Een week voor mijn menstruatie gaat het mis

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Gabrie1984
Berichten van Gabrie1984
Onderwerpen van Gabrie1984
Menopauzejaar:
Leeftijd: 36

Een week voor mijn menstruatie gaat het mis

Bericht door Gabrie1984 »

Hallo allemaal,

Ik zit sinds kort op dit forum. Maar herken zoveel in jullie verhalen.
Ik loop al jaren te klooien met mijn hormonen i.v.m. vleesbomen en pms klachten. Ik heb dit helemaal onder controle gekregen met zowel homeopathie en een kliniek waar ik loop. D.m.v. supplementen, voeding ed.
Omdat mijn vleesbomen weer waren gegroeid heb ik 3 maanden geleden calcium d voorgeschreven gekregen om oestrogenen af te voeren.
Binnen ongeveer twee weken is toen alles mis gegaan. Ik heb een enorme ontgiftings-reactie gekregen. Buiten de heftige klachten van mijn ontgiftings-reactie loop ik al 3 maanden met dezelfde klachten als dat ik hier lees.
Een week voor mijn menstruatie gaat het mis. Heb enorm last van bizarre dwanggedachte, die allemaal geprojecteerd zijn op alles wat ik lief heb.
Maak me ineens enorm druk om allemaal kleine onnodige dingen uit mijn kindertijd.

Rond mijn menstruatie word ik enorm depressief tot ongeveer aan mijn eisprong. Daarna gaat het weer een week goed en begint alles opnieuw. Het is echt een hel.

Zo nu ook met de kerst ongesteld en ben gewoon te vermoeid, depressief, huilerig om ergens naartoe te gaan. Gisteren weg moeten gaan bij familie omdat ik te depri werd van alle nare gedachte.
En het gaat echt nergens over, maar kan het niet meer filteren of zo.

Zo ben ik in hele korte tijd veranderd van een spontane vrouw die zin had in het leven, die positief was. In iemand die ik helemaal niet ken. Alleen in de week tussen mijn ei sprong en de week voor mijn menstruatie is zij af en toe weer terug.

Kan het zijn dat ik in de pre overgang zit?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Want ben echt een beetje wanhopig aan het worden.

Gabrie

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Re: Een week voor mijn menstruatie gaat het mis

Bericht door Esmetje »

Hallo

Wat een ellende allemaal hé..
Herken het heel erg hoor.. en denk inderdaad wel de premenopauze bij mij, alles lijkt wel versterkt, mijn gedachten en gevoelens.. mijn hersens werken ook anders nu ik in de overgang zit helaas.
Veel sterkte gewenst

Esmetje
Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Jurina »

Gabrie1984 schreef: do 26 dec 2019 14:14Maak me ineens enorm druk om allemaal kleine onnodige dingen uit mijn kindertijd.
Hallo Gabrie,

Herkenbaar. In mijn overgang kwam en komt echt alles voorbij.
Terugkijken op het verleden, aankijken tegen een onzekere toekomst.
Toen ik nog een duidelijke cyclus had ging dat op en af met de hormonen van cyclus-wisselingen. De meest kritieke week was bij idd ook die week voor de menstruatie.
Toen die menstruatie niet meer zo duidelijk was, en ging overslaan, werd het wat onvoorspelbaarder.
Wat eerder verwerkt leek, voldeed nu niet meer, en kreeg ik nog eens te zien en opnieuw te verwerken.
Voor de rest van mijn leven had ik het vanaf toen kennelijk nodig een laagje dieper in mezelf te verwerken.
Dat ben ik ook maar gaan doen. En dat waren periodes met verdriet, waarin de terugkomende gedachten me bij de les hielden.

Dingen worden niet meer als vroeger, daar ben ik wel achter. Ook wel logisch eigenlijk anders was het geen overgang.
Het werd weer rustiger in mezelf, maar ik moest wel flink werken aan die basis.
Dat is echt waar ik naar toe werd gestuurd toen de hormonen steeds meer gingen wegvallen.

En aangezien lichaam en geest altijd samenwerking, volgen ze elkaar.
Eigenlijk maar goed dat ze dat deden, anders had ik die hele overgang maar een vage bedoening gevonden.
In perioden van somber voelen of het ff allemaal niet meer weten, reageerden mijn lichaam ook nog al eens heel overgevoelig, en verdroeg dan veel minder. Dan kon ik er soms ook flink doorheen zitten.

Sterkte van
Jurina
Gabrie1984
Berichten van Gabrie1984
Menopauzejaar:

Dank jullie wel voor de reacties.

Lees ze nu pas. Maar erg vervelend. Het lijkt wel of er allemaal oude zooi boven komt en of je filterloos bent.
Merk wel dat het langzaam beter gaat nu ik met een behandeling ben begonnen. Alleen tussen mijn menstruatie en eisprong heb ik het vaak erg lastig en vind ik het moeilijker om mijn angsten onder controle te houden. Vooral omdat het zo onrealistisch is..

Gabrie
Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Lientje22 »

Beste Gabrie,

Herkenbaar wat je beschrijft. Fijn dat het iets beter met je mag gaan. Ben benieuwd met welke behandeling je bent begonnen?

Groetjes Lientje
Gabrie1984
Berichten van Gabrie1984
Menopauzejaar:

Hoi Lientje,

Ik loop al jaren bij de vrouwenkliniek en de homeopaat i.v.m. vleesbomen en hormonale disbalans. Heb in het verleden erg veel last van pms gehad. Dit was helemaal weg.

Op het moment twijfel ik een beetje of het nou een burn-out is of het begin van de overgang. Ik weet het niet meer zo goed.
10 jaar geleden heb ik een burn-out gehad. Ik kon niks meer. Hierna ben ik met mezelf aan de slag gegaan. Mindfulness, de vrouwenkliniek, homeopathie, yoga, bewustwording, verwerking etc.
Hierdoor ging het zo goed. Ook al had ik het gevoel dat er nog wel iets moest komen.

Maar goed.. op een dag is het mis gegaan en als ik het zo lees komt er wel veel overeen met de overgang, maar het kan net zo goed een burn out zijn. En heb daarnaast een flinke angststoornis ontwikkeld op alles wat ik lief heb. En kan helemaal relativeren dat het allemaal onzin is, maar toch is het ongrijpbaar.
Ik merk dat het heel erg samen hing met mijn cyclus, een week voor mijn menstruatie had ik af en toe paniekaanvallen, maar kon nog redelijk relativeren. Maar de echte klachten kwamen meestal zo rond de 2e dag van mijn menstruatie voelde me dan depressief en tot mijn ei sprong had ik enorme watten in mijn hoofd, mijn hele lijf verkrampt en toen begonnen dus ook de angsten/enorme dwanggedachte. En dit kon van alles uit mn leven zijn tot iets van tv en op wat ik lief heb. En zo rond mijn ei sprong verdwijnt dit weer.

Wat er voor nu verbeterd is zijn vooral mijn eigen inzichten. Ik ben enorm geïnteresseerd in psychologie en de connectie tussen lichaam en geest. Daar waar ik dacht al heel erg op mijn gevoel te leven, valt dit toch best tegen en merk ik dat ik de afgelopen maanden alleen maar in mijn hoofd heb geleefd en alles te serieus heb genomen.
Wat mij met betrekking tot de angsten wel helpt is om te beseffen dat je je mind niet serieus moet nemen. Wat je mind namelijk doet is een verklaring zoeken bij de sensatie die het ervaart. En die koppelt daar random gedachtes aan die wij ooit hebben opgeslagen in ons brein. Dus Probeer hierin toch nog meer in connectie met mijn lijf te blijven en gedachtes en angsten te bedanken. Dit lukt mij nog niet met elke angst maar krijg wel iets meer vertrouwen.

Daarnaast ben ik in samenwerking met de vrouwenkliniek begonnen met LDN (wat je heel langzaam moet opruimen) en begin mijn supplementen daarnaast weer op te bouwen. En loop nog bij de homeopaat.
Ga wel naar een psycholoog om onderliggende verstoringen op te ruimen.

Ik merk wel dat er dus langzaam weer kleine verbetering is. Geen paniekaanvallen meer voor mijn menstruatie. En voelde me eigenlijk wel goed. Niet meer diep depressief. Zit nu in de week voor mijn ei sprong en merk wel dat dit enorm veel energie kost. Ben extreem moe en mijn hele lijf is stijf. Merk ook dat de angsten dan weer meer naar boven willen komen, maar kan ze wel wat beter laten gaan al. Maar goed het is niet meteen allemaal fantastisch.. Maar durf nu wel te zeggen vooruitgang.
Hahaha heel verhaal geworden..

Groetjes
Gabrie
Gabrie1984
Berichten van Gabrie1984
Menopauzejaar:

Hoi Jurina,

Heel erg herkenbaar. Ik ben die nog diepere laag ook aan het aangaan. Maar ben hier wel van geschrokken.
Begin het nu langzaamaan wel te herkennen en te accepteren hoe mijn cyclus verloopt.
Kan mezelf nu ook vaak wel gerust stellen zodat er geen paniekaanval komt.
Maar merk wel dat de lichamelijke klachten me soms wel tegenstaan vooral in de week na mijn menstruatie tot ongeveer mijn ei sprong.. Ook al gaat het beter.
Ook heb ik nog een angst die ik op korte termijn wel weer wil aangaan. Want draai alles om in mijn hoofd en betrek het op mezelf. Terwijl het juist gaat om wat ik lief heb.
Maar goed de vooruitgang is er.. dat voelt al wel beter.

Groetjes Gabrie
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht