Brandende tong en raar gevoel in keel

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd: 62

Brandende tong en raar gevoel in keel

Bericht door Krista »

Dag allemaal

Ik dacht nu alle klachten toch wel gehad te hebben maar ik heb sinds een week of vijf last van een brandende tong en een raar gevoel in mijn keel.'
Het lijkt wel of ik een pakje zware shag opgegeten heb en moet ook steeds mijn keel schrapen. Ben al naar de kaakchirurg (op advies van tandarts) geweest maar die zag niets vreemds aan mijn tong.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer dames zijn die dit hebben.

Groetjes, Christa
Jeltjeanne
Berichten van Jeltjeanne
Onderwerpen van Jeltjeanne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Brandende tong en raar gevoel in keel

Bericht door Jeltjeanne »

Ach vrouwen in de overgang,

Ik ben zo gerust gesteld dat ik dit lees!
Droge monden branderige droge tongen, ik heb er nu al een half jaar last van, maar ik durfde er niet mee naar de dokter.
Zondag was ik bij mijn beste vriendin, en kwam het zo ter sprake zij heeft het ook.
Dus ik dacht nu ga ik het opzoeken op het internet, en gelukkig vond ik deze site, dank jullie wel voor de berichten op dit forum, over dit onderwerp :D niet dat ik er blij van wordt het zo'n rotgevoel!!!

Nou groetjes voor allemaal van
Annet
Karin25
Berichten van Karin25
Onderwerpen van Karin25
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 60

Bericht door Karin25 »

Hoi dames,

Die brandende tong heb ik ook nu al 8 maanden, 's avonds lijkt het erger en wil ik hem wel in een bak met ijs hangen.
Daarbij heb ik ook spiertrekkingen in de tong, ik zie spiertjes trillen en het voelt alsof er stroom op staat, het ziet er raar uit mijn tong trekt gewoon opzij dan.
Hebben jullie dat er ook bij?
Spraak is normaal maar het voelt heel vervelend, prikkel, stroomachtig.
Wie heeft dit ook?

Karin
Tine
Berichten van Tine
Onderwerpen van Tine
Menopauzejaar:

Bericht door Tine »

Hallo dames,

Wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb. Problemen met de keel: wie had dat ooit aan de overgang kunnen koppelen? Ik denk dat ik hier het antwoord op mijn vraag gevonden heb.
Sinds de dag dat ik voor het laatst gemenstrueerd heb, ben ik beginnen last krijgen van mijn keel. Het is begonnen met een gevoel alsof er altijd iets in mijn keel bleef hangen zodat ik moest schrapen en kuchen.
Ik dacht dat ik iets aan mijn keel had en begon bang te worden. Dat heeft zich van de weeromslag geuit in nog meer problemen: regelmatig krijg ik een heel scherpe kriebel in mijn keel zodat ik het gevoel heb te stikken.

Ik heb al 4 keer laten in mijn keel kijken omdat ik ook het gevoel had dat alles vernauwd was. Er is gelukkig niets te zien. Maar ik worstel nu wel met een voortdurende onrust zelfs regelrecht bang om die 'kriebel'. :(
Het is ook zo dat de slijmvliezen van mijn keel veel droger zijn en gevoeliger voor stof. Ik heb dus altijd wel kruidensnoepjes bij.
Voor de rest heb ik ook nog de gekende overgangsklachten, maar daar kan ik nog redelijk mee om.
Kan iemand zich daarin herkennen?

Tine
Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Vonne »

Hallo allemaal,

Ik heb deze klachten ook sinds een paar weken. Mijn tong brandt, lippen soms ook, brok in de keel, keelpijn die soms doortrekt naar mijn oor, heel vervelend allemaal. Maar, ook deze fase zal wel weer over gaan. (Een beetje snel, hoop ik! :) )

Vonne
Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:

Bericht door Sosolala »

Hallo allemaal,

hier ook een branderige, tintelende tong.
En gelukkig hebben jullie het ook en alle andere symptomen die ik bij tijd en wijle heb. De laatste twee weken veel vaker. En ben dus ook heel blij met jullie.

Sterkte allemaal en sterkte met het verschijnsel overgang.
Linda
Senga
Berichten van Senga
Onderwerpen van Senga
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Bericht door Senga »

Hoi allemaal,

Ook ik heb nu al 4 jaar een branderige tong en droge mond.
BMS of wel Burning Mond syndroom volgens goolge.
Om gek van te worden, ben overal geweest en niemand weet precies wat het is en hoe je er vanaf kunt komen.
Het heeft in ieder geval zeker met de overgang te maken.
Op Google staat dat er eerst uitgesloten moet worden of je bepaalde mineralen tekort kom.
Ik ben bij de huisarts geweest en alles is getest, ik kom niets tekort.
Mijn huisarts vertelde dus dat het BMS is. Wat hier aan te doen, hij weet het niet.
De dermatoloog weet het ook niet en de overgangspoli heeft er nog nooit van gehoord.
Ik heb nu gehoord dat het om een tekort aan Omega 6 gaat.
Deze ben ik nu sinds 1 week aan het slikken (heel veel) 3 keer daags 1 gram.
Ik hoop dat dit werk en laat het over ongeveer 3 weken aan jullie weten.

Senga
Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Onderwerpen van Pimpelmees
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Pimpelmees »

Hallo dames

Ja, ik heb ook al een tijd een raar, zeer gevoel in mijn keel of mond en dat trekt dan naar mijn oor door. Soms lijkt wel wel of het alleen maar achter mijn oor zit en dan ineens weer ergens anders. Om gek van te worden!
Het zit aan 1 kant en ik kan gewoon niet precies zeggen waar het nou vandaan komt. Word daar natuurlijk weer enorm gestrest van en zit dan aldoor te slikken om te voelen waar de pijn zit...Dat schiet allemaal niet op natuurlijk.
Het zal wel met zenuwen te maken hebben, denk ik.
Dit forum helpt me wel om sommige zaken in een ander licht te zien. Herkenbaar en dat stelt een beetje gerust...

Viooltje
Marel
Berichten van Marel
Onderwerpen van Marel
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Marel »

Hallo dames

Ik heb het ook. Aan de rechterkant zat het en nu, na een week of 6, is het weg. Ik werd er heel zenuwachtig van. droomde over slangetjes in m'n keel :oops: en opeens werd het minder en minder.
En wat het nou was? Ook in m'n keel, last van m'n tong, tintelingen en verdoofd gevoel, dan weer nergens last van. En nu dus helemaal weg! :P
En kan zoiets nu van hormonen komen denk ik dan...maar ik ben toch niet de enige.
Nu heb ik last van spierpijnen in m'n nek, weer wat anders. :lol:

Marel
Guppie
Berichten van Guppie
Onderwerpen van Guppie
Menopauzejaar:

Bericht door Guppie »

Hallo dames

Ja dat heb ik ook.
En maar kijken in de spiegel of er wat te zien was. En denken dat het lag aan hetgeen ik gegeten had. Is nu ff rust, maar weken achter elkaar gehad. Om gek van te worden.

Maar ja, dat was ik al, door al die overige klachten.

We mogen 12 x per jaar menstrueren, kinderen krijgen en tot slot krijg je de overgangsverschijnselen er gratis aan toegevoegd. :(

Guppie
Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Menopauzejaar:

Hallo

Ik word gek van die klachten....het voelt een beetje branderig en "droog" aan bij mijn keel, vooral aan 1 kant en dan ook bij mijn gehemelte en de zijkant van mijn tong.
Vervolgens ga ik aldoor in mijn keel kijken en daar word ik ook niet rustiger van.. :S Het ziet een beetje rood, dus ja, is het dan toch een ontsteking of iets anders? Misschien hoort het ook wel zo...
Ik maal maar door en ik word daar ZO bang van en ook zo vreselijk moe en verdrietig.
Gisteren zag ik ook nog een aantal kleine bultjes (soort pukkeltjes) op mijn gehemelte en toen flipte ik echt de pan uit. Ja, ik weet best dat het waarschijnlijk niks voorstelt en ik zou er misschien gewoon eens mee naar de dokter moeten, maar ik ben al een paar keer met "vage" klachten geweest en er was nooit echt iets aan de hand.
Het is een opluchting om hier te merken dat ik niet de enige ben! Daardoor voel ik me iets 'normaler'. :oops:

Viooltje
Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Kaatje48 »

Hallo dames,

Ik heb ook al een hele tijd het gevoel dat er wat in mijn keel zit met name links, soms kriebelt het maar meestal is het een stekende pijn en een heel droog gevoel. Ook slikken is soms naar en dan gaat ook het eten moeilijk. Ik ontdekte ook een klein bultje net tegen de achterwand van mijn gehemelte in een plooi. Dit na de zoveelste keer in mijn mond en keel kijken. Blijkt een onschuldig iets te zijn. Maar ik voel me ondertussen een emotioneel wrak. Heb nu opgezette halsklieren. Deze zijn pijnlijk en dit trekt helemaal naar het linker oor, achterkant hoofd en nek.

Voor de honderdste keer dit jaar denk ik, toch maar weer naar de huisarts. Moet ik drie weken wachten voor hij bloed gaat afnemen omdat het wel een ontsteking o.i.d. in het KNO gebied zal zijn. Je begrijpt dat ik niet echt gerust ben. Twee maanden terug knobbeltjes in mijn borst ontdekt. Heb het idee dat die enge ziekte door mijn lijf waart en ik kan mezelf van geen kanten gerust stellen.

En als dat het niet is dan is het wel een naar gevoel rond mijn hart, kriebels, steken gefladder trillingen ed uitstralend naar mijn linker arm. Dus een hartinfarct. Ik word er gek van. Vind het moeilijk nog enige kwaliteit van leven te vinden. Doe naar tegen mijn dochter en mijn vriend begrijpt er niets van. Terwijl ik zo graag af en toe zijn arm om me heen zou willen voelen. Maar dat kan hij niet. doet ie gewoon niet.

Ik heb echt tabak van die hele k@##t..... overgang. Ik vraag me af wanneer ik nou over ben. Maar ben bang voor wat daarna komt, als je niet meer beschermd bent tegen hart en vaatziekten door je oestrogeen. Ik moet dit los zien te laten om nog een beetje te kunnen leven. Alleen die obsessie gaat maar niet weg.

Ik wens jullie allemaal succes en een goed weekend.

groet,
Kaatje
Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Menopauzejaar:

Kaatje,

Ik snap je helemaal en ik sla even een digitaal armpje om je heen. Dat is niet zo fijn als een echte arm, maar het is beter dan niets.

Deze klachten zijn soms om gek van te worden, dan weer het een en dan weer het ander. En je voelt je er erg eenzaam door. Het lijkt wel alsof iedereen vrolijk en gezond door het leven dwarrelt, behalve jij. Natuurlijk is dat helemaal niet zo, maar het is moeilijk om jezelf iedere keer weer zelf uit dat moeras van gepieker te trekken. Ik ga hier soms gewoon even zitten lezen om te merken dat een heleboel andere dames met precies dezelfde twijfels en narigheid rondlopen als ik. Dan voel ik me niet zo alleen.

Voor alle dames: ik hoop dat we na de overgang allemaal nog een prachtige tijd gaan krijgen!

Viooltje
Bluejay
Berichten van Bluejay
Onderwerpen van Bluejay
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Bluejay »

Hallo

Ik heb er de laatste tijd veel minder last van gehad. Zo weinig zelfs, dat ik begon te hopen dat het over was. Maar deze week begon het weer in alle heftigheid. Ik word er gewoon echt gek van. Moet ik volgende week nog naar de tandarts ook. Hoe moet ik dan kuchen? Soms hou ik het echt niet uit zonder. Dokter kan niets bijzonders ontdekken.

Sterkte, Caroline
Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 54

Bericht door Gijsje66 »

Hoi Caroline,

Het zit zeker in de lucht. Ik heb sinds een dag of 5 ook alleen maar last van mijn mond. Vooral een erg droge mond. Ik heb best wel een tong met veel 'groeven', gisterenavond mijn tong schoongemaakt met mijn tandenborstel, dat doe ik regelmatig, nou die begon dus op verschillende plekjes heel licht te bloeden. Nu de hele nacht last ervan gehad. Inmiddels ook een akelig droge mond. Mijn keel ziet al maanden rood, maar doet niet zeer. Ook geen opgezette klieren of zo, geen koorts, dus een infectie kan het niet zijn.

Zit ik net met een spiegeltje in mijn mond en keel te kijken, nou ja, beter niet meer doen, want ik zie van alles waarvan ik me nu afvraag of dat altijd al zo is geweest. De binnenkant van mijn onderlip ziet heel erg rood van de adertjes. Die lopen er misschien wel standaard hoor, maar dan valt je oog daar ineens op en sinds ik in de overgang zit pieker ik me suf over ieder kwaaltje en denk meteen het ergste.

Wanneer houdt dit op, ik word zo moe van mezelf. Kan niks relativeren en ga meteen zitten googelen en de meest erge ziektes enz. tegenkom.

Groeten, Marianne
Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Jamilla »

Hoi dames,

Wat omschrijven jullie de dingen die je in je keel voelt goed, vind ik. Ik moest even vreselijk lachen hierom. Niet om jullie klachten, natuurlijk. Maar gewoon omdat het zo heerlijk duidelijk en herkenbaar wordt verteld.

Zo fijn, dit weer te lezen allemaal! Ik heb ook heel vervelende keelklachten waarvan ik erg bang ben. Gevoelige prop-keel. M'n neus is in de morgen vol en er komt dikke rommel uit. Duidelijk slijmvliezen die opspelen. Ook hoofdpijn en gezichts-pijn, regelmatig. Het lijkt ook alsof ik regelmatig allergisch reageer op stof of bepaalde pollen terwijl er geen allergie is gevonden. Morgen toch maar weer naar de huisarts.

Ik loop ook de hele dag te schrapen, te kuchen en slijm weg te werken. Echt irritant.

Vooral de ongerustheid bij dit alles vind ik super vervelend.

Sterkte maar weer!

Groetjes Jamilla.
Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine »

Hoi dames,

Hier hetzelfde, soms dagen niet en dan loop ik weer de hele dag mijn keel te schrapen en heb ik het gevoel dat er een slijmbal zit. Ik heb al regelmatig een slijmoplosser gebruikt maar er komt weinig slijm los en het komt toch steeds weer terug.
Misschien is het een soort allergie, ik weet het niet.
Maar dat schrapen is echt vervelend.

Groetjes Josephine
Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber »

Hallo dames,

Altijd blij om hier te lezen. Ik ben vandaag maar weer eens naar de dokter geweest voor dat vervelende gevoel in mijn mond en keel. Ik vertelde dat ik er ontzettend nerveus van wordt en ik durf bijna niets meer te eten op dit moment. Ben hierdoor al tien kilo afgevallen de afgelopen weken.
Ze was heel verbaasd toen ik vertelde dat ik op vrouwenovergang had gezien dat er heel veel vrouwen deze klachten hebben in de overgang, en of het er iets mee te maken had, dat wist ze niet. Nu maar even bloed laten prikken voor de zoveelste keer, zal wel niets uit komen denk ik. Dus wanneer ik onrustig ben open ik deze pagina maar even en dan stelt dat me toch weer wat geruster. Bedankt voor het delen, want dat helpt echt!

Groet van
Willemien
Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 68

Bericht door Julia »

:D Herkenning dames

Sinds een week heb ik ook last van een brandende, droge tong en mond. Ook iets van menthol smaak, ook mijn slokdarm en maag doen mee.

Geen idee of het met de hormonen te maken heeft, ik heb ook sinds een week van een ander merk bloeddruktabletjes, wel een calciumblokker, maar van een ander merk.

Maar in mijn herinnering heb ik dit al eens eerder gehad en toen was ik nog niet aan de bloeddruktabletjes. Dus of hormonen of een virusje?? Geen idee.

Hebben jullie ook die menthol smaak erbij? Ik ben me er de hele dag door bewust van dat ik een mond/keel/tong heb. Het is vervelend. De hele overgang is vervelend....

Groeten van Julia
Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Corrinne »

Hallo dames

Ben vanochtend langs de arts geweest, want last van mijn keel en klieren. Blijkt dat mijn nekspieren gespannen zijn en dat kan wel kloppen. Ben t hele weekend bang geweest dat ik wat ergs had en die spanning uit zich bij mij dus weer lichamelijk. Cirkeltje rond. Heb vandaag voor het eerst gemediteerd en jawel: ik kan t ook :)

Het helpt me te ontspannen en ik hoop dat ik net als een hele boel van jullie hier op t forum over een tijdje kan zeggen dat het overgaat..

Robine
Dorien51
Berichten van Dorien51
Onderwerpen van Dorien51
Menopauzejaar:

Bericht door Dorien51 »

Hallo

ik heb ook vreselijk veel last van mijn tong, geen pijn, maar branden, zou mijn tong uit mijn mond willen trekken, zo zit hij in de weg...wat kun je eraan doen?

Dorien
Nanfrans
Berichten van Nanfrans
Onderwerpen van Nanfrans
Menopauzejaar:

Bericht door Nanfrans »

Hallo beste forum mensen,

wat ben ik blij met al jullie verhalen.
Ik heb sinds drie weken brandend gevoel, alsof ik een pakje shag heb opgegeten, in mijn mond, tong en keel
sommige suikervrije snoepjes helpen even, morgen naar de dokter, wordt vervolgd.

Groeten
19Vada63
Berichten van 19Vada63
Onderwerpen van 19Vada63
Menopauzejaar:

Bericht door 19Vada63 »

Hoi dames,

Wat fijn om hier al die 'ongemakken' te lezen en vooral te herkennen. Dat geeft toch wat meer innerlijke rust. Ook ik heb al sinds meer dan een half jaar last van branden in mijn mond. Waardoor het precies allemaal veroorzaakt wordt weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat geuren (parfums, wasmiddelen, zeep, enz.) een boosdoener zijn. Ik kan zelf absoluut geen geurtje meer opspuiten en moet zelfs aan mensen in mijn omgeving vragen of ze er rekening mee willen houden. Erg lastig!!! :cry: Met een kauwgum heb ik er weinig last van, ja... de hele dag kauwgum kauwen is ook niet echt leuk...
Ik vraag me af of nog meer dames ineens last hebben gekregen van geuren in combinatie met een brandende mond, ik ben het hier nog niet tegen gekomen.

Groeten
RubyAnn
Berichten van RubyAnn
Onderwerpen van RubyAnn
Menopauzejaar:

Bericht door RubyAnn »

Dag dames,

Ook ik ben heel erg blij met dit forum; een "feest" ;) van herkenning.

Sinds een paar maanden heb ik dus ook last van een branderige, gekartelde tong. Omdat het niet beter werd, ben ik onlangs dan toch maar naar de huisarts gegaan. Diagnose: burning mouth syndrome. Oorzaak: (waarschijnlijk) de overgang en/of ijzertekort. Heeft er iemand ervaring mee of het nemen van een ijzerpreparaat helpt tegen een pijnlijke tong?

RubyAnn
Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Lia »

Beste RubyAnn,

Het lijkt mij een stuk verstandiger om eerst eens te laten bepalen of je überhaupt wel een ijzertekort hebt voor je medicijnen gaat slikken voor iets dat misschien helemaal niet aan de hand is.
Als je een ijzertekort hebt kan het verschil maken, als dat niet de oorzaak is zal het slikken van ijzer ook niks verhelpen.
En anders gewoon uit proberen want ervaringen van anderen zeggen niets over of jij een tekort hebt of niet.

Ik had nooit een ijzertekort maar wel jaren een brandende mond, die in de loop van de jaren ook weer vanzelf is verdwenen.

Lia
Heidel
Berichten van Heidel
Onderwerpen van Heidel
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Heidel »

Hoi hoi,

Ik heb dat heel erg, al zeker twee jaar ... brandende tong ...
Zelfs tot aan brok in de keel toe...maar omdat het niet altijd is, ben ik ook niet bezorgd en zie ik dit als een deel van de overgang...

En eh, voor de brok in de keel ben ik naar een osteopaat gegaan, is nu met 80% verminderd ... Dat is wel prettiger ..
mijn ijzerwaarden zaten twee jaar geleden op 9 ... dus absoluut geen ijzertekort
Succes ermee..

Heidel
Amra
Berichten van Amra
Onderwerpen van Amra
Menopauzejaar:

Bericht door Amra »

Hallo dames,

Ik heb paar manden geleden ook last gehad van branderige tong en kapotte mondhoeken. Bij mij was inderdaad ijzertekort. Ik heb geen last meer van en ik hoop dat het zo blijft. :)

Amra
Reinette
Berichten van Reinette
Onderwerpen van Reinette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Reinette »

Hallo

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze klachten. Sinds een half jaar heb ik veel last van een "schuurpapier" tong en een pijnlijk gehemelte. Afgelopen half jaar al drie keer behandeld aan een pijnlijke kies met een wortelkanaal behandeling en twee keer met een wortelpunt behandeling. Doch dit nare gevoel in mijn tong blijft.
Ik ben nu zo'n 8 a 9 jaar in de overgang.
Nu ik jullie verhalen lees begin ik te geloven dat het door de overgang komt. Sinds enkele weken poets ik mijn tong met een tongschraper en tandpasta op basis van zuurstof. Het lijkt hierdoor iets beter te gaan. Ook gebruik ik sinds een week propolis tinctuur. Het is nog effe afwachten wat het resultaat hiervan zal zijn.

Renate
RubyAnn
Berichten van RubyAnn
Onderwerpen van RubyAnn
Menopauzejaar:

Bericht door RubyAnn »

Dag dames,

IJzertekort werd inderdaad aan de hand van bloedonderzoek vastgesteld, dus dat moet sowieso verholpen worden. Ik hoop natuurlijk dat de ijzerkuur de klachten zal verlichten, net zoals bij Amra.

Zoals bij veel klachten zal het branderige mond-syndroom waarschijnlijk ook een samenloop van veel factoren zijn: ijzergebrek, voeding, leeftijd ;).

In ieder geval bedankt voor jullie waardevolle reacties!

RubyAnn
Assepas
Berichten van Assepas
Onderwerpen van Assepas
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Assepas »

Hallo allemaal,

Ik ben ook een beetje radeloos. Ik heb al een aantal maanden het gevoel dat er iets in mijn keel zit. De ene
keer voelt het alsof ik constant iets moet weg slikken, slijm of zo en de andere voelt het branderig.Ook steeds
het gevoel dat ik moet boeren (sorry voor het woord). Ik wordt er heel bang van. Ben ook al naar de internist geweest
en alles is goed, er is niks te vinden. Kent iemand dit gevoel. Het gevoel is vreselijk.

groet Astrid
Plaats reactie