Pijnlijke borsten

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Denise42
Berichten van Denise42
Onderwerpen van Denise42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Pijnlijke borsten

Bericht door Denise42 » ma 17 sep 2007 13:55

Hallo dames,

Sedert enkele weken ben ik aan het dokteren. Verschillende klachten die ik dan steeds, het werden er elke dag meer, bij google intoetste. Na diverse onderzoeken en een bloedonderzoek deelde de dokter me mede dat ik kerngezond ben en alleen een beetje overwerkt.

Eigenwijs als ik ben geloof ik dat niet want ik ken mezelf. Diverse malen kwam ik tijdens het googelen de overgang tegen. Zou het dat zijn? Ik word volgende maand 42 en mijn menstruatie komt gewoon regelmatig. Op deze site terechtgekomen en de zelftest gedaan.....36 punten......conclusie u beter zeker in de overgang.

Als het dat is zou ik eigenlijk heel opgelucht zijn want heb me afgelopen weken allerlei enge ziektes in mijn hoofd gehaald die door dat bloedonderzoek eigenlijk uitgesloten zouden moeten zijn.

Allerlei klachten die hier genoemd worden herken ik wel....hartkloppingen, somberheid, geen zin in seks, nachtelijke zweetaanvallen, paniekaanvallen. Waar ik dan ook vreselijk veel last van heb zijn pijnlijke borsten echt een branderig gevoel dat af en toe weggaat maar toch meestal aanwezig is. Herkent iemand dit?

Groetjes, Denise

Jose49
Berichten van Jose49
Onderwerpen van Jose49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Pijnlijke borsten

Bericht door Jose49 » di 18 sep 2007 15:32

Hallo Denise.

Ik heb het zelfde,de ene keer is het minder dan de andere keer.
Maar het is vooral erg vervelend.
Ik heb al van alles geprobeerd van zalfjes tot poeder (dat helpt een beetje)
Je moet ook eens lezen onder jeukende borsten enz.
Ik heb ook altijd pijn links.
Succes ermee.

Groetjes Jose

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 53

Bericht door Sennepenneke » wo 26 sep 2007 20:58

Hallo dames

O zo herkenbaar, ik ben nu 41 en ben al 3 jaar bezig maar dit jaar lijkt het of ik meer last krijg overal van.
Die branderige borsten ook, ik heb mastopathie dus is het nog een tikkie erger.
Voor de rest heb ik dan weer dit dan weer dat, met fases eigenlijk.

Sandy

Frederika2
Berichten van Frederika2
Onderwerpen van Frederika2
Menopauzejaar:

Bericht door Frederika2 » wo 03 okt 2007 10:23

Dag mensen,

heb ik ook ineens, brandend gevoel rond de borsten en vreemd gevoel in het hoofd. Haal me ook allerlei ziekten in het hoofd maar als ik dit lees is het weer zo herkenbaar!

Ook vaak pijn in de linkerborst. Nu ik jullie verhalen lees denk ik dat dit erbij hoort.

Groeten,
Frederika

Mignonne
Berichten van Mignonne
Onderwerpen van Mignonne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Mignonne » di 06 nov 2007 18:34

Hallo,

Het voelt langs de randen een beetje zoals vroeger toen je borsten begonnen te groeien, of niet? En zoals later, als de melk erin sprong?
Ik ben 42 en heb dat heel vaak.

Mignonne

Bepkuh
Berichten van Bepkuh
Onderwerpen van Bepkuh
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Bepkuh » di 20 nov 2007 21:09

Hallo dames,

heb nu een week last van een branderig gevoel boven mijn rechterborst, en als dat wat minder word dan straalt het uit naar het midden van mijn borstkas. Hoort dat ook bij de overgang?

Zit al een jaar of vier in de overgang, en mijn menstruatie is nu al meer dan een jaar weg gebleven. Heb veel klachten gehad, zoals maagpijn-misselijk - spanningen - nergens geen zin in. Maar het word wel minder.

Alleen dat branderig gevoel, heb ik nooit gehad.
Herkent dit iemand,dan hoor ik het graag. Het is wat die overgang, bah.

Het allerbeste allemaal.
Groetjes van Bepkuh

Meessie47
Berichten van Meessie47
Onderwerpen van Meessie47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Meessie47 » wo 21 nov 2007 07:01

Hoi

Ik heb sinds een paar maanden ook constant pijnlijke borsten vooral aan de zijkanten zo erg dat ik 's nachts een bh draag ik word er gek van echt van .
Voorheen had ik het een week voor de menstruatie nu heb ik het constant.

Gr Juliette

Ambrace
Berichten van Ambrace
Onderwerpen van Ambrace
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ambrace » do 13 dec 2007 10:18

Dag meiden!

Blij hier zoveel herkenning te lezen! Ik ben momenteel herstellende van een Burn Out, maar zelf schrijf ik het ook grotendeels toe aan de overgang.
Alle klachten, zoals jeukende borsten, pijnlijke borsten (steken er doorheen) paniekaanvallen, allerlei dingen in het hoofd halen, kortom ik heb ze ook allemaal.
Een week of wat geleden tegen mijn huisarts gezegd nadat het bloed allemaal goed was: is het de overgang niet, welnee. Wat is dat toch dat die mannen ons wat dit betreft niet serieus nemen.
Eergisteren was er bij Oprah een vrouwelijke arts, en ineens vielen heel veel puzzelstukjes op hun plaats.

Zij beaamde dat de overgang eigenlijk al bij ongeveer 35-jarige leeftijd inzet.
En als ik terug kijk, ja dan is het ook rond die tijd dat mijn vage klachten begonnen. Het is een cirkel waarin je rond blijft draaien ... paniekaanvallen >> verkeerde ademhaling >> verkeerde lichaamshouding >>> overbelaste spieren >>> pijntjes overal (steken voornamelijk) >>> niet kunnen slapen of slecht slapen >>> vermoeid zijn ........ ze vertelde het allemaal, en zelfs Oprah heeft er last van!

Remedie: goed voor jezelf zorgen (weinig vetten, denk aan je calcium!), ontspannen, iedere dag minsten een kwartier iets HELEMAAL VOOR JEZELF DOEN (ga wandelen werd gezegd!) en negatieve gedachten niet steeds toelaten. Vooral dat laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik werd er stukken rustiger van, maar twee dagen later denk ik ook weer.......
Kortom: gerustgesteld, maar dat is nu juist zo moeilijk in deze periode, die eeuwige twijfel.
Sterkte allemaal!

Anne

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » do 13 dec 2007 13:14

Hallo Anne,

Er vallen puzzelstukjes op zijn plaats schrijf je.
Maar na twee dagen opluchting daarover, voelt het weer anders.

Deze arts erkent dan wel dat de overgang vanaf je 35e een rol speelt.
Maar de overgang zelf ontkent ze vervolgens en zegt daarvan dat zit tussen je oren.

Logisch dus dat je puzzel nog niet klopt.
Overgang is geen cirkel. Het is een onomkeerbaar proces dat zich in de loop van de jaren voltrekt. Een constant doorgaande verandering in een voortschrijdend proces.

Overgangsklachten zijn geen uiting van een cirkel, Ook niet het gevolg van andere overgangsklachten, ze zijn direct een gevolg van de schommelingen in je hormonen.
Weefsel verandert, functies van een aantal organen veranderen, je hersenen veranderen.
Het zijn de hormonen die je belevingswereld bepalen, en daarmee aangeven waarin je verandert. Het zijn juist de onvrede en en de onrust die je voelt, die aangeven wat wil veranderen.

Spierpijn kreeg ik niet van een cirkel, maar omdat de hormonen mijn spierweefsel veranderden.
Slecht slapen deed ik niet door andere klachten, maar omdat de hormonen invloed hebben op mijn bioritme.
Iets helemaal alleen voor mezelf doen, daar gingen mijn klachten echt nooit van weg.

Ook van het verdringen van negatieve gedachten, zoals angst, woede, weerzin, ging mijn overgang niet weg. Het kwam achteraf versterkt terug.
Logisch ik kan niet toegroeien naar een nieuwe balans als ik de minder aangename dingen van het leven, mijn leven buitensluit.
Dat maakt de twijfel groter en groter.

Afleiding af en toe is prettig. Aannemen dat je met denken en wandelen je overgang kunt omzeilen of geloven dat het zo hoort, is je eigen proces tegenhouden.
Overgang is soms net een ballon. Kneep ik aan de ene kant de lastige lucht weg, dan kwam de spanning me wel weer vanaf een andere plek tegemoet, meestal heftiger en bijna altijd vervormd.

Maar goed, dat een arts openlijk toegeeft dat overgang begint vanaf je 35e is bijzonder. Zinnig wordt dat pas als ze het gepaard gaat met het erkennen van de overgang.

Lia

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007

Bericht door Daan » do 13 dec 2007 22:04

Hoi Lia,

Goed verwoord en waar!

Mijn wenkbrouw ging ook omhoog toen ik "de vrouwenarts" aanhoorde in de show.
Rest mij weer de vraag: Hoe redeneren de medici uiteindelijk?

groet Daan.

Irene46
Berichten van Irene46
Onderwerpen van Irene46
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Irene46 » wo 09 jan 2008 09:40

Hallo,

Ik ben 46 jaar en sinds een week ongeveer heb ik wat pijnlijk gezwollen borsten. Ook is de zin in seks gegroeid.
Licht depressieve klachten en snel prikkelbaar.
Herkent iemand deze overgangsklachten? Ik kan niet zwanger zijn want ik ben sinds 2 jaar gesteriliseerd.
Graag reacties.

Ik dank jullie,
Irene

Irene46
Berichten van Irene46
Onderwerpen van Irene46
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Irene46 » wo 09 jan 2008 09:44

Hallo

Van die borsten herken ik. Ook jeuk rond de tepels. Maar vaker gewoon pijnlijk gezwollen borsten. Eerst dacht ik aan een zwangerschap, maar dat kan niet, want ik ben sinds 2 jaar gesteriliseerd. Ik denk echt dat we in de overgang zitten.

Ik ben 46 jaar, afgezien van de andere klachten kan ik alleen het stoppen van de menstruatie toejuichen. Dat heb ik nooit fijne gevonden. :-)
Ik hoop voor jou dat je snel van je klachten af bent.

Groet, Irene

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht