Geestelijke Overgang
Lichamelijke Overgang
Ongewilde overgang
Menopauze voor je 40e
Overgangsverschijnselen
Wat kun je zelf doen
Hormoongebruik
Film overgang
 

Gewicht en overgang

Verandering figuur

Gewicht_OvergangDe meerderheid van de vrouwen komt in de overgang wel zo’n 5 tot 10 kilo aan. Daar zijn een paar redenen voor.

In ons vetweefsel wordt oestrogeen aangemaakt; Eenmaal rond de menopauze wordt dat hormoon steeds minder door je eierstokken aangemaakt. De natuur heeft het zo geregeld dat je rond die menopauze meer vet gaat vasthouden om aan de verminderde aanmaak door je eierstokken, tegemoet te komen.
Oestrogeen hebben we nodig voor een gezonde huid, stevige botten, goed humeur en voor allerlei andere processen in ons lichaam en onze hersenen.

In de perimenopauze (periode van 3 tot 5 jaar voor de menopauze) wordt op een zeer onregelmatige manier oestrogenen worden aangemaakt. Vrouwen krijgen dan te maken met periodes waarin ze onvoldoende oestrogenen aanmaken, wat gepaard gaat met warmteopwellingen, of juist perioden van overdreven veel oestrogenen waardoor ze meer vocht en vet vasthouden.
En ten slotte is er de menopauze. De oestrogenen verliezen hun oude invloed op de aanmaak van vet en het lichaam verandert.

Door de voortgaande veranderingen van de hormonen in de overgang, verbranden we minder energie dan vroeger terwijl we evenveel calorieën binnen krijgen. Onze stofwisseling wordt trager.

Vet komt nu vooral te zitten op de buik, taille en borsten. Zelfs als je niet zwaarder wordt zal je lichaamsvet zich toch wat anders gaan verdelen. Dit heeft te maken met het feit dat vrouwen relatief gezien nu méér van het mannelijke hormoon testosteron aanmaken. Van dijen en heupen verplaatst het zich naar boven, tot grote ergernis van de meeste vrouwen. Kijk naar (iets) te zware mannen: zij hebben wel buikjes, meestal geen bovenbenen.

Gewicht_OvergangOvergang en diëten

Het is belangrijk tijdens de overgang om voldoende en gezond te eten.
Onvoldoende eten en streng diëten brengt je hormonen nog meer uit balans.
We worden erg bang gemaakt voor vetten, terwijl we ze hard nodig hebben! Let dus vooral op het eten van voldoende goede vetten en op een goede balans met je koolhydraten.

Ga zo min mogelijk in gevecht met je lichaam, maar sluit er vrede mee. Neem de tijd voor je maaltijden en geniet ervan. Dat scheelt stress in jezelf.
Probeer teveel fysieke stress en/of emotionele stress zoveel mogelijk te voorkomen. Teveel stress zorgt er op zijn beurt o.a. vaak voor dat je meer gaat eten.
Ook maken de bijnieren bij teveel stress extra cortisol aan. En dat zorgt ervoor dat het voedsel dat je niet direct nodig hebt en dus niet direct kunt verbruiken als energie, zich opslaat als extra buikvet.

"Verlies niet uit het oog dat de mens meer dan tachtig procent van zijn energie verbrandt in rust: voor de stofwisseling, de hartslag, het op peil houden van de lichaamstemperatuur." aldus Seidell, hoofd van de afdeling chronische ziekten epidemiologie (waar obesitas onder valt) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Seidell: "Door beweging verbrand je niet meer dan 10 tot 15 procent van je calorieën."