Relatie

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Carlavan1
Berichten van Carlavan1
Onderwerpen van Carlavan1
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 55

Relatie

Bericht door Carlavan1 » zo 17 nov 2019 11:12

Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee en vind veel herkenning. Dit is de eerste keer dat ik zelf schrijf.
Ik ben 55 jaar en al 5 jaar in de overgang. Heb op mijn 50ste mijn laatste menstruatie gehad en sindsdien last van opvliegers, moe zijn, slecht slapen. Dit vond ik allemaal nog wel te doen. Maar nu de opvliegers minder worden lijkt het wel of ik meer geestelijke klachten krijg. Voel me erg breekbaar, kan niet zo veel meer aan, huilerig, niet happy en de laatste tijd heb ik geregeld een heel naar gevoel in mijn buik. Net alsof ik heel erg zenuwachtig bent, terwijl dat niet zo is. Als ik dit gevoel heb dan blijf ik maar malen over van alles en nog wat en kan het niet stop zetten. Twijfel overal over, voor al over mijn relatie, ik denk dan dat ik mijn partner ga verlaten. Ook mis ik mijn dochter heel erg, terwijl ze al 3 jaar het huis uit is. Ik raak dan vaak in paniek. Ik probeer dan wel te ontspannen maar dat lukt niet echt. Als het gevoel in mijn buik dan weer weg trekt zijn die nare gedachten ook weer weg. Nu vraag ik mij af kunnen de hormonen invloed hebben op de dingen waar ik dan over twijfel. Want als ik weer een beetje mijzelf wordt dan denk ik deze dingen niet meer.
Sorry, misschien een beetje verwarrend verhaal maar dat is precies zoals ik mij ook voel.

Carla

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Relatie

Bericht door Claire » ma 18 nov 2019 05:56

Hallo Carla,

Welkom op het forum.

Het klopt zeker wat je zegt dat hormonen invloed hebben op je gevoel en gedachtes. Dat maakt het erg lastig, omdat je soms een gevoel wilt verklaren vanuit een bepaalde onvrede over iets terwijl het gevoel uit een fysieke (hormonale) onbalans komt. Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb... Het is erg lastig om dat gevoel dan goed te duiden.

Ik las eens ergens het advies om in een situatie van wisselende stemmingen jezelf de ruimte te geven geen grote beslissingen te nemen. De beslissingen uit te stellen tot een moment dat het stabieler voelt.

Ik heb ook wel gehad dat ik me druk maakte om dingen die gebeurden (het hoefde niet eens iets groots te zijn), die dan op een rustiger moment mij helemaal niet van mijn stuk brachten.

Het zenuwachtige gevoel wat je omschrijft lees je hier ook veel terug als klacht. Zoek maar eens op paniek of onrust.

Groetjes,
Claire

Carlavan1
Berichten van Carlavan1

Bericht door Carlavan1 » ma 18 nov 2019 12:58

Hallo Claire,

Dank voor je reactie. Mooi gezegd, een keuze willen maken uit onvrede en niet uit een hormonale onbalans. Toch trap ik er elke keer weer in als m’n hormonen uit balans zijn. Net wat je zegt ook kleine dingen vergroot je dan heel erg uit.
Ben zeker blij met het forum. Is erg fijn om te lezen dat bepaalde rare klachten echt bij de overgang horen en dat je niet de enige bent die zich zo voelt.

Groetjes Carla

Indra71
Berichten van Indra71
Onderwerpen van Indra71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Indra71 » za 23 nov 2019 22:38

hallo dames

ik lees ook al een tijdje mee dat ik nu ook wat wil schrijven met wat ik ervaar met de overgangsklachten er is zoveel herkenbaar op dit forum ik zit al een paar dagen in mijn niet goede dagen met mijn heftige emoties huilbuien rot voelen gewoon niet lekker in mijn vel.
Ik wil gewoon weer normaal dingen doen, het aanpakken en handelen van dingen met een paar maanden geleden kon ik dingen makkelijker aan kon de hele wereld aan nu kan ik niks hebben ik ben onzeker met alles wat ik wil doen maar nu kom het:

Ik heb een relatie van bijna 4 jr wat behoorlijk onderdruk is komen te staan, met veel onbegrip, niet willen begrijpen van overgang. Ik heb tot op de dag van vandaag mijn vriend hier altijd bij betrokken. Hij zegt van alles om mij gerust te stellen maar ik voel niet meer dat hij dit meent...
Vanaf gister weer een dikke vette discussie met hem via app. Omdat er in het verleden ook nare dingen zijn gebeurd tussen ons komt dit steeds weer ter sprake, waar ik de schuld van krijg. Ik word er niet goed van en ook ik zit er helemaal doorheen en zie t ff niet zitten nu. 't Is zaterdagavond zit eenzaam en alleen te piekeren over hoe verder met de relatie zoveel twijfels ik kan er niet tegen :cry:

een bedroefde indra

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 25 nov 2019 10:09

Hallo Indra,

Heb met je te doen.

Het is zo frusterend en verdrietig beperkt te zijn door overgangsklachten. Dat herken ik goed. Zelf bakte ik er soms niets van wat ik weer had en laat staan mijn partner; het heeft soms strijd gekost ook omdat hij ermee moest leren omgaan dat ik nu even niet kon.

Het onberekenbare wanneer de klachten er waren was ook lastig. Op de meest onmogelijke momenten kon ik dan toch niet mee naar een verjaardag of een uitstapje met het gezin. Nou, erg gezellig was het dan. Ik zei weleens verwijtend: jij kan er van weglopen, maar ik moet er mee dealen. Heb me weleens alleen gevoeld en verdrietig, omdat ik dan niet meekon.

Uiteindelijk kwam er wat meer rust door mijn eigen acceptatie en ook die van mijn man. Veel lezen hier gaf inzicht en ik kon er daardoor beter mee omgaan en hem uitleggen wat ik nodig had van hem: begrip (geen frustratie of boosheid) en een nuchtere kijk als ik zelf overspoeld werd door klachten waardoor ik paniekerig werd. Ik zei wel: ik bèn de overgang niet, die overkomt mij.

Natuurlijk is mijn relatie anders dan de jouwe en kan ik je geen raad geven daarover. Wel kan ik je meegeven dat veel mannen het heel lastig vinden en volgens mij ook gefrustreerd raken, omdat ze het niet op kunnen lossen. Zij zien de stuggles bij hun lief en dat is vast ook niet makkelijk, maar dat vond ik destijds eigenlijk toch wel ondergeschikt aan mijn eigen drama. Neemt niet weg dat het er wel was voor mijn man.

Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje verder helpt. Ik kan je, na 11 jaar overgangsklachten, vast meegeven dat de klachten echt minder worden. Houd moed.

Groetjes,
Claire

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Esmetje » ma 25 nov 2019 10:35

Lieve reactie van je clair

Carlavan1
Berichten van Carlavan1

Bericht door Carlavan1 » wo 27 nov 2019 21:33

Hallo Indra,

Het blijft lastig met die hormonen van ons. Ik herken het zeker. In een keer niet meer lekker in je vel zitten, huilerig, overal over twijfelen en als het dan weer wat beter gaat dat je dan denkt waar heb ik me druk over gemaakt.
En voor wat betreft je relatie. Het blijft voor veel mannen toch lastig om ons echt goed te begrijpen en aan de ene kant snap ik het ook wel. Het ene moment draai je vol op mee en de volgende dag ben je helemaal uit je doen. Ik vond wat Claire tegen mij zei wel heel mooi. Altijd een beslissing nemen uit onvrede en niet onder invloed van je hormonen. Blijf goed voor jezelf zorgen en veel rust nemen. Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt.

Groetjes Carla

Indra71
Berichten van Indra71
Onderwerpen van Indra71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Indra71 » zo 01 dec 2019 01:00

Lieve dames die hebben gereageerd,

mijn excuus dat ik zo laat in de late eenzame zaterdagavond-nacht dit berichtje type dit geeft aan dat ik ivm een van de overgangsklachten niet slaap al tijden niet door piekeren over van alles met het voornaamste nog steeds over de relatie en het is er niet makkelijk op geworden, wij wonen niet samen maar door omstandigheden latten we door onbegrip, ik vind dit erg moeilijk, ik ben erg onzeker, bang, ik heb mijn twijfels en ik kan hier niet zo goed mee omgaan met de relatie nu en ik denk dan ook om er een eind aan te maken... terwijl ik altijd goed en stevig in mijn schoenen stond maar nu nergens zin in en zo ken ik mezelf niet

Ik lees veel op dit forum soms doet t me goed en soms ook niet met wat ik lees er is zoveel herkenning ik vind het erg fijn en lief dat ook mijn verhaal gelezen en gehoord word

Bedankt lieve dames

Een nog steeds een bedroefde Indra :cry:

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht