Menstruatie begint bruin

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Joo
Berichten van Joo
Onderwerpen van Joo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Menstruatie begint bruin

Bericht door Joo »

Hoi,

Ik vraag me af of dit het begin is van overgang.
Mijn menstruatie is nog geregeld, maar de laatste paar maanden begint het bruin. De eerste paar dagen, zo 2-3 dagen is het bruin, droog en ruikt licht zurig. Dan zie ik ook wat klontjes in de wc.
Daarna komt 'echt' bloed.

Is dit wat velen ook herkennen? In een blog van een aantal jaren geleden wel.

Overigens zijn mijn eerste menstruaties als 14-jarig meisje ook zo begonnen. Toen dacht ik vaak dat ik vieze scheetjes had, want ja, ik dacht toen dat menstruatie meteen bloed zou zijn.
Nu ben ik 45 overigens.

Hartelijke groet,
Joo
Elisabeth23
Berichten van Elisabeth23
Onderwerpen van Elisabeth23
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Menstruatie begint bruin

Bericht door Elisabeth23 »

Hoi

ik heb dat ook sinds kort, en daarvoor paar maanden last gehad van dagelijks bloedverlies en ook met heel veel grote stolsels waardoor mijn ijzer te laag werd, heb jij dat ook al gehad? verder daarnaast onzeker en klachten aan rechterkant onder ribbenkast volgens de osteopaat komt dat van mijn middenrif wat veel spanning en druk gevoel geeft, en onzeker erdoor.

Elisabeth
Joo
Berichten van Joo
Onderwerpen van Joo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Joo »

Hoi Elisabeth,

Dankjewel voor je reactie. Fijn dat dit herkenbaar is want je leest er verder weinig over dit symptoom.

Ik heb verder niet dat ik dagelijks bloed verlies.
Verder heb ik dankzij deze website wel van alles gezien dat ik denk: ja, dat heb ik ook.
Nl. soms wat bloed in afscheiding na het vrijen
draaierig, meestal onvast op de benen, maar ik heb 2 x gehad dat ik bijna omviel en me aan het aanrecht vast kon houden. Dat vond ik best angstig.
wat vaker (gelukkig milde) hoofdpijn, wat bij mij vaak 3 dagen aanhoudt
Onzeker voelen en dan eigenlijk een drang opkomt om te gaan huilen, maar dat doe ik (nog) niet.
en dus me labiel voelen eigenlijk.

Succes met jouw ervaring. Ik neem aan dat je dan pilletjes krijgt? Ik bedenk me wel dat ik dat in de gaten moet houden. Daar kan mijn draaierigheid misschien ook wel vandaan komen.
En ik kan me ook voorstellen dat het voor jou ook een cirkel is. Dat je onzeker bent, gespannen wordt, dan je middenrif gespannen wordt en dan weer pijn gaat doen. Misschien zijn er wat ademhalingsoefeningen wat wat rust kan geven? al is het maar tijdelijk?

Joo
Elisabeth23
Berichten van Elisabeth23
Onderwerpen van Elisabeth23
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Elisabeth23 »

HoiJoo,

ja al jou klachten herken ik ook, en ik slik nu ijzerpillen tijdens mijn menstruatie, hopelijk blijft het bij niet veel bloedverlies voor jou,

Succes!!

Elisabeth
Plaats reactie