Vaginale droogte

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Ineke49
Berichten van Ineke49
Onderwerpen van Ineke49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Vaginale droogte

Bericht door Ineke49 » vr 15 feb 2008 07:38

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem: ik zit al een paar jaar in de postmenopauze (ben 58 jr), de meeste overgangsklachten zijn gelukkig verdwenen, alleen heb ik nog veel last van vaginale droogte waardoor vrijen praktisch onmogelijk is. Van mijn huisarts heb ik nu Synapause E3 voorgeschreven gekregen.

Als ik de bijsluiter lees, dan word ik daar niet vrolijk van. Ook heb ik begrepen, dat je na, bijv. een jaar, moet stoppen met het gebruik van Synapause, en dat dan de klachten weer terugkomen.

Mijn vraag: klopt dit?
Als dit zo is, dan vraag ik me af of het wel nut heeft aan deze medicatie te beginnen. Wat schiet ik er mee op, gezien de mogelijk bijwerkingen, om een aantal maanden klachtenvrij te zijn, als ik weet dat ze dan toch weer terugkomen.

gr, Ineke

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005

Re: Vaginale droogte

Bericht door Gerrie » vr 15 feb 2008 09:56

Hallo Ineke,

Je zegt het zelf al, wat schiet je er mee op.
Maar ik denk dat je lichaam zich verder ontplooid, ook weer naar de veranderende seks. Gevoelens moet toegroeien. Ik doe maar een gooi ... en vlg. mij los je dat niet op met een crème, toch... dan ben je wel verkeerd bezig

Bep

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Marlies » vr 15 feb 2008 11:48

Hallo Ineke,

Wat lijkt me dat heerlijk om de overgang al achter je te hebben.
Ik kijk met smart uit naar het moment dat mijn lijf de balans weer heeft gevonden en tot rust zal zijn gekomen.

Nee, we worden daarna niet weer opnieuw jong Ineke. Ook niet met medicijnen.
De wisselvalligheid en onrust neemt weer af, maar de veranderingen in onze hormonen zijn blijvend. De hormonen die altijd zorgden voor de voorwaarden om ons te kunnen voortplanten doen dat niet meer.

Het is niet voor niets denk ik, dat vrouwen tijdens de overgang op een andere manier naar relaties gaan kijken, en dat de nadruk nog veel meer dan bij vrouwen van nature al het geval was, verschuift van seks naar intimiteit.
Een drogere vagina en minder behoefte hebben aan seks zijn wat mij betreft de uiterlijke kenmerken die daarbij de noodzaak van die onomkeerbaarheid aangeven en de noodzaak tot het herzien van de relatie.

Na elke fase in ons leven doe we immers afstand van de vorige en verschuift daarbij de betekenis van onze relaties.
Zowel van de mooie als de niet mooie kanten van eerdere fasen laat ik achter me. Over het een ben ik blij dat ik ervan af ben, aan het ander denk ik met heimwee terug.
Voor al die fasen geldt voor mij dat waar het een relatie betreft, daarvoor aan twee kanten 'gewerkt' dient te worden aan de verandering.

Gelukkig draait het bij 'houden van' en bij 'intiem zijn' in een relatie niet om de seksuele daad.

Overigens is de richtlijn voor hormoongebruik: niet langer dan een HALF jaar.
En tja, los van de risico's die hormoongebruik sowieso al heeft........, het is maar zeer de vraag of het verstandig is je eigen hormoonhuishouding, die na zoveel jaar eindelijk tot rust was gekomen, opnieuw te verstoren door zulk soort middelen in een gezonde body te stoppen....... om dan vervolgens toch weer te moeten stoppen daarmee.

Mijn overtuiging is dat je lichaam niet oneindig in staat blijft de onrust in de hormonen te herstellen en is de overgang zelf de periode waarin daarvoor nog de gelegenheid is.

Marlies

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 62

Bericht door ViolaM » za 16 feb 2008 10:53

Hallo Ineke,

Ook ik heb vreselijk geworsteld met het verlies van mijn seksualiteit en nog steeds ( ben 2 jaar postmenopauze). In het begin heb ik ook synapause gebruikt, maar ik vond het niet echt een verbetering. Ik merk dat ik ook heel erg moeite heb met het gebruik van hormonen, zelfs als het alleen vaginaal is. Ik ben er dus snel mee gestopt.

Zelf ben ik ook nog steeds op zoek naar wonderen, maar ik begin mij ook neer te leggen bij het feit dat er een einde is gekomen aan een mooie periode in mijn leven en dat ik zal moeten wennen aan een nieuwe periode.

Wat mij wel heeft geholpen ( ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of het zo is, omdat ik niet kan controleren hoe het zonder zou zijn geweest) is het drinken van veel sojamelk. Ik heb wanhopig gezocht naar alternatieven voor hormonen en ik heb toen gelezen dat sojamelk veel natuurlijke oestrogenen bevat. Zozeer, dan jongens in de pubertijd het beter niet kunnen drinken. Sinds een jaar gebruik ik het nu (3 glazen per dag en in de koffie) en ik merk echt verschil. Heb veel minder overgangsklachten en heb minder last van vaginale droogte. Het is nu hetzelfde als toen ik synapause gebruikte. Tijdens het vrijen gebruik ik wat extra gel en dat werkt langer dan een gewone crème en is niet zo schadelijk als hormonen.

Het wordt niet meer als vroeger, maar misschien helpt dit om de ergste symptomen wat te verlichten. Hopelijk heb je hier iets aan!

groetjes,
ViolaM

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Marjolein » za 16 feb 2008 13:05

Hallo allemaal,

Er zijn alternatieve glijmiddelen zonder hormonen of olijfolie b.v.
Van olijfolie is bekend dat het ook wondjes geneest.

groet
Marjolein

Ineke49
Berichten van Ineke49
Onderwerpen van Ineke49
Menopauzejaar:

Bericht door Ineke49 » za 16 feb 2008 18:40

Dank voor jullie reacties!

Ik ben er zeker van de juiste beslissing te hebben genomen om die Synapause niet te gaan gebruiken.

Marlies je hebt het heel mooi (en ontroerend verwoord). Jij schrijft over de fases, die we doormaken en over het afstand doen van de vorige fase, zo had ik het nog niet bekeken.

Net zoals Viola, moet ik erg wennen aan deze nieuwe fase in mijn leven, vooral wat betreft seksualiteit. Gelukkig heb ik een begripvolle man, die mij hierbij ondersteunt. Dit neemt niet weg, dat ik mij toch enigszins schuldig voel tegenover hem. Al weet ik natuurlijk best dat dit geheel ten onrechte is.
Ach ja, wij vrouwen voelen ons altijd wel ergens schuldig over, toch?

Voor wat betreft het soja-melk drinken, dat deed ik al een paar jaar en lost niets op

groetjes, Ineke

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Marlies » za 16 feb 2008 20:02

Ineke49 schreef:
za 16 feb 2008 18:40
Dit neemt niet weg, dat ik mij toch enigszins schuldig voel tegenover hem.
Hallo Ineke,

Ja natuurlijk voel je je schuldig. Het wordt ons aan alle kanten ook flink ingewreven dat we jong en aantrekkelijk en beschikbaar moeten proberen te blijven.

Gelukkig is het toegestaan je schuldig te voelen. We hoeven echt niet elk schuldgevoel in te lossen.

En wat die hormonen betreft uit soja........ Soja is zeker zeer rijk aan oestrogeen. Hier in het westen krijgen we al meer oestrogeen binnen dan goed voor ons is. Al wat je daarbovenop slikt, eet, toevoegt, het is allemaal extra, hoe je het ook wendt of keert.
In aziatische landen ligt dat iets anders met dat 'extra' Daar was tot voor kort altijd nog de anticonceptiepil verboden. Die zit hier al volop in het millieu, je krijgt het binnen of je wilt of niet. Het schijnt ook een groot probleem te zijn het drinkwater daarvan te zuiveren.

Nee, die waarschuwingen zijn toch echt niet allemaal onzin.
We moeten ook niet vergeten dat wat we tot ons nemen als medicijn voor de overgang, op dat moment feitelijk ook een medicijn is, en dat we dit stoppen in een lichaam dat gewoon gezond was.

Marlies

Helma
Berichten van Helma
Onderwerpen van Helma
Menopauzejaar:

Bericht door Helma » di 26 feb 2008 15:38

Hallo Marlies,

Bedankt voor je visie. Vind je verhaal heel verhelderend.
Het is precies zoals ik het altijd al voelde, maar ik voelde me altijd verplicht om mijn klachten zoveel mogelijk de kop in te drukken. Dacht ook dat ik wel moest en geen andere optie had.

Ik heb zo schoon genoeg van die verhalen en reclames die je als slachtoffer behandelen, en zeggen dat ik geen keus heb en wel iets mOEt doen aan mijn klachten. Hun zorgen er alleen maar voor dat ik me schuldig voel en in de war raak. Blijkbaar moetje tegenwoordig op elk moment van je leven gewoon door kunnen gaan en mag je niet meer stilstaan bij jezelf. Nee, middelen slikken en productief blijven.

Ik schei er hartstikke mee uit met daarnaar te luisteren, wil mijn lijf dat geweld niet meer aandoen. Ik luister voortaan naar mijn lijf. Als dat zegt 'ik kan niet' dan kan ik niet en doe ik niet.

Bedankt voor die extra optie Marlies !
Het geeft mij nu al rust.
Ik kan nu de keus maken die ik altijd al had, maar waar ik me altijd weer vanaf liet praten.

Helma

Janneke
Berichten van Janneke
Onderwerpen van Janneke
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke » di 26 feb 2008 15:51

Hallo dames,

Vaginale droogte is natuurlijk in de eerste plaats een verandering in de hormonen die ook aangeeft dat er nieuwe fase aanbreekt, waarbij een hernieuwde seksualiteit hoort. Een herziening in de relatie.

Je beperken tot een technische oplossing begint met daaraan voorbij lopen en verandert daar niets in.
Het maakt vooral de noodzakelijkheid van een herziening van de relatie veel meer onzichtbaar.

Janneke

Riet
Berichten van Riet
Onderwerpen van Riet
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Riet » wo 27 feb 2008 00:49

Hallo allen,

Een amerikaanse schrijfster/gynaecologe beschrijft heel mooi, hoe je eigen innerlijke verandering ook de relatie raakt en dat het dus aan beide partners is in zichzelf te kijken om elkaar tegemoet te kunnen komen om hun nieuwe seksualiteit te kunnen gaan ontdekken.
  • De relaties die velen van ons jarenlang in stand hebben gehouden, hebben ons veel diensten bewezen en zijn wederkerig geweest, zelfs gepassioneerd. Desondanks zal de transformatie van de overgang het nodig maken dat u de regels van sommige bestaande relaties opnieuw vaststelt.
    Hoe goed de relatie ook is geweest, wat in uw 'vorige' leven werkte, zal waarschijnlijk moeten worden aangepast aan de persoon die u gaat worden.

Een gebied waar de noodzaak voor verandering duidelijk wordt, is het afnemen van het vrouwelijke libido.

Net zoals wilde dieren zich in gevangenschap niet willen voortplanten totdat hun hele leefomgeving naar hun zin is, kunnen een vrouw en haar partner problemen krijgen in hun seksuele intimiteit als hun relatie aan een nieuw evenwicht toe is.
    De overgang is ook de tijd waarin de eisen die vrouwen aan hun relatie stellen aan het veranderen zijn.
Riet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht