Rugpijn en buikpijn

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Coby
Berichten van Coby
Onderwerpen van Coby
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Rugpijn en buikpijn

Bericht door Coby » wo 29 dec 2010 15:53

Hallo dames,

Ik ben Coby, ben 51 jaar en sinds mijn 46e in de overgang. Vanaf augustus 2009 twee maal een periode van 7 -8 maanden niet ongesteld geweest, maar afgelopen november en december ineens weer wel) Heb altijd al nogal veel last gehad van buik- en rugklachten. Maar de laatste tijd zijn de klachten echt heviger geworden. Het lijken wel een soort aanvallen wat begint met een zeurend, zwaar gevoel in mijn buik (dan weer rechts, dan weer links, dan weer bovenin) en dat trekt dan weer door naar mijn rug. Voorover zitten wil wel eens helpen, en een warme kruik op mijn buik doet ook heel goed.
Het vreemde is het gaat soms hele tijden gewoon goed (dan heb ik weinig tot geen klachten) en dan is het ineens weer mis.
Heel lastig allemaal, het beïnvloedt je functioneren behoorlijk. Ik zou graag willen weten of er meer vrouwen
zijn met soortgelijke klachten, dat zou me geruststellen.

Coby

Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:

Re: Rugpijn en buikpijn

Bericht door Myriam » wo 29 dec 2010 17:04

Hallo Coby,

Ik zit sinds de zomer ook in de menopauze al heb ik geen maandstonden omdat ik geen baarmoeder meer heb. Ook ik heb regelmatig buikpijn met onregelmatige stoelgang, dat had ik vroeger nooit. Dat begon in september met echt hevige buikpijn en een zeer wee gevoel in onderbuik en midden in de buik. We zijn nu december en nu begint het iets te beteren.

Na een batterij onderzoeken werd niets gevonden en toen was de diagnose spastisch colon of spastische darm. Zoals je hier nog zult vinden in het forum kunnen darmen enorm onderhevig zijn aan hormonale schommelingen. Als je nogal gevoelig bent kunnen je daardoor een spastisch colon triggeren dat is niet erg maar heel vervelend omdat je darmen helemaal in de war zijn en behoorlijk pijn kunnen doen, zeurende, weeïge pijn maar ook krampachtig met afwisselend verstopping en/of het omgekeerde.

Als darmen samentrekken kan dat rugpijn geven. Natuurlijk kan het ook van je baarmoeder of eierstokken komen, ik zit al maanden met op en neer gaande buikpijn die soms dagen aanhield, nu is het soms 'maar' een halve dag. Daarbij kan ik soms ook nog behoorlijk misselijk zijn.

groetjes Myriam

Coby
Berichten van Coby
Onderwerpen van Coby
Menopauzejaar:

Bericht door Coby » zo 02 jan 2011 17:51

Hallo,

Volgens mijn huisarts heeft het niets met de darmen te maken. (volgens mij ook niet, stoelgang en ontlasting allemaal o.k). Er gaan nl. weken voorbij zonder dat ik klachten heb. Dan voel ik me prima!
Nee, waar ik het over heb is een zeurende pijn in mijn buik, dan weer alleen links, dan weer alleen
rechts, bovenin, wat dan weer doortrekt naar mijn onderrug.
Soms begint het zeurende gevoel eerst in mijn rug en dat trekt dan weer door naar mijn buik. Bah, ik
wordt er zo moe van. De ene dag denk je dat alles weer een beetje achter de rug is, en zo heb je alles weer
terug.
Van pijnstillers wordt je ook niet altijd wijzer, krijg je op het laatst weer last van je maag van, heb je dat weer!

Ik hoop op nog meer reacties van "lotgenoten".

Groet
Coby

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Cornelie » ma 03 jan 2011 16:23

Hallo Coby,

Ik herken je klachten. Ook hier pijn in "aanvallen". Meest onder in de rug beginnend en dan zich uitbreidend naar mijn buik of liezen.
Ik weet sinds een paar weken dat ik 2 fikse vleesbomen aan de buitenkant van mijn baarmoeder heb en eentje binnenin mijn baarmoeder en daar heb ik eens het e.e.a. over gelezen.
Ik kwam daarbij mijn pijnklachten tegen.
Ben jij wel eens onderzocht op vleesbomen? Het is maar een idee hoor maar bij mij is dat dus wel de oorzaak.
Het zijn allemaal weer heel vervelende bijkomstigheden. Sterkte ermee!

Groetjes, Cornelie

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Carry » vr 25 feb 2011 20:56

Hallo Coby,

zou het niet met een moeilijke ovulatie te maken kunnen hebben? Het lichaam probeert nog een ovulatie te krijgen, maar het lukt niet meer goed. Ik heb de laatste tijd last van cystes, de ene keer links, dan weer rechts. Dit geeft krampen in de onderbuik, en hele erge rugpijn.

Sterkte,
Carry

Coby
Berichten van Coby
Onderwerpen van Coby
Menopauzejaar:

Bericht door Coby » za 26 feb 2011 16:50

Hallo Carry,

Bedankt voor je reactie. Het zou best kunnen wat je zegt, over die ovulatie, qua cyclus-tijd zou het kunnen kloppen.
Die buikpijn waar ik het over heb, zit meestal bovenin m'n buik, over mijn hele middenrif zo'n beetje.
Het trekt bij mij niet naar de onderbuik en/of liezen o.i.d. De rugpijn (de laatste weken weer) zit nu weer hoger in m'n rug, richting schouderbladen. Ook mijn heupen (in je zij zeg maar) zijn gevoelig.
Het lijkt allemaal meer op een soort spierpijn en/of gewrichtspijn. Soms ook als ik nies of hoest.
Ik menstrueer nu weer niet meer, sinds 27 januari.
Wat zijn bij jou precies de klachten van je cystes, heb je daar ook bloedingen bij b.v.?

Ik hoor het graag van je (of van andere vrouwen, dat mag natuurlijk ook!)

Groet
Coby

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Carry » ma 28 feb 2011 12:26

Hallo Coby,

Ik heb cystes (holtes gevuld met vocht) aan de eierstokken die waarschijnlijk kleiner en groter kunnen worden door de hormoonschommelingen. Als ze ergens op drukken kan dat flinke pijnklachten geven. Soms is het heel erg, net kolieken, de hele buik trekt samen en hele erge rugpijn erbij.

Cystes worden vaak niet als reden gezien als iemand pijnklachten heeft. Maar bij mij is een cyste weggehaald en toen waren de klachten ineens wel weg. Het probleem is alleen dat ze terug kunnen komen. De huisarts zei dat de klachten minder moeten worden als de overgang verder gaat. Ze cystes worden gevoed door hormonen, dus als ze minder worden houd het uiteindelijk op. Je hebt er geen bloedingen van.

Sterkte, Carry

Dorothee11
Berichten van Dorothee11
Onderwerpen van Dorothee11
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Dorothee11 » di 03 mei 2011 12:05

Hoi allemaal,

vannacht weer zo gruwelijk veel pijn gehad dat ik maar eens ben gaan zoeken op internet en wat blijkt, jullie hebben dezelfde klachten! Ik zou er bijna blij van worden, sorry! :P . Ik heb dit al vaker gehad, maar het wordt steeds erger, de laatste keer was 2 maanden geleden, maar het houdt zo ontzettend lang aan, 2 weken is niets - wordt er gek van!

Ik heb afwisselend zware rugklachten, een 3e hernia on it's way, maar deze rugklachten daar kan ik niet veel mee. Pijn die onderin mijn onderbuik zit, gevoelige eierstokken/eileiders die ook vergroot zijn en dat trekken naar die onderrug en/of omgekeerd! Ik wilde weten of dit een overgangsovulatie zou kunnen zijn en jullie denken er net zo over. Mijn lichaam wil graag ovuleren, maar het lukt niet (meer). Er is niets te ovuleren denk ik dan. Het is op! Sinds kort ook steeds meer zware opvliegers, maar wat is er aan te doen? Zou de prikpil helpen? Baarmoeder laten verwijderen? Mijn buik is opgezwollen en pijnstillers helpen niet, midalgan of iets anders warm wel even. Wat betreft cystes, dat zou best kunnen, maar dan zou je er toch veel langer per periode last van moeten hebben?

In ieder geval, ik leef met jullie mee en denk aan jullie wanneer ook ik 's nachts wakker lig :roll:

Groetjes,
Dorothee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht