Geen fut meer, alles is me teveel

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Louise33
Berichten van Louise33
Onderwerpen van Louise33
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Geen fut meer, alles is me teveel

Bericht door Louise33 »

Hallo dames

Fijn dat dit forum bestaat. Ik herken veel van wat er is geschreven. Zelf denk ik dat ik af en toe gek word. Stemmingswisselingen van hier tot jericho. Schrikachtig, onzeker, faalangst, overal pijntjes, enz. enz. Het is te veel om op te noemen. Het allerergste vind ik eigenlijk nog dat ik me vaak zo ontzettend eenzaam voel en ik er gewoon uit wil stappen.
Iedere dag denk ik er wel aan. Waar doe ik het allemaal voor. Weer koken, weer opruimen. Ik doe het allemaal wel en kan ook wel genieten van mijn kinderen, maar dat gevoel is er gewoon. Ik erger me aan mijn man.

Ik vind het vaak ook niet meer aantrekkelijk. Hij wil wel seks en liefkoost vaak, maar ik moet er niks van weten waardoor ik me nog naarder voel.
In mijn hoofd word ik gek. Ik vlieg van het ene naar het andere. Ik ben super creatief maar er komt niks uit. 's Ochtends begin ik met koffie en ben ik van alles van plan, maar het komt er uiteindelijk op neer dat ik gewoon de hele dag op en neer loop en vaak suf voor me uit zit te staren. En dat terwijl er zo veel te doen is!
Ik heb er de fut niet voor, zie er het nut niet van in. Maar ik ga door... blij te lezen dat het de overgang is. Laten we hopen dat het gauw over is.
Sterkte allemaal. O ja, en als iemand dit herkent, laat het me weten, graag!

Louise

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd: 62

Re: Geen fut meer, alles is me teveel

Bericht door Greta51 »

Hallo Louise,

Ja hoor, zo herkenbaar.........ik herken mezelf soms niet meer. Maar het schijnt er allemaal bij te horen en ik probeer nu maar gewoon heel goed naar mezelf te luisteren. Heb ik geen zin dan maak ik ook geen zin (zoals voor de overgang) maar accepteer ik maar dat ik geen zin heb.

Ik heb er veel aan hier te lezen en herkenning te vinden.

Greta.

Louise33
Berichten van Louise33
Onderwerpen van Louise33
Menopauzejaar:

Bericht door Louise33 »

Hallo dames

Ja inderdaad. Ik probeer heel goed naar mezelf te luisteren, maar je hebt vooral ook zo met anderen te maken. Het leven gaat keihard door, de dag vliegt, ik heb gewoon eigenlijk geen tijd om bijvoorbeeld rustig van de natuur te genieten. Dat zou ik eigenlijk gewoon een hele dag kunnen! Alleen..in mijn uppie. Maar ja, dan komen juist ook weer die gedachten van eenzaamheid. Het is heel raar, heel tegenstrijdig. Dat maakt het ook zo moeilijk. Ik wil van alles, maar het lukt gewoon niet. Ik ben te moe, denk negatief. Vind mezelf gewoon een zeur. Snap niet hoe andere vrouwen het allemaal doen.

Ik heb onlangs mijn werk opgezegd. Ik kon er niet meer tegen, dat zinloze gedoe. Vaste prik, altijd hetzelfde. Collega's die onder druk stonden, waardoor die vreemd gingen doen. Is het de maatschappij? Is het de luchtvervuiling? Is het het eten? Of is het gewoon de overgang. MIJN overgang waar ik in zit. Ik denk ook te veel. Maar alles wat moet is voor mij allergisch. Ik kan niet meer tegen het woord moeten. Ik ben een grote klager, waar ik juist altijd zon hekel aan heb?! O..o.. mooi al die verhalen van vrouwen. Ook wel triest. Want ik heb nu weer een vraag erbij... waarom toch in vredesnaam ook dit nog. We hebben al zo veel. Waar slaat het op...

Louise

Nina
Berichten van Nina
Onderwerpen van Nina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Nina »

Hoi,

Heel herkenbaar dit!
Vooral het moeten is iets waar ik ontzettend veel moeite mee heb. Veel dingen komen volgens mij echt door de overgang. Ik heb vaak verwarrende gedachten, de ene keer wil ik dit de andere keer dat.
Ik wil alles netjes houden maar vaak denk ik inderdaad ook,wat heeft het allemaal voor zin. Ben altijd een poetser geweest, maar tegenwoordig flans ik er maar een keer doorheen. Terwijl ik zo helemaal niet ben.

Stemmingen die zo wisselen dat ik onderhand niks meer van mezelf snap.
Maar ook heel vaak denken dat het allemaal zo zinloos is, een sleur.
Ook ik ben heel creatief, op het moment kan ik hier dan nog wel enigszins van genieten maar dat is dan ook 1 van de weinige dingen.

Voor de rest heb ik ook nergens geen zin in en wil ik eigenlijk alleen maar met rust gelaten worden.
Ik hoop wel dat het ooit een keer beter word, op het moment weet ik niet zo goed wat ik met mezelf aan moet, en het ergste is volgens mij dat dit nog maar het begin is....

Eenzaam ben ik eigenlijk nooit,wel heb ik het gevoel vaak dat ik wat gevoelens en emoties betreft wel alleen sta, niemand die je begrijpt... behalve dan op deze site.
Misschien ook wel omdat ik eigenlijk altijd al een beetje anders dan de doorsnee mens ben geweest.
Dat vinden mensen blijkbaar niet acceptabel. Maar ja,het is niet anders.

Heel veel sterkte...ooit word het wel weer beter. :)

Nina

Louise33
Berichten van Louise33
Onderwerpen van Louise33
Menopauzejaar:

Bericht door Louise33 »

Bedankt voor jullie reacties,

Het doet me echt goed. Goed te horen dat jij, Nina, hetzelfde hebt. Nu is het dus al half vijf 's middags geweest, en ik sta al de hele dag op het punt boodschappen te doen. Bedenk ik ineens...ik zal eens even mijn mail checken. Ook staat de hele dag al een emmer met sop om de badkamer eens aan te pakken, maar ik stel het gewoon uit. (Het is trouwens ook ECHT nodig) Ik ben ook nooit een poetser geweest, helaas, maar nu is het helemaal een opgave.

Wat je zegt; ik wil alleen met rust gelaten worden. Ik denk dat dat komt omdat ik doodmoe van mezelf word, ik er anderen gewoon niet bij kan hebben.

Ook vind ik het lastig dit met mijn man te bespreken. Heel raar vind ik dat... Ik zie dat we dezelfde leeftijd hebben. Volgens mij zijn we er aardig vroeg bij, of is het gemiddeld. Je merkt waarschijnlijk al dat ik nogal van de hak op de tak spring. Zo gaat het dus constant...

Ik ga er maar om lachen denk ik. En inderdaad...maar hopen dat het gauw over gaat. Nu ga ik echt!! Doei doei!

Louise

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa »

Hallo dames,

Dit is zo ontzettend herkenbaar allemaal, ongelooflijk gewoon
Soms wil ik gewoon alleen zijn en dan ben ik alleen thuis en is het ook weer niet goed
Ik ben altijd heel creatief geweest maar er komt niks meer uit mijn handen, plannen genoeg,vooral 's avonds en de volgende dag denk ik hmm laat maar
Vooral 's morgens zie ik tegen de hele dag op, alles is een opgave.
Dingen die ik vroeger gewoon deed, loop ik nu voor weg of stel ik uit. Stemmingswisselingen heel erg, mijn omgeving zegt dat ik kattig doe terwijl ik dat niet in de gaten heb
Ik wil van alles doen en toch ook weer niet. Ik word soms helemaal gek van mezelf
en ik ben nu 48 en sta dus nog aan het begin. Als ik denk dat dit nog heel lang gaat duren word ik moedeloos en voel ik me zo eenzaam

Anitaa

Louise33
Berichten van Louise33
Onderwerpen van Louise33
Menopauzejaar:

Bericht door Louise33 »

Hallo

Jeetje.... dit is inderdaad heel apart wat je zegt. Of ik het zelf geschreven heb. Tjonge, die hormonen doen echt naar werk. Ik heb ook dat ik in de avond van alles wil doen, geestelijk allemaal ideeën heb, enorme filosofieën heb.

Dus jij hebt ook dat je alleen wil zijn, maar ook weer niet. Dat nare gevoel, onbestendige, tegen het meerslachtige aan. Maar vaak kan ik (gelukkig) ook weer heel uitgelaten zijn en kan ik enorm genieten van alles.
Overdag geen fut hebben voor wat dan ook. Ik heb zo mijn verplichten natuurlijk, en ik doe ze ook. Maar het lijkt wel of ik dat op de automatische piloot doe. En als ik dan eenmaal aangekleed ben (wat ik trouwens een enorme opgave vind) dan gaat het wel weer.

Het aparte is dat ik een echte luisteraar ben. Ik help mensen ook door naar ze te luisteren en door te vragen. Maar ik kom er steeds meer achter dat ikzelf eigenlijk nooit mijn verhaal kwijt kan. Er word niet 'echt' geluisterd, terwijl dat eigenlijk het mooist is wat er bestaat. Oprecht naar mensen te luisteren, helpen zichzelf te begrijpen. Daarom is het ook fijn dat dit er is.

Anita, jij zegt ook dat je je soms zo eenzaam voelt. Erg is dat toch he, dat gevoel. Ik heb een gezin, familie, vriendinnen, collega's, maar toch... dat gevoel.. verstandelijk weet ik dat het nergens op slaat, maar toch voelt het zo.

Fijn om hier mijn 'ei' kwijt te kunnen. Goed te lezen dat anderen dat ook doen. Dit scheelt zo veel. Gedeelde smart is werkelijk halve smart. Ik begon me echt enorme zorgen te maken. Nu zie ik alles in een ander daglicht. Prachtig dat dit initiatief uitgevoerd is.

Ik voel me wel heel schuldig omdat ik best naar doe tegen mijn man. Gelukkig niet tegen de kinderen. Hij is de pisang. Maar hij is ook zo ontzettend irritant. Ik moet echt met hem praten, maar ik vind het zo moeilijk. Raar... ik praat heel diepgaand met anderen, maar zelf lukt het niet. We moeten maar vertrouwen hebben in alles.
Denk ik...

Louise

Anitaa
Berichten van Anitaa
Onderwerpen van Anitaa
Menopauzejaar:

Bericht door Anitaa »

hoi Louise,

Zo herkenbaar alles wat je schrijft in je reactie, das fijn om te lezen, geeft een beetje rust
dit weekend was ik ook weer zo ontzettend moe en duizelig, net of ik wankel loop zeg maar en dan zie ik alweer op tegen de komende week
heb lekker rustig aan gedaan vandaag, zalig.. niets hoeft dan..
maar de komende week weer s morgens werken in de thuiszorg, waar iedereen zijn ei bij mij kwijt kan alhoewel ik daar soms moeite mee heb...ik heb al genoeg aan mezelf momenteel eigenlijk
elke dag piekeren over lichamelijke klachten, het zal toch niks ernstigs zijn? dit kan toch niet gezond zijn?
moe, duizelig, afvallen, buikklachten, maagklachten enz.....
ik wil zo graag weer vrolijk zijn en genieten van de kleine dingen zoals ik altijd zo goed kon, en lekker knutselen en zoveel meer..
maar in ieder geval bedankt voor je reactie, het geeft toch moed en rust dat er vrouwen zijn die zich ook zo voelen en begrijpen...
want volgens mij begrijpt niemand me hier echt en denken ze soms o god, ze heft weer wat hoor, mijn dochter zei ook laatst al jij hebt ook altijd wel ergens last van
afgelopen weken ook weer blaasontsteking en daarna infectie door de antibiotica
kan er ook niks aan doen

Anitaa

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje »

Hallo,

herkenbaar tot op zekere hoogte, heb de laatste tijd me wat beter gevoeld omdat me maag wat rustiger is geweest, maar ook dat is weer begonnen, zoveel akelige gedachte, zoveel onderzoeken waar gelukkig niks uit komt maar voel me zo onbegrepen in me omgeving dat ik maar niet meer zeg op de vraag, hoe gaat het met je, tja eigenlijk klote want ze vragen het wel maar verwachten eigenlijk alleen, o goed hoor, beetje teleurgesteld,.
Jammer want ik merk dat ik ook geen interesse meer heb in hun wel en wee en soms wel eens te hard ben in mijn oordeel over anderen.
Ben aan het kleuren geslagen, niet lachen maar is wel rustgevend. Misschien wil ik te veel. te snel.
Maar heel herkenbaar,

Flippertje

Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Caro55 »

Hallo Dames,

allemaal zo herkenbaar ! Geen zin meer hebben in niets ! Alles is me teveel, zelfs de kleinste dingen, bv spaghetti saus maken, hetgeen ik al jaren maak wist ik niet meer hoe eraan te beginnen ! Rare spinsels in mijn hoofd ! Gek worden of denken dat ik gek word!
Zit al 2 jaar te vechten met deze wisselingen en ups and downs !
Niemand in mijn omgeving heeft dit meegemaakt, blijkbaar ben ik de enige die zich geestelijk niet goed voelt. Voel me ook niks, vind mezelf niks waard. Echtgenoot, dochter hebben er weinig begrip voor :S
Groetjes en lees nog maar wat verder !

Carine

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Loutje »

Hoi Carine,

Zoals je hier leest, ben je zeker niet de enige!
Van de vele lichamelijke ongemakken kan ik knap onzeker worden. Mijn man begrijpt het wel, lacht me ook niet uit, zeurt niet, maar kan het niet voor me veranderen en vindt het wel lastig om er goed mee om te gaan. En dat maakt het soms erg eenzaam.

Ik heb menig vriendin aan de pillen omdat ze gewoon geen last van de overgang willen hebben, ze twijfelen ook of het wel de overgang is en schrijven het toe aan allerlei andere zaken. Ook goed, dat is hun keus.
Bij mij is het doorgedrongen dat ik in deze fase op mezelf word teruggeworpen en dat brengt mij heel wat tegenstrijdige gevoelens.
Ik voel me inderdaad soms niet waardevol, begrepen of serieus genomen.
Maar dat ben ik zeker wel hoor!!!

Groet
Loutje.

Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Caro55 »

Hoi Loutje,

nee idd kan het hier lezen : ben niet de enige in de wereld met overgansklachten: gelukkig ! Niet bedoeld gelukkig voor jullie maar voor mij, sta niet alleen ! Dat gevoel heb ik soms : zo alleen ! Alles is te veel, zit ik in de zetel denk ik, moet nog dit nog dat ! Gun me ook geen rust. Maar logisch zeker, geen rust in het hoofd brengt geen rust in het lichaam ! Die rusteloosheid : gek worden ! Pfff Hopelijk gaat dit snel voorbij, ging een paar maanden geleden beter maar nu terug minder !
Een mens wordt er moedeloos van.

Groetjes en Zalige Pasen Carine

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht