Enorme stolsels en extreem vloeien, help!

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Petra1961
Berichten van Petra1961
Onderwerpen van Petra1961
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Enorme stolsels en extreem vloeien, help!

Bericht door Petra1961 » ma 28 dec 2009 12:31

Hallo allemaal,

Ik ben nu 48 jaar en zeker begonnen met de overgang.
Mijn menstruatie wordt onregelmatiger en heviger. Ik slik zelfs staalpillen tegen bloedarmoede.
Sinds 3 dagen ben ik weer ongesteld, maar nu zo hevig dat ik stolsels verlies en kraamverband moet gebruiken!
's Nachts voel ik het lopen en neem ik een spurt naar de WC, maar helaas ..... het bloed druipt langs mijn benen op de grond.
Overdag durf ik de deur niet uit te gaan omdat ik bang ben voor weer zo'n vloedgolf.
Verder heb ik wat last van buikkramp, wat ik bij een normale menstruatie bijna nooit heb.

Wat denken jullie; moet ik de dokter waarschuwen of afwachten?
En kan het zijn dat je door het nemen van ijzertabletten meer gaat vloeien? Ik slik ze pas een paar weken.
Volgens mij is het nemen van ijzertabletten in mijn geval dweilen met de kraan open. Van boven stop je het erin en vanonder komt het er weer uit. Ik zie er trouwens ook niet uit op het moment, wit en blauwe wallen onder mijn ogen :( !

Soms denk ik; haal het kippenhok er maar uit, het heeft zijn dienst na 4 kinderen wel bewezen!
Bah, wat een zeurverhaal is dit geworden, terwijl ik normaal een optimistisch type ben.
In ieder geval ben ik wel heel blij met dit forum, want samen staan we sterk :D

Groetjes van Petra

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 60

Re: Enorme stolsels en extreem vloeien, help!

Bericht door Merel2 » ma 28 dec 2009 13:26

Hallo Petra,

Wat jij schrijft heb ik dus ook heel erg gehad. Een paar jaar, maar ik was wel jonger dan jouw toen het begon. Vreselijke vond ik het en ik heb nooit geen staalpillen er voor gehad. Was wel op die momenten ook erg moe, maar na die tijd voelde ik me altijd snel weer goed.

Ik ben hier wel mee naar de huisarts geweest en ik heb een onderzoek gehad in ziekenhuis. Alles was wel goed, ook geen vleesboom. Dit kwam dus bij mij wel van de overgang.
Het hoort dus bij de overgang maar niet iedereen heeft het even erg.

Als ik het te erg had moest ik gewoon even plat op bed liggen tot het ergste even weer voor bij was.
Ook heb ik weleens afspraken hier door moeten afzeggen, het ging gewoon niet dan. Kon het huis niet uit!

Ik gebruikte incontinentie-verband en een grote tampon. Zo kon ik nog weg gaan.
Voor de nacht gebruikte ik die incontinentie-broekjes, zijn niet goedkoop maar ja pfff.......
Ik had zelf van een paar lagen dikke badstof een grote lap gemaakt en die legde ik onder het laken. Boven op matras 's nachts.
Dit vond ik geweldig want vanaf toen kon ik weer rustig slapen en was ik ook niet zo moe meer.
Dus iets van 5 lagen badstof op elkaar, paar keer doorstikken zo blijven ze op elkaar liggen. Dan supertampon en broekje aan.....
dan kwam ik de nacht wel door ;)
Want dat steeds 's nachts er uit om mij te verschonen, daar werd ik erg moe van en zag er dus ook niet meer uit na een paar dagen. Als ik mijn nachtrust maar kreeg viel dat wel weer mee.

Groeten, Merel

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » wo 30 dec 2009 18:58

Hallo dames,

Ik heb dat ook heel erg gehad, het leek wel alsof er geen eind aan kwam. En inderdaad ook met van die stolsels, echt heel erg!
Ik ben toen wel via de huisarts naar de gynaecoloog gegaan en bijna mijn baarmoeder laten verwijderen, maar op het laatste moment hield het op en ... het is nooit meer terug gekomen (mijn baarmoeder heb ik dus nog).
Achteraf denk ik dat het een soort van laatste opruiming was.

Ik ben nu af en toe wel ongesteld, maar dat is dan echt heel weinig en stelt weinig meer voor (het is nu anderhalf jaar geleden dat ik de laatste heftige bloedingen heb gehad). Dus ... het kan heel goed bij de overgang horen.

groetjes, Desi

Petra1961
Berichten van Petra1961
Onderwerpen van Petra1961
Menopauzejaar:

Bericht door Petra1961 » wo 30 dec 2009 19:17

Hallo dames,

Dank jullie wel voor jullie reactie! Ik heb in totaal 3 dagen extreem gevloeid met enorme stolsels en wat buikkramp en daarna was het ineens over. Van het ene op het andere moment. Heel raar.
Vorige maand was ik ook behoorlijk ongesteld, alleen niet zo hevig als een paar dagen geleden. Daarna was ik ervan af om na een dag of 4 een bloeding van maar een paar uur te hebben. Ik was op mijn werk en werd er echt door overvallen. Kon gelijk naar huis om mij om te kleden! :(

groetjes van Petra

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » do 31 dec 2009 07:52

Hallo Petra,

Ik had dat ook, dat het van het ene op het andere moment over was! Het leek wel alsof de kraan openstond en die gewoon werd dicht gedraaid. Heel vreemde gewaarwording. Bij mij is het nooit meer in die mate terug gekomen (gelukkig).
Desi

Mar200
Berichten van Mar200
Onderwerpen van Mar200
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Mar200 » za 09 jan 2010 17:15

Hoi allemaal,

Ik herken dit zo. Dat ik vroeger begon met menstruatie had ik ook last van stolsels en nu ik in de overgang ben heb ik er weer last van.

Groet, Marielle

Jocede
Berichten van Jocede
Onderwerpen van Jocede
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jocede » di 16 feb 2010 19:06

Hallo dames,

Bij mij begon de overgang 7 jaar geleden juist met heel heftige menstruaties, toen heb ik 5 jaar het mirena spiraal gehad en werden de bloedingen steeds minder en zelfs 2 jaar helemaal geen menstruatie meer heerlijk was dat.
Nu heb ik sinds anderhalf jaar geen mirena meer en werd daarna maar heel weinig ongesteld kon het met een inlegkruisje af, en nu ben ik zo een beetje eens in de 3 a 4 maanden ongesteld, en op dit moment zo erg ik loop helemaal leeg. Waar komt al dat bloed vandaan, ik moet me constant te verschonen, ik hoop dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn bah :evil: ..
Iedereen heel veel sterkte met de hormonen .

Gr. Jolanda..

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » vr 26 nov 2010 16:12

Hallo

Ja hoor dat herken ik zeker, april heb ik daarvoor een novasure operatie gehad.
Dan branden ze het baarmoederslijmvlies weg, bloedingen worden dan minder of blijven weg.
Bij mij hielp dat niet

Dorothea

Sonja44
Berichten van Sonja44
Onderwerpen van Sonja44
Menopauzejaar:

Bericht door Sonja44 » wo 01 dec 2010 10:58

Hallo

Ik heb ook van die erge stolsels dat ik er de eerste 3 nachten om het uur van bed af moet
Maar waar ik ook erg last van heb tijdens de menstruatie is van die nare overslagen en ik lees steeds dat de meesten het hier voor de menstruatie heb. Ik heb het eigenlijk de hele mnd.
En dan ga ik me weer vreselijk zorgen maken.

groetjes Sonja

Kiki1
Berichten van Kiki1
Onderwerpen van Kiki1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Kiki1 » ma 10 jan 2011 15:19

Hallo allemaal,

wat ben ik blij deze forum te hebben ontdekt want ik weet nu dat ik niet alleen sta in deze ellende die af en toe om gek van te worden is. Ik ben nu 4 wkn aan het vloeien open kraan en vele stolsels bah .. Onderzoek bij een gynaecologe wees uit dat ik met de laatste lootjes bezig ben maar niemand die kan zeggen hoe lang nog :roll:

Vind het maar erg verwarrend allemaal zit zelf aan wegbranden baarmoederslijmvlies te denken maar dan lees ik het verhaal van Dorothea en denk ik weer moet ik nu nog laten klooien aan me lijf en dan misschien wel voor niks! Want ik heb het van meer vrouwen gehoord dat het niet hielp. Ik weet het niet meer hoor. Alleen dat dit gedoe danig de kwaliteit van leven verpest, iedereen succes en mocht iemand een wonder uitvinden dan lees ik het graag :P

groetjes, Kiki

Finne
Berichten van Finne
Onderwerpen van Finne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Finne » do 13 jan 2011 19:43

Hallo allemaal,

Ook ik heb grote en soms veel stolsels. En ik ben 's nachts luiers gaan gebruiken. Het klinkt wel idioot, maar ik slaap wel weer rustig.
En dat is ook wat waard!

Groetjes, Finne

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » vr 14 jan 2011 11:39

Hallo allemaal,

Ook ik heb altijd veel en grote stolsels en idd een gewoon maandverband kan dat niet aan.
Ik ben nu overgestapt op nachtverband en dan niet die dunne hedendaagse versies maar gewoon zoals we ze vroeger ook kenden de dikkere.
Ik heb ze dan van een merk dat wel vleugels heeft aan die verbanden dat vind ik vooral overdag prettiger.
's Nachts gebruik ik ook wel kraamverband als het heftig is.
Tja je doet wat om toch je nachtrust een beetje te kunnen pakken!

Groetjes, Cornelie

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Gaia » ma 17 jan 2011 13:09

Hoi!

Werkt prima, dat kraamverband..een goede stevige onderbroek eroverheen..desnoods twee...
Overdag ook kraamverband..doe ik er een oversized trui overheen..dan maar niet "seksy"... :lol: Ik moet vrij lang rijden naar mijn werk..en heb geen zin in een rode autostoel... :oops: Altijd op mijn werk verschoning en verband.

Inderdaad..als ik me goed beschermd voel, dan slaap ik ook beter...
En het wordt minder...dat heb ik gemerkt.
Heel herkenbaar ook...soms lijkt het echt alsof er ineens een kraan wordt dichtgedraaid..zomaar ineens is het over..

Zo zie je maar...op straat lopen meer vrouwen met hetzelfde probleem hoor...

Groet
Gaia

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » ma 17 jan 2011 15:47

Gaia schreef:
ma 17 jan 2011 13:09
Zo zie je maar...op straat lopen meer vrouwen met hetzelfde probleem hoor...
Hallo,

Kijk dat denk ik dus ook zo vaak tegenwoordig!
Loop ik met de honden of even in de stad dan kijk ik naar de vrouwen om me heen en dan denk ik: zouden die het nou allemaal af kunnen met een mini tamponnetje..... :D
Echt niet ik denk dat er heel veel leed verstopt zit onder lange truien, tunieken en donkere broeken!

Groetjes, Cornelie

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 17 jan 2011 18:57

Hallo allemaal,

Ik heb ook dikwijls geschreven over mijn soms ontzettend erge menstruaties. Zelfs kraamverband voldoet dan niet. Ik gebruik nu incontinentie-verband, en dat bevalt me het best. Ik zou weleens willen weten hoeveel bloed je in een paar weken verliest, of hoewel.....misschien ook maar beter van niet.

Groet Lienke

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » ma 17 jan 2011 19:03

Hallo dames

Krijgen jullie dan nooit bloedarmoede, ik heb al 2x een ijzerinfuus moeten hebben namelijk.

Dorothea

Hanna65
Berichten van Hanna65
Onderwerpen van Hanna65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Hanna65 » wo 26 jan 2011 16:51

Hoi Allen,

Ik ben hier nieuw en ben eens gaan zoeken.
Gelukkig dat ik veel herkenning bespeur... mij huisarts zegt, je ben veel te jong voor overgangsklachten. Nou mijn moeder begon ook vroeg.
Nu lees ik over stolsels bloed tijdens de menstruatie. Ook ik kamp hier nu mee.
Ik had een mirena spiraal, was al jaren niet meer ongesteld geweest, daarbij was de Mirena spiraal ook aan vervanging toe. Zo ineens dramatisch ongesteld. Mijn lichaam heeft deze zelfs eruit gewerkt. Gelukkig is er niks beschadigd en ben na een gynaecologisch onderzoek gerust naar huis gegaan. Ik wilde ook geen nieuw spiraal, was al blij dat ie eruit was.

Nu moet ik starten met de pil, maar dacht ik laat mijn lichaam even met rust. Precies na 29 dagen opnieuw menstruatie maar bemerk toch heel veel hinder.. zoals hier wordt beschreven.. Soms stopt de bloeding en ineens met een sneltrein vaart komt het....... heel lastig als je ook moet werken enz..

Gr. Hanna

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » do 27 jan 2011 10:19

Hallo Dorothea,

Ja, ik heb al een aantal malen bloedarmoede gehad. Ik heb nu een voorraad ijzerpillen van de huisarts thuis, zodra het te gek wordt begin ik hiermee. Ik moet zeggen dat dit aardig scheelt. Ik ben nu ook weer ongesteld en vooral eergisteren was het dramatisch erg, ik durfde bijna niet op te staan.
Wel regelmatig je HB laten checken, want soms sluipt bloedarmoede erin zonder dat je het in de gaten hebt.
Ik heb ongeveer een maand een mirena gehad, in een ander topic van mij lees je hoe me dat is vergaan, dat wil ik nooit meer.
De heftige menstruaties duren bij mij nu 3 jaar, ik hoop van harte dat ik er gauw vanaf ben!
Sterkte gewenst!

Groet van Lienke

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » do 27 jan 2011 11:24

Hallo Lienke,

Ze denken, omdat ik nu 54 ben dat het op z'n eindje loopt.
Staalpillen alleen helpen bij mij niet, dus erg opletten, anders moet ik weer aan het infuus.

Sterkte, Dorothea

Bluejay
Berichten van Bluejay
Onderwerpen van Bluejay
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Bluejay » wo 06 apr 2011 19:28

Hallo dames

Ik vloei niet extreem, maar ben nu al 6 weken aan het druppelen. Bij de HA geweest en die heeft een echo laten maken. Baarmoederslijmvlies is wat verdikt, maar verder was er niets bijzonders te zien. Voorlopig houdt ze her erop dat het de laatste stuiptrekkingen zijn. Volgende week krijg ik weer een echo om te kijken of er iets verandert en er is een uitstrijkje gemaakt waar ik de uitslag nog van moet krijgen. Hoewel het bloedverlies helemaal niet erg is en ik met een inlegkruisje toe kan, voel ik me vreselijk gestrest.

Ik wil er in mijn omgeving niet te veel mensen mee lastig vallen, maar ik maak me zo ontzettend ongerust, ondanks de geruststellingen van mijn eigen HA en de huisarts die de echo deed. Mijn eigen HA heeft het wel gehad over een kuur van tien dagen primolut, maar ik ben eigenlijk erg tegen het gebruik van hormonen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Als ik wist dat er verder niets ernstigs aan de hand was, zou ik er gewoon mee leven to het wegging. De stress is echt bij mij het allerergste.

Caroline

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Gaia » do 07 apr 2011 14:38

Ha!

Weet je, primolut zal ongetwijfeld doen waarvoor het bedoeld is, je baarmoederslijmvlies dunner maken. Maar omdat het maar een kuurtje is en je in de overgang zit, bouwt het slijmvlies zich gewoon weer op. (Is mijn bescheiden mening na ervaring.)
Het blijven hormonen en helaas precies de soort hormonen waar ik supergevoelig voor blijk te zijn.
Ik ben gewoon weer terug bij af.
En door het gerommel met Mirena en primolut heeft zich een onhebbelijke gewoonte ontwikkelt op mijn eierstokken...cystevorming.

Maar inderdaad, als je zo vloeit zoek je naar een oplossing. En ga je naar een "deskundig arts", dan voldoet hij aan die wens door je direct hormonen voor te schrijven.
Regelmatig heb ik nu nog flink bloedverlies EN onregelmatige menstruaties...elkaar rap opvolgend!
Eens in de zoveel tijd laat ik een inwendige echo maken om de boel even na te laten kijken. En verder laat ik het maar even zo allemaal. Het is niet fijn, onpraktisch en pijnlijk soms, maar ook hier raak je aan gewend. En het HOUDT gewoon een keer OP...! :mrgreen:

Gaia

Bluejay
Berichten van Bluejay
Onderwerpen van Bluejay
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Bluejay » do 07 apr 2011 18:44

Bedankt, ik had dat idee ook al wel, maar het is altijd fijn om ervaringen van anderen te horen.

Caroline

Snoes
Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Snoes » zo 12 jun 2011 10:58

Hallo Dames,

Hier staat de kraan ook weer open pfff zo moe wordt ik er van lichamelijk dan niet dat ik er van baal al is prettig alles behalve dat.
Maar hier ook sinds een tijd enorme stolsels, als ik naar de wc moet ligt het bloed op de tegels :S je voelt het gewoon lopen.

Ben ook van maandverband gewisseld want ook hier hielden de dunne nachtverbanden het niet tegen heb nu ook van hetzelfde merk de dikkere maar de nacht is een ramp. Aan kraamverband had ik nog niet gedacht.

Mijn menstruatie is sowieso heel erg veranderd nu in de overgang en de eerste 2-3 dagen ga ik ook niet weg voel me dan zo beroerd, en trek ook al geen witte broek aan voor het geval dat het toch doorlekt.

Ik ga dus van de week kraamverband kopen of incontinentiebroekjes.

Groetjes Snoes

Petra45
Berichten van Petra45
Onderwerpen van Petra45
Menopauzejaar:

Bericht door Petra45 » do 10 nov 2011 18:33

Hallo dames

Ik ben ook al 5 wkn heel erg ongesteld stolsels en weet niet meer hoe ik het op moet vangen.
Huisarts en gyn. willen me aan de provera maar dat zijn hormonen. Met verschillende gevallen van overlijden na borstkanker en gebruik van hormonen hoeft dat voor mij niet, dus hopelijk wordt het weer minder al zeggen HA en GYN van niet.

Hoop eigenlijk dat er dames zijn met dezelfde ervaringen.

Petra

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » vr 11 nov 2011 10:07

Hallo Petra,

Ik kocht kraamverband gewoon bij de apotheek.

Succes en sterkte,
Dorothea.

Petra45
Berichten van Petra45
Onderwerpen van Petra45
Menopauzejaar:

Bericht door Petra45 » vr 11 nov 2011 16:05

Hallo dorothea

Ik heb ze gevonden hoor bij de drogist, maar vond het toch wel raar om ze te kopen volgens mij vond de verkoopster het ook een beetje vreemd om op mijn leeftijd nog kraamverband te kopen, maar ach haar probleem ik steel het toch niet vetaal er netjes voor.

Bedankt.
Petra

Minou11
Berichten van Minou11
Onderwerpen van Minou11
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Minou11 » vr 18 nov 2011 16:18

Hallo dames

Ik weet niet of jullie op de hoogte zijn van andere mogelijkheden om van de heftige bloedingen af te komen. Zelf word ik ook al jaren geteisterd door heftige bloedingen en enorme stolsels. Na hormonen die ook niet hielpen en me fikse migraine bezorgden heb ik de knoop doorgehakt, dit kon zo niet langer. Afijn ik ben bij de gynaecoloog belandt .. aangezien ik klaar ben met de hormonentroep stelde zij voor om na te denken over Thermachoice.
In januari 2012 heb ik 'n afspraak voor de operatie gemaakt .. het baarmoederslijmvlies wordt weggebrand en hopelijk houden de heftige bloedingen dan voorgoed op !
Heel veel sterkte allen ... ik hoop er spoedig van af te zijn !!
(ps ik ben 47 jaar en heb geen kinderwens meer .. anders kan het nl niet)

Minou

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » vr 18 nov 2011 16:23

hallo Minou,

Nou alle methodes zijn mij bekend hoor. Neem maar van mij aan, dat ik alles heb geprobeerd tot uiteindelijk baarmoeder verwijdering, dus ik ben van die bloedingen verlost.

Ik gaf alleen raad aan Petra, maar inmiddels heeft zij de apotheek gevonden, en Petra laat ze lekker kijken, je kunt het ook voor een net bevallen dochter/kennis enz. kopen dus....

Sterkte en groeten
Dorothea.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » vr 09 dec 2011 14:28

Hoi Petra,

Op mn 39 kreeg ik ook heftige bloedingen. Ik zat op de wc en plaste gewoon een heftige straal bloed wat maar niet ophield, na voor mijn gevoel 5 minuten hield het op. Het week later kreeg ik midden in de nacht een heftige bloeding en had er toen heel veel stolsels bij, de pot lag vol en dacht dit is foute boel. Kon ook niet naar buiten zonder een dikke luier aan met een theedoek en dan vlug weer naar huis.

Daarna hield het weer op en ben ik naar de huisarts gegaan, hij voelde verdikkingen en na echo-onderzoek bleek dat ik vol zat met vleesbomen. Kreeg toen tijdens het wachten voor een oproep voor een operatie pilletjes om de bloedingen tegen te houden en die hielpen goed, kon zelfs even op vakantie.

Na een paar weken moest ik daar mee stoppen en toen begon het licht terug te komen. Ik ben snel geopereerd want zo heb je geen leven als je de deur niet uit kunt. Ik bleek enorm veel vleesbomen te hebben en de baarmoeder eruit was toen de enige oplossing.

Josephine

Hermaolst
Berichten van Hermaolst
Onderwerpen van Hermaolst
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Hermaolst » di 31 okt 2017 22:16

Hallo dames,

Ik ben sinds twee maanden extreem aan het vloeien. Met name s nachts Daarvoor maanden niks. Ik ben 46. Heb twee keer een kuur gehad ( alleen de eerste keer stopte het bloeden) en de mirena spiraal laten plaatsen. Niets helpt tot nu toe. Voel me wel goed. Geen fysieke klachten, wel beetje down maar ja wat wil je met al dat vloeien.
Iemand die hetzelfde ervaart en tips?
Inwendig onderzoek was verder prima.
Ik wil graag weten of dit normaal kan zijn.
Arts is er nogal laconiek over.

Herma

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht