Last van 1 borst...

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Last van 1 borst...

Bericht door AnskeP » ma 06 feb 2012 07:47

och Friesje,

dan zouden heel veel vrouwen trutten zijn, want als ik dat hier allemaal zo lees,
zijn wij allemaal trutten en allemaal bang voor het ergste.
Ik lees en schrijf hier af en toe......... vind heel veel herkenning en wordt daar
weer rustig van. Ik help een paar mensen in de huishouding, als het gaat tenminste.
Duik s'middags mijn bedje in voor een uurtje of anderhalf..... omdat mijn darmziekte nu ook geweldig opspeelt en ik heel veel MOET rusten.
Verder stort ik me met volle overgave op mijn hobby....... breien en haken en ontwerpen, waarbij soms veel telwerk komt kijken en ik dus niet aan andere dingen kan denken ;) .

En nou maar hopen dat het allemaal niet al te lang gaat duren en dat we het allemaal goed doorstaan. Misschien is het allemaal nodig, om straks als een phoenix weer uit de as te kunnen herrijzen :lol:
Maar tot nu toe is het hier ook vaak "lachen als een boer met kiespijn"

Houd je taai! groetjes, Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Friesje » ma 19 mar 2012 11:57

Hallo dames

Nog steeds jeuk aan mijn rechterborst.... Ik ben ondanks de mammografie en de echo in afgelopen januari toch nog niet gerustgesteld :cry: .
Voelde vlak na de echo ook zelf een cyste (??) zitten die ik daarvoor nooit gevoeld heb...

Aan de ene kant wil ik heel graag geloven dat het die rot-hormonen zijn en dat die mastopathie nu opspeelt maar aan de andere kant voel ik me zo onzeker...

Ik probeer heel erg om het naast me neer te leggen (alles was toch goed!!) maar door die jeuk (rechtsonder en niet aan m'n tepel) wordt ik werkelijk de hele dag met m'n borsten geconfronteerd.
En net las ik al googelend (niet slim he...) dat ze ook op een echo niet altijd alles kunnen zien en dat een MRI pas uitsluitsel geeft.

Maar om nu weer om geruststelling te vragen.....
Maar nu dus al een half jaar jeuk :evil: :evil:

Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » ma 19 mar 2012 21:54

Hoi Friesje,

Nou ik mag woensdag voor een mamografie (bevolkingsonderzoek)...............en ik krab ook nog steeds.........al ruim vier maanden lang. Tja............het zal er wel bij horen want mijn zus heeft het ook, en die is ook in de overgang.
We zijn dus de enigen niet.
Maak jezelf niet al te druk, ik smeer 2 x per dag met bio oil en dat scheelt toch in de jeuk.
Het zal de afname van klierweefsel wel zijn, denk ik maar.
Houd je taai en nogmaals, maak jezelf niet al te druk.

Groetjes, Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » ma 19 mar 2012 22:03

Hoi Ans,

Bedankt voor je antwoord. Maar ik ben benieuwd of jij (of je zus??) ook jeuk in maar een borst hebt?
Als ze nou allebei jeukten zou ik me denk ik toch minder druk maken.... (maar mezelf kennende :roll: )

Succes woensdag, nooit fijn zo'n mammo..... zou best wat vrouwvriendelijker kunnen!

Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » di 20 mar 2012 07:25

Hallo Friesje,

Ik heb het ook maar aan een borst, de linker. Mijn zus heeft het aan allebei en heeft daar ook al tig keer naar laten kijken, maar ook daar is niks gevonden.
Maar als jij onrustig bent...........gewoon nog een keer gaan en nog maar eens vragen.
En vooral om goede uitleg vragen, waa¡r dat dan door kan komen die jeuk. Laat jezelf niet met een standaard antwoordje afschepen maar vraag door als jij nog niet op je gemak gesteld bent. Neem anders iemand mee, die je vertrouwd is en die niet schroomt om te vragen.
Sterkte Friesje,

groetjes Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 20 mar 2012 08:13

Hoi,

Wat betreft die jeuk, daar zit ik eigenlijk niet eens zo heel erg over in. Toen het begon (6 mnd geleden) was dat ook het enige waar ik last van had. Toen begon ik m'n borst maar eens goed te controleren of ik toch niks voelde en toen begon m'n borst ook wat beurs/pijnlijk aan te voelen.
Na een maand of 4 (van regelmatig voelen) toch maar nd huisarts en uiteindelijk voor een mammo en echo geweest.
Ze namen me echt serieus en kreeg een echo, niet omdat de mammo verdacht was maar omdat ik pijnklachten had. Toen vertelde de radioloog dat ik cysten had (in beide borsten) Omdat ik nooit wat heb gevoeld had ik dat eigenlijk niet verwacht en heb ik dus ook niet doorgevraagd. Wel over de jeuk gehad maar omdat ik al googelend ook niks engs was tegengekomen (behalve jeuk aan tepel) en het de radioloog en de huisarts ook niks zei, was ik wat dat betreft wel gerustgesteld.... eigenlijk...

Maar na een weekje voelde ik zelf ineens 'iets' (cyste??) Die zit er nu, 2 mnd later nog steeds. Soms de ene keer duidelijker voelbaar aanwezig dan de andere keer.
M'n verstand zegt dat dat wel een cyste moet zijn omdat ze dat anders wel hadden gezien op de echo.
Maar omdat ik dat nooit eerder heb gevoeld slaat soms de twijfel toe :(
Geregeerd door hormonen :evil: :evil:

Het stelt me wel gerust dat er meer mensen zijn die dit herkennen.

Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » di 20 mar 2012 08:25

Hallo Friesje,

Idd. we worden geregeerd door de hormonen, door de afname van oestrogeen (wat ook angst schijnt te onderdrukken) worden we nu voor van alles en nog wat bang en kennen we onszelf niet meer.
Als jij zo zegt dat het de ene keer duidelijker voelbaar is als de andere keer, dan moet dat toch bijna een cyste zijn, want da's een vochtblaasje. Dan zal er (misschien onder invloed van hormonen) de ene keer meer vocht in zitten als de andere keer.
Bel gewoon eens op naar de polikliniek waar ze de echo gedaan hebben en stel de vragen die je toen niet gesteld hebt. Zo'n assistent weet daar ook vaak de antwoorden wel op. En anders maak je een afspraak met je huisarts en schrijf thuis vast je vragen op............briefje mee, kun je niks vergeten.
Daar is niks raars aan, dat stellen ze meestal zelfs op prijs, als je zo gericht vragen stelt.
Hihi................nog effe iets, ik kreeg van de huisarts het advies, om alleen 1 keer in de maand te controleren, net na de menstruatie, want als je dat meer keer doet, irriteert de boel van binnen en krijg je juist knobbels en bobbels. Vraag het gewoon eens na.................Nogmaals, sterkte meid!

AnskeP

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » wo 21 mar 2012 12:18

Hoi Anske,

Ik heb gisteren je advies ter harte genomen (was ik zelf nog niet eens opgekomen!!) en heb de poli gebeld. Ik kon gelijk terecht voor een gesprek met dezelfde poli-chirurg!
Die vond dat alleen een echo uitsluitsel kon geven en daar kon ik vanmorgen gelukkig al terecht.
Gelukkig zag alles er goed uit; op de plek waar ik wat voel is het klierweefsel verdikt. Er zaten wel een paar kleine cysten maar die waren volgens hem niet voelbaar.
Ik moet maandag nog even voor een gesprek maar alles was oke, zei de radioloog.
Ik was blij dat ik het direct van hem hoorde en niet tot maandag hoefde te wachten.
En nu heb ik van mezelf een voelverbod!!! Want dat kon de boel idd irriteren.
Voor de jeuk geen verklaring..... maar ach..... Ik ben een tevreden mens....

groetjes en bedankt,
Yvonne

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » za 24 mar 2012 07:32

Oh Yvonne,

Wat fijn voor je zeg!!! Ik kan me helemaal voorstellen wat een opluchting dat geweest moet zijn.
Ik ben dus woensdag voor de mammografie geweest. Wat een super dames zaten hier op de bus!! Ze hebben met zoveel respect uitgelegd en zo zachtaardig de foto's
gemaakt. Die verdienen een hele grote pluim (heb ik ze ook gezegd overigens!!!), want ik had al zoveel andere verhalen gehoord. Pijn deed het niet, hooguit een beetje een ongemakkelijk gevoel, maar het was zo snel gepiept dat dat eigenlijk ook geen naam mag hebben.
Nu is het wachten op de uitslag dus, over 1,5 week weet ik het.
Nou Yvonne, ga lekker van het weer genieten, je hebt nu in ieder geval een zorg minder;).

Fijn weekend,
Groetjes Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 24 mar 2012 19:27

Bedankt voor je fijne woorden Anske!

Ben echt enorm blij met dit forum: zoveel herkenning maar vooral ook veel steun!.

Fijn dat jou mammografie mee viel; ik vond de laatste keer echt een beproeving. Maar goed het is voor een goed doel zullen we maar zeggen... Die mevrouw van de mammografie vertelde me dat er maar liefst 18 kg druk op komt.
Hopelijk is je uitslag ook in orde, toch fijn om die geruststelling te krijgen.

Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » zo 25 mar 2012 12:44

Hallo Friesje,

Ik laat het je weten wanneer de uitslag binnen is. 'K ben daar eigenlijk niet bezorgd voor, maar toch fijn als straks de uitslag goed is natuurlijk.
Ook ik ben ontiegelijk blij met dit forum...........vaak zo'n herkenning en ook zo'n geruststelling. Je kunt tenslotte niet met iedere klacht, die soms een paar dagen, maar soms ook wat langer je leven beheerst, om vervolgens van de ene op de andere
dag ineens weg te zijn...........zo raar en zo onbegrijpelijk ook. Da's nog het allerergst vind ik, dat je je eigen lijf niet meer herkent en er niet meer op vertrouwt ook.

Maar goed, we kijken hier geregeld en blijven hopen op snelle verbetering ;)
Groetjes Ans.

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » do 29 mar 2012 08:19

Hallo Friesje,

De uitslag hier wat goed! daar vertrouw ik dan ook op..............heerlijk!

groetjes, Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » do 29 mar 2012 11:37

Hoi Ans,

Hartstikke fijn dat je uitslag goed was! En fijn dat je het even hebt laten weten.
Toch fijn om af en toe bevestiging te krijgen dat alles oke is, ook al zegt ons lijf in deze fase af en toe heel wat anders....

groetjes,
Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » do 29 mar 2012 18:54

Hallo Friesje,

Ben het helemaal met je eens..........ik dacht mijn lijf te kennen...........tot een jaar of 5 geleden. En 't is net dat het alleen maar erger wordt. Het mag van mij zo onderhand weer wel af gaan bouwen ;)
Maar ik was super blij met het bevrijdende briefje.

Groetjes Ans.

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » za 26 mei 2012 23:21

Hallo Friesje,

Hoe is het met jou daar?
Bij mij waren de borst-klachten "ineens" weg, sinds half april. Ik realiseerde het mezelf pas na een aantal dagen. Zo raar, maar ik was er wel blij mee, geen jeuk meer, ook geen opgezette borsten.
Op het moment heb ik ook wat meer energie. Ik durf het niet hardop te zeggen, maar ik heb het gevoel dat ik (ik hoop niet tijdelijk) heel geleidelijk uit het dal aan het klimmen ben.
Vorige maand geen menstruatie, nu .......... letterlijk een druppeltje. ik houd wel in mijn achterhoofd dat het zomaar weer voor een periode allemaal terug kan komen, want dat heb ik hier al zo vaak gelezen.

Ik hoop dat het van jouw kant stil is, omdat je ook minder of geen klachten hebt.

groetjes, Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 29 mei 2012 09:48

Lief dat je nog even aan mij hebt gedacht!

Hier jeukt het nog steeds 'vrolijk' verder :S . Nu al 8 maand en steeds op dezelfde plek (onderkant rechterborst) Niks te zien/voelen en huid is ook niet droog/rood of zo.

Wordt er zo langzamerhand gestoord van...
Fijn dat het bij jou over is trouwens, dat geeft de burger weer moed!
Hoe lang heb jij er last van gehad??

Friesje

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » do 31 mei 2012 07:19

Hallo Friesje,

Alles bij elkaar toch wel dik een jaar, de ene dag was't erger als de andere, maar nu dus al 1,5 maand weg. Ik maak mezelf geen illusies...............hihi..........met zo'n transformerend lijf, zou het zomaar weer terug kunnen komen. maar ik weet nu dus ook dat het niet altijd zo hoeft te zijn ;)
Veel sterkte maar weer!

Ans.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » do 31 mei 2012 11:31

Hallo Ans,

Heb je weer treffend omschreven: transformerend lijf.
We worden echt aan de meest rare sensaties blootgesteld he.
1 jaar.... er is dus nog hoop dat het ook bij mij 'ineens' overgaat :roll:

Friesje

Vanda63
Berichten van Vanda63
Onderwerpen van Vanda63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Vanda63 » vr 14 dec 2012 13:21

Dames,

ik heb sinds juni dit jaar al jeuk over mijn lichaam. Het begon met, wat volgens de arts op netelroos leek, hele plekken op borst, bovenbenen en buik. Na de zomer is de jeuk verplaatst naar mijn onderbenen, die ik bij tijd en wijlen kapot krab.

Sinds 2 weken zijn het weer mijn borsten, eerst de ene, nu allebei. Het lijkt wel eczeem en het jeukt enorm. Je ziet ook dat mijn borsten, vooral de onderkant en onder de borsten, rood zijn. ik draag ook al tijden geen bh meer, want die verdraag ik niet.

Inmiddels ben ik net begonnen aan een bioresonantie behandeling, om te kijken of ik van de jeuk af kan komen. Duidelijk in de meting in mijn lichaam was te zien dat de hormonen flink in de war zijn (naast de 'normale' overgangsklachten die ik al heb). Ook zit ik nu op een histamine arm dieet, omdat mijn hele huid flink rood is...we houden de moed er in, maar ik vrees dat deze klacht toch echt met de overgang te maken heeft.

Marjon

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » wo 22 nov 2017 09:16

Hallo dames,

Tjonge, alweer 7 jaar geleden heb ik dit topic geopend... Maar dezelfde klachten wb mijn rechterborst heb ik nog steeds... :S . Niet constant last van gehad, maar toch wel zeer regelmatig en de laatste 4 maanden non-stop. Dat borst voelt beurs en wat pijnlijk aan en constant jeuk aan de buitenkant.
Heeft verder niets met mijn cyclus te maken trouwens en ik menstrueer nog steeds keurig op tijd momenteel.

De afgelopen jaren 4 maal een mammo en evenzoveel echo's gehad: onschuldige cystes, heel veel, dat wel en heel veel klierweefsel voor mijn leeftijd.... Ook constateerden ze een jaar terug kalkspatjes maar bij een vervolgcontrole bleek er niets meer aan de hand gelukkig.
Ik voel zelf gelukkig verder geen rare dingen (wel gevoeld, maar dat bleek cystes die soms wat meer voelbaar zijn dan de andere keer)

Maar de laatste maanden merk ik dat mijn linkerborst soepeler aanvoelt dan voorheen en absoluut soepeler dan de rechter. De linker voelt denk ik zoals hij aan behoort te voelen richting menopauze (althans dat lees ik wel eens, dat de borsten dan zachter worden).
Rechts voelt gewoon zwaarder aan.
Nu is mijn vraag of iemand dit herkent? Dat de borsten niet gelijk op gaan, zeg maar? En zijn er dames die ook al ZO lang klachten hebben wb de borst(en)
Ik wordt er zo onzeker van :S .

Friesje

Noor777
Berichten van Noor777
Onderwerpen van Noor777
Menopauzejaar:

Bericht door Noor777 » do 28 dec 2017 14:59

Hoi Friesje,

Ik herken de langdurige pijn aan 1 borst. Geen heftige pijn maar wel heel vervelend aanwezig. Het begon ruim een jaar geleden onder mijn oksel en zijkant van mijn rechter borst. Er is 2 x een echo gemaakt en een mammografie. Niets aan de hand. Direct na de mammografie heb ik een maand of 3 geen pijn gehad. Toen begon de pijn weer aan de zijkant van mijn borst. Nu alweer enkele maanden. De laatste tijd verspringt de pijn van zijkant naar onderkant naar onder mijn tepel met af en toe een steekje onder mijn oksel. De pijn is dagelijks met af en toe een uurtje rust. Mijn laatste menstruatie was een maand of 8 geleden. Jeuk en ongelijk opgaan herken ik niet.

Noor

Indy
Berichten van Indy
Onderwerpen van Indy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Indy » do 12 jul 2018 21:55

Hoi Friesje ..

Wat ben ik blij dat ik dit lees .. heb ook steeds pijnscheuten en irritatie aan de rechter borst..heel s soms ook links ..en hij is ook wat kleiner en platter als de linker. En daar maak ik me dan weer druk om ..wat ik ergens als es eerder las : het beheerst je leven pfff. Hoe gaat het nu met jou?

Al is jouw post van een tijdje terug..ik hoop toch dat je reageert .of anderen natuurlijk!

Indy

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 31 jul 2018 12:59

Hallo Indy,

Ik lees je berichtje nu pas, anders had ik wel eerder gereageerd.

Ik heb nu als jaren (6-8 jaar??) last van m.n mijn rechterborst. Al vele echo's en mammo's gehad inmiddels en gelukkig is tot nu toe alles in orde verder.
Wel heb ik ontzettend veel cystes in beide borsten (sommige wel een cm of 3)
Soms voel ik ineens een nieuwe en ga ik maar weer naar het ZH. Meestal zijn ze ook ineens niet meer te voelen.
En dat voelen, daar krijg ik echt last van... als ik mezelf een voelverbod opleg dan heb ik beduidend minder last van m'n borsten.
Maar ja, controlfreak als ik ben en een enorme hypochonder ook nog...
Ook heb ik al jaren geregeld jeuk aan m'n rechterborst, steeds op dezelfde plek. Van buiten is er niks te zien.

Ik heb een paar maand terug voor het eerst een menstruatie overgeslagen (3 maand geen drup en vlak daarvoor 5 weken achterelkaar...) Ik had in die tijd wel opvliegers maar ook totaal geen last van mn borsten en voelde ook geen cystes (wel knobbelig klierweefsel, maar dat voel ik eigenlijk altijd wel)
Ik durf nu voorzichtig te hopen dat m'n borstklachten straks verdwijnen, al was dat lang niet zeker volgens de chirurg.

Ik moest begin juni weer voor controle voor m'n borsten, nadat in december vorig jaar er wat ' suspect klierweefsel' op de mammo was gezien en sommige cystes waren gesepteerd of zo. Een dag voor de controle voelde ik een nieuwe cyste. Ik dacht nog, fijn dan kunnen ze daar gelijk naar kijken.
Bleek inderdaad een gewone cyste. Het is daarna een maand goed gegaan, toch maar weer eens gevoeld en nu voel ik bijna op diezelfde plek, maar niet helemaal, weer een nieuwe bult... Ik sta nu wel wat in dubio: toch maar even afwachten of weer laten controleren. Binnen een jaar tenslotte al 2x een mammo en 2 echo's gehad. ZUCHT en zo blijven we bezig...

Mijn rechterborst is trouwens wat groter dan de linker; voelt ook wat stugger aan.
En het beheerst mijn leven behoorlijk . Jakkes! Die maand na de laatste controle voelde echt als een opluchting, duurde helaas niet zo lang.

sterkte ermee,
groetjes Friesje

Indy
Berichten van Indy
Onderwerpen van Indy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Indy » do 02 aug 2018 15:06

Hey Friesje,

Geeft niet hoor...later reageren...je hebt niet altijd tijd / zin / reden om hier te reageren.

Ik heb ook goeie trekken van hypochondrie, lastig is dat... : wat zit tussen je oren en wat niet... altijd die twijfel ook ...soms ga je naar de dokter met iets , blijkt niks te zijn en dan schaam je je haast omdat je ermee naar dokter bent geweest :)

Hobbels/bobbels en cystes heb ik niet...bij het voelen voel je natuurlijk altijd wel wát ,maar dat is borstweefsel, ik kom geen rare dingen tegen,maar wél dus dat zere plekje in de rechterborst bij druk, bij herhaaldelijk drukken/voelen is het weer weg....dag later weer hetzelfde... soms steekt het spontaan een paar dagen de hele dag door een beetje,best een fel pijntje om vervolgens weer een paar weken weg te blijven.

Nu heb ik een paar weken terug een longfoto laten maken ( ook last van de ribben, kriebelhoestgevoel en een droge kuch ) .longen enz waren goed,maar er was wel "iets" vaags te zien op de plek waar ik het rare pijntje heb.. De longarts dacht dat het niks was, het was ook amper te zien,maar ze zei dat als ik een scan wilde voor de zekerheid, dat dat wel kon. Ja ...tuurlijk wilde ik dat, die staat gepland. Verder is de rechter dus kleiner en platter als links, maar daar zocht ze niks achter,, veel vrouwen hebben ongelijke borsten. Dus aan de ene kant weer voor een groot gedeelte gerustgesteld ,maar dan begint het malen weer he....word daar ook zo gek van... soms denk ik wel eens : zal blij zijn als ik 80 ben en hiervan verlost !! :)

Dank voor reageren !
Indy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht