Geen zin in seks

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Geen zin in seks

Bericht door SusannaK » zo 14 feb 2016 13:36

Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden had ik nog een serieus gesprek met mijn man over mijn geen-zin-in-sex. Het was niet het eerste gesprek en zal ook zeker niet het laatste gesprek zijn geweest. Het is goed om hier zoveel herkenning tegen te komen.
Ons gesprek heeft me wel aan het denken gezet.
Het is het gebruikelijke verhaal: hij heeft altijd wel zin in sex, ik nooit meer. We kennen elkaar nu bijna 4 jaar en zijn vorig jaar getrouwd. Ik heb een geweldige man en gelukkig houdt hij ook veel van alle intimiteit die niet direct aan sex gelinkt zijn. We raken elkaar vaak aan, liggen in bed tegen elkaar aan. We vinden het allebei jammer dat we elkaar niet eerder hebben ontmoet; zo'n 10 jaar geleden draaide mijn hele leven om sex en had ik een echt wilde periode. Nu is het helemaal weg. Nul. Niets van over. Soms wil ik gewoon met rust gelaten worden, geen gefrunnik aan m'n lijf. Gelukkig heb ik geen afkeer van sex, maar het hoeft niet meer zo. Het is niet belangrijk meer. Ik mis het niet, het is zo'n gedoe...
Als mijn man het initiatief neemt, krijgt hij mij de drempel wel over en vind ik het ook wel lekker, maar het voelt niet meer zo intens als voorheen. Maar goed, daar is mee te leven en het is prettig om dit op deze manier samen te hebben.
Alleen baalt mijn man er van om telkens het initiatief te moeten nemen. Hij voelt zich dan opdringerig, zou het fijn vinden als ik liet merken dat ik ook zin in hem heb. We "doen het" nu gemiddeld 1 keer in de week, soms iets vaker.
Zelf ben ik er van overtuigd dat als ik alleen mijn gevoel volg, dat niet de oplossing is. Dan gebeurt er niets meer tussen ons, dan zou ik hem regelmatig afwijzen omdat ik geen zin heb. De overgang is dan wel de oorzaak maar het is ONS probleem en daar moeten we samen mee om zien te gaan. Ik zie dat sex voor hem niet alleen maar sex is, maar juist ook een belangrijke vorm van intimiteit. Sex is goed voor onze relatie. Het is niet slecht voor mijzelf, zolang het geen pijn doet. Glijmiddel staat al een paar jaar standaard op het nachtkastje.
En ik mis het om dat verlangen, die spanning niet meer te voelen, die hele grote ZIN in iemand.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ik nou eenmaal geen zin heb door de hormonen. Dan zou ik mijn best niet meer doen om er nog iets van te maken. Het scheelt wel dat we elkaar nog niet zo lang kennen, dat maakt het makkelijker om mijn best te willen doen.
Hoe het verder gaat, ik weet het niet. We zitten in een overgangsfase en ik ben vast van plan om te zoeken naar manieren om toch nog sexueel actief te zijn. Een relatie zonder sex is geen relatie maar een vriendschap. Gelukkig is onze basis wel dat we de beste vrienden zijn.
Wat de toekomst zal brengen, ik heb geen idee.

Susanna

Geraldine
Berichten van Geraldine
Onderwerpen van Geraldine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Geen zin in seks

Bericht door Geraldine » zo 14 feb 2016 15:01

Hallo Susanna,

Toch denk ik dat het van belang is te erkennen dat de hormonen die voorheen voor de drive zorgden nu heel erg veranderen/verminderen.
Pas dan is het inderdaad een kwestie van samen een nieuwe vorm van lichamelijke intimiteit te zoeken.
Jij kunt wel vast van plan zijn daarnaar te zoeken en in jezelf te schakelen, maar als je partner niet ook in zichzelf een omschakeling maakt, ben ik bang dat 'soms' geen gefrunnik aan je lijf willen, zal veranderen in 'steeds vaker' geen gefrunnik aan je lijf willen. Elk toegeven wordt dan geestelijke pijn.
SusannaK schreef:
zo 14 feb 2016 13:36
Alleen baalt mijn man er van om telkens het initiatief te moeten nemen.
Ja dat heeft mijn partner ook. Ik vind dat een egoïstische gedachte, want daarmee zegt hij eigenlijk en zo voelt het ook: ik heb vaker mijn momenten van verlangen en wil niet wachten jij een keer zo'n moment hebt.

Mijn oude hormonen zullen niet meer terug komen, dat is een feit.
Hij zal echt in zichzelf moeten gaan schakelen, eerder is er geen sprake van samen zoeken naar een nieuwe manier. Die is er voor mij pas als hij ook vast van plan is daarnaar te kijken.
Hij zegt dat hij dat van plan is, maar ik merk het nog niet echt want vorige week vroeg hij nog "Zijn er geen pillen voor". Dus hij staat nog ver van me af op het moment.

Geraldine

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Onderwerpen van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » do 17 mar 2016 14:40

Hallo

Nou ik heb daar nou ook geen zin meer in ik heb liever een knuffel.
gelukkig vindt mijn man het ook niet erg. :lol:

Marjolijn

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » wo 01 mei 2019 10:24

Hallo allemaal,

Vanochtend had ik weer iets nieuws: duizeligheid.
Nu heb ik vaker last gehad van draaiduizeligheid, dat duurt van een paar uur tot een paar weken, maar gaat vanzelf weer over. Nu was het een ander soort duizeligheid. In de badkamer werd het zo erg dat ik moest gaan zitten, anders was ik (flauw)gevallen. Angst, snelle hartslag. Het trok langzaam weer weg, maar ik ben er wel van geschrokken.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de cardioloog. Nooit eerder geweest, maar ik had veel last van benauwdheid, moeite met mijn ademhaling, pijn op mijn borst, zij en rug. Dus een hartfilmpje en even laten checken kan geen kwaad. Ik sluit hyperventilatie niet uit.

Eergisteravond had ik ruzie met mijn man. Geen zin of energie om het uit te praten. We zijn zonder iets te zeggen naast elkaar in bed gaan liggen. Slecht geslapen en de volgende ochtend nog even gepraat, we waren allebei kwaad. We zijn gaan werken. Gisteravond was het gewoon weer over. Zo gaat het vaker. We kennen elkaar en hebben door onze verschillen vaker botsingen. Nooit ernstig, maar het kost wel energie.

Al langere tijd heb ik pijn bij het vrijen. Het brandt verschrikkelijk van binnen, waardoor ik ook nog eens gespannen ben geworden en penetratie niet meer lukt. Naar een bekkenfysio geweest, bezig met middeltjes om de boel weer te laten herstellen. Van de gynaecoloog hormoonpillen en hormoonzalf gekregen, maar na twee keer proberen dit definitief aan de kant geschoven omdat het gebruiken van hormonen me zó ontzettend tegenstond. We hebben een andere manier gevonden om te vrijen, maar ik hoop wel dat het op een gegeven moment weer gaat lukken. Een tijd lang heb ik geen zin gehad, maar het lijkt weer een beetje terug te komen.

Ruim 2 jaar lang heb ik heel hard, té hard gewerkt. Ik ben zelfstandige en had er een nieuwe opdrachtgever bij. Ik verdiende heel goed, waardoor mijn man en ik in staat waren om een leuk huis te kopen. Het moest wel helemaal gerenoveerd worden. Mijn man heeft een jaar lang heel hard, té hard aan het huis gewerkt, terwijl ik heel hard doorwerkte om geld binnen te brengen. En nog zijn we niet klaar. Nog lang niet, want het is een groot huis.
Wel zijn we vier maanden geleden verhuisd. Een hele verandering. Wennen aan een nieuwe omgeving in een nieuwe stad duurt wel even.

Ik merk dat ik de behoefte heb om veel op mezelf te zijn. Als mijn stiefdochter van 17 er is, merk ik dat ik totaal geen zin heb om met haar bezig te zijn. Het stoort me dat ze er is. Ik ben liever alleen, of samen met mijn man, zolang we allebei ons eigen gang kunnen gaan.
Mijn werkzaamheden bij de nieuwe opdrachtgever zijn voorbij, waardoor ik eindelijk wat meer vrije tijd heb. Ik hoef in de avond niet meer te werken en heb voortaan de weekenden vrij. Helaas wel wat minder geld daardoor, maar momenteel ben ik gelukkiger met tijd dan met geld.
Ik huil vaak. Een berichtje van een overleden hond is zó zielig dat meteen de tranen komen. Om de machteloosheid van vanochtend toen ik ineens duizelig was. Als mijn man even niet reageert zoals ik dat graag zou zien.

Het is zo véél allemaal.
Komt het allemaal door de overgang? Een deel wel denk ik. Voor de rest moet ik gaan accepteren dat ik niet meer alles kan doen wat ik wil, dat ik last heb van mijn gewrichten, sneller uit balans ben. Afgelopen week een weekje vakantie gehad. Veel gewandeld. Geen last van duizeligheid, en mijn ademhaling werd ook weer normaal. Geen pijn op de borst. Nog wel snel moe en ik moest merkbaar herstellen van het harde werken. Ik heb nog véél meer rust nodig. Véél meer tijd voor mezelf. Leuke dingen doen. Nog meer huilen. Contact met mezelf.

De duizeligheid van vanochtend is nieuw, dus dat zit me nog dwars. Ik zal nog even bang zijn dat het morgenochtend weer terugkomt. Maar hier op het forum las ik dat ik niet de enige ben. Opluchting. Nog meer huilen. De herkenning is fijn.
Ik heb het even van me af kunnen schrijven, dat helpt ook.
Nu weer aan het werk. Maar niet té hard werken...

Susanna

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 51

Bericht door Pippo1 » wo 01 mei 2019 15:19

Hey Suzanna,

Hoe herkenbaar! Vooral je emoties, meer en meer op je eigen willen zijn, de energie niet hebben om je aandacht aan andere te geven, je duizeligheid, je draagkracht dat steeds minder en minder wordt pfff echt niet leuk! Zelf merk je al, dat je meer en meer rust nodig hebt, en je bent al zo verstandig om eraan toe te geven en je merkt zelf al, dat je daar voordeel mee hebt ! Ik zou zo zeggen, blijven luisteren naar je lichaam! Het zal je alleen maar ten goede komen ;)
En ja, .... Het doet goed om het even van je af te schrijven hè :)

Het vrijen was bij mij ook een korte periode dat het branderig en pijnlijk aanvoelde, maar met een glijmiddel ging dat gevoel snel over! Alsook ik een periode heb gehad, dat ik totaal geen zin meer had in seks! Het gevoel was helemaal weg, en het stak enorm tegen dat mijn man aan mijn lijf kwam! Ik heb dat direct van de eerste dag tegen hem verteld, en hij had daar alle begrip voor ! Zelf vond ik dat enorm spijtig, want eerlijk gezegd, ik miste dat wel! Nu, de dag van vandaag, heb ik geen hulpmiddel meer nodig, geniet weer van de sex alleen is het wat minder geworden! Maar toch klagen wij beide niet ;) Dus hiermee zal het voor elke vrouw weer anders zijn, maar ik ben heel tevreden, dat ons seksleven niet volledig is uitgeblust!

Groetjes Pippo

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » wo 01 mei 2019 20:03

Hoi Pippo, bedankt voor je reactie!

Fijn om te lezen dat je mijn verhaal herkenbaar vindt. Soms heb ik zo het gevoel dat ik oud aan het worden ben met al die kwaaltjes en pijntjes. Ik ben daar nog lang niet aan toe, wil nog zóveel doen, actief zijn met m'n werk, hobby's en reizen. Mijn schoonmoeder van bijna 85 lijkt nog een stuk fitter dan ik ben...

In mijn werk heb ik veel te maken met zieke mensen en dan zie ik ook de andere kant, namelijk veel (en ook jonge) mensen met ernstige klachten, en dan ben ik telkens weer dankbaar dat ik bijna 54 ben geworden op een toch nog redelijk gezonde manier. Ik wil niet klagen, maar ik vind het wel moeilijk om soms overvallen te worden door allerlei klachten en problemen waar ik weinig invloed op heb en die me behoorlijk belemmeren in de dingen die ik wil doen. Het liefst wil ik hetzelfde blijven als ik altijd was, maar ja, je moet je toch aanpassen aan alle veranderingen...
Het klopt wat je zegt: vooral goed naar jezelf blijven luisteren, dan weet je uiteindelijk wel wat goed voor je is. Maar ik kan nog wel eens eigenwijs zijn.

Het vrijen begon bij mij ook eerst met branderigheid en pijn. Glijmiddel werd vanaf toen standaard gebruikt, maar op een gegeven moment hielp ook dat helaas niet meer. Ik heb in totaal zo'n 2 à 3 jaar helemaal geen zin gehad. Nu begint het een klein beetje terug te komen, maar nog denk ik wel eens: ik ga liever wat anders doen. Maar de relatie met mijn man wil ik natuurlijk ook onderhouden. Hij heeft alle begrip en denkt met me mee, ziet het als een probleem van ons samen.
Fijn dat het bij jou helemaal vanzelf weer goed is gekomen!

Het doet me goed om mijn verhaal hier even te delen!

Suzanna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht