Heeft iemand misschien wat ervaring/informatie?

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Bianca
Berichten van Bianca
Onderwerpen van Bianca
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 29

Heeft iemand misschien wat ervaring/informatie?

Bericht door Bianca » do 07 okt 2010 16:48

Goedemiddag,

Sorry dat ik hier een berichtje post en ik zit dan waarschijnlijk ook helemaal op de verkeerde locatie, maar hoopte dat vrouwen die zelf in de overgang zijn mij misschien kunnen helpen met mn mama.

Ons mama zit er helemaal doorheen.
We hebben ons eigen bedrijf waar het altijd druk, hectisch en stressvol is.
Sinds de laatste maanden gaat mam er steeds slechter uitzien,
niet lekker in dr vel zitten, snauwen en vooral ellenlange huilbuien om alles en niets.
Eerst dachten we dat ze de stress thuis niet meer aan kon, en naar lang aandringen naar de dokter gestuurd. Deze constateerde de overgang.
Mama is anti pillen en laat het zo wel overgaan.
Na een halfjaar haar op mijn manier getroost, en opgevangen te hebben breekt het een beetje op, bij mij en de rest van het gezin.
Heeft er iemand een idee hoe wij haar het beste kunnen opvangen, wat simpele tips?
ik zou ze zo graag weer eens gelukkig willen zien..
Wat verwachten jullie bijv. van de kids?

alvast thanks! groetjes....

Bianca

Harmke
Berichten van Harmke
Onderwerpen van Harmke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: heeft iemand misschien wat ervaring/informatie?

Bericht door Harmke » do 07 okt 2010 19:48

Hoi Bianca,

Ik ben ook in de overgang met alle gevolgen van dien, net als je moeder dus.
Ik ga niet over je moeder oordelen maar zoals ik het zie heb ik het er met de kids over en verwacht ik dat ze af en toe best eens wat liever voor me zijn maar thats it!
Het lijkt me voor mijn kids heel lastig zo`n moeder in de overgang, ze zijn namelijk zelf in de pubertijd....
Ik heb geen tips voor je, gewoon maar lief voor je moeder zijn maar een beetje je eigen leven lijden en de overgang denk ik maar wat bij je moeder laten. Toen mijn moeder in de overgang zat merkte ik dat ze wat humeuriger was en wat scherper was en mijdde ik haar wat meer, ging vanzelf weer over zoals dat met de overgang gaat!
Met begrip is niks mis mee hoor maar zo heb jij je eigen proces en ja je moeder ook dus...

Geniet meid van je jonge leven,

Harmke

Marlena
Berichten van Marlena
Onderwerpen van Marlena
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 55

Re: Heeft iemand misschien wat ervaring/informatie?

Bericht door Marlena » zo 24 okt 2010 00:47

Hoi Bianca,

Wat ontzettend lief dat je je moeder zo graag een helpende hand zou willen reiken! Helaas is er maar weinig dat je kan doen. Behalve wat Harmke al zei: luisteren, troosten af en toe een potje meejanken, en zo nu en dan een lief woord daaraan heeft je moeder al heel veel!

Misschien kan je zo nu en dan aanbieden een handje te helpen met het huishouden, maar verder moet je moeder het, net als iedereen, zelf doen, zoals dat dan heet. Mocht het haar echt te veel worden zal ze dus ook zelf aan de bel moeten trekken en zal ze met je vader een oplossing moeten bedenken.

Blijf lekker je eigen dingen doen, wees lief voor je moeder, maar ook voor jezelf. Ik heb zelf twee zoons, en ook al ben ik geregeld van streek, ik ben toch blij als hun leventje zo gewoon mogelijk doorgaat. En als ik dan af en toe een aardig woord van ze krijg is mijn dag weer een stukje goed! ja zo zitten moeders in elkaar.

Sterkte meid, Marlena

Tinne
Berichten van Tinne
Onderwerpen van Tinne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Re: Heeft iemand misschien wat ervaring/informatie?

Bericht door Tinne » ma 01 nov 2010 20:51

Hallo dames

Wat vooral belangrijk is, is haar te laten zijn zoals ze is!
Bv, haar niet willen verbeteren, of veranderen, of te veel laten zien dat je haar graag anders ziet dan dat ze zich nu voelt, of gedraagt.
Ze is in de overgang, en ze is bezig zelf te ontdekken wat er allemaal met haar aan het gebeuren is.
Dat heeft ze in eerste instantie zelf nog niet altijd door.. ze moet dat eerst begrijpen. Maar dat kan ze alleen doordat ze tijd neemt voor haarzelf om haarzelf opnieuw te leren kennen.
Dat kan je haar wel zeggen, "mama neem tijd voor jezelf, je bent het waard om jouw leven in te delen en te leiden zoals jij dat voor jezelf wenst"
Natuurlijk moet ze ook leren los te laten.. dat is wat mensen die in de overgang zijn, aan het doen zijn, van alles aan echt loslaten,
oude gewoontes, handelingen, mensen, gevoelens, emotie, dingen die vroeger vanzelfsprekend waren en die nu niet meer kunnen.. allemaal loslaten en anders gaan zien. DAT is een hele boterham en dat kan een hele klus zijn, voor haar..
Je kan haar duidelijk maken dat ze zoveel tijd mag nemen voor haarzelf als ze wil, en nodig heeft, en dat ze altijd graag gezien wordt!

Tinne

ps, ik ben zelf in de overgang en heb geschreven zoals ik graag zou wensen dat mensen met me omgaan!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht