Nog steeds ongesteld maar wel veel overgangsverschijnselen

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Nog steeds ongesteld maar wel veel overgangsverschijnselen

Bericht door Jamilla » za 22 jan 2011 19:07

Dag dames,

Het onderwerp zegt het al en ik hoop op een paar reacties.

Ik ben dus nog regelmatig ongesteld (met een eenmalige afwijking van om de twee weken). Er zit soms ietsje kortere tijd tussen maar niet noemenswaardig. De menstruaties lijken wel wat korter.

Ik ben inmiddels ruim vijftig en heb dus af en toe wel forse overgangsklachten met rijkelijk opvliegers, spierpijnen, absoluut niet lekker zijn, benauwdheidklachten en last van mijn hoofd en ogen. Vaak heb ik deze klachten tegelijk.
Soms zijn deze verschijnselen er een paar dagen en dan zijn ze weer wat weg. Ik word er soms erg door overvallen.

Mijn vraag is dus; zijn er vrouwen met een nog regelmatige menstruatie die toch behoorlijke overgangsklachten hebben?

Dank alvast voor het reageren!

Groetjes, Jamilla.

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Re: Nog steeds ongesteld maar wel veel overgangsverschijnsel

Bericht door Rina50 » zo 23 jan 2011 09:44

Hoi Jamilla,

Ik word 53 jaar in Februari, menstrueer nog iedere 3 weken (vroeger 4 weken)
Ook ik heb forse overgangsklachten.
Momenteel is de vermoeidheid en nachtzweten, hoofdpijn, oorsuizen, rare kop met watten, geen zin, geen fut, orde van de dag.
Echt volop opvliegers overdag heb ik nog niet, alleen met inspanning of als ik gewoon simpel een afspraak wil verzetten telefonisch.
Dus hoelang dit allemaal nog gaat duren, en of het erger gaat worden, geen idee.
Elke dag is een verrassing, hoe sta ik op,en wat voelen we nu weer.
Er gaat geen dag meer voorbij zonder klachten.
Ik hoop dat er nog meer reacties komen, ben hier ook best wel nieuwsgierig naar.

Rina50

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd nu: 63

Bericht door Ruchama » zo 23 jan 2011 14:47

Hallo

Tja, eerlijk gezegd is mijn ervaring dat het, wanneer de menstruatie geheel is gestopt, toch nog wat erger wordt met de opvliegers. helaas, hoewel er wellicht mensen zijn met andere ervaringen, wie weet! :roll:

Ruchama

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » zo 23 jan 2011 16:10

Hallo Ruchama,

Mijn moeder en mijn vriendin hadden nadat de menstruatie gestopt was bijna geen klachten meer en geen opvliegers :D .
Daarentegen hadden ze voordat de menstruatie stopte heel veel klachten :cry:.
Zo zie je maar weer hoe verschillend vrouwen hierin zijn...

Groetjes
Gaea

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 23 jan 2011 19:12

Hoi vrouwen,

Dankjewel, voor jullie antwoord!

Ik lees door de regels heen dat dit dus echt wel voorkomt. Dat is fijn. Niet dat dat zo fijn is maar ik voel me gesteund omdat ik het herken.

Ik herken met trouwens ook in een topic wat ik hier las dat net na de menstruatie de klachten er ineens zijn. Dit had ik dit keer ook. Ben je eindelijk door die vervelende dagen heen en dan krijg je nog zo'n dip (lichamelijk en geestelijk) erachter aan. Dat was niet fijn! Meestal waren dat de dagen waarop ik me tijdens de gewoonlijke maandelijkse cyclus het beste voelde.. Nu dus niet meer.

Ik wil een plannetje gaan maken voor de dagen dat ik me niet goed voel. Het overvalt me nu teveel waardoor ik me een te vatbaar mens voel. Ik zoek dus wat houvast tijdens deze dagen.
Ik voel me nu teveel een stuurloos projectiel die zijn doel totaal kwijt is.
Ik hoop dat daar iets uit gaat komen. Als dat zo is dan zal ik het hier opschrijven. Wie weet hebben anderen daar dan weer wat aan.

Groetjes van Jamilla.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » ma 24 jan 2011 10:45

Hallo Jamilla,

Een plan maken klinkt mooi maar werkt bij mij niet (ik vraag me af bij wie wel?).
Het enige wat helpt is het over mij heen laten komen en in mijn achterhoofd houden dat het weer weggaat.

Ik was ook een enorme planner maar dat werkt gewoon niet, de overgang en bijbehorende klachten overkomt je.
Het is gewoon een heel onzekere tijd en wanneer je denkt een soort van patroon te ontdekken dan verandert dat patroon opeens weer.
Ik kan er werkelijk geen peil op trekken en probeer het dus over me heen te laten komen, wat beslist niet gemakkelijk is maar het gaat al wat beter in die zin dat ik het wat meer los kan laten.
Ik ben er door de overgang achtergekomen dat het leven echt niet maakbaar is en dat je er in sommige situaties gewoon het beste van moet maken.

Groetjes
Gaea

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » di 25 jan 2011 08:35

Hoi vrouwen,

Dank voor de reacties.

Ik ben ook altijd gevoelig geweest voor hormoonschommelingen. Zowel mijn lijf als geest hebben vrij sterk op de maandelijkse cyclus gereageerd. Dus misschien zal dat dus een keer afnemen. Let's hope so...voor ons allen.

Dat is ook wat ik bedoel, Gaea. Ik ga eens na hoe ik deze 'overvallen' of plotselinge omslagen beter overleef. Dus inderdaad zoals je zegt; er het beste van maken. Maar niet door me in te spannen of te plannen maar meer te luisteren naar waar mijn behoeftes op dat moment liggen. Me af te vragen; wat heb ik nodig nu?

Op dit moment voel ik me gelukkig weer wat beter. Ik ben toch elke keer verbaasd over hoe vervelend je je ineens kunt gaan voelen en hoe compleet anders! Want meestal was mijn geest een positieve motor voor mijn lijf maar die hebben allebei af en toe niets meer te vertellen...met echt even het idee dat ik niet meer spoor zo nu en dan..

Ik heb het gevoel weer op te bouwen om het daarna weer finaal onderuit te moeten laten halen. Ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die hier moedeloos van worden en het gevoel krijgen dit niet goed meer aan te kunnen, bij tijd en wijlen.
En buiten dit moeten we ons zijn vaak nog verdedigen en verantwoorden aan de buitenwereld ook...
Hopelijk blijft het nu even rustig in mijn lijf.

Sterkte weer voor iedereen!

Groetjes, Jamilla.

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » ma 31 jan 2011 00:31

Hallo Jamilla,

Wat een hoop herkenning vind ik in wat jij schrijft. Ik ben bijna 50 en ook nog netjes om de 28 a 31 dagen ongesteld. De menstruatie lijkt iets minder erg te worden, maar de klachten rondom worden des te heftiger. Omdat ik zo netjes op tijd blijf, lijkt het of ik niet verder kom.

De dagen vol met klachten zijn een ware hel. Vooral geestelijk. Ik ben dan opgefokt, wil met iedereen ruzie maken, zit niet goed in mijn vel en ben onrustig. Rust kan ik niet meer vinden, de stress rent door mijn lijf, ik kan nog geen twee minuten achtereen op een stoel zitten. Ik kan de hele dag wel janken om niks. Slapen lukt bijna niet meer. Verder ben ik die dagen afgemat, doodmoe dus, kan niet meer uit mijn ogen kijken van de droge ogen en heb last van hartbonzen en hartkloppingen.
Ook veel hittegolven in de nacht.
Ik ben dan steeds bang dat ik het allemaal niet meer bolwerk en zal instorten. Mijn werk hoeft dan voor mij niet meer, terwijl ik altijd een heel hard werkende en ambitieuze vouw ben geweest. Nu ga ik met tegenzin, maar thuisblijven wil ik ook niet. Het lijkt wel of ik op zoek ben naar mijn nieuwe ik.

Als die dagen er zijn (ongeveer 14 dagen per maand rondom de menstruatie) dan ben ik steeds vergeten dat ze weer over gaan. Dat herinner ik me doorgaans pas als de storm weer voorbij is. Dan denk ik wel eens... als dit alleen nog maar erger wordt, dan hoeft het voor mij niet meer.

Ook ik heb altijd erg veel last gehad van hormoonschommelingen. Mijn moeder en dochter ook. Helaas kan ik mijn moeder niet meer vragen of het bij haar over is gegaan, want het arme mens is door een ongeval de menopauze niet doorgekomen. Ik weet wel dat ze vaak in bed lag te huilen op haar 50e.

Hoe nu verder, denk ik wel eens en dat bezorgt me best een hoop onzekerheid, herken jij het?

Groet van Ilse

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 05 feb 2011 20:42

Hoi lotgenootjes,

Ja, Ilse, heel herkenbaar. Dat geestelijk zwalken (ruzie, opstandig, janken) en daarbij die ogen en hoofdklachten. Ook rillingen, opvliegers. Het zijn van die dagen...

Ook ik vergeet het wel weer als ik me dagen redelijk goed voel. (Wel regelmatig eens een opvlieger). En dan ineens is het er weer... Nu dus ook. Na een paar weken vrij normaal begon het nu met mijn ogen en hoofd. Ik voel het weer komen. En vandaag is het weer zover. Veel klachten. Hangerig en het gevoel iets onder de leden te hebben. Benauwdheidsklachten. Veel koud en kippenvel. O ja, wat ik ook heb is een brandende huid. (Een soort tintelen).

Vannacht maar weer goed proberen te slapen en morgen maar weer zien hoe de vlag erbij hangt.

Sterkte allemaal weer.

Groetjes, Jamilla.

Jori
Berichten van Jori
Onderwerpen van Jori
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Jori » ma 21 mar 2011 12:01

Hoi dames,

Ik lees jullie verhalen en put daar veel steun uit.
Ook ik heb nog regelmatig de menstruatie, maar heb wel van allerlei klachten. vooral net voor maar zeker ook een week na de menstruatie heb ik veel klachten ik voel me dan helemaal niet lekker.
Ik heb spierpijn in mijn armen, veel hitte of transpiratie aanvallen word daar vaak misselijk bij en heb het idee of dat ik alles nog maar wazig van ver weg meemaak.
Ik zou haast gaan zeggen lang leve de menstruatie want wat voel ik me dan toch goed, terwijl ik in het verleden echt alleen in die week niet te genieten was, ben ik nu lijkt wel juist die week ontzettend vrolijk.

Ik wens jullie allemaal een fijne dag met weinig overgangsverschijnselen

gr Rita

Superoma
Berichten van Superoma
Onderwerpen van Superoma
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Superoma » di 22 mar 2011 23:26

Jamilla schreef:
di 25 jan 2011 08:35
Dus misschien zal dat dus een keer afnemen.
Hallo

Ai........wat zou ik dit ook graag willen, heb al migraine vanaf mijn 3e jaar en ben nu 47

Mirgolo

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Sylvia12 » do 06 okt 2011 12:20

Hoi Lotgenoten

Jamilla wat herken ik een hoop in jouw verhalen.
Menstrueer ook nog steeds en heb ook erge overgangsverschijnselen.
de menstruatie word wel steeds anders in tijd er tussen en de ene keer heel erg om dan vervolgens de volgende maand weer een stuk minder te zijn.
Het geestelijke stuk worstel ik ook erg mee, ben nu ook weer thuis van mijn werk, echt zo,n grieperig gevoel.
Zit nu op de zeventiende dag na de menstruatie en zo,n rot gevoel in de buik net of het branderig is, kan dan ook ineens heel warm worden door mijn bovenlijf vooral hoofd, bah eng gevoel.

Nu sterkte voor iedereen

Groet Sylvia

Jabet
Berichten van Jabet
Onderwerpen van Jabet
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Jabet » ma 17 okt 2011 21:28

Hallo dames,

Ik heb al wel de verschijnselen, maar mijn menstruatie heb ik nog wel elke maand ook al is deze heftiger geworden
Dat wazig zien en duizelig worden heb ik na mijn menstruatie week veel. Ook worden alle klachten heftiger wanneer ik met veel mensen in een ruimte zit. Het lijkt wel of ik het niet meer kan verdragen. Ik krijg het dan erg heet en word er uiteindelijk heel nerveus van en huilerig.

groetjes Bettina

Eveline
Berichten van Eveline
Onderwerpen van Eveline
Menopauzejaar:

Bericht door Eveline » di 18 okt 2011 13:44

Hallo,

Ik heb de laatste 2 jaar bijna alle klachten al gehad, terwijl ik nog gewoon regelmatig menstrueerde. Menstruatie werd de laatste tiid wel elke maand minder en korter.
Nu heb ik 2 maanden overgeslagen, mijn opvliegers zijn gestopt en heb ik momenteel weinig klachten, alleen wat last van de heupgewrichten.

Ik voel me veel beter in balans, heb ik gemerkt. Zowel fysiek als psychisch.

Groet,

Eveline

Ellabella
Berichten van Ellabella
Onderwerpen van Ellabella
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Ellabella » za 12 nov 2011 13:25

Hallo,

Ook ik lees hier alles, omdat alles lijkt te duiden dat ik in de overgang ben. Hoe lang al weet ik niet. Maar moedeloos wordt ik en onrustig om te lezen dat het wel 10 jaar en misschien wel langer kan duren!? of moet ik idd naar mijn moeder kijken en hoe het bij haar is gelopen? of heel onrustig om te lezen dat de klachten elke maand en misschien dat sommige bijna elke dag last van hebben. En dat zo lang volhouden? Dat wil ik niet, ik wil nog voor mijn kinderen kunnen zorgen (11 en 14 jaar) en wel betrokken bij hun leven zijn en niet 10 jaar als zombie voelen.

Herkennen jullie deze gevoelens?

Groet,
Ella

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd nu: 54

Bericht door Lee64 » za 12 nov 2011 14:05

Hoi Ella

Ja ik herken het. Aan de ene kant is dit een fijn forum waardoor je alles wat bij de overgang hoort beter begrijpt en je beseft dat je niet de enige bent met al die rare en nare klachten en gevoelens.
Aan de andere kant schrik je je als nieuw lid te pletter als je door het lezen hier ontdekt dat die overgang wel 10 jaar kan duren!

Ik had het het ook zo erg in het begin, die wanhoop van DIT WIL IK NIET! Maar jammergenoeg heb je niks te willen en hoe eerder je je daar bij neerlegt hoe beter je door die overgang heen komt krijg ik steeds meer door. Goed luisteren naar jezelf wat je nodig hebt en lief zijn voor jezelf helpt het best. Maar het valt bepaald allemaal niet mee, zeker niet als je ook nog andere stress in je leven hebt.

groetjes Lee64

ps. Heel af en toe schrijven vrouwen die er al doorheen zijn een stukje, met de boodschap: het gaat over! Dat is wel fijn om te lezen, het rotte is alleen dat je van te voren niet weet wanneer het bij jou over is.

Pucky
Berichten van Pucky
Onderwerpen van Pucky
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Re: Nog steeds ongesteld maar wel veel overgangsverschijnselen

Bericht door Pucky » wo 21 okt 2015 09:04

Goedemorgen,

Ben 43 jaar en weet bijna zeker dat ik overgangsklachten heb maar menstrueer nog steeds elke maand. Spier en gewrichtsklachten, hitte aanvallen, hoofdpijnen, oorsuizen, (ineens een rood en heet oor aan 1 kant), nacht zweten, hartkloppingen en door al deze klachten natuurlijk onzeker...'Is het wel de overgang?' vraag ik me dan af.
Ben inmiddels al wel door een aantal onderzoeken heen maar daar komt niets raars uit. Ik ben erg benieuwd of het zou helpen als ik gewoon de pil ga slikken, dan maar hormonen in mijn lijf want dit vind ik echt vreselijk! Je weet nooit welke klachten er vandaag of morgen weer bijkomen pfff...De gedachten dat dit waarschijnlijk nog heel lang kan gaan duren omdat ik 43 jaar ben, vind ik erg ontmoedigend en bij de huisarts word je met betrekking tot de 'overgang' ook niet veel wijzer.
Ik hoop op reactie van iemand

Groepjes,
Pucky

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » wo 21 okt 2015 15:37

Hoi Pucky,

Het is natuurlijk helemaal jouw keuze, of je aan de pil gaat, maar als je het mij vraagt: niet doen! Toen ik ca.35 jaar was, was mijn FSH al verhoogd (overgang was dus begonnen). Aangezien ik ook veel klachten had en mijzelf nog veel te jong vond voor de overgang, begon ik aan de pil. In januari van dit jaar (ondertussen ben ik 51) gestopt en dat heb ik geweten! Van een vreselijke tijd heb ik achter de rug. Moet er wel bij zeggen dat mijn schildklier sinds vorig jaar niet goed meer werkt, dat geeft ook veel klachten. Maar toch.

Zou ik terug kunnen in de tijd, dan was ik niet aan de pil begonnen. Gewoon de natuur haar gang laten gaan. Tuurlijk, heel naar, al die klachten, maar als je de pil neemt en denkt daarmee de overgangsklachten te kunnen ontlopen, helaas, die komen toch wel. Meestal des te harder (lees dit forum maar eens door, daar staat heel veel over).

Sinds januari heb ik geen druppel bloed meer verloren, dus ik hoop dat ik er nu vanaf ben. Mijn klachten zijn in ieder geval nu een stuk beter te verdragen.

Wat je ook besluit Pucky: welkom op het forum en sterkte!

Groet,
Emby

Pucky
Berichten van Pucky
Onderwerpen van Pucky
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Pucky » do 22 okt 2015 09:01

Hoi Emby,

Bedankt voor je reactie! Heb inmiddels heel wat verhalen gelezen op het forum en inderdaad heel herkenbaar allemaal. De klachten zijn natuurlijk oer vervelend allemaal maar die onzekerheid vind ik misschien nog wel erger. Ben ik met de overgang bezig of heb ik het aan m'n hart? of heb ik een andere aandoening....moeilijk hoor. Veel overgangsverschijnselen zijn vergelijkbaar met de meest enge aandoeningen. Daarom dacht ik, als ik aan de pil ga en de klachten verdwijnen dan weet ik in ieder geval zeker of het geen andere aandoening is...

Groetjes,
Pucky

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » do 22 okt 2015 14:54

Hoi Pucky,

Je kunt ook aan je huisarts vragen of er een hartfilmpje gemaakt kan worden. Dan heb je uitsluitsel en daardoor rust. Ik heb verschillende onderzoeken gehad en mijn hart is gewoon goed. Iedere keer als ik steken in de hartstreek heb, mijn hart slaat op hol of andere rare sensaties, weet ik dus dat het niet mijn hart is en dat zorgt dat ik niet in paniek raak.

Groet,
Emby

Jetty
Berichten van Jetty
Onderwerpen van Jetty
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Jetty » vr 23 okt 2015 18:25

Hallo Pucky,

Bij mij begonnen de klachten op mijn 42e. Heel heftig ongesteld, "gieteren" noemde mijn huisarts het. Ik dacht dat ik te jong was voor de overgang maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Pil en spiraal werkt niet voor mij. Beide geprobeerd maar ik kan niet tegen de hormonen. Er zijn ook alternatieve middelen, ik volg de vrouwenpoli Boxmeer die geeft goede adviezen.

Jetty

Suli
Berichten van Suli
Onderwerpen van Suli
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Suli » do 12 mei 2016 09:35

Hoi

Ik ben op dit moment voor de 2 de x in de wachtkamer van mijn huisarts.. gisteren ook toen een zwangerschapstest gedaan maar was negatief (heb wel leugentje om bestwil gedaan dat het met de vraag ben ik zwanger of ben ik in de overgang?
Ik ben 45 heb relatie met een veel jongere persoon.
Was ooit zwanger geworden toen ik 40 was maar helaas weg moeten halen wegens relatie problemen toentertijd nu ben ik nog met dezelfde persoon samen maar nogmaals die periode ingaan zal ik niet..als ik zwanger ben blijft het ook hopelijk als het goed is.
Altijd bang geweest over de overgang maar ik heb tot nu toe geen enkel rare lichamelijke klachten gehad. Enigste is nu dat mijn menstruatie over tijd is en dat ik misselijk ben en heel erg slaperig kan me bed niet uit wil alleen maar slapen gevoelige borsten etc etc alle kenmerken van zwanger zijn.

Suli

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht