Libido weg door overgang

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Patricia61
Berichten van Patricia61
Onderwerpen van Patricia61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 74

Libido weg door overgang

Bericht door Patricia61 » vr 24 nov 2006 13:49

Hallo dames,

Ik ben al jaren in de overgang. Sinds mijn 50e geloof ik en nu ben ik 61.

Mijn libido is volkomen verdwenen. Daar komt bij dat ik vreselijke last heb van een droge vagina. Dus vrijen met mijn man is een pijnlijke affaire en daarom doe ik het niet meer. Voor mijn man niet leuk natuurlijk. We hebben nog geëxperimenteerd met vaginale gels en zo, maar dat was ook geen succes.
Eigenlijk vind ik het een beetje zielig voor hem. Hij heeft wel degelijk nog seksuele behoeften.

Om daar aan tegemoet te komen slik ik sinds vorige week hormoonpillen. Dat heb ik in het verleden ook met tussenpozen gedaan en toen ging vrijen aardig goed. Ik weet dat er voors en tegen zijn, maar om nou als broer en zus te leven ... Ik wil dat nog even uitstellen.

Groeten, Patricia

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Re: Libido weg door overgang

Bericht door Marlies » za 25 nov 2006 17:33

Ik heb daar zelf ook mee te maken gehad.
Vroeger zorgden de hormonen voor de zin. In de overgang vielen die steeds meer weg. Daarmee ook de zin in seks.
Logisch, want ik hoefde me volgens de natuur niet meer voort te planten. Had dus ook die driften helemaal niet meer nodig.

Ik heb van alles geprobeerd om dezelfde zin weer terug te krijgen.
Dat werkte niet. Ik ben namelijk niet alleen verantwoordelijk voor mijn relatie. Ook niet voor de veranderingen daarin.
Door me in bochten te wringen, op zoek naar weer zin in seks, kreeg ik ook helemaal niet wat ik nou juist wilde.
Wat ik wilde was namelijk een relatie die meer gebaseerd was op intimiteit, op emotionele verbondenheid.

Dat is een voorwaarde voor mij in een relatie.

Als ik me in bochten ging wringen om zin in seks terug te krijgen zou mijn de sterkere behoefte die ik had aan intimiteit en emotionele verbondenheid, als minder belangrijk worden behandeld dan die was.

Ik wil me dan niet laten wegzetten met pillen om de ander tevreden te stellen.

De overgang is een verandering, op alle gebied.
Daarmee wordt ook de relatie geraakt en in beweging gezet om zich aan de nieuwe situatie aan te passen.
De relatie verandert, en die bestaat uit meer dan alleen ik.

groetjes
Marlies

Ivy36
Berichten van Ivy36
Onderwerpen van Ivy36
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Ivy36 » do 30 nov 2006 15:23

Hallo dames,

Ook ik kamp met gebrek aan libido, mijn seksdrive is compleet weg! Ik ben nog maar 36, dus ik denk niet dat mijn man toen hij trouwde er rekening mee hield al na zes jaar seksloos door het leven te moeten gaan.

Ik vind dat mannen best ook eens nukkig mogen reageren. Dat is tenslotte niet ons alleenrecht. Maar een wondermiddeltje om ons seksleven op te schroeven, zou ik ook wel willen.

Ivy

Toelieke
Berichten van Toelieke
Onderwerpen van Toelieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Toelieke » wo 17 jan 2007 14:29

Hallo,

ik ben met dit probleem ( vermindering van libido ) naar de dokter gegaan en hij heeft me hormonen voorgeschreven. Na 6 maand die te slikken is er totaal geen verschil. Ik ben 46 jaar en heb een hele begripvolle en fijne echtgenoot waar ik na 15 jaar huwelijk nog dol op ben. Dus sleur in de relatie of relatieproblemen kunnen het niet zijn.
Het is de overgang !!! Wat een kracht hebben die hormonen toch.

Ik hoop dat wij samen een nieuw evenwicht vinden. Wij hebben steeds een erg bevredigend seksleven gehad en ik hoop dat we samen sterk genoeg zijn om dit door te spartelen ...

Toelieke

Agatha
Berichten van Agatha
Onderwerpen van Agatha
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Agatha » do 18 jan 2007 11:18

Hallo dames,

Ik denk wel eens doordat het bij mij ook nagenoeg weg is dat ik dan niet meer van hem hou. En dat maakt me zo raar in me hoofd en ongelukkig.
twijfels slaan dan toe. :(
Hij is lief, en zorgzaam geeft zich helemaal, en begripvol enz.........
Maar ik zit op zo een punt dat ik het niet meer kan............ zorgen maak, over me kids, me ouders komt daar ook bij.
Ik vind dit een rotfase in mijn leven!
Het ergste vind ik die stomme twijfel, en zodra hij thuis komt ben ik zielsgelukkig.......... Ben mezelf een beetje kwijt, weet niet wat ik wil en zo......

Agatha

Toelieke
Berichten van Toelieke
Onderwerpen van Toelieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Toelieke » do 18 jan 2007 21:07

Hallo,

Mijn vraag is; hoe kunnen we het beste omgaan in onze relaties met dat verminderd libido? Mijn zus zegt "doe alsof " dat vind ik niet eerlijk tegenover m'n man en het lukt gewoon niet.
Erover praten; ok maar dat lost het probleem niet op.
Wat kunnen wij vrouwen het beste doen om daarmee om te gaan ?
Mijn man is 42 jaar. Ik vind het ook erg voor hem...
Maar ik kan er echt niets aan doen. Ik hou nog zoveel van hem en hoop dat we een nieuw evenwicht vinden. :)

Toelieke

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Bericht door Linda » vr 19 jan 2007 02:21

Beste Toelieke,

Je schrijft dat praten het probleem niet oplost. Praten lost inderdaad niet de overgang of de verschijnselen op, maar kan wel een manier opleveren in je relatie om te gaan hier mee.

"Doen alsof" uit medelijden met hem is in de eerste plaats niet eerlijk tegenover jezelf.
Omgaan met wat je relatie raakt is een verantwoordelijkheid van beiden.
Omdat jij toevallig vrouw bent, en een overgang krijgt, wil dat nog niet zeggen dat jij in je eentje maar achter een oplossing aan moet.
Als het zo werkt in een relatie, dan is er in mijn ogen niet meer echt sprake van een relatie.

De vraag "hoe kunnen we hiermee het beste omgaan" is dus eigenlijk een vraag voor de partners zelf. Niemand anders mag daar tussen kruipen, naar mijn mening.

De vraag aan andere vrouwen kan denk ik, alleen maar zijn: "Hoe ervaren jullie het?"

Op deze website staat de volgende nieuwsbrief, die daarover gaat: Nieuwsbrief Relaties

Sterkte Toelieke,

Linda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht