Overgang en je relatie

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Eva
Berichten van Eva
Onderwerpen van Eva
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Overgang en je relatie

Bericht door Eva » do 19 sep 2002 12:28

Hallo allemaal

Het heeft even geduurd voordat ik dit onderwerp durfde te plaatsen. Maar ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Door de overgang veranderen we. Worden emotioneler, oud zeer komt boven, je beseft dat je aan een nieuwe fase in je leven begint, je laat dingen achter je, neemt afscheid enz. Ik merk dat dat nogal van invloed is op je (liefdes)relatie. Wat vanzelfsprekend was of leek blijkt ineens anders te voelen. Is dit het nu? Ziet de rest van mijn leven er zo uit als nu en wat vind ik daar nou eigenlijk van? Hoe zie ik mijn toekomst?

Ik heb relaties in mijn omgeving zien eindigen toen vrouwen zich dit soort vragen gingen stellen in de overgangsjaren. Herkennen jullie dit? En wat vinden jullie hierover?
Ik ben benieuwd.

Eva

HennyBa
Berichten van HennyBa
Onderwerpen van HennyBa
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 66

Re: Overgang en je relatie

Bericht door HennyBa » do 19 sep 2002 12:28

Hoi Eva

Ik heb het zelfde ervaren de overgang zet je leven geestelijk helemaal op zijn kop.Maar het is een proces net als de pubertijd,daar spelen de hormonen ook een grote rol,ik noem dit zelf ook de omgekeerde pubertijd.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat je er sterker uit komt,en dat als de hormonen zijn uit gewerkt dat alles op zijn pootjes terecht komt.
Ook onze partner heeft het moeilijk op deze leeftijd en dat botst,maar volgens mij gaat dit over.
De meeste (op een uitzondering na)relatie's herstellen zich,dus er is hoop.

Henny

Jenny1
Berichten van Jenny1
Onderwerpen van Jenny1
Menopauzejaar:

Bericht door Jenny1 » do 19 sep 2002 12:29

Hoi allemaal

Het heeft even geduurd voordat we allebei door hadden dat de problemen veroorzaakt werden door de overgang. Nu ik aan de ymea ben voel ik me een stuk beter.

Als het weer eens een keer verkeerd gaat krijg ik te horen dat ik maar een pilletje extra moet slikken.
Meestal heb je zelf niet in de gaten dat je zit te trutten en zeuren, dan ben je blij met een zo'n opmerking.
Maar het belangrijkste is nog begrip in je omgeving.

Ik schaam me er ook niet meer voor om in de overgang te zitten en verkondig het ook aan iedereen zodat ze er rekening mee kunnen houden. Niet dat dat echt moet, maar ze weten dat ze af en toe een sneer kunnen krijgen die ze anders niet gewend zijn van mij.

Ik denk dat begrip van je partner nog het belangrijkste is. Gelukkig heb ik die, ik merk bij anderen dat dat niet overal zo is.

Jenny

Malou
Berichten van Malou
Onderwerpen van Malou
Menopauzejaar:

Bericht door Malou » do 19 sep 2002 12:30

Ja dames,

Dat wordt kennelijk da manier van omgaan met vrouwen in de overgang........ neem maar pilletjes.
Niet zeuren maar slikken !

En dat noemen ze dan begrip............ :evil:

Malou

Roos37
Berichten van Roos37
Onderwerpen van Roos37
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Roos37 » do 19 sep 2002 12:30

Weet je dames,

t is nogal makkelijk om maar WEER alles bij de vrouw te leggen _die nu weer in de overgang zit_. Zijn we es niet aan t ongesteld worden dan is t wel de overgang. NOU. Waarom moeten t altijd de vrouwen zijn met goede redenen om te zijn wie ze zijn!!!!! Mannen hebben net zo hun KUREN.

En ik ben t er niet meer mee eens dat t altijd de vrouwen zijn die daarvoor moeten opzij stappen "omdat we zo emotioneel zijn". DUH..... In sommige culturen is de vrouw, en zeker de oudere vrouw, een bron van wijsheid en ervaring. Maar bij ons is t voornamelijk een lastig type met buien. Guess what? Ik begin dat BEU te worden!!!!!!

Als ik n exotisch type was geweest, was ik nu n stamoudste of zo, met kennis. En hier ben ik gewoon een gedumpte looser met opvliegers. Niks kennis. Niks ervaring, telt niet.

Ik vind t honderd keer niks dat ik nu wordt geconfronteerd met dingen uit t verleden, maar anderzijds prijs ik me gelukkig dat ik zo vroeg in de overgang zit; op n dag is t voorbij en ik weet niet of t leven daarna misschien iets vriendelijk wordt dan t tot dusver was.

Had ik niet kind & kraai dan had ik er allang mee opgehouden want op deze manier hoeft t voor mij allemaal niet en ik kan niet zeggen dat t voorheen zoveel beter was. Ik zeg BAH, ik neem nog n pilletje, dan word ik vast weer acceptabel voor de jongeren & de ouderen om me heen die NIET in deze fase zitten en trouwens, volgens de huisarts KAN ik NIET in de overgang zitten dus ik verbeeld me maar wat.

Ik kan hier wel heel kinderachtig gaan zitten van ik wou dat ie 1 maand mij kon zijn, of ik wil m nog wel es zien als ie zover is, maar wat schiet ik daarmee op?

Ben nog steeds staande moeder alleen in de vervelende overgang, te oud voor de kroeg, te jong voor de cruise, ik zeg BAH BAH BAH BAH ik heb d'r geen zin meer aan.

Roos

Katwoman
Berichten van Katwoman
Onderwerpen van Katwoman
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Katwoman » do 19 sep 2002 12:31

Hallo allemaal,

sinds ik zeker weet dat ik in de overgang zit , heb ik het mijn vriend vertelt.
Dat hij niet moet schrikken van mijn buien , die ik wel eens heb .
Hij zei dat hij al een tijd wist dat ik in de overgang was en dat hij nog steeds gek op me is.
Hij heeft zelfs informatie op de computer er over gezocht , om er meer over te weten .

Vind die reactie van hem zo lief......
Vind het voor anderen erg rot , als hun partners hun niet begrijpen .

groetjes van Ciska...

Thea40
Berichten van Thea40
Onderwerpen van Thea40
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Thea40 » do 19 sep 2002 12:31

Ben het helemaal met Cisca eens.

Mijn man vermoedde dat ik in de overgang zat, omdat ik regelmatig opvliegers had, stinkend chagrijnig was, onregelmatig menstrueerde enz.

Als ik nu een "slechte" dag heb, vraagt hij heel lief of ik mijn Ymea pilletje al heb ingenomen. Zo ja, dan schenkt hij iets lekkers in (koffie of iets anders) en trekt me lekker tegen zich aan om mij eventjes vast te houden en te knuffelen. Als ik eens prikkelbaar ben, laat hij me mijn gang gaan. Als ik weer wat rustiger ben, vraagt hij of alles weer goed is en de bui weer "over" is. Mocht ik onredelijk zijn tegenover de kids, dan trekt hij dat op zo'n moment wel weer recht.

Ik weet het, mannen als de mijne zijn moeilijk te vinden, de meesten houden niet van dit soort "hormonale afwijkingen". Maar ik neem ondertussen wel vaak mijn petje af voor het geduld en de liefde van mijn man.

Thea

Malou
Berichten van Malou
Onderwerpen van Malou
Menopauzejaar:

Bericht door Malou » do 19 sep 2002 12:33

Hallo dames

Voor ik me realiseerde dat ik in de overgang was, heb ik ook bijna een eind gemaakt aan mn huwelijk (bijna 32 jaar).

Voelde me totaal alleen en wilde eigenlijk alleen maar weg. Sommige dingen kun je niet op lossen met een pilletje hier of daar. Vanaf dat ik me realiseer dat ik in de overgang ben, ben ik dus een homeopathisch middel gaan gebruiken en het gaat nu goed met me.

Maar ook wijs ik vaak mn omgeving op het feit dat ik in de overgang ben, en veel stukjes op deze site zijn heel herkenbaar en ik probeer daar mn les uit te leren. Er gebeurt heel veel met je, maar ik weet er nu in ieder geval iets meer vanaf en dat geeft op een bepaalde manier ook rust.

Tegen mijn zoon heb ik gezegd:
Ik heb jou hormoonverandering meegemaakt in je puberteit

Op mn werk heb ik tegen die meiden gezegd dat ik al hun zwangerschappen heb mee beleefd van kuitkramp tot huilbuien

En tegen beide dat ik nu aan de beurt ben en dat ze mn overgang verschijnselen ook mee mogen beleven !!!

groetjes en sterkte Malou

Hennie
Berichten van Hennie
Onderwerpen van Hennie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Hennie » do 19 sep 2002 14:28

Top Malu !

Zo voed je je omgeving nog eens op! En wat heb je tegen je man gezegd? Net zoiets?

Hennie

Wijffie
Berichten van Wijffie
Onderwerpen van Wijffie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Wijffie » do 19 sep 2002 15:00

Beste allemaal,

Ik voel me alleen maar schuldig en ben bang dat het mijn relatie kost ,probeer me op alle manieren in te houden maar dat gaat soms niet .
Ik loop al 3 dagen zo intens te huilen en kan maar niet stoppen met janken.
Ik kan mijn man nog maar 6 jaar en daarvan zijn we 4 jaar getrouwd hij kent alleen die zachte Els waar hij van houd. Hij zegt dat hij dat nog doet maar ik heb zo`n hekel aan mijzelf op dit moment dat ik dat haast niet geloven kan.

Sorry dat ik zo klaag maar ik moet het op deze manier even kwijt ,met chatten gaat dat gewoon niet .

Groeten, Els

EllyS
Berichten van EllyS
Onderwerpen van EllyS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 71

Bericht door EllyS » do 19 sep 2002 15:30

Beste Els,

dat is geen klagen hoor ben jij nou gek je hebt het gewoon moeilijk en dan mag jij hier lekker je hart luchten daar is deze site tenslotte voor. Ik heb het zelf ook moeilijk binnen mijn relatie en probeer in mijn leven orde op zaken te stellen, wat echt niet meevalt als die rot hormonen door je lijf heen gieren.

En inderdaad lukt dat niet altijd op de chat om over je diepste gevoelens te praten vaak is het een beetje te druk of er zitten vrouwen die weer andere problemen hebben. En je praat makkelijker over een opvlieger dan over problemen binnen een relatie.

Maar probeer tijdens het chatten bijvoorbeeld is iemand in de fluister te nemen (als ik er ben, of als je denk dat iemand anders met een soort gelijk probleem zit )dan praat je maar met zijn tweeën en dan heb je meer de aandacht. Dus klaag maar lekker hier hoor wij luisteren wel.

Sterkte Elly

Leilana
Berichten van Leilana
Onderwerpen van Leilana
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Leilana » zo 04 mar 2018 17:57

Hallo dames

Ik ben volgens mij in de overgang, plus dat mijn vriend opeens geen zin heeft om mee te werken aan ivf terwijl de gyn dit voor ons wil doen. Hij is bang dat zijn trots wordt gekrenkt met onderzoeken en uitslagen, hij snapt niet wat voor impact dit heeft op een vrouw die niet veel tijd meer heeft. Nu blijft alleen seks om het plezier over, en plezier heb ik al 4 jaar niet meer, en met de gedachte dat hij opeens geen kind meer wilde maar straks wel seks?? .
Ik hoor vaak dat vrouwen droog worden na de overgang, maar ik ben wijd gevoelloos en veel te nat, er is niks meer aan. Dan nog je lichaam wat verlept en opzwelt, ik moet elke dag twee keer mijn gezicht scheren en ik begin er rap oud uit te zien...... Ergens wil ik hem niet kwijt maar mijn libido is weg mijn buien zijn verschrikkelijk voor hem, maar die seks ja daar heb ik geen zin meer in... Voelt aan alsof ik mijn hoofd uit moet zetten en hem zijn gang moet laten gaan of zo, door die wijdheid en vochtigheid kunnen we maar twee standjes, nou wat een fun zeg, maar niet heus... Ik heb er geen zin meer in, die relatie eigenlijk ook niet... ik duw hem steeds weg verbaal... Als ik ergens niet op zit te wachten is het "creatief zijn om op andere manieren met elkaar te spelen"BAH BAH, handicaptenseks ofwel bejaardenseks..
Zo ik ben het kwijt...

Verder nog iemand die juist extreem nat en wijd is daar door die overgang?

Gwennie

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 54

Bericht door Ffpauze51 » di 13 mar 2018 08:29

Dag Gwennie,

Het tot nu toe onvervulde verlangen om een kindje. Eega die hier niet meer aan mee wil werken, en zijn gevoel op de eerste plaats zet.
Volgens mij gaat dit veel dieper dan alleen de sex die niets meer is.

groet,
Ffpauze

Lolita39
Berichten van Lolita39
Onderwerpen van Lolita39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Lolita39 » do 26 apr 2018 22:33

Hallo

Ik heb ook geen zin meer in seks en doe het dan ook niet. Mijn man doet gelukkig niet moeilijk, hij doet t zelf. Ik vind het een moeihje periode.
Soms vraag ik mezelf af of ik nog wel van hem hou. Ik heb helemaal geen zin meer in een relatie, pfff moeilijk om t uit te leggen op een forum.

Lolita

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht