Heel lang ongesteld...

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
AveMoi
Berichten van AveMoi
Onderwerpen van AveMoi
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Heel lang ongesteld...

Bericht door AveMoi »

Hallo allemaal.

De afgelopen jaren kwam ik al heel wat keertjes met allerlei klachten uiteindelijk weer terecht bij dit forum...enerzijds een geruststelling, anderzijds niet zo omdat de huisarts vond dat ik te jong was voor de overgang als ik wel eens suggereerde dat mijn klachten daarbij konden horen.

Korte historie: Sinds het begin extreme pijnklachten bij menstruatie. Laatste 9 jaar of zo is de pijn verdwenen maar kwam daarvoor in de plaats zeer hevig bloedverlies, meestal 1 dag, met grote stolsels. En zo langzamerhand steeds meer klachten erbij die ik allemaal terugvind op dit forum (raar in het hoofd, duizeligheid, reumatische pijnen, allergieën die ineens opduiken etc).
Vorig jaar bleek toen ik bij de huisarts zat voor andere klachten (kortademigheid en steken bij het ademen) dat ik erg bloedarmoede had, dus aan de ijzerpilletjes. Dat hielp wel.

Ook begon de cyclus na een leven lang op de klok gelijk ineens heel warrig te doen...om de 3 weken, 2 weken, dan weer normaal...
Afgelopen najaar kreeg ik t idee dat ik af en toe tussentijds wat bloedverlies had...vaak na sporten of gemeenschap (dacht ik).
Daarmee naar de huisarts die zei: hou het eerst een paar maanden bij. Net toen duurde het twee keer achter elkaar 7 weken zonder enig bloedverlies (dus ook niet na inspanning of seks). Dus de stress was weer weg.
Echter daarna...sinds 21 december heb ik nu eigenlijk op hier en daar maximaal 2 dagen na al bloedverlies. Soms weinig, soms veel, soms alleen 's morgens wat, soms 'spotting', soms roze afscheiding, soms niks te zien behalve na het plassen...En als je na 2 dagen 'schoon' eindelijk denkt het is over...dan weer de volle laag.
Toch weer (ongerust) naar de huisarts, weer iemand anders die ik niet kende. Die zei: o dat komt wel vaker voor, ga de pil maar slikken (nee dank u), neem een spiraaltje (Nee dank u)...oke dan een kuurtje Primolut en alles komt goed.
(BTW ik had ook een HPV test gedaan bij wijze van thuistest uitstrijkje en die was negatief, dus goed). De dokter zei dat het kan dat je menstruatie niet gelijk loopt...alsof het ene deel op het ene moment afgestoten wordt en een ander deel op een ander moment. Dat gevoel had ik zelf ook al maar ik wist niet of dat bestond.
Soms namelijk (terwijl ik dus nog vloei) heb ik ineens echt zo'n PMS gevoel en denk ik: Verdorie het lijkt wel alsof ik ongesteld moet worden! en dan is het een paar uur later inderdaad echt weer zo.

Nu heb ik eens gekeken naar die Primolut maar eerlijk gezegd lijkt me dat helemaal niks, ik lees enorm slechte ervaringen, en aangezien ik overal nogal heftig op reageer durf ik dat helemaal niet aan. Maar ondertussen ben ik al 3 maand ongesteld...en veel rugpijn die volgens mij van de baarmoeder komt (voorheen altijd enorme buikpijn, nu rugpijn.)

En elke keer toch wel ongerust.... En nu met die corona-crisis durf ik de huisarts helemaal nergens meer mee lastig te vallen.

Dus twee vragen...zijn er meer mensen die 3 maanden of langer menstrueerden?
Zijn er hier mensen die positieve ervaring hebben met Primolut?

Alvast bedankt!
AveMoi

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Heel lang ongesteld...

Bericht door Mrsx »

Hallo AveMoi

3 maanden niet, maar wel vaak en veel en kort op elkaar, jaren om precies te zijn.... (zie menstruatie gekwakkel).. en ook zo'n kuurtje gehad, ik werd er echt gek van in mijn hoofd, denk dat het bij iedereen anders is, maar ik werd er dwars door heen ongesteld... ik weet van mijn moeder en schoonmoeder dat ze rustig 6 weken vloeiden 1 dag niet en dan weer zo lang.. misschien kan je er wat mee, hopelijk is het inmiddels bij je gestopt.

Mrsx

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht