Pijnlijke borsten

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Diana2
Berichten van Diana2
Onderwerpen van Diana2
Menopauzejaar:

Pijnlijke borsten

Bericht door Diana2 » do 19 okt 2006 16:06

Hallo,

Ik kreeg om mijn 30e jaar ineens last van zere borsten tijden mijn eisprong, ze werden ook een maatje groter, en tijdens de menstruatie gingen ze ook jeuken rond de tepel. Ik kon ze soms niet aanraken zo hard waren ze en ze deden veel pijn.
Maar nu ben ik al 2 maanden niet meer ongesteld geweest, en ze zijn zo slap als een vaatdoek.

Ik kon toen ook niet op mijn buik liggen van de pijn, het leek wel of het 2 grote opgezwollen blauwe plekken waren.

Diana

CarlaSprenkel
Berichten van CarlaSprenkel
Onderwerpen van CarlaSprenkel
Menopauzejaar:

Re: Pijnlijke borsten

Bericht door CarlaSprenkel » za 04 nov 2006 23:22

Hallo dames,

Ook ik heb regelmatig last van zere borsten.
Ik vergelijk t met stuwing wat ik had na de geboorte.
Volgens de huisarts is t een hormaaonkwestie.

Groet
Claartje

Assy
Berichten van Assy
Onderwerpen van Assy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Assy » zo 19 nov 2006 14:54

Hoi allemaal,

Ik heb regelmatig jeukende en pijnlijke borsten en vlak daarna werd ik dan ongesteld.

De laatste paar jaar menstrueer ik onregelmatig maar de jeukende borsten blijven. Ook heb ik vaak heel pijnlijke borsten. Soms is dat zo erg dat ik een BH om moet doen om te douche want dan doen ze zo zeer :cry: Dit alles in combinatie met opvliegers - duizeligheid - niet goed slapen - moe - jeukende benen - je af en toe waardeloos voelen is echt de overgang en ik heb het idee dat ik er voorlopig nog niet van af ben. Ben nu 52 jaar en ben begonnen toen ik 45 was......

Voor jullie allemaal sterkte en het helpt mij in ieder geval te weten dat er lotgenoten zijn ;)

Groetjes,
Assy

Jo44
Berichten van Jo44
Onderwerpen van Jo44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jo44 » zo 03 dec 2006 12:31

Hallo allemaal,

Ook ik heb pijnlijke borsten.
Eerst alleen na m'n eisprong.
Ik ben toen begonnen met een vitamine B complex te slikken,
en dit heeft een tijdje geholpen.
Maar nu heb ik bijna de hele maand pijnlijke borsten,
soms zo erg dat ik geeneens een b.h. kan verdragen.
Maar het zal er allemaal wel bij horen.

Sterkte allemaal,
groetjes Jo

Jose49
Berichten van Jose49
Onderwerpen van Jose49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Jose49 » do 04 jan 2007 09:43

hallo allemaal.

Ik heb ook al jaren last van vooral mijn linker borst.
Ik ben sinds mijn 29 mijn baarmoeder kwijt, dus ik wordt niet meer ongesteld.
Ik ben al een paar keer getest voor de overgaan, maar er is niets aan de hand. Alleen alle tekenen zijn er.
Ik ben nu 49 en probeer mijn eigen niet te druk te maken over al die klachten. Wat helpt is hier verhalen van andere lezen en er met mijn omgeving over praten. Vooral bij leeftijdgenoten hoor ik veel hetzelfde.

Groet, Jose

Steef
Berichten van Steef
Onderwerpen van Steef
Menopauzejaar:

Bericht door Steef » wo 10 jan 2007 12:07

Hallo dames,

Ik ben 50 jaar en sinds een dik jaar of zo (althans, toen kreeg ik het pas in de gaten) in de overgang. Eind 2005 bleef mijn menstruatie uit en dat duurde zo'n 4 maanden. Toen kwam 2x de menstruatie (veel minder dan voorheen). Weer een periode van 4 maanden niks. Op de laatste dag van mijn vakantie tijdens de terugreis -o jee, ik had een witte broek aan- begon ik heel hevig te vloeien. Drie dagen echt hevig daarna werd het weer stilaan minder. Maand erna weer menstruatie en vanaf toen (september) niks meer tot nu toe. Ik kon al langer hevig transpireren maar de echte opvliegers, voornamelijk 's nachts, begonnen pas in het afgelopen najaar. Gelukkig heb ik van mijn huisarts iets voorgeschreven gekregen op natuurbasis dat na verloop van tijd goed ging helpen :) .

Het ergste vind ik echter dat ik zo vreselijk slecht slaap. Ik slaap wel in maar wordt voor mijn gevoel tiental keren per nacht wakker om na korte tijd weer in te slapen. Heel onrustig en 's morgens erg moe! Een enkele keer slaap ik helemaal niet in en val pas tegen de morgen in slaap.
Dit valt tegen als je je hele leven altijd zo goed kon in/doorslapen.

Ook ik heb vreselijk last van mijn borsten en dan vooral mijn tepels.
Vreselijk! Zelfs als ik een koude rilling krijg dan doen mijn tepels nog erg pijn :( .
Mijn borsten zijn gespannen en gevoelig maar niet echt pijnlijk :? .
Ik troost me dat dit waarschijnlijk iets te maken zal hebben met hormonen en dat het bij de overgang hoort. Maar desalniettemin is het erg pijnlijk :| .

Groetjes van Steef

Schumi
Berichten van Schumi
Onderwerpen van Schumi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 76

Bericht door Schumi » di 20 feb 2007 19:49

Hallo allemaal

Ik heb het hele program al doorstaan.
Het klopt dat de borsten soms pijnlijk zijn.
Het gaat over.
Duurt wel een paar jaren.
Sterke allemaal.

groeten Schumi.

Jose49
Berichten van Jose49
Onderwerpen van Jose49
Menopauzejaar:

Bericht door Jose49 » wo 21 feb 2007 10:09

Hallo allemaal.

Mijn hele leven heb ik al regelmatig last van mijn borsten.
Toen ik 23 was zeiden ze dat het te veel aan weefsel was.
Later bleek ook borstvoeding een probleem.
Ik ben nu 49 en vooral de laatste jaren is het erger geworden.
Drie jaar geleden ontdekte ik een knobbel, bleek achteraf gelukkig een cyste te zijn.
Laatste half jaar erg veel jeuk, pijn en zelfs steken.
Heb 3 weken geleden weer foto,s laten maken, ik haalde me van alles in mijn hoofd.
Gelukkig weer alles goed,maar je voelt het wel de hele dag.
Ik heb veel steun gehad aan deze site.

Groetjes Jose

Anidre
Berichten van Anidre
Onderwerpen van Anidre
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Anidre » wo 21 feb 2007 10:48

Hoi,

Ik heb vanaf mijn 34e jaar (ben nu 46 jaar)geen baarmoeder meer, en toen begon alle ellende daar ben ik nu pas achter gekomen, dat ik toen al in de overgang kwam. Het begon met pijnelijke borsten allemaal knobbelen had ik er in. Het bleek mastopathie te zijn, ik ben nu nog steeds in de overgang en wel heel heftig wordt er echt moedeloos van, alles doet pijn,de opvliegers, angst en paniekaanvallen, en zo kan ik maar doorgaan.
Pijnelijke borsten heb ik iedere dag,heb me daar maar bij neer gelegd.

Groetjes AnitaM

Willie55
Berichten van Willie55
Onderwerpen van Willie55
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Willie55 » wo 21 feb 2007 23:39

Hallo Anita,

Nu je leeftijd 46 jr. is kan je nu natuurlijk ook overgangsklachten hebben
zo als wij allemaal, hopelijk duurt het nu niet zo lang meer voor je,

groetjes en sterkte Willie

Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Dienyk » do 05 jul 2007 21:23

Dag allemaal

Daar ben ik weer eens, sinds een paar dagen heb ik last van erg pijnlijke borsten, net als voor de menstruatie, ik ben constant mezelf aan het controleren, of er geen knobbeltje zit.
Hoort e.e.a. bij de overgang, zijn het de hormonen?
Wie herkent dit en kan me gerust stellen.
Hartelijk dank voor het antwoord.

groetjes Diny

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Annechyn » vr 06 jul 2007 11:23

Dag Diny

Mijn eigen ervaring is, dat als je constant aan controleren bent, je borsten alleen maar pijnlijker worden, omdat je voortdurend aan het drukken en betasten bent.
En bovendien haalt het niks uit. Als er niks te voelen is van een knobbeltje of zo, is dat een half uur later ook niet zo . Het advies is niet voor niets om 1 x per maand je borsten te controleren.

Maar ik snap het wel hoor, ik had ook erge pijn in mijn borsten, vooral aan de linkerkant. En ik controleerde ook steeds, toch bang dat ik iets over het hoofd had gezien, had ik het echt wel goed gevoeld had dat er niks te voelen viel....... En zo beheerste het op een gegeven moment m'n hele dag, was het mijn eerste gedachte als ik 's morgens wakker werd. Heel angstig.

Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan, die heeft een uitgebreid onderzoek gedaan, vond helemaal niets verontrustends, toen was ik toch wel gerustgesteld. Ik probeer het nu maar te ondergaan, mag van mezelf niet meer tussendoor controleren, en na een heleboel weken pijn merk ik dat het sinds een dag of 5 eigenlijk niet meer pijnlijk is.

Ik denk dat het door hormonen komt. Ik heb geen patroon in voor- of na de menstruatie kunnen vinden, het was er gewoon de hele tijd. En nu gaat het blijkbaar dus weer weg. Ik hoop dat dat voor jou ook zo is.
Ik vind het zelf moeilijk om naar de huisarts te gaan, maar nu was ik toch wel blij dat ik geweest ben. Het zorgde ervoor dat ik niet de hele tijd aan het malen bleef en dat was me ook heel wat waard.

Groet Annechyn

Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Dienyk » vr 06 jul 2007 11:35

Hartelijk dank Annechyn,

voor je snelle reactie, het stelt me erg gerust dat blijkbaar dit vaker voorkomt. Mocht het langer duren dan ga ik, net als jij hebt gedaan, toch maar even naar de huisarts.

Groetjes Diny

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht