Pijnlijke tepels.

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Pijnlijke tepels.

Bericht door Charamber » zo 28 okt 2012 09:31

Hallo dames,

Toch even een vraag, vorig jaar heb ik een paar maanden achter elkaar zeer pijnlijke tepels gehad. En nu heb ik dat alweer ruim twee en halve maand achter elkaar. Zijn er vrouwen die dit herkennen??

Vorig jaar wilde ik eerst een mammografie van mijn borsten laten maken, maar toen was het ineens over na een ongesteldheid. Nu had ik eerst weer drie maanden overgeslagen, toen begon de pijn een week of twee voor ik ongesteld werd, en toen werd ik ineens precies een maand daarna weer ongesteld, maar tussendoor is de pijn in mijn tepels niet weggegaan. Daarna, we zijn nu ongeveer een maand verder heb ik het nog steeds. Maar echt behoorlijk want het doet gewoon zeer als ik mijn bh uit doe en ik wordt er wakker van als ik per ongeluk op mijn borsten ga liggen 's nachts. Ik hoor graag of er nog meer mensen zijn die dit herkennen.

Fijne zondag!

Groet van Willemien

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Re: Pijnlijke tepels.

Bericht door Gippy » ma 29 okt 2012 23:57

Hallo

Ik heb wel heel erg last/pijn van mijn borsten gehad. Ook zo erg dat ik dacht dit te moeten laten onderzoeken.
Als ik mijn bh uitdeed deed het gewoon zeer. Zowel de borsten als de tepels .,dus denk echt dat het erbij hoort.

Gippy

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » di 30 okt 2012 07:48

Hoi gippy,

Dankjewel voor je antwoord! Omdat het beide borsten zijn, vond/vind ik het minder "eng", maar het blijft vervelend!

groet van
Willemien

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Cornelie » di 30 okt 2012 12:55

Hallo Willemien,

Ik had nooit pijnlijke tepels behalve beide keren aan het begin van mijn zwangerschap maar verder nooit.
Tot voor een poosje geleden.
Achteraf was dat al een aankondiging van het feit dat ik na 11 maanden weer ongesteld werd.
In mijn geval dus een soort voorbode die ik op het moment dat ik er last van kreeg niet door had maar toen ik ongesteld werd was het over en telde ik 1 + 1 bij elkaar op.
Ik denk dus ook dat het iets is dat bij de hormoonveranderingen hoort net als dus, bij mij, bij die in een zwangerschap.

Groetjes, Cornelie

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » di 30 okt 2012 21:50

Hoi Cornelie,

Dankjewel ook voor je antwoord, ik dacht zelf ook al zoiets. De vorige keer was ik drie maanden niet ongesteld, maar toen ik het eenmaal werd ging het wel weer over, deze keer is het zelfs na twee keer ongesteld zijn niet meer overgegaan, en de pijn is soms echt ondragelijk, ik kan er echt niet op liggen en iedere aanraking is vervelend. Ik wacht het nog wel even af hoor daar niet van, we hebben wel meer pijnlijke klachten van die "gekke" overgang!

Groet van Willemien

Jessica
Berichten van Jessica
Onderwerpen van Jessica
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Jessica » vr 02 nov 2012 08:08

Hoi allemaal ,

ik heb ook sinds een paar dagen heel pijnlijke tepels. Ik begon me echt zorgen te maken en ben blij dat ik eerst hier ben gaan lezen....

Ik heb dit zo nog niet eerder gehad. Ik ben deze maand (2 weken geleden) gestopt met de pil. Eerst 1,5 week buikpijn alsof ik ongesteld moest worden en nu dit weer. De opvliegers, hartkloppingen en nachtzweten zijn wel bijna weg maar volgens mij had ik dat liever dan dit :D

Over 2 weken (als het goed is) bloedprikken op FSH, LH, TSH, en nog 2 dingen en dan weer snel beginnen met de pil want dit is ook niks..........

sterkte allemaal....
groetjes Jessica

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Cornelie » zo 04 nov 2012 18:56

Hoi Jessica,

Je bent natuurlijk in verhouding nog jong maar niet TE jong om overgangsverschijnselen te hebben. Dat blijkt ook wel uit wat je schrijft over opvliegers, hartkloppingen en nachtzweten.
Wat ik me dan wel afvraag is wat je verwacht van een bloedonderzoek? En als daar uit zou komen dat je idd bezig bent met de overgang waarom dan toch weer beginnen met de pil?

De pil wordt idd vaker ingezet tegen overgangsverschijnselen, stelt de overgang ook niet uit want je lijf gaat toch wel zijn gang. Maar wanneer dan wel weer stoppen?
En dan? Ooit zal je moeten stoppen met de pil.

Ik klink wat hard misschien maar bij mij ging het precies zo. Ik was rond jouw leeftijd nu met heel veel klachten en uiteindelijk kreeg ik het voorschrift maar door te gaan met de pil tot mijn 50e wat ik trouw deed.
Met heel veel klachten tot ik, eindelijk in mijn nieuwe woonplaats van een gynaecoloog het advies kreeg meteen met de pil te stoppen.
Ik ben nu bijna 2 jaar verder, natuurlijk heb ik klachten maar ik ben nu ook 52 dus dat is normaal! Maar mijn lijf doet wel wat het "hoort" te doen.
Als ik rond jouw leeftijd de expertise had gehad van de gynaecoloog hier was mij denk ik veel ellende bespaard gebleven.
Gedane zaken nemen geen keer maar ik ben wel heel kritisch geworden waar het het voorschrijven van de pil betreft!

Groetjes, Cornelie

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 45

Bericht door Dorien73 » zo 04 nov 2012 22:15

Hoi Jessica en Cornelie,

Cornelie, ik ben het met je eens. Ik was 33 jaar toen bij mij de vervroegde overgang werd vast gesteld. Ik had toen al dezelfde klachten als Jessica. Ik werd zelf in de stopweek niet ongesteld en dat met die klachten erbij was het voor mij duidelijk. De gynaecoloog waar ik kwam heeft ook fsh e.d. getest, dat is standaard als je zo jong bent (tenminste bij mij wel). Ze stond helemaal achter mijn beslissing geen pil of andere hormonen te gebruiken. Het was een jonge gynaecoloog, nog in opleiding. Ik had zoiets van, die rommel hoef ik niet meer, ik wilde de natuur zijn gang laten gaan. Ik wist toen nog niet wat die hormonen allemaal met je kunnen doen in geestelijke zin in de postmeno waar ik toen direct al in zat. Als je kleine kinderen hebt, zoals ik toen, is het absoluut geen pretje en het is zeker niet makkelijk. "Normaal" is het zo dat je kinderen groot zijn of al het huis uit wanneer je in de overgang komt maar dat was niet aan de orde. Voor hen is het niet altijd leuk (geweest) en ik heb ontzettend met mezelf in de knoop gezeten en ben er nog niet na 6 jaar postmeno. Het is een pittige kluif die overgang (de klachten begonnen bij mij op mijn 25e) en dat geldt voor alle vrouwen. Toch ben ik blij dat ik niet meer aan de pil begonnen ben, de twijfel heeft meerdere malen toegeslagen maar ik las hier veel op het forum, dat deed me goed. Je moet er immers toch doorheen, door die overgang en eens moet je stoppen met die pil. Ik vind het nog steeds knap dat er vrouwen zijn die de overgang als spirituele reis of wat dan ook zien, zo zie ik het echt niet. Maar misschien dat dat ook ligt aan de situatie waarin je verkeert......Ik hoop dat de hormonen onderhand hun balans vinden.

Sterkte Jessica, laat je door de artsen niets aanpraten en doe waar jij je goed bij voelt.
Neem de adviezen ter harte maar volg je gevoel.

groetjes Dorien

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 28 sep 2015 08:29

Hoy dames,

Even reageren op een ouder item. Ik ben al 6 jaar in de overgang en sinds 14 dagen heel gevoelige pijnlijke tepels. Het gaat maar niet over.
Heeft iemand dit ook al ervaren? Raar!! Volgende maand gynaecologisch bezoek eens informeren.
Ik las dat het te maken kan hebben met progesteron verlaging. Maar nu? na 6 jaar? Het is begonnen na een zware antibiotica kuur voor een blaasontsteking.
Blijf het raar vinden.

groetjes
Wiske

Carin1
Berichten van Carin1
Onderwerpen van Carin1
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 59

Bericht door Carin1 » do 10 nov 2016 21:48

Hallo.

Ook ik heb in de overgang o.a. last van pijnlijke gezwollen borsten en gevoelige tepels, met name mijn rechterborst. Maar wat mij zeer verbaasd is, dat mijn rechter tepel en tepelhof donkerder van kleur is geworden dan mijn linkertepel. Ik heb hier nog niet over gelezen op dot forum, komt iemand dit bekend voor? Ook een vreemde trekkjng aan het borstbeen hierbij

Carin

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Babsi » zo 13 nov 2016 13:26

Hoi Carin,

Ik heb het ook gehad, dat 1 van mijn tepels en tepelhof donkerder waren. Viel me echt op in de spiegel.
Maar net weer even gekeken en het is nu weg. Aan beide kanten nu dus dezelfde kleur.
De trekking aan het borstbeen herken ik niet.

groetjes Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht