Man heeft nieuwe hobby

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Flora1
Berichten van Flora1
Onderwerpen van Flora1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Man heeft nieuwe hobby

Bericht door Flora1 » zo 11 mar 2018 19:38

Hallo iedereen,

Ik weet niet wat ik over de veranderingen in mijn relatie zou denken. Mijn man en ik waren altijd heel actief bezig met sport (fietsen, zwemmen, ezv.) en we waren ook heel vaak in het buitenland om te dwalen. Maar ik ben nu al maanden in overgang en ik voel me ontzettend moe en alles is heel moeizaam voor mij. Ik zweet meteen heel sterk als ik iets doe en meestal heb daarom ook geen zin in beweging.

Voor mijn man is deze situatie natuurlijk heel irritant. We hebben altijd samen gesport of zijn samen op reis gegaan. Maar nu zeg ik meestal nee als hij iets wil doen. Drie weken geleden heb ik met hem opnieuw erover gepraat. Hij zei dat hij tenminste naar sport op tv wil kijken en af en toe met kleine geldbedragen wil gokken. Dat is echt oké voor mij. Maar ik wil echt graag een hobby met hem delen. Mijn probleem is dat ik helemaal geen verstand van (voetbal- en tennis-)wedstrijden heb. Heeft iemand een tip voor mij?

Alvast bedankt!
Nele

Vesta
Berichten van Vesta
Onderwerpen van Vesta
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Man heeft nieuwe hobby

Bericht door Vesta » ma 12 mar 2018 00:30

Flora1 schreef:
zo 11 mar 2018 19:38
Mijn probleem is dat ik helemaal geen verstand van (voetbal- en tennis-)wedstrijden heb. Heeft iemand een tip voor mij?
Hoi Flora,

Waar komt het vandaan dat je zijn interesses zo centraal stelt.
Er zijn vast heel veel dingen waar je wel verstand van hebt, hij kan toch ook daar op aanhaken.
Een gezamenlijke interesse zul je toch echt met elkaar moeten zoeken als je wilt dat die er een komt.
Als jij die al niet kent, hoe moeten een ander die dan weten.
Ik kan best honderd hobby's opnoemen hoor, maar dat lijkt me hier niet de bedoeling

Vesta

Dahlia
Berichten van Dahlia
Onderwerpen van Dahlia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Dahlia » do 15 mar 2018 00:07

Hoi Nele,

Wat vervelend dat zweten! Ik zou, zoals het al eerder genoemd is, wel blijven bewegen hoor.. Al is het maar op slakkentempo en niet zo lang al vroeger. Ik heb zelf ook last van vermoeidheid, maar als ik steeds thuis blijf zitten is het ook geen pretje. Mijn lichaam heeft beweging nodig.
Gelukkig past mijn man zich aan op mijn tempo (niet altijd hoor, soms sporten we gewoon apart). Dus in die zin, zou ik het zweten niet echt als een groot probleem zien.

Wat betreft de hobby's van je man; je kan op internet veel vinden tegenwoordig. Zoals bijvoorbeeld uitleg over tennis(spelregels).
Mijn schoonzoon is ook actief bezig met voetbal. Die zit meestal op informatiesites over voetbalwedstrijden en wedden
Ik zou zelf gewoon op onderzoek uit gaan.
Als beweging toch erg moeilijk blijft, kun je misschien een 'thuisactiviteit' vinden met je man, die jullie beide aanspreken.
Wat doe je nu bijvoorbeeld zoal?

Groet
Janine

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » do 15 mar 2018 01:08

Hallo Flora,

Ik zou jezelf in elk geval niet meteen al te veel zorgen gaan maken over het feit dat je nu even in een periode zit waarin extra bewegen en extra activiteit slecht bevalt.
Als ik zo zie hoe vrouwen in hun dagelijkse zorg- en/of werktaken soms op en neer lopen......... Je roest echt zomaar niet vast.
Dat je spieren tijdens de overgang strammer kunnen gaan voelen, dat gebeurt toch wel. Structuren van weefsels veranderen in deze periode, ook als je sport. Dat veranderen maakt ze kwetsbaarder, en sneller vermoeid en zo. Extra belasten is dan niet per definitie goed.

En zo kun je in deze tijd voor alles kwetsbaarder zijn. Het lichaam heeft zoveel energie nodig om te veranderen.
Je eens even niet laten meenemen in de huidige hype van moeten sporten en moeten bewegen, kan dan wel eens heel goed zijn of zelfs hard nodig.
Geen zin hebben kan heel goed ook een aanwijzing dat je lichaam nu zo'n pauze nodig heeft

Ik zou zeggen, neem er effe de rust en de tijd voor om samen met je man iets van een bezigheid, hobby te bedenken die je met elkaar kunt delen.
Aanpassen aan elkaar is een gedeelde verantwoordelijkheid en moet van twee kanten komen, anders loop je er een keer mee vast.

Lia

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Katje » wo 26 dec 2018 19:34

Hoi Flora,

hoe gaat het nu met jouw? Ik merk zelfs dat ik niet meer zoveel kan sporten als toen voor de overgang. Alsof mijn conditie minder is geworden. Hardlopen vanwege mijn artrose in het linker knie mag ik ook niet meer. :|
Heb wel een racefiets waar ik vaker mee op pad ga maar als het heel erg koud is kan ik vanwege de artrose in mijn vingergewrichten niet meer de remhendel inknijpen dus train ik binnen op de fietstrainer. Soms ben ik te moe om te trainen en de motivatie is ook niet meer wat es was. Vroeger stond ik te trappelen om met de racefiets op pad te gaan en nu heb ik vaak geen zin. Ook had ik een peesplaatontsteking in mijn knie boven op de artrose en dus veel pijn met traplopen en fietsen.
Mijn man heeft niks met sport hij vind het totaal niet erg dat ik nu niet meer zo veel met de racefiets op pad ga. Dus de situatie is anders dan bij jou.

Tja de overgang is niet niks en hakt er soms goed in en heel veel mensen denken dat we zeuren en ons niet moeten aanstellen.
Ik hoop dat het nu weer wat beter met je gaat.

Groetjes
Katje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht