Borsten gezwollen / Wegblijven menstruatie

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Jabet
Berichten van Jabet
Onderwerpen van Jabet
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Borsten gezwollen / Wegblijven menstruatie

Bericht door Jabet » vr 14 sep 2018 16:14

Hallo dames

ik heb iets nieuws bij mezelf, ik had nooit een grote buste, maar nu in twee weken tijd is mn buste meer als een cup gegroeid, ze zijn erg massief en voelen zwaar, moet ik me hier zorgen om maken.
Ik voel geen bobbels of iets raars erin, ze zijn wel gevoelig, heb net mn menstruatie een week geleden gehad.

Bettina

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Re: Borsten gezwollen / Wegblijven menstruatie

Bericht door Lia » vr 14 sep 2018 17:37

Hallo Bettina,

Veel vrouwen zijn er aan gewend: hun borsten die tijdens hun cyclus altijd al reageren op hormonale veranderingen.
Rond de menstruatie bijvoorbeeld hebben veel vrouwen last van gespannen en/of pijnlijke borsten.

In de Overgang: Doordat er minder progesteron wordt geproduceerd door het lichaam, krijgt de vrouw in verhouding meer oestrogeen. Dit oestrogeen krijgt invloed op de borsten, waardoor deze gezwollen, gespannen of zelfs pijnlijk kunnen aanvoelen. Ook kan het klierweefsel in de borst veranderen.
Dit klierweefsel voelt dan onregelmatig of soms zelfs ronduit bobbelig aan. Deze bobbels kunnen van grootte veranderen en soms ineens weer verdwijnen, om dan later terug te keren. Ook kan er vocht uit een van beide of uit beide tepels komen.

Gespannen, pijnlijke borsten tijdens de overgang duiden zelden op iets ernstigs. De verschijnselen, die met name vlak voor de menstruatie hevig kunnen zijn, nemen na verloop van tijd vanzelf af.

Op zich allemaal geen reden tot zorg dus.

Lia

Jabet
Berichten van Jabet
Onderwerpen van Jabet
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Jabet » di 15 okt 2019 16:23

Hallo dames

Ik heb nu al drie weken geen menstruatie gehad (daar heb ik niet zo’n probleem mee) wat ik wel heb is al drie weken zeer opgezwollen borsten en pijnlijk en buikpijn, als het dan nog wel komt is het weer weg.
Voel me zo ellendig nu kan ik hier wat aan doen, of gaat dit weg wanneer de menstruatie helemaal wegblijft de huisarts weet het niet (is ook een jonge jongen) hij zegt het kan een klacht zijn misschien moeten we het nog maar even aankijken
Heeft iemand deze ervaring ook of gehad.

Jabet

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » zo 20 okt 2019 15:50

Hallo dames

Heb momenteel hetzelfde, menstruatie is ca een maand nu weg, loop er min of meer op de wachten, zere borsten ene dag enorm, dag erop wat minder... zit al in dik 7 jaren menstruaties kort op elkaar, dus eigenlijk is het wel lekker, behalve die zere borsten dan ….

Mrsx

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht