt het veel dat ik uit kan slapen, vaak begin ik voor mijn onregelmatige werk pas om 15.00. Toen mijn kind nog thuis woonde, moest ik i.v.m. school ed ook om 06.45 op staan en dan nog eens zelf om 15.00 een lange dienst gaan draaien. Mijn kind woont nu op zichzelf en ik kan dus heerlijk tot 10.00 of 11.00 uitslapen, wat een luxe!

Pijn in gewrichten herken ik niet, het enige waar ik eigenlijk echt last van heb gehad zijn de vreselijke, hevige, onregelmatige menstruaties. Na 10 dagen denken dat je het weer even hebt gehad en dan een dag later begon het vrolijk opnieuw; ik heb weleens op mijn werk gestaan dat ik dacht dat ik flauw zou gaan vallen :shock: En dat dus ongeveer 5 jaar lang.

Maar als ik dan een collega van me zie, die dit jaar 59 wordt en nog steeds vreselijke opvliegers heeft, dan prijs ik mezelf gelukkig ja, dat ik dat allemaal niet heb.

Sinds ik vanaf December nauwelijks nog menstrueer voel ik me eigenlijk heel erg bevrijdt en blij dat ik verlost ben van dat hele gedoe, wat mij betreft had dit 10 of 15 jaar eerder mogen gebeuren :D (of eigenlijk vanaf het moment dat je geen kinderen -meer- wilt krijgen). Ik voel me emotioneel ook veel stabieler; dat is natuurlijk logisch als je geen last meer hebt van hormoonwisselingen.....

Kaya

SaskiaP
Berichten van SaskiaP
Onderwerpen van SaskiaP
Menopauzejaar:

Bericht door SaskiaP »

Hallo

Ook ik heb zeer pijnlijke gewrichten en last van ontzettende moeheid.
Moet erbij zeggen dat ik een vrij intensief leven heb met een zoontje van 14 met Down en twee grote honden. Ze zijn alle drie heel sterk niet alleen fysiek maar ook mentaal. We hebben een eenmanszaak die door mijn man wordt gerund,dus daar gaat heel veel tijd en energie inzitten.
Tot een jaar geleden,toen ik nog menstrueerde was mijn energie, ondanks al die jaren zoon en dogs.. :D veel beter.
Nu zwakt het gewoon af, sinds ik nu ruim een jaar geleden mijn laatste menstruatie had.

Saskia

Diana59
Berichten van Diana59
Onderwerpen van Diana59
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Diana59 »

Hoi Kaya en andere dames,

Ik ben niet helemaal klachten vrij, heb al wat berichten geschreven.
Ben ook van half Indonesie's komaf, ben 4 jaar niet ongesteld geweest, nu wel weer al 7 jaren, laatste jaar wat onregelmatig.
Maar ik wil net als jij Kaya ook de 4 Daagse mee lopen en misschien al volgend jaar, doe wel de vierdaagse, ik heb al wat vriendinnen, en m'n dochter gevraagd, maar ze willen alleen de laatste dag 5 km meelopen. :lol:
Zou het toch de overgang prikkels zijn dan.
Nou meis misschien kunnen we in februari iets afspreken om ons in te schrijven : :D

Allemaal heel veel sterkte en nog een mooie zonnige dag

Jana

Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:

Bericht door Kaya »

Hallo

Maar heeft dat ook niet gewoon met je leeftijd te maken? Ik merk aan mezelf ook dat ik toch nog altijd door wil gaan zoals toen ik 20 was. In onze maatschappij is iemand van 50 nog steeds iemand die werkt/ meedraait in de maatschappij. Toen ik zelf 16 was, was een vrouw van 50, met kinderen gewoon een oude vrouw, met een schort aan die de hele dag thuis was. Tegenwoordig wordt van vrouwen maar gewoon verwacht dat zij kinderen opvoeden, het huishouden draaiende houden en daarbij ook nog eens (liefst) fulltime werken. Dat is gewoon veel, je moet zowat in een spagaat om alles rond te krijgen.

Ik heb jarenlang alleen mijn kind opgevoedt. Zij heeft een neurologische stoornis, loopt dus tegen allerlei problemen aan en ik was opvoeder en kostwinner tegelijk. En dan ook nog eens de overgang...... :S

Kaya

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Anette »

Kaya schreef:
vr 27 jul 2012 02:38
Maar heeft dat ook niet gewoon met je leeftijd te maken?
Nee Kaya,

Het is de overgang die de klachten geeft.
Ik was 35 toen de menopauze een feit was, en verschijnselen volop aanwezig waren.
Met name de opvliegers, spierpijnen en gewrichtspijnen, en de ontzettende vermoeidheid waren toen zeer aanwezig.

Anette

Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:

Bericht door Kaya »

Dat weet je dus niet....Mannen kunnen zich misschien net zo voelen rond hun 40e .....

Kaya

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Anette »

Beste Kaya,

Dat weet ik dus niet????????? Dat weet ik wel degelijk.
Ik kan je met 100% zekerheid garanderen dat de klachten die ik had van de overgang waren!!! En nog heel veel andere.

Voor mij is dit dus precies die grote muur van ontkenning, onbegrip en onwetendheid is waar vrouwen in het dagelijks leven keer op keer op keer tegenaan lopen.

Anette

Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:

Bericht door Kaya »

Hallo

Gezien onze leeftijd zijn er heel veel factoren die zorgen dat we ons " anders" voelen. In onze westerse maatschappij wordt maar verwacht dat wij 24/7 lopen te rennen. Inmiddels wordt het heel normaal gevonden dat een 50-er er net zo tegenaan gaan als een 20-er. Dat is natuurlijk bizar.

Misschien is het niet de overgang waardoor je je anders voelt, maar het leeftijdsverschil met de jongere generatie, die er wel 24/7 tegenaan kunnen gaan gezien hun leeftijd. Ik voel me dan ook absoluut niet geneigd hen bij te houden. Ik doe mijn ding vanuit mijn gezichtsveld; ik ben 50 en hoewel ik meedraai in de maatschappij, belasting afdraag, doe ik mijn ding, trek ik me terug als ik dat wil.

Kaya

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Bericht door Linda »

Kaya schreef:
zo 29 jul 2012 02:47
ik ben 50 en hoewel ik meedraai in de maatschappij, belasting afdraag, doe ik mijn ding, trek ik me terug als ik dat wil.
Hoi,

Je kunt een overgang hebben met weinig klachten
Je kunt een overgang hebben met veel klachten

De eerste groep kan nog steeds voldoen aan het meedraaien in de maatschappij.

De tweede groep kan dat soms niet meer omdat hun klachten dat simpelweg niet meer toelaten.
De druk van de maatschappij doet daar geen goed aan.
Het onbegrip van vrouwen die zelf niet zoveel last is minstens zo funest. Zij trekken je overgang in twijfel en verzinnen van alles om te ontkennen dat je je door de overgang kan voelen zoals je je voelt.
Ze weten niet, en willen dat ook niet erkennen, dat 'gewoon maar doorgaan' omdat de omstandigheden dat vragen, niet mogelijk is voor vrouwen die daarvoor teveel klachten hebben. Dat is natuurlijk ook bizar.

En dat is ook die druk van de maatschappij. Je kunt al niet meer in het tempo van een 30 jarige als je ouder wordt. Dat begrijpen ze nog wel.
Hoe meer klachten hoe moeilijker je mee kunt doen, vinden ze al moeilijker te begrijpen.
Maar helemaal niet meer mee kunnen draaien vanwege te veel overgangsklachten, en zelfs het tempo en de verwachtingen van je leeftijdgenoten niet meer aankunnen... Nee daar begrijpen ze niets van.

En erger nog, ze horen je ook niet eens!!
Laat staan dat ze dat ooit zullen erkennen.
Maatschappelijke status na de menopauze kan zonder erkenning niet bestaan.
En die status wordt op zijn beurt bepaald door wie nog mee kan draaien in de maatschappij.

Linda

Kaya
Berichten van Kaya
Onderwerpen van Kaya
Menopauzejaar:

Bericht door Kaya »

Hallo Linda

Je hebt gezien de huidige maatschappij helemaal gelijk. 100 Jaar geleden kwamen de vrouwen ook in de overgang, zonder allerlei hulpmiddelen zoals de pil. Zij moesten niet zeuren en deden het ding wat van ze verwacht werd.

Ik zal me niet ziek melden op m'n werk tot ik echt niet meer kan. Ik ben nl aangenomen toen ik een nieuwe opleiding deed, als alleenstaande ouder die in het verleden kanker heeft gehad. Ik was als een kind zo blij dat een werkgever mij met mijn ziekteverleden nog wilde aannemen. Ik zal me dus ook tot in de lengte ter dagen bewijzen. En dus soms terwille van mezelf doorgaan....

Kaya

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Lia »

Kaya schreef:
wo 01 aug 2012 00:36
100 Jaar geleden kwamen de vrouwen ook in de overgang, zonder allerlei hulpmiddelen zoals de pil. Zij moesten niet zeuren en deden het ding wat van ze verwacht werd.
Hallo Kaya,

Dat was niet alleen in die tijd zo. Dat is in deze tijd nog net zo. Er wordt nu bovendien van ze verwacht dat ze zich maar blootstellen aan risicovolle medicijnen.

Wees er met een gerust hart gelukkig mee dat je nog kunt doorgaan.
Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Wat zou ik toch willen dat dat voor mij ook mogelijk was geweest, of nu was.
Helaas behoort mijn overgang tot de soort waarbij het niet mogelijk is te voldoen aan het 'maatschappelijk jezelf moeten bewijzen'.
Je suggereert dat ik en anderen die dat besluit moeten nemen, niet genoeg hun best doen of hebben gedaan. Dat doet pijn.

Lia

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 53

Bericht door Gippy »

Hallo dames

Je moet je tegenwoordig sowieso al meer bewijzen,"vroeger" mocht je lekker huisvrouw zijn en nog vroeger was je op je 45 jaar bijna dood. De mensen leefden niet zo lang.

De een heeft veel last van de overgang en de andere minder. En met vrouwen word sowieso makkelijker mee omgegaan als mannen. Die verdienen ook meer, en zijn vaker onderzoeker/dokter. Dus word er minder na gekeken wat voor klachten vrouwen hebben.

Gippy

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 57

Bericht door Desi »

Hallo dames,

Inderdaad! Vroeger waren tijdens de overgang meestal de kinderen de deur al uit, de vrouwen werkten zelden buitenshuis, en dus hadden de vrouwen veel meer tijd en ruimte voor de overgang. Ik wijt het daar ook aan dat onze moeders vaak aangeven de overgang niet als zo'n probleem ervaren te hebben terwijl dat voor ons zo heel anders is. Mijn schoonmoeder (bijvoorbeeld) die gaat al sinds jaar en dag elke middag een paar uurtjes slapen. En dat is ze beginnen te doen toen de overgang zich aandiende. Zij zegt ook dat zij de overgang heel anders door was gekomen als zij dat niet had kunnen doen.

Tegenwoordig werken we bijna allemaal buitenshuis, hebben vaak nog jonge kinderen die veel aandacht en verzorging nodig hebben en doen daarnaast nog het huishouden en andere zaken. Er wordt inderdaad veel meer van ons verwacht.
Ik zie al dat ik tegen mijn werkgever zeg dat ik vanmiddag even een paar uurtjes ga slapen omdat het vannacht niet zo lukte vanwege de opvliegers en spierklachten... Hij ziet me aankomen!

En natuurlijk gold dat toen niet voor iedereen en geldt dat nu ook niet standaard voor iedereen. De een fluit door de overgang heen en de ander alles behalve. Geen vrouw is hetzelfde ;) De een heeft wel een baan buitenshuis en de ander niet, wel de kinderen thuis of niet meer.
Maar het komt er wel op neer dat als je de pech hebt dat je veel overgangsklachten hebt, dan is dat, o.a. met hoe de maatschappij nu in elkaar zit, behoorlijk zwaar.

groetjes, Desi

Sannie
Berichten van Sannie
Onderwerpen van Sannie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Sannie »

Kaya...

petje af dat je door gaat maar ik hoop wel dat je stopt als het even niet meer kan. Ik ging ook altijd maar door en door en dat is niet goed. Mijn lijf floot me terug en ik kreeg meestal longontsteking.. De laatste jaren doe ik het anders, als ik voel dat ik teveel dingen moet doen, neem ik een stapje terug en krijg geen longontsteking meer!

Jammer genoeg vonden sommige vriendinnen me een aansteller als ik zei dat ik niet meer op avondvisite kwam omdat ik juist die tijd nodig had om bij te tanken. Vrouwen zijn evengoed hard onder elkaar!

Sandra

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie »

Hallo dames,

We leven zeker in een tijd waarin de lat hoog gelegd wordt kijk maar naar reclames van vitamines. Als je die maar slikt kan je moeder, partner, huisvrouw, werkende vrouw, belangstellende vriendin enz. enz. zijn. Slik je die niet ja dan moet je ook niet zeuren he :)
Dat we onszelf daarmee totaal uitputten mag duidelijk zijn.
Heb je overgangsklachten krijg je steevast als reactie, kan je daar niet wat voor krijgen dan? Welja slikt u maar en dan kan je weer verder zoals zij het graag zien!

Maar idd vrouwen onderling maken het elkaar ook moeilijk. Gelukkig heb ik kennisjes die ook (veel) klachten hebben en we begrijpen elkaar maar ik heb er ook die dat begrip niet hebben. Die, als ik zeg geen plannen voor het weekend te hebben omdat ik het gewoon niet trek, zeggen "oh ik ga lekker met vriendinnen 50 km. fietsen en onderweg terrasjes pakken hoor"!
Of die zeggen, joh ga ook mee naar de Woonbeurs, gezellig! Dat ik dat qua lijf en hoofd niet red vinden ze maar raar en vooral ook erg ongezellig van mij :(

Dus probeer ik nu maar zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven, te doen wat ik nog wel kan en nee te zeggen tegen wat echt niet meer gaat.

Groetjes, Cornelie

Sannie
Berichten van Sannie
Onderwerpen van Sannie
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie »

Cornelie,

zo doe ik dat dus ook maar ik heb dat wel moeten leren. Ik was toen dan nog niet in de overgang maar ik heb wel een longziekte zonder echt uiterlijke verschijnselen. Daarnaast groeide ik door de medicijngebruik en zie ik er dus ahum zeer gezond uit!

Ik mag wel bijna zeggen dat ik 'blij' ben dat ik snel ademhalingsproblemen heb en dat dat helaas zeer hoorbaar is! 'Nee' leren zeggen is iets wat elke vrouw zou moeten trainen!!

Sandra

Anne1958
Berichten van Anne1958
Onderwerpen van Anne1958
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Anne1958 »

Hallo

Hier niet mijn eigen persoonlijke ervaring, maar wel van mijn naaste omgeving.
Twee van mijn vriendinnen zijn er ook glimlachend doorheen gelopen, de ene was gewoon van de ene op de andere dag klaar.
De andere had wel langer onregelmatige menstruaties maar geen klachten.
Mijn schoonmoeder heeft ook nergens last van gehad, zij werd veel sterker, veel gewrichtsklachten verdwenen. En ja, zij is de vierdaagse gaan lopen, iets wat ze voor die tijd niet kon. Maar misschien was dat om andere redenen, dat weet ik niet.
Ik ben zelf 54, nog regelmatig en hartstikke opgewekt. Op een paar huidklachten na kan ik me dan ook niet voorstellen dat het een verschrikkelijke tijd zal worden.

Anne

Dit onderwerp is 7 jaar en 11 maanden oud. Er kan niet meer op gereageerd worden.
Maak en nieuw onderwerp aan, of reageer in een ander soortgelijk onderwep
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht