Vraag alleen voor postmeno dames

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Hy64
Berichten van Hy64
Onderwerpen van Hy64
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 55

Vraag alleen voor postmeno dames

Bericht door Hy64 » do 23 feb 2017 16:04

Hallo,

Ik heb aardig dit forum doorgespit over (zeer) gevoelige tepels en in mindere mate gevoelige borsten. Ik vind veel antwoorden maar allemaal van dames die nog af en aan aan het menstrueren zijn.....bij hun is het dan nog cyclus-gebonden.
Maar ik menstrueer al ruim 2 jaar niet meer, ben dus een post-lady :) ....wie herkent dit nog meer?

groetjes, Hylke

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Vraag alleen voor postmeno dames

Bericht door Mrsx » do 23 feb 2017 16:06

Hallo Hylke

Ik ben geen post.. maar ik weet dat mijn schoonmoeder (en die is 70) het ook nog vaak heeft...

Mrsx

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 23 feb 2017 17:38

Hallo

Verschijnselen in de overgang zijn niet gebonden aan het wel of niet hebben van een menstruatie.
Ze zijn hormoon-gebonden.
Als je niet meer menstrueert wil dit niet zeggen dat je geen hormoonschommelingen meer hebt. Die kunnen lang doorgaan. Sommige vrouwen voelen zelfs nog jaren het oude regelmatige patroon van cyclus, maar meestal is het veel willekeuriger, grilliger, en is die regelmaat er uit.
Maar al die tijd, zolang je hormonen nog niet stabiel zijn, kunnen alle verschijnselen van de overgang zich voordoen, dus ook pijnlijke of gevoelige borsten of tepels.
Ik heb het zelf ook allemaal aan den lijve mogen ondervinden in die periode.

2 Jaar postmenopauze is nog vrij kort. Volgens de geleerden moet je er gemiddeld 5 jaar voor tellen. Een gemiddelde, wat betekent dat het voor de helft van de vrouwen dus langer duurt voor de hormonen echt wat stabieler zijn.

En je weet natuurlijk nooit wat er uiteindelijk aan gevoeligheden of ongemakkelijkheden overblijft.

Anette

Hy64
Berichten van Hy64
Onderwerpen van Hy64

Bericht door Hy64 » vr 24 feb 2017 18:55

Dank voor de reacties...heb het hypochonder-spook weer een rotschop kunnen verkopen cool

Hylke

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » za 25 feb 2017 16:54

Hallo dames,

Ik ben al ruim 6 jaar postmeno en heb nog steeds periodes die aangeven dat de hormonen nog niet tot rust zijn gekomen. En de ene keer maak ik me er heel erg druk om en een andere keer totaal niet.
Momenteel is het weer redelijk 'mis': opvliegers, onrust in mijn lijf en spierpijnen. Kan een paar dagen tot een paar weken duren en daarna weer even wegblijven.

Sterkte!
Desi

Hy64
Berichten van Hy64
Onderwerpen van Hy64

Bericht door Hy64 » vr 10 mar 2017 16:29

Hallo

Nou....ben dus kennelijk niet echt een forumschrijfster zoals ik dacht....ben vanmorgen na 2 jaar en 4 maanden ongesteld geworden :( .....vandaar dus ook mijn gevoelige/pijnlijke borsten die ik beschreef in mijn openingspost. Die dag was ik ook naar de huisarts (vervanger) geweest n.a.v draderige heldere afscheiding en kreeg een kuurtje mee....over mijn melding van mijn borsten zei ze niets.
Nu achteraf begrijp ik dus de puzzelstukjes wel (borsten/draderige afscheiding) van 2 weken geleden....+.....van de week heel bozig en me heel dik voelen maar wel goed geslapen zonder dat ik wakker werd door warmte of te moeten plassen.
Ben echt ouderwets ongesteld inclusief buikkrampen....

Inmiddels ben ik al bij mijn huisarts geweest want ik ben me werkelijk het apezuur geschrokken....heb me vanmorgen ook direct laten prikken op FSH en LH

Ik zoek geruststelling denk ik door hier te schrijven...ik was 2 jaar geleden al wel aan het kwakkelen met mijn menstruatie en de laatste was november 2014...3 weken later kreeg ik te horen dat ik borstkanker had en sindsdien zijn angst/stress en hypochondrie bij mij mijn dagelijks leven geworden. De laatste tijd zat daar voorzichtig verbetering in en BOEM...nu dit. Zou het kunnen zijn dat mijn hele hormonale huishouding in de "pauze-modus" is geschoten??...en daardoor dat mijn menstruatie is weggebleven?

Hylke

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 10 mar 2017 18:40

Hallo Hylke,

Toen ik je eerste bericht las, was mijn eerste gedachte "Die zou eerdaags nog wel eens een menstruatie kunnen krijgen"
Dat heb ik niet geschreven. Ik had het gevoel dat je me niet zou hebben kunnen geloven op dat moment. Dus heb maar op een andere manier uitgelegd dat ook als je menstruatie is weggebleven dat niet betekent dat de schommelingen voorbij zijn.

Wat je FSH waarden ook zijn in deze test, de getallen veranderen niets en geven alleen aan of op dat specifieke moment aan je bloed te zien is of je in de overgang bent. Niet hoe ver je bent.

Kennelijk heb je nog steeds schommelingen in je hormonen. En nu zijn ze zodanig dat je hormonen ff in een piek schieten en toch nog een menstruatie voor elkaar krijgen. Misschien eenmalig, misschien keert het de komende tijd nog wel eens vaker terug. Je weet het niet en die FSH-getallen gaan je dat ook niet vertellen.
Lang niet bij iedereen blijft na een 1 jaar de menstruatie definitief weg. (Het is maar een gemiddeld getal)
Sowieso het gevoel van ongesteld moeten worden heeft het gros van de vrouwen nog jaren soms.
En soms worden ze het ook daadwerkelijk weer na langere tijd.
Wel vervelend natuurlijk en ff schrikken als je het niet meer verwacht.

Maar als je het mij vraagt niets om je zorgen over te maken.

Anette

Hy64
Berichten van Hy64
Onderwerpen van Hy64

Bericht door Hy64 » vr 10 mar 2017 19:59

Dank dank dank Anette!

Weet je wat het is.... na de impact van de borstkanker is alles wat afwijkt per definitie foute shit in mijn beleving!
Was dat alles niet geweest had ik er waarschijnlijker nu veel relaxter op gereageerd en beter kunnen beredeneren/relativeren....
Iets wat nu allemaal niet meer in mijn woordenboek voorkomt.

Hylke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht